Gå till innehåll

Byta lampor/rör eller belysningsmetod?


Datate

Rekommenderade inlägg

Jag å tjejen ska till Triton på lördag å köpa lampor. 2x250W BLV 14.000 är det tänkt.

Sen tänkte vi även byta våra 2x39W T5 samt 1x30W T8 mot 2x80W T5.

Nu har jag gått på jobbet halva natten och funderat på om det kanske inte skulle vara bättre att byta till en Ultra Solaris 6x80W armatur istället.

Vet inte riktigt vad man ska göra. Byter jag lampor och rör blir kostnaden ca 3000kr. Köper jag armaturen blir kostnaden 4800kr dvs ca 2000kr högre med armaturen...men dom pengarna kan jag klämma fram om det kommer till det läget.

Vi har taskig färg på koraller idag (trots att vi fått ner nitrat och ej mätbart fosfat) och med blandade T5or kanske det skulle bli bättre. Vi har väl alla sätt kar som Cownens t.ex. Fick oxå chansen att se Magnus kar ("Magnus" på SVG) innan han flyttade. Underbara färger. Även i Reefzones korallkar är det numera endast T5 med grymma färger och hört att Triton kör detsamma med kanpnresultat. Önskar att ens eget kar skulle kunna se ut så...å T5 kanske skulle kunna vara en bit i det hela?

I övrigt skulle ljuset bli mindre med den armaturen. 480W mot 660W som det blir med T5+MH. Nu ingår våran el i hyran, så det spelar ingen roll...men vi ligger på mellan 28-29C efter 8h MH. Å det nu på vintern... Hur mycket skulle man kunna gissa att man sänker tempen med en sådan konvertering...är sänkningen ens märkbar?

Den enda ordentliga nackdelen jag kan se är att man förlorar "glittret" vilket är mycket synd...men kan karet istället bli betydligt mer färggrannt och svalare kar så kanske det väger upp den biten...

Skulle inte funderat på byte om det inte vore för att jag i vilket fall som helst ska lägga 3000kr på belysningen...å 1800-2000kr mer i det läget är inte oöverkommligt...

Vet inte vad jag ska göra...så ge mig lite guidning på vägen tack!

/Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du sett någon som kör med lysrör som basbelysning och en 70w mh som komplement för att få det glitrande du är ute efter?

Jag tror att du skulle sänka värmen betydligt med lysrör men vet inte säkert.

Många faktorer spelar in när det gäller värme. placering, yta, rumet i övrigt osv

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte vad det blir för config. Det var ju en viss config med i paketet, men enligt Triton så kunde man välja lite hur man ville vad gälde rören utan extra kostnad. Funderar lite på följande setup:

1x Osram 67 HO

1x AquaScience Blue

2x AquaScience Special

2x AquaScience Duo

Har egentligen ingen större koll på något av rören (förutom att väldigt många älskar Osram 67), utan bara följt beskrivningen på Tritons sida.

Skulle detta vara bra, eller ska man tänka om?

Vill INTE ha knallblått ljus, utan snarare vitt med märkbar blåton. Viktigast är färger och tillväxt på koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...