Gå till innehåll

Pumpar på timer?


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Funderar lite på att prova och sätta timer på någon/några av pumparna i mitt kar, mest för att variera flödet lite, typ stänga av någon pump 1 tim någon gång per dag. Jag har två tunze 6060, en på var sida i karet, tänkte köra avstängt 1-2 gånger per pump och dygn. Tunze skriver i bruksen att de inte bör ha mer 10 på/avslag per dygn för att inte pumpen ska slitas onormalt mycket, men så många gånger tänkte jag inte ha. Mest för att ge lite variation på flödet. Någon som gör det? Finns det någon nackdel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag har hört ska kunna vara nackdel är att fiskar simmar in i pumpen när den är avslagen och sedan blir färs när pumpen startar igen. Dock tror jag inte att det är så då fiskarna är snabba när pumpen startar igen. Jag har dessutom fått det dementerat av erfarna akvarister. Kolla om någon har erfarenhet av det jag skrev eller om det är en myt! Berätta hur du gör!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi är några stycken här på forumet som hittat percula i pumpinsuget efter strömavbrott. Sovande fiskar är inte snabba.

Dessutom är det inte ovanligt att fiskar fastnar i insuget till Tunze streampumpar. Jag skulle inte våga sätta i Tunze stream i ett akvarium med fisk. Koraliapumparna verkar vara bättre i det avseendet genom att de har insuget spritt runt om och ytan buktar. (Inte så platt som på Tunze).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunze har nätgaller som man kan sätta för pumpen så fiskar inte kommer in, har skaffat sånna

har du någon länk? jag förstår inte att ni tycker tunzes stream är "farlig" för fiskar, insuget är ju så pass stort och runt att firrar borde inte fastna..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessutom är det inte ovanligt att fiskar fastnar i insuget till Tunze streampumpar.
Magnus, tror att det menas utblåshålet i denna frågan. Det är ju tillräckligt stort för att någon fisk skulle kunna ta sig in och titta om de var nyfikna nog. :)

nej, insuget... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte riktigt vitsen med att stänga av pumparna någon timme per dag. Det påverkar knappast hur cirkulationsflödet ser ut utan bidrar bara till att du har mindre total cirkulation/dygn. I kombination med risken för att fisk eller andra djur (snäckor som kan skada bladen) ska gå in i pumpen så tycker inte jag det verkar vara en bra idé. Låt dem gå är mitt råd, du har lite cirkulation som det är för ett kar i din storlek.

Vill du ha variation så tycker jag du ska skaffa dig en wavebox. Jag har själv två 6060 och min wavebox har gjort att jag nu har mycket bra variation i flödet.

Bara min åsikt dock :)!

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlorade min Pepparmintsräka när jag exprimenterade lite med pumparna. När den gick igång blev det räka i hela akariet, fiskarna blev glada i alle fall...

Tråkigt, men som sagt så varnade vi dig. Ha du på pumparna istället och försök hitta en annan lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr! Insugskyddet jag hade sett var för Marea stream.

https://wwws.aquaterrashop.de/meerwasser-neu/index.php/cPath/325_332_948?osCsid=315680d655e90206399b343095af78ab

Men det borde vara lätt att fixa en liknande för Tunze av sådan väv/trassel som man modifierar skummarpumpar med.

Antar att det är en sådan här du menar Stig? (Kan tyvärr inte se vad du länkar till då man måste registrera sig och logga in för att se det.)

tnpmareamgeh.jpg

Jag har en sådan och upplever inte insuget att vara speciellt starkt och kan faktiskt inte tänka mig att en fisk skulle fastna där, inte ens sniglarna har problem att gå över dessa galler. :)

Jag förstår inte riktigt vitsen med att stänga av pumparna någon timme per dag. Det påverkar knappast hur cirkulationsflödet ser ut utan bidrar bara till att du har mindre total cirkulation/dygn....

Peter

Vitsen är ju att man faktiskt ändrar flödet i burken och får in strömmar på annat sätt bland stenen, vilket gör att skit som annars kan samlas och smutsa ner karet blåses ut och kan på det viset komma ut via skummaren eller sugas upp på lämplig plats. Visst minskar man cirkulationen när man stänger av pumparna, och det kan man ju tycka vad man vill om, men om det inte fanns någon nytta med det hela så skulle det säkert inte säljas reglerbara pumpar iheller.

Om man nu inte var ute efter lite varierande cirkulation/flöde så klart. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror nog att det kan vara bra att vända på cirkulationen i karet, det är ju det som är tanken. Sen är det väl klart att jag inte tänker ha det så att det bara är en stream igång i karet, jag har några pumpar utöver dessa två och ev. så kompletterar jag med någon pump till, tanken är väl snarast att öka flödet i karet. Funderingarna har kommit igång efter att jag läst artiklarna på advanced aquarist. Egentligen tror jag också att waveboxarna är det bästa, men de skull inte funka med min ytavrinning....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vitsen är ju att man faktiskt ändrar flödet i burken och får in strömmar på annat sätt bland stenen, vilket gör att skit som annars kan samlas och smutsa ner karet blåses ut och kan på det viset komma ut via skummaren eller sugas upp på lämplig plats. Visst minskar man cirkulationen när man stänger av pumparna, och det kan man ju tycka vad man vill om, men om det inte fanns någon nytta med det hela så skulle det säkert inte säljas reglerbara pumpar iheller.

Om man nu inte var ute efter lite varierande cirkulation/flöde så klart. ;)

Men du kan väl inte jämföra två avstängningar per dygn mot de kontinuerliga flödesskillnader med olika hastigheter på pumparna som du refererar till? Tror som sagt att effekten som uppnås med det här "knepet" är marginell och bevisligen inte nyttigt för nyfikna invånare i nuvarande utförande.

Har du pumparna riktade mot varandra så att vattenstrålarna korsas? Detta är ett sätt att skapa lite mer variation i flödet med dina 6060.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...