Gå till innehåll

Behandla trä ovanför akvariet?


fiend

Rekommenderade inlägg

Hej

Har lite funderingar på vad man ska behandla det trä och reglar mm som är ovanför akvariet i min "huv" så att säga. Mna MH och T5or etc kommer att hänga i regelverk ovanför akvariet. Ska man måla dessa i en vattenbaserad blank färg, eller ska man lacka träet?

Risk för att det blir fuktigt och droppar ned i akvariet något som inte ska vara där?

Tack på förhand =)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klarlack fungerar säkert lika bra som "färgad" lack.

När väl lacken har härdat så ska det nog fungera, så länge du ser till så att det inte innehåller något anti-mögel medel. Färgaffären kan hjälpa dig med det.

Som regel brukar man väl inte måla med oljebaserat innomhus annars, mest för ångornas skull. Men tror du inte att det räcker med god ventilation ovanför karet för att förhindra föruttnelse i träet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer ha rätt god ventilation där med fläktar (120mm) som drar luften uppåt på kortsidorna och längs efter där själva MH mm sitter. Men det har jag inte planerat klart än.

Funderade på om hur jag skulle göra, om det behövs eller inte. Har inte erfarenhet av den "väta" som finns runt akvariet och tänkte ta det säkra före det osäkra?

Klarlack skulle fungera alltså. Men bäst är kanske att köra vitt så man ev kan fånga upp reflexerna och spegla ned dem i akvariet? Kanske inte gör så mycket, men alltid något?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag jobbar själv som målare och jag förstår inte riktigt varför det är så många som använder "oljefärg" i bla sina huvar, i en alkydfärg så finns det jättemånga olika lösningmedel som ångas ut även långt efter det att färgen härdat.Jag har tänkt att använda mig utav en vatten baserad våtrumsfärg som inte direkt innehåller några antimögelmedel utan den är såpass blank att vatten o smuts inte fäster och då hinner inte vattnet lösa upp färgen och dessutom när den härdat så blir ytan väldigt hård och det dunstar inget mer,självklart så håller det inte för evigt men med ett par tre lager och god ventilation så tror jag mer på det, men det är bara min åsikt;)

Jag har användt denna färg till många huvar inom sötvatten och då har locket legat 10cm ovanför ytan och utan ventilation ,det har funkat perfekt, (saltvatten är såklart mer frätande)

men du får fundera vidare:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde vattenbaserad färg när jag gjorde frigolitbakgrund till ett sötvattensakvarium för några år sedan (dvs. färgen var konstant under vatten i akvariet). Det fungerade i flera år utan problem. När jag rev ut den för att göra om till saltvatten satt färgen fortfarande kvar utan problem och då hade algätare gnagt alger och annat. Tror jag körde med två lager.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror faktiskt rätt mycket på det totto är inne på; vattenbaserat.

Vad ställer sig folk till att man helt enkelt bara oljar in träet?

Varför jag funderar är nämligen om när man lackar/målar utsidan träet så ska ju helst insidan vara obehandlad, typ som träpaneler på hus och liknande... Detsamma gäller lackade träbåtar; lacka utsidan och olja insidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men här går fukten från andra hållet. Man bör alltså lacka insidan portätt för att inte få fukt i trät. Utsidan bör däremot vara målad med en fuktgenomsläpplig färg så att eventuell fukt kan ta sig ut. Jag skulle använda en vanlig klar vattenbaserad uretanlack på insidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...