Gå till innehåll

Liten fråga ang. drakar


Moose

Rekommenderade inlägg

Jag e lite nyfiken inför framtiden och har alltid velat ha en drake.

Skall inte ha den nu men i framtiden och vill ha svar på några frågor.

E dom svåra att sköta?

Vad äter dom?

Funkar det i ett 450L

ngt särskilt att tänka på? (giftiga ja)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

dom kan bli ganska dyra i drift. min vägrar äta annat än levande så skaffa en odling av sötvatten fisk som växer snabbt eller nåt ställe där du kan köpa mongo/missbildad fisk biligt. min äter 1 ceklid omdagen som är 7-8cm. nu hör det till saken att han e ganska så stor nu oxå. men annas så är dom skit lätta att ha med att göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft ett par drakar, måste säga att de är riktigt trevliga firrar.

Mina matade jag med räkor, räkmix å black mollys.

Jo giftiga, men dom anfaller inte om du int hotar firren. Jag hade då inga problem att pilla omkring i tanken med drakarna simmande omkring.

Jag är faktiskt sugen på o skaffa en stor tank å ha en 3-4 volitanser i :)

Så slå till på en drake, du kommer inte ångra dig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bra att veta förutom att dom alla blir stora, (även "dvärgdrakarna" )och innbär en tung biologisk, är att dom flesta arterna är väldigt känsliga för dålig vattenkvalité med ofelbar matvägran som följd.

Volitans är väl den allra tåligaste och den största (eller en av dom största)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min vägrar äta annat än levande så skaffa en odling av sötvatten fisklätta att ha med att göra.

sötvattens fisk är inget bra foder i längden för saltfirrar, inte rätt fetter mm.

Var det inte detta som kunde orsaka bla käklås hos drakar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sötvattens fisk är inget bra foder i längden för saltfirrar, inte rätt fetter mm.

Var det inte detta som kunde orsaka bla käklås hos drakar?

fullt möjligt. men han vägrar äta annat. ok. han har tagit 3 salt fiskar för mig oxå. men hat vägrar äta räkor eller nåt annat. har du nåt tips på hur ja kan få han att gå över på räkor.??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sötvattens fisk är inget bra foder i längden för saltfirrar, inte rätt fetter mm.

Var det inte detta som kunde orsaka bla käklås hos drakar?

Beror lite på vad du matar med. Kör du hårt med marina ursprungsvaror - mycket HUFA exempelvis så får även sötvattensfisken en liknande näringsprofil som saltvattensfisk. Henrik_Å:s förslag är inte dumt heller - kör med Black Molly eller segelfensmolly. Går att vänja in och tar alger.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det man bör tänka på är att sötvattensfiskar har fel fetter och det genererar i att drakarna blir "feta" och dör i förtid. Se på oss människor, fetma = stora problem!

Vi har två volitans som vi lärt äta bra "död" mat.

Det vi gjorde var att ha dem i ett separat kar tills vi såg att dom åt det som vi ville.

Vi körde sytråds tricket, den ena fattade efter tre dagar och den andra tog det en månad för att få att äta annat än levande fisk.

Bara att kämpa, till slut så går det. Självklart så gav vi den som det tog längst tid för lite sötvattensfisk så han inte skulle magra av och dö.

Läs artikeln som finns här på sg om just drakar.

/Karro och Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det man bör tänka på är att sötvattensfiskar har fel fetter och det genererar i att drakarna blir "feta" och dör i förtid. Se på oss människor, fetma = stora problem!

/Karro och Anders

Detta är inte riktigt sant. De fetter (eller närmare bestämt fettsyror) vi pratar om här är till största delen essentiella - det vill säga fiskarna kan inte tillverka dessa själva (eller vissa byggstenar) utan måste ha det i maten. En saltvattenfisk kan vara lika olämplig som mat om den inte får rätt mat i sin tur. Det viktiga är inte om det är söt eller saltvattensfisk som används - det viktiga är att de fått rätt mat i sin tur.

Däremot är det viktigt att inte övermata - vilket är väldigt lätt med drakar. Rovfiskar (som drakar) är programerade att äta när det finns möjlighet - det kan dröja dagar mellan dessa möjligheter i naturen men skulle det plötsligen uppenbara sig en chans att äta mycket så gör de det. Normala mättnadskänslor är mer eller mindre satta ur spel. I fångenskap får de ju i princip så mycket som vi tillåter.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag ger mat till min dvärg,varannan eller var tredje dag,den äter allt räkor mysis frysmix mm mm,har haft den över ett år,men jaG måste handmata,för den hinner

inte med dom snabba fiskarna.som lasse skriver är dom ju rovdjur,och behöver ej

mat var dag,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det viktiga är inte om det är söt eller saltvattensfisk som används - det viktiga är att de fått rätt mat i sin tur.

MVH Lasse

nja lasse e du säker på detta? alltså om söt eller saltvattensfisk...

www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=171336#post171336

i denna artikeln så dör drakar av förstorad lever bland annat pga för höga fetthalter i just sötvattenfisk...

jag kanske tog citatet av dig ur sammanhanget, men jag hoppas jag förstod dig rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja lasse e du säker på detta? alltså om söt eller saltvattensfisk...

www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=171336#post171336

i denna artikeln så dör drakar av förstorad lever bland annat pga för höga fetthalter i just sötvattenfisk...

jag kanske tog citatet av dig ur sammanhanget, men jag hoppas jag förstod dig rätt.

Ja, jag är ganska säker på att det beror på vad du matar din "feeder" fisk med.

I artikeln tar författaren upp ett antal sötvattensfisk utan att nämna om deär odlade eller inte.

Total amount of various nutrients in a 100g sample of tissue from selected species of potential food fish as compiled by the US government (Dept of Agriculture) for nutritional comparisons of foods that are available to consumers
Här framgår med tydlighet att det är fisk för konsumtion och att proverna kommer från "tissue" (vävnad och innebär då från delar av kroppen men inte "helfisk") Vad gäller karp och mal (catfish) i USA så är den till mycket stor del odlad och den stora mängden mättad fett beror på att man av kostnadsskäl gärna använder den typen av fett i fodret. Om man tittar på den fettsyran som betecknas LA 18:2 så är det den sk Omega-6 fettsyran. Den har sitt ursprung från många jordbundna grödor. De höga halterna av den hos karp och mal stöder mitt antagande om att de är odlade. Jämför odlad och vild lax. Andelen mättat fett är dessutom nästan dubbelt så stor hos den odlade laxen. Om fettet är mättat (dvs av däggdjurshärkomst) kan man vid laxodling ha ca 6 % fett i fodret - sedan får man leverskador. Sedan man började använda fett av marint ursprung kan man ha fetthalter på över 20% i laxfodret men givetvis använder man en del animaliskt fett också eftersom det är en billigare råvara.

Mest bedräglig blir det dock när han jämför med marina arter och tar med torsk (red snapper vet jag inget om) men utesluter sill och makrill. Eftersom det är "tissue" prover så är inte levern med. Torsk är en mager fisk vad gäller fileerna - nästa all fett finns i levern. Mycket av den omega tre som vi konsumera i kapselform kommer från torsklever. Vi äldre känner också till hälsodrycken torskleverolja. Hade han gjort en analys på helfisk vad gäller torsk så hade fettprofil och mängd varit väldig annorlunda. Eftersom vi pratar om "feeder fish" så är ju helfisk intressantast. Jag kan nästan ta "drakgift" på att USA:s Dept of Culture även publicerat fettprofiler på två av de viktigaste födofiskarna, nämligen sill och makrill. De har sitt fett koncentrerat i fileerna (musklerna) och bilden skulle sett helt annorlunda ut om de varit med.

Förutsatt att man matar sin "feeder" fish på rätt sätt och att man inte övermatar så kan jag fortfarande inte se någon större skillnad på om du använder söt eller saltvattensfisk. Du blir det du äter gäller både för saltvattensfisk som sötvattensfisk. Saltvattensfisk som matas med oxhjärta blir betydligt farligare än sötvattensfisk som matas med rätt typ av fett.

Givetvis är det mycket bättre att kunna styra helt vad man stoppar in i sina rovfiskar och dött foder är väl det bästa alternativet men än viktigare är att inte övermata. Om man använder "feeder" fisk så skall man ge den ett foder med rätt typ av fetter oavsett om det är salt eller sötvattensfisk. Jag tycker detta är viktigt för om man tror att de här sakerna fixar sig själv bara ursprunget är det rätta så totallurar man sig själv.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

beror nog på vad det är för räkor. min rör inte mina eld räkor. däremot så har ja fått se nåt konstigt, draken öppnar munnen o låter räkorna krypa in i munnen o göra rent sen backar dom ut igen. har hänt flera gånger nu. nån mer som varit med om detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
beror nog på vad det är för räkor. min rör inte mina eld räkor. däremot så har ja fått se nåt konstigt, draken öppnar munnen o låter räkorna krypa in i munnen o göra rent sen backar dom ut igen. har hänt flera gånger nu. nån mer som varit med om detta?
Det låter som om draken låter räkorna putsa den i munnen - då verkar de ju trivas ihop.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

beror nog på vad det är för räkor. min rör inte mina eld räkor. däremot så har ja fått se nåt konstigt, draken öppnar munnen o låter räkorna krypa in i munnen o göra rent sen backar dom ut igen. har hänt flera gånger nu. nån mer som varit med om detta?

Vi har varit med om det, fast med vanliga putsar räkor :)

/Karro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...