Gå till innehåll

Wiking's Kub


Wiking

Rekommenderade inlägg

Undrar jag med, min mamma jobbar på apotek och jag har frågat om dom har kanyler, vilket dom inte får sälja utan recept. Var får man då tag på det? Antar att man kan utrota xenia på samma sätt nämligen ;):)

Det går säkert att utrota Xenia på samma sätt, men de är ju betydligt mindre och bör därför kräva mindre dos. Verkar dock vara en hel del jobb att utrota Xenia på detta sätt, men visst skall det funka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske även knappar???

Jag skulle bli mycket förvånad om det inte funkar med knappar också. Men de är ju ofta betydligt giftigare så där skulle jag nog välja att lyfta ur stenen och ta död på dem i en mindre hink. Jag har själv en koloni med knappar som jag tror är av den där riktigt giftiga sorten. De är inget som jag köpt utan de kom med en sten för många år sedan och har förökat sig sakta. Den stenen stor dock i botten av mitt rev så jag har låtit dem vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nitraten har under våran rasat iväg till onödigt höga nivåer. För några veckor sedan bytte jag 300 liter vatten på 7 dagar, och det gjorde susen. De evigt höga fosfatnivåerna får jag nog leva med. Har bunkrat upp med salt, remover, tester, mat och kemikalier så jag antagligen klarar mig till hösten 2014.

Att jag inte kunnat köpa några fiskar sedan 2008 är ett annat dilemma. Skulle inte ha något emot att byta ut några, men de får hänga med så länge de kan.

Några dagsfärska bilder.

post-2676-14468930277674_thumb.jpg

post-2676-14468930278385_thumb.jpg

post-2676-14468930277206_thumb.jpg

post-2676-14468930277453_thumb.jpg

post-2676-14468930277911_thumb.jpg

post-2676-14468930278131_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fantastiskt fina flak.

Tack Larry!

De gröna flaken kommer la ifrån mig va? Vart har du gömt fiskarna då? :)

Minns faktiskt inte varifrån flaken kommer, men det kan vara från dig. Fiskarna är någonstans inne bland all ls, brydde inte mig om att fota dem denna gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Samuel. Jag rensade ut en massa flak i våras, gav bort några mindre hinkar till Mikoto i Skövde. Minns jag rätt så fick jag lite flakväxande från dig för några år sedan, så kommer de inte från Andreas så kommer de från dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rena fina montiporor är supersnyggt , än mer om dom lyckas växa i flera lager levande.. Gäller att få till "krispigheten" i färgen så dom inte blir matta typ..

Mvh Manne

Håller med. En liten dröm jag har är att få ett flak att växa från botten i mitt kar upp till toppen, nästan 65 cm, och runt, runt, runt. Mina har större tendens att bara breda ut sig på längden, och i vissa fall även växa neråt. Kan möjligen bero på strömmarna i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade stora "toalock" i rött samt grön färg.. Ingen överlevde mitt akvariebyte tyvärr då det var till o börja om , annars är det absolut en eye catcher med montisar som ser hälsosamma ut. Man får bara planera vad som passar under flaken i korallväg..

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
Hade stora "toalock" i rött samt grön färg.. Ingen överlevde mitt akvariebyte tyvärr då det var till o börja om , annars är det absolut en eye catcher med montisar som ser hälsosamma ut. Man får bara planera vad som passar under flaken i korallväg..

Mvh Manne

Stora som toalock har jag aldrig haft men den största jag har nu är som en väl tilltagen pizza. Det blir att sätta sågbladet i den vilken dag som helst för han skuggar alldeles för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I onsdags kväll låg det en lapp i brevlådan, "på fredag skall strömmen brytas 3,5 timma i området pga kabelskarvning". Det kommer ju att gå åt skogen för mitt kar insåg jag direkt. Så tidigt torsdag morgon ringde jag min nätleverantör och någon timma senare blev jag uppringd av någon som var ansvarig för detta. Jag förklarade mitt problem och efter en stund så hittade vi snabbt en lösning. Jag jobbade hemifrån under fredagen och leverantören körde hem ett dieselaggregat till mig som jag sedan sparkar i gång och kopplar in akvariet på samt mitt hemmanätverk så jag kunde jobba.

Fungerade hur smidigt som helst. Visst är det kul när icke insatta personer ändå lyssnar på en och hjälper till att lösa sådant här snabbt, smidigt och utan en massa tjafs och telefonsamtal:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att det funkade så smidigt. Vilken elleverantörhar du?

Inte alltid lätt att förstå vem som levererar vad i denna globala värld,

1 Falbygdens Energi Nät AB ansvarar för elnätsverksamheten

2 FEAB (Falbygdens Energi AB) levererar el, fjärrvärme och bredbandsnät

3 Göteborgs Energi AB

4. OKQ8

Så efter lite googlande så kom jag fram till att 1 är ett dotterbolag till 2, 2 är en del av 3, 4 är den som jag köper el av.

Rent under att man får någon el över huvud taget:)

Det var alltså nr 2 som gjorde jobbet i fredags.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...