Gå till innehåll

Wiking's Kub


Wiking

Rekommenderade inlägg

Påtal om stora fiskar i små akvarium!

Vet ju om att dina fiskar har gått väldigt länge i ditt kar, vilken fisk har växt mest kontra minst?

Den som har växt minst är min C bispinosa, från kanske 3 cm upp till ca 5 som han är nu, och det på snart 7 år. Den som växt fortast och blivit störst måste vara hepatusen. Den var bara några få cm stor och är antagligen 20-25 cm nu. Den borde kommit ur mitt kar för flera år sedan.

Men idag så upptäckte jag något som förvånade mig. Tyckte det luktade lite unket i akvarierummet, och vad ser jag om inte min clownhona liggandes död i framkant i karet. Har förmodligen gått hädan under natten eller morgonkvisten, halvt förmultnad. Jag kommer verkligen att fundera länge på varför hon kastade in handduken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den som har växt minst är min C bispinosa, från kanske 3 cm upp till ca 5 som han är nu, och det på snart 7 år. Den som växt fortast och blivit störst måste vara hepatusen. Den var bara några få cm stor och är antagligen 20-25 cm nu. Den borde kommit ur mitt kar för flera år sedan.

Men idag så upptäckte jag något som förvånade mig. Tyckte det luktade lite unket i akvarierummet, och vad ser jag om inte min clownhona liggandes död i framkant i karet. Har förmodligen gått hädan under natten eller morgonkvisten, halvt förmultnad. Jag kommer verkligen att fundera länge på varför hon kastade in handduken.

Det va ju tråkigt!

Hut länge har du haft den då?

Hepatusen måste se grotesk ut i ditt kar ;)

Bara att konstatera att dvärgkjesare växer väldigt långsamt i akvarium...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina clowner köpte jag 19 sep 2006. Hepatusen köpte jag 26 december 2008, och ja den är verkligen för stor:)

Ja de är ju alltid tråkigt när fisk går bort, eller hoppar överkanten, men den fick ju rätt så många år ändå :)

Tråkiga är väl att man får riva hela revet för att få ut den, eller kanske kroka den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På Maglofster's uppmaning plockade jag fram kameran för en stund sedan. Jag kom också på att jag tidigare glömde nämna att jag kompletterat min LED belysning. Det blev en spot från Arcadia Eco-Aqua 30W LED. Dyr som tusan var den trots att pundet står lågt. Den sitter kvar där jag satte den i framkant får ca 2 månader sedan, när jag har tid och lust skall jag ordna en annan upphängning så det ser lite snyggare ut. Kalasbra är den i alla fall och fyller sin funktion precis som tänkt.

[ATTACH=CONFIG]93877[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]93878[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]93879[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]93880[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]93881[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]93882[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]93883[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]93884[/ATTACH]

Vilket otroligt vackert kar du har!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu läst igenom hela tråden (det tog sin tid) och det är härligt att se någon som haft karet igång så länge i "grundutförande" även om du bytt en del teknik under gång (vilket ju troligen är ett måste genom åren) :woooow:.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Du har ju ett helt gäng dvärgar i ditt kar med en massa korall, och dom låter allt va ifred. Till och med bicolorn som har ett rykte (vad jag läst) att va en av dom värsta. Har precis införskaffat en C bispinosa (som jag läst på mycket om, dvs absolut inget impulsköp) och tänkte fråga hur gör du? Läste i början att du matar väldigt mycket för att hålla dom mätta, men finns det nåt annat man kan göra? Tänker ifall min bispinosa får för sig att nafsa lite. Den ska ju ändå va en av dom "bättre" lämpade att ha bland korall, men jag är villig att ta risken. Alla tipps man kan få direkt från nån annan som det fungerar för är ju bättre än vad man läser genom google där det ofta står "brukar, oftast, kanske, osv".. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns inget annat knep vad jag vet än att hålla dem mätta och gärna variera kosten så mycket man kan. Mina dvärgkejsare låter egentligen inte korallerna vara i fred, de går och smånafsar på dem hela tiden vilket naturligtvis stör korallerna, men de äter inte ner dem helt i alla fall. Har du tittat igenom tråden så ser du också att jag inte har några 'svårare' koraller. Mycket flakväxande, 3-4 olika LPS'er och 2-3 olika SPS'er och en massa skivanemoner som man får ta död på med jämna mellanrum, inga anmärkningsvärda koraller alltså. Hos mig går alltid fiskarna i första hand. Litet kar, mycket fisk, mycket mat = höga näringsnivåer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, då får jag väl mata lite mer, eller tätare kanske. Den har inte ätit något ännu, men pickar på stenarna och rör inga koraller vad jag sett. Nu glömde jag visserligen fråga vad han matat den med, men kör du mest fryst eller torrfoder? Har läst att de behöver många olika saker i sin kost och det finns ju torrfoder typ "pygmy angel formula". Just nu kör jag mest med marin mix från ON som är en fryst röra med bla spirulina.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fyller en 3 ml spruta med nål full av 24% ättika. Sedan trycker jag i 1 ml rakt ner i gapet på en skivanemon, de skrumpnar ihop inom någon minut. Tänk på att ättika är en typ av kolkälla så ta bara död på några per dag. Se till att skumma blött också. Tror det kan vara bra att använda kol också, men det har jag i och för sig alltid hängandes i en strumpa i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fyller en 3 ml spruta med nål full av 24% ättika. Sedan trycker jag i 1 ml rakt ner i gapet på en skivanemon, de skrumpnar ihop inom någon minut. Tänk på att ättika är en typ av kolkälla så ta bara död på några per dag. Se till att skumma blött också. Tror det kan vara bra att använda kol också, men det har jag i och för sig alltid hängandes i en strumpa i mitt kar.

Vad händer när de skrumpnar? Lossnar? Är det en "riktig" spruta med nål du använder och var får man tag i en sån isåfall?

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad händer när de skrumpnar? Lossnar? Är det en "riktig" spruta med nål du använder och var får man tag i en sån isåfall?

Med vänlig hälsning, Björn

Undrar jag med, min mamma jobbar på apotek och jag har frågat om dom har kanyler, vilket dom inte får sälja utan recept. Var får man då tag på det? Antar att man kan utrota xenia på samma sätt nämligen ;):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad händer när de skrumpnar? Lossnar? Är det en "riktig" spruta med nål du använder och var får man tag i en sån isåfall?

Med vänlig hälsning, Björn

Hej Björn. När de skrumpnar så löses de helt enkelt upp i vattnet. Därför är det bra att skumma blött och köra med aktivt kol. Inget fel att sätta in åtgärden dagen innan ett skapligt vattenbyte heller. Ja det är en riktigt spruta med nål och en sådan kan man få av någon som använder sådana i sitt dagliga arbete, men inte har mandat att ge bort dem. Så man bör naturligtvis köpa dem någonstans men tyvärr så vet jag inte vart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...