Gå till innehåll

Wiking's Kub


Wiking

Rekommenderade inlägg

Ta det försiktigt i början Wiking så det inte blir något bakslag. Det är mer kraft i det blåa ljuset än vad du kan föreställa dig. Jag skulle nog ligga ganska lågt med det blå i början - kanske bara max 30 - 35 %. Iakta vad som sker. Som jag bedömmer det så är ljusbrist mindre farligt än för mycke av det verksamma ljuset. Du har mer energi i den delen av spektrat som är aktivt i fotosyntesen än förut. En ökad fotosyntes leder till bildandet av mer syre - bildandet av mer syre leder till blildandet av syreradikaler - leder till blekning. Får du ljusbrist så kan du kompensera upp det utan större fara för dina koraller - får du för mycket för fort - skada. Korallerna kan bilda ämnen som skyddar mot aktiva radikaler men det tar lite tid - därför (och det gäller nog alla som går över till LED) - ta försiktigt med de blåa våglängderna i början. En bra cirkulation är också väldigt viktigt om man ökar fotosyntesen - syret transporterats snabb bort från korallernas närhet - får plats att göra sig av med mer syre. det är 420 nm med i den rampen också tror jag.

MVH Lasse

Hmmm, där ser man. Jag kommer omgående att justera enligt ditt förslag, omgående betyder nu, omedelbart. Många tack till dig Lasse:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om jag har rätt men försiktighet är en dygd om man gör några ändringar i den här hobbyn - det vore f-igt om jag har rätt och inte varnade - i det här fallet står jag ut med att ha fel:)

MVH Lasse

He he, jag har redan justerat Lasse. Det är klart att man skall ta det försiktigt med förändringar, det vet vi ju:) Gör inte som jag gör, gör som jag säger;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exakt 1 vecka sedan nu som jag körde igång den nya LED-rampen. Efter Lasse's varning ovan så sänkte jag effekten på kanal B (det blå ljuset) till 35%, och efter 4-5 dagar ökade jag på igen till 60%. Där får det ligga ytterligare några dagar eller någon vecka. Sedan kommer jag att öka upp till max efter hand. Den dagen Nationella insatssstyrken knackar på dörren så är det väl dax att minska lite igen:)

Jag kör med betydligt längre belysningsperiod nu än med min MH och T5 rör. De första dagarna använde jag månljus på natten men det har jag skippat, då skall karet vara släckt.

[TABLE=class: grid, width: 500, align: left]

[TR]

[TD][/TD]

[TD]08:00

[/TD]

[TD]10:00

[/TD]

[TD]12:00

[/TD]

[TD]14:00

[/TD]

[TD]22:00

[/TD]

[TD]23:00

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Kanal A

[/TD]

[TD]0%

[/TD]

[TD]10%

[/TD]

[TD]50%

[/TD]

[TD]100%

[/TD]

[TD]100%

[/TD]

[TD]0%

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Kanal B

[/TD]

[TD]0%

[/TD]

[TD]10%

[/TD]

[TD]35%

[/TD]

[TD]60%

[/TD]

[TD]60%

[/TD]

[TD]0%

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

I övrigt då? Jo, både fiskarna och korallerna har nog blivit lite förvirrade av de nya belysningstiderna men tror de har börjat vänja sig nu. Överlag så ser alla koraller mycket finare och färgrannare ut. En accropora både färgar ut och polyperna expanderar som de aldrig gjort. Men min bubbelkorall som står längst ner på botten har ännu inte varit uppe i sin fulla volym ännu.

Slimmad snygg ramp som lyfter helheten och halva underskåpet tillgängligt för andra prylar. Absolut det näst bästa köpet 2012:)

Ändrat av Wiking
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Två veckor efter installationen av en ny LED-ramp så har jag fortfarande bara positiva saker att säga. De jag nämnt tidigare skall jag inte upprepa igen men jag har märkt något annat också, som jag kan mäta mig till.

Min förbrukning av Mg har sjunkit dramatiskt, till följd av att jag nu har landat runt ett värde av 1440. Och jag som i alla år fått ligga i som en blå för att hålla uppe det på 1350. Samma fenomen kan jag mäta mig till vad gäller Ca, men där har det gått åt andra hållet. Jag har med lätthet via Balling legat mellan 420-450 tidigare, nu orkar det knappast över 400. Med en dipp ner förra helgen till 360-370, där har jag nog aldrig legat någon gång tidigare. Jag påstår att mina mätresultat är helt rätt eftersom jag redan efter 1:a veckan konstaterade samma fenomen. KH däremot ligger oförändrat.

Det blå ljuset har jag sakta ökat hela tiden men har ännu inte gått över 80%.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Efter 5 år med VÄS så stoppade jag i Bio-pellets förra helgen. Jag börjar med minsta dos, 100 ml till min ca 220 liter effektiva vattenvolym. Jag ser naturligtvis inget resultat ännu och fortsätter tills vidare med samma dos VÄS som jag alltid använt som underhållsdos. Skall bli intressant och se vart detta tar vägen;)

Efter 7 veckor med LED-ramp så är jag fortfarande nöjd. Dessutom snyggt med en slimmad ramp över karet. Två veckor efter rampbytet så började ju mina värden av MG, Ca och KH spöka, och det gör de fortfarande. De doser jag använt under flera år fungerar inte alls längre. Mg ligger på rekordnivå, Ca förbrukas, men KH rör sig inte åt något håll. Måste ta tag i detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Skummaren har legat på rengöring i natt, senast den rengjordes rent var i februari. Bland det tråkigaste jag vet. Den har nog inte fungerat alls den senaste månaden, men nu blev det fart på den igen. Man skulle kanske sluta med skummare och i stället göra 2 vattenbyten i veckan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...