Gå till innehåll

Wiking's Kub


Wiking

Rekommenderade inlägg

Ja okej :) Är den så mörk som på bilden? Därför jag tänkte på rostratum :) Väldigt fin iallafall!

Nej riktigt så mörk är han inte. Längst ute i hörnet där så har jag inte så mycket belysning så det är det som gör det. Har faktiskt funderat på om jag skulle komplettera mitt kar med en LED 50W eller 100W ute i den ändan, man kan inte hitta några svenska akvariebutiker som har sådana. Skulle vara perfekt med en vitare 10000K eller något liknande i det hörnet som slår in mot revväggen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en Razor 16000K. Korallerna har aldrig växt så snabbt som du gör efter att jag hängde upp den, men en extra spot ute i hörnet som slår in på väggen skulle inte skada, väggen skuggar ordentligt. Nej bygga själv är jag inte alls intresserad av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag går lite och funderar på om jag skulle satsa på två st Razor 160w 16000k. Är du nöjd med din? Hur är ljuset känns det levande eller får du "döda" punkter i akvariet? Skulle behöva se rampen irl men inga lokala handlare har den. Antar att man får ta en tur till huvudstan o kika lite ngn dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag är väldigt nöjd med min. Det växer bättre än någonsin i mitt kar och ändå hade jag två rör och en 250W MH innan. Är dock inne på att skaffa någon mer LED, jag skulle vilja ha min stora revvägg belyst snett framifrån.

Har du kollat med någon svensk handlare om du får ta hem en eller två till påseende?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra idé Wiking, det har jag inte gjort. Jag bor nästgårds med PWSS och känner dem väl men vet inte om de får köpa hem de ramperna. Men det är vell inte svårare än att man slår en signal till någon av de andra och frågar, man kan ju inte få mer än ett nej. Man vill ju gärna se vad ljuset gör med akvariet så sitter jag ju inte i sjön har en bra ramp med två nya mh och fyra nya lysrör och är relativt nöjd men möjligheten att kunna ställa in LED belysningen så man får det som man vill ha det lockar.

Ja jag är väldigt nöjd med min. Det växer bättre än någonsin i mitt kar och ändå hade jag två rör och en 250W MH innan. Är dock inne på att skaffa någon mer LED, jag skulle vilja ha min stora revvägg belyst snett framifrån.

Har du kollat med någon svensk handlare om du får ta hem en eller två till påseende?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inga problem för en handlare att beställa dessa från oss på Triton - däremot är det större efterfrågan än tillgång för närvarande, m a o - just nu är det en viss leveranstid, men vi hoppas på nästa leverans från MaxSpect under mitten/. senare delen av januari.

/Leffe - Tritonakvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wiking, kör du fortfarande med den vsv häxbrygden? Isf hur är receptet?

Ja jag kör fortfarande med den, men senast jag blandade till så skippade jag sockret.

- 1/2 liters petflask

- 4 dl Vodka

- 1 dl ättiksprit, 12%

- 5 kaffeskedar strösocker

Min underhållsdos är 5-6 ml per dag. Jag har aldrig vågat trycka i så mycket att jag nollat nitraten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej men jag har använt. Tidigare gick jag alltid runt på 2-3 olika sorter och bytte varje vecka men sedan kanske 2-3 år tillbaka använder jag Ocean Akvarium's Revsalt. Jag byter ju mycket vatten som du vet;) Senast köpte jag nog 70 kg tror jag. Årets första vattenbyte var igår!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej men jag har använt. Tidigare gick jag alltid runt på 2-3 olika sorter och bytte varje vecka men sedan kanske 2-3 år tillbaka använder jag Ocean Akvarium's Revsalt. Jag byter ju mycket vatten som du vet;) Senast köpte jag nog 70 kg tror jag. Årets första vattenbyte var igår!

Ok, det var så att jag kollade lite i Aqua calculator då jag vill ha ett salt som ligger så nära idealvärdet som möjligt. Har själv kört från och till med Tropic Marin Pro men inte just nu. Aqua calculator har ju kalcium, magnesium och kH värden angivna för de olika salterna. När jag kollar efter samma uppgifter för Tropic Marin Pro på webben får jag inte alls samma svar som i Aqua calculator som jag litat på.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Ja någon slags flakväxande montipora måste det vara, vore kul att veta namnen. Minns inte varifrån dessa kommer tyvärr.

Eftersom du inte var dom kommer från så kan du ge dom till mig när jag fått igång mitt kar.

Jag lovar att komma ihåg att dom är från dig. ;)

Läckra var dom iaf.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har redan lovat Mikoto att han skall få av mig nästa gång jag skördar igen, och minns jag rätt så lovade jag detta för långt över en månad sedan:smiley9: Nåväl, de växer väl ut igen och då kan du passa på att ta några flak när du ändå är här med din tankbil och nyblandat saltvatten;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, men jag är så seg så jag kan vänta lite till. Jag vågar nog inte äventyra mer koraller än jag måste fram tills mitt kar är helt klart, jag ska bygga upp halva revet som är kvar med. Det gör jag nog i Februari så håll inte undan från Marko för min del :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har redan lovat Mikoto att han skall få av mig nästa gång jag skördar igen, och minns jag rätt så lovade jag detta för långt över en månad sedan:smiley9: Nåväl, de växer väl ut igen och då kan du passa på att ta några flak när du ändå är här med din tankbil och nyblandat saltvatten;)

Absolut. Jag har några kubik orange glykol på just nu, det kan ju ge en lite skön färgeffekt i karet, framförallt i actinic då soppan är lite smått självlysande.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Det är helt otroligt vilken tillväxt jag fått på mina koraller sedan jag gick över till LED. Jag stängde varken av pumparna, använde stativ eller la någon tid på vitbalans eller annan redigering, så vänligen ha överseende med kvalitén på bilderna.

post-2676-14468928349954_thumb.jpg

post-2676-14468928350263_thumb.jpg

post-2676-14468928350539_thumb.jpg

post-2676-144689283508_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...