Gå till innehåll

Tips på att få kalkalger att frodas


Fisherman`s Friend

Rekommenderade inlägg

Jag har problem med att få kalkalgerna att trivas.

Jag har relativt mycket ljus och normal cirkulation.

Följande värden har jag på vattnet:

PH 8.1

KH 10

Ca 450

Nitrat 5

Nitrit 0

Fosfat 0,1

Magnesium 1500

Trots detta trivs inte kalkalgerna.

Jag har kört med PurpleUp och tycker att det är helt värdelöst !

Det enda som händer att att akvariet ser ut som minimjölk i 3-4 timmar.

Ja, se till att du bibehåller goda värden i Kalsium, Magnesium och alkanitet. Svårare än så ska det inte vara så länge du har kalkalger att utgå ifrån. Amerikanarna har ett medel som kallas "Purpel Up" som tydligen andvänds med stor framgång. Kanske kan vara nåt om man nu e pervers på kalkalger.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Fredrik...!

Min erfarenhet är (förutom optimala värden av kalcuim, magnesium och KH) att kalkalger växer bättre i svagare ljus (då pratar jag T5 och T8). Dessutom är min erfarenhet att de behöver fosfat och nitrat - när näringsvärdena går ner så kan kalkalgerna dö/vitna eller sluta växa. Även dosering av övriga spårämnen och regelbundna vattenbyten är positiva för kalkalgtillväxten enligt min erfarenhet.

Jag kan bara hålla med här, mitt kar får Dame Edna att se likblek ut.....

Eftersom jag har ett större på gång ligger jag på latsidan med mitt 90liters, det slarvas med vattenbyte osv. Men kalkalgerna trivs och växer som f*n!

Mitt(akvariets) kalcium värde ligger o pendlar men dippar ner till 350 emellanåt, tydligen trivs dom ändå.

Har även Halimeda alger, dvs gröna kalkalger, men dom växer betydligt långsammare.

Jag har ett blått och ett vitt T8 rör, 10K+20K bör det väl vara. Dvs dålig belysning för att koraller ska trivas.

Inga andra tillsatser för tillfället än ett vattenbyte då och då.

Slutsats: Taskigt ljus och lite nitrat så växer den lila plågan......;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har problem med att få kalkalgerna att trivas.

Jag har relativt mycket ljus och normal cirkulation.

Följande värden har jag på vattnet:

PH 8.1

KH 10

Ca 450

Nitrat 5

Nitrit 0

Fosfat 0,1

Magnesium 1500

Trots detta trivs inte kalkalgerna.

Jag har kört med PurpleUp och tycker att det är helt värdelöst !

Det enda som händer att att akvariet ser ut som minimjölk i 3-4 timmar.

Mycket intressant. Har du några kalkalger att utgå ifrån ? Jag vet inte vad mirakelmedlet purple up innehåller alls tyvärr. Jag har bara läst där folk hävdat att det fungerat men tydligen inte för alla. Det var en bra sak att få fram.

Jag hävdar däremot att bara höja magnesium halten fungerar inte. I vissa fall tex Peysonneliaceae så har Mg ,Fe och Zn en starkt växthämmande egenskap. Man måste i detta fallet förstå sig på att viss corraline alg släpper kalcium karbonat i form av aragonit kristall som i sin tur kan bli berikat av strontium ( en större jon än kalcium som den byter ut) medan CA2+ i calcit kan bli utbytt av mindre joner som magnesium zink och järn. Karbonat disposition sker tio gånger snabbare i ljus än i mörker. Photosyntesen gynnar kalket indirekt genom att höja PH på cell ytan. Ändå är Peysonella en kalkalg som trivs bra i mörker.

Slutsats det finns massa olika arter av kalkalg att ange ett vatten värde i ett akvarium som skall hållas för att gynna kalkalgs tillväxt är svårt. Dels pga att värden sällan är konstanta dels pga mängden olika krav är väldigt svårt att relatera till ett helt släkte. Gäller det Kalkalger så har min erfarenhet visat på att ett akvarium som hållt normala värden inom saltvattens akvaristik har goda möjligheter för tillväxt av div kalkalger. Skall man däremot Boosta algen så finns många andra djur osv man måste ta hänsyn till i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sprung/Delbeek skriver att kalkalger inte är lika effektiva när det gäller kalcifiering som koraller. Om nivåerna är för låga kan de inte konkkurera effektivt med koraller varför högre CA (KH/MG) kan hjälpa. Det finns säkert fler anledningar och som sagt så finns det flera arter som säkert har olika behov. Men själv hade jag prövat att öka CA (och KH/MG) om tillväxten uppfattas som för låg även om man har bra tillväxt på sina koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som kan posta de optimala vattenvärdena / ljusmängden för att få kalkalgerna att frodas kanske? :)

Jag hade nyblandat saltvatten och kör minimalt (2st 120cm rör) och dom växer så det knakar... Vet inte riktigt hur man får dom att inte växa. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du inte mineralberikat salt du blandat med? Märke?

Jag har inte lyft ett finger för att få dom att växa. Har i och för sig inte tillfört någon näring, så det är väl näringsfattigt vatten kan man säga... Trodde aldrig dom skulle växa som dom gör under 2x40W ljus =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har bra vattenvärden och kalkalgerna växer knappt.. har en sort som växer i de skuggiga partierna, men den växer inte mycket.. sen har jag två sorter som växer i ljust (en lila och en röd) men dom växer inte ycket. och mina småstjärnor betar av dom ganska bra också. Jag tror dom blir utkonkurrerade av mina sps'er då jag ligger lite lågt på ca och mg och efter vad jag har hört så tar koraller åt sig av ca mg osv före kalkalgerna. men det är jag bara glad för! i min förra 100l balja så var stenen helt lila, såg ut som någon sprayat hela skiten i lila färg och jag tyckte det såg för taskigt ut.. det ser mer levande ut med bara lite kalkalger här o där imo.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle hellre se att alla mina stenar var lila, än att dem är kritvita faktiskt. Dem ser bleka och tråkiga ut. Vill algerna ska börja täcka rör och boxen och sånt så det inte syns :P

Blir allt lila så kan man ju alltid sätta dit koraller som täcker det lila på sina ställen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mätte mitt fosfatvärde och såg till min förskräckelse att skalan blev klarblå och det vill säga över 3.0 har beställt ett aquacare fosfatfillter. Har även gått upp på vinden och hämtat min osmos anläggning så jag tänkte enbart köra med osmos vatten framöver. Har problem när jag skall mäta calium värdet för dropparnas storlek varierar så jag får ett värde på över 500 kan det vara så att jag har för höga calciumvärden ????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gissar att PurpleUp innehåller bl.a. calsium och jod,

men det framgår inte ifrån innehållsförteckningen.

Sedan ska man inte hälla i PurpleUp om Ca är över 420 mg/l i karet.

Varför vet jag inte.

Jag har haft i ls i flera omgångar som har haft gott om röda-lila kalkalger,

men när dom hamnar i mitt kar så verkar tillväxen stanna upp och ofta blir det mindre med kalkalger. Dom försvinner inte helt, men det är långt ifrån ett överflöde av dom.

I tidigare kar så har jag haft fullt med kalkalger,

men i detta kar har jag lite problem med att få gott om kalkalger.

Mycket intressant. Har du några kalkalger att utgå ifrån ? Jag vet inte vad mirakelmedlet purple up innehåller alls tyvärr. Jag har bara läst där folk hävdat att det fungerat men tydligen inte för alla. Det var en bra sak att få fram.

Jag hävdar däremot att bara höja magnesium halten fungerar inte. I vissa fall tex Peysonneliaceae så har Mg ,Fe och Zn en starkt växthämmande egenskap. Man måste i detta fallet förstå sig på att viss corraline alg släpper kalcium karbonat i form av aragonit kristall som i sin tur kan bli berikat av strontium ( en större jon än kalcium som den byter ut) medan CA2+ i calcit kan bli utbytt av mindre joner som magnesium zink och järn. Karbonat disposition sker tio gånger snabbare i ljus än i mörker. Photosyntesen gynnar kalket indirekt genom att höja PH på cell ytan. Ändå är Peysonella en kalkalg som trivs bra i mörker.

Slutsats det finns massa olika arter av kalkalg att ange ett vatten värde i ett akvarium som skall hållas för att gynna kalkalgs tillväxt är svårt. Dels pga att värden sällan är konstanta dels pga mängden olika krav är väldigt svårt att relatera till ett helt släkte. Gäller det Kalkalger så har min erfarenhet visat på att ett akvarium som hållt normala värden inom saltvattens akvaristik har goda möjligheter för tillväxt av div kalkalger. Skall man däremot Boosta algen så finns många andra djur osv man måste ta hänsyn till i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...