Gå till innehåll

Tips på att få kalkalger att frodas


Fisherman`s Friend

Rekommenderade inlägg

Hej har hållit på i drygt tio år med saltvattenshobbyn och man slutar ju aldrig att förvånas över hur komplex denna hobby är! Men åter till min fråga, under alla dessa år har jag aldrig riktigt fått någon ordentlig fart på mina kalkalger. Visst finns dem där men.... Undrar nu om någon där ute har några tips? Jag kan ju börja med att säga att jag tillsätter kalkvatten manuellt, detta görs på oregelbunda tider men min senaste kalciummättning visade cirka 450. Jag har ingen kalkreaktor eller dylikt och tillsätter inget annat än just kalkvatten till min tank. Anledningen var att jag inhandlade några nya stenar som just kommit in till korallfisken och de var fullkommligt fullproppade av fina röda kalkalger och mina befintliga stenar såg nästan ut som gråstenar. Tackar på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel, jag har faktiskt inte gjort speciellt mycket. Har ingen kalkreaktor eller liknande och jag tillsätter inga spårämnen.

Jag byter 30 liter vatten någon gång i månaden och tillsätter saltet reef crystal.

Sen jag började elda på med MH så har det bara växt och växt. visst är det skönt att slippa brunalgerna på bakrutan, men jag vill ha en "clean" bakruta, nu är den helt lila! :/

Hur ska man göra? :/

sorry om jag snor din tråd en smula men tänkte att det har ju ungefär samma ämne :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

visst är det skönt att slippa brunalgerna på bakrutan, men jag vill ha en "clean" bakruta, nu är den helt lila! :/

Köp dig en rakbladsskrapa modell "bred", ser ut ungefär som en fönsterskrapa man har när man tvättar fönster. Helt sagolikt vad rutorna blir kliniskt ren!

Dessutom har andra alger mycket svårare att fästa på en sån ren ruta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan också varmt rekomendera "fönsterskrapan",

istället för små magnetskrapor som man får gnugga med som tusan....

Köp dig en rakbladsskrapa modell "bred", ser ut ungefär som en fönsterskrapa man har när man tvättar fönster. Helt sagolikt vad rutorna blir kliniskt ren!

Dessutom har andra alger mycket svårare att fästa på en sån ren ruta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För just kalkalger så är det bara att hålla sig inom de normala värdena för ett slatvattensakvarium. Däremot har de olika kalkalgerna olika krav när det gäller ljus. En av de vanligare kalkalgerna Hydrolithon borergesnii trivs o frodas under väldigt stark belysning medan Peysonnelia sp. håller sig undan direkt belysning. En annan Titanoderma prototypum är fruktansvärt kinkig med vattenkvalitet istället jag vet inte exakta värden som den kräver men lättaste sättet att få den i karet är om man kan få tag på stenar med Ricordea Florida på som är tagna i karibiska havet. Mesophyllum mesomorphum har inte så hårda krav på vattenkvaliteen men kräver stark ström på grund av sitt växtsätt. Starkt ljus . Amphiora rigida eller antillana har krav på svaga strömmar och klarar sig inte där det är förmycket rörelse i vattnet. Kräver starkt ljus. Jania sp. kräver ett jämt PH. Stark belysning. Paragoniolithon concium måste alltid hållas blöt alltså inte en kalkalg som sticker över ytan vid tidvatten. Dör vid transporter om inte det gått undan. Galaxaura marginata är en kalkalg som inte klarar om man tar svängar utanför dom normala värdena och kräver starkt ljus. Scinaia complanata starkt ljus och stark vattenrörelse. Kalkreaktor är ett bra tips om man vill ha mycket kalkalger. Att hålla jämn temeratur är att föredra av vad jag läst mej till. Jag själv vill inte ha stenar helt täckta av kalkalger utan föredrar när det bara finns inslag av dem. Hoppas det hjälpte nåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja kanske det men om just kalkalger så finns det en otrolig mängd teorier, åsikter och argument angående dess klassificeringar. De finns nog inte ens två stycken som specialicerat sig inom ämnet som kan komma överens hur det skall vara. Inte ens hur många grupper av dessa som skall finnas är helt klar, vissa säger 3 andra 4 så än så länge är det ett litet status quo i det hela tills de lärde kommit överens. Tills dess kan man bara välja vem man anser sej själv tro ha helt klart för sig vad som kommer gälla och rätta sig efter den tills andra besked kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm.. intressant :)

Men finns det några generella regler? Som mycket ljus och stabila värden? Som gäller allmänt för kalkalger. Sen att det finns variationer som inte vill ha ljust, mer strömt och inte tål att vara ovan vattnet.. kan man ta med parentes :) ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, se till att du bibehåller goda värden i Kalsium, Magnesium och alkanitet. Svårare än så ska det inte vara så länge du har kalkalger att utgå ifrån. Amerikanarna har ett medel som kallas "Purpel Up" som tydligen andvänds med stor framgång. Kanske kan vara nåt om man nu e pervers på kalkalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pervers på kalkalger är jag inte, men tycker det är snyggare med lite färg i akvariet motför att se gråa/vita stenar ligga där :)

Ska ta och mäta de värdena nu också för att se hur dem ligger till.

Några riktvärden man ska ha?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mja

Magnesium mellan 1350-1500 mg/L

Kalsium mellan 420-450 mg/L

Kh optimalt 2.8 meq/L

Sen för att det ska kunna bli nåt av det så behövs syre för att bygga celler som du får i form av cirkulation. Annars blir de inte mycke mer kol i karet :-) Alltså för att kunna bibehålla värden behövs mer än bara köpta tillsatser. Ljus med givetvis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Syret i form av cirkulation, är det kring stenarna, eller är det främst ytrörelse så akvariets vatten blir mer syresatt via kontakt med syret utanför akvar?Et

Och ang ljuset, hur många W/L är rekommenderat? 1 eller 0.5 etc?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Syret kan man ju få på många sätt man kan trickla, skumma, inre cirkulations pumpar, syre sten, höga fall på vatten , surge device ja det finns massa sätt men ett tillräckligt måste finnas även om korallrevens vatten är ganska syre fattiga så måste man ta med det även till akvariet.Mitt sätt är att skumma och att ha ciculation på ca 19000 liter i timmen på mitt 735 liters kar. Angående Ljus per Liter så tycker jag det är ett dåligt sätt att gå tillväga även om 1000 w på 1000 liter inte är helt fel. Man måste ta djupet på karet i hänsyn och då får man se mer på hur karet är byggt än till mängden det innehåller. Når man inte ner dit man vill med ljuset så är de ju ingen ide att lysa. 150 w upp till 50 cm, 250 w till 75, 400 w till 1 meter anser jag vara fullt tillräckligt för saltvattensakvarium med stenkoraller. Sedan får man ju se till att ha tillräckligt med ljuskällor för att täcka ytan man vill belysa och räkna med eventuella hinder. Och där får man ju titta på vad diverse olika reflektorer klarar av att sprida. Mitt sätt är 2 st 400 w mh för karet är 1 m djupt och jag behöver belysa alla sidor av pelaren i mitten på karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Fredrik...!

Min erfarenhet är (förutom optimala värden av kalcuim, magnesium och KH) att kalkalger växer bättre i svagare ljus (då pratar jag T5 och T8). Dessutom är min erfarenhet att de behöver fosfat och nitrat - när näringsvärdena går ner så kan kalkalgerna dö/vitna eller sluta växa. Även dosering av övriga spårämnen och regelbundna vattenbyten är positiva för kalkalgtillväxten enligt min erfarenhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mja en viss del nitrat kan nog vara till fördel för kalkalger. Men det rör sig om värden under 20 mg/liter. Detta brukar ju inte vara ett större problem att hålla tillgodo med. Det här med dosering av nitrater och fosfater tycker jag är en väldigt intressant era som blommat upp på saltvattensguiden. Inte bara för att det diskuteras så mycket utan även för att det framstått som något man bör tillsätta. Man tillsätter ju det nästan per automatik och problemet med att hålla nere nitrat verkar i diskussionen vara nåt som är lättare än att tillgodo se karet med den lilla nivå nitrat som anses behövas. Var de gäller spårämnen så innehåller ju de vissa alger (Phaeophyceae) 10.000 gånger mer Jod än vattnet de omges med och det kan väl ses som en pekpinne till varför dessa är svåra att hålla en längre tid i ett akvarium med koraller och andra djur. Håller med fullständigt om att spårämnen / vattenbyten är positiva för tillväxt av alger. Angående om kalkalger växer bättre i lågt ljus så kan jag bara skriva under på att vissa kalkalger trivs bättre vid väldigt lågt ljus andra inte. Intressant att du lagt märke till att kalkalger slutat växa och dö vilka nivåer inträffade detta vid. Och vilket PH hade du ? vissa fosfater har man ju bara imellan vissa PH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...