Gå till innehåll

Vargklos 650 l revkar


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Efter mycket drömmande och funderande, har jag fått ok hemma med att jag sätter igång med nästa akvarieprojekt. Mitt nu drygt två år gamla 425 liters är i princip fullvuxet med koraller som växer in i varandra. Även om det är vackert och kul att titta på, så är det ändå inte så mycket man kan bygga ut på det. Nya koraller är heller inte att tänka på. Tankarna har istället fallit på att starka ett kar till, vilket det nu ska bli handling av.

En vits med att ha två kar är ju att kunna ha olika inriktningar. Ett trevligt sällskapligt revakvarium kombinerat med ett fish only med lite skojiga fiskar, typ picassotryckare, fjärilsfiskar, imperator mm låter ganska lockande.

Storleken på det nya karet begränsas uppåt av utrymmet i akvarierummet - "Thailandsrummet" - där man måste kunna gå någorlunda obehindrat in och ut genom de olika dörröppningarna. Första idén på mått jag dokumenterat i bifogade skiss, och ger kar med en bottenplatta på 155 x 65 cm (minus avkapade hörnor) och hela 70 cm höjd för att maximera volymen. Dessa mått skulle ge en volym på ca 650 liter. Men måtten är fortfarande ganska preliminära.

Mitt befintliga kar (det rektangulära i skissen) har måtten 155 x 55 cm i bottenplatta, och 50 cm höjd, vilket gör att det nya karet blir både djupare och högre. Jag har egentligen inte bestämt mig vilket av karen som ska vara revkar och vilket som ska vara fish only. Kanske blir det nya karet revkar för att mina XL-koraller ska kunna breda ut sig bättre? Vi får se. Nu gäller det att planera själva bygget av det nya karet.

Jag jobbar ganska mycket, och kombinerat med småbarn hemma och mycket att göra i trädgården framöver, gör att jag räknar med att inte vara igång med det nya karet förrän tidigast september. Det får bli ett projekt som jag småpillar med lite då och då.

Ett konkret problem som jag brottas med nu är att karet kommer att stå på två olika golvytor (se skiss ovanifrån). Huvuddelen av karet kommer att stå på det klinkrade källargolvet, som i sin tur ligger på en ca 20 cm betongplatta, dvs mycket stabilt. Bakre delen av karet kommer dock att sticka ut 10 cm på nästa golv, som är ett Pergogolv. Under Pergogolvet ligger ca 8 cm frigolit, platonmatta, och underst 10 cm betongplatta. Frågan är hur man kan göra ett stöd som gör att hela karet blir stabilt. Räcker det att få stöd från den yttre (bakre) kanten av klinkergolvet, då jag befarar att Pergogolvet kommer att sjunka något under tung belastning? Kanske borde jag sikta på ett järnkonstruktion som stöd för maximal styrka? Jag vill helst inte ha en massa grova träreglar som tar upp värdefull plats från utrustningen under karet. Funderingar mottages tacksamt.

PS. Mitt nuvarande kar finns dokumenterat på https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6182&page=6

post-1358-14468913884175_thumb.jpg

post-1358-14468913884394_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 337
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej.

Om du lägger en tjock träskiva under hela akvariumet kommer du sprida vikten över hela och där med kommer den inte kunna trycka ner det "mjuka" golvet.

Sen får du ínte sätta bakre vertikala reglarna ända ut , utan det står just innanför på klinkersgolvet. Eftersom du har 45cm på "rätt sida kommer det inte vara några problem med att det skulle kunna välta eller så.

Hoppas du förstår vad jag menar.

//Jens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Om du lägger en tjock träskiva under hela akvariumet kommer du sprida vikten över hela och där med kommer den inte kunna trycka ner det "mjuka" golvet.

Sen får du ínte sätta bakre vertikala reglarna ända ut , utan det står just innanför på klinkersgolvet. Eftersom du har 45cm på "rätt sida kommer det inte vara några problem med att det skulle kunna välta eller så.

Hoppas du förstår vad jag menar.

//Jens

Jens,

Jo, jag förstår vad du menar. Det är helt riktigt att jag tänker mig att sätta de vertikala reglarna med tyngdpunkt på klinkergolvet. Frågan är vilket värde en träskiva skulle tillföra, det känns som om det mesta trä är ganska mjukt. Kanske man kan göra en stålram med tvärgående balkar även vid golvet. Jag har ingen erfarenhet av stålramar eller vilken hållfasthet som man kan förvänta sig av dem. Kanske någon annan som har erfarenhet?

/Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har helt rätt !

En skiva har mycket dålig hållfasthet för böjning,

utan är vanligtvis lätta att böja.

Även hållfastheten för vridning är mycket dålig i skivor.

Däremot är en skiva mycket stark för dragbelastningar

och stark för tryckbelastningar.

Jag skulle satsa på att få karets tyngdpunkt mitt på golvet.

dvs den står i princip på sin egen c-c-linje

och gör sedan ställningen "stabil" i överkant.

Karet står i princip på ett "T".

Detta innebär inte att man ska göra ställningen som ett T i praktiken.

Bild 1 är mera teori och bild 2 är nog så som jag skulle ha gjort.

Har du ont om utrymme, så skulle jag göra den i rostfritt och svetsa.

Rostfritt är starkare än stål och klart starkare än aluminium.

I Spånga finns flera olika företag som säljer stål, rostfritt och aluminium-balkar.

Rostfritt är dyrare, men då slipper du all behandling som du måste göra med stål.

dvs först skrap bort rost, måla med rostskyddsfärg och därefter måla med önskad färg.

Jens,

Jo, jag förstår vad du menar. Det är helt riktigt att jag tänker mig att sätta de vertikala reglarna med tyngdpunkt på klinkergolvet. Frågan är vilket värde en träskiva skulle tillföra, det känns som om det mesta trä är ganska mjukt. Kanske man kan göra en stålram med tvärgående balkar även vid golvet. Jag har ingen erfarenhet av stålramar eller vilken hållfasthet som man kan förvänta sig av dem. Kanske någon annan som har erfarenhet?

/Calle

post-1344-14468913887936_thumb.jpg

post-1344-14468913888173_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du lägger en 21mm plyfa på golvet så kan du nog köra med vilken typ av ställning som helst. Utsticket är bara 10 cm och hela 155cm långt. Det borde inte vara några problem.

Om jag får gissa mellan tummen och pekfingret så borde en fyrkantsprofil som är 20x20x2 räcka förutsatt att det blir 6 ben. Jag kan eventuellt räkna på det på jobbet ifall du skulle vara osäker.

Stål är tre gånger så starkt som aluminium. Skillnaden i hållfasthet mellan stål och rostfritt stål är i detta fall så gott som försumbar, prisskillnaden är allt annat än försumbar. Jag tror det blir minst fem gånger så dyrt att köra med rostfritt. Att pulverlacka en stålstälning kostar runt 300kr, det blir skitsnygt!

/konstruktör`n

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för allt engagemang!

Jag har spånat vidare på Uffes ställningsmodell, och gjort en liten skiss på hur en sådan ställning skulle kunna se ut med 20x20 profiler, se skiss nedan. Jag har ingen aning om hur många stag kors och tvärs som behövs, så den är kanske överdimensionerad. Kommentarer mottages gärna! Kanske behövs inte de tvärgående stagen på golvet?

Jag är mycket nyfiken på hur mycket det skulle kosta attt bygga en sådan i billigt material. Vad är det som driver priset? Vad behöver jag räkna med?

/Calle

post-1358-14468913890907_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för allt engagemang!

Jag har spånat vidare på Uffes ställningsmodell, och gjort en liten skiss på hur en sådan ställning skulle kunna se ut med 20x20 profiler, se skiss nedan. Jag har ingen aning om hur många stag kors och tvärs som behövs, så den är kanske överdimensionerad. Kommentarer mottages gärna! Kanske behövs inte de tvärgående stagen på golvet?

Jag är mycket nyfiken på hur mycket det skulle kosta attt bygga en sådan i billigt material. Vad är det som driver priset? Vad behöver jag räkna med?

/Calle

Varför inte ta en sväng ner till Bengtsson Smide, du vet dom som ligger på Frestavägen och kolla vad dom tar för att bygga den. Dom är kanonschyssta och inte alls så farligt dyra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte ta en sväng ner till Bengtsson Smide, du vet dom som ligger på Frestavägen och kolla vad dom tar för att bygga den. Dom är kanonschyssta och inte alls så farligt dyra.

Det låter perfekt! Jag drar dit i påskveckan och kollar.

Jag undrar dock fortfarande om hur stark konstruktionen behöver vara, typ vilken dimension på balkar och så. Tankar/beräkningar mottages tacksamt...

/Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter perfekt! Jag drar dit i påskveckan och kollar.

Jag undrar dock fortfarande om hur stark konstruktionen behöver vara, typ vilken dimension på balkar och så. Tankar/beräkningar mottages tacksamt...

/Calle

Daniel vet säkert vad han pratar om men jag hade nog gått på lite grövre smide, någon 30x30 profil kanske. Better extra safe than sorry. Dessutom tror jag nog att svetsat är starkt men jag hade inte ställt 7-800 kg på utan ett par strävor i bakramen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för allt engagemang!

Jag har spånat vidare på Uffes ställningsmodell, och gjort en liten skiss på hur en sådan ställning skulle kunna se ut med 20x20 profiler, se skiss nedan. Jag har ingen aning om hur många stag kors och tvärs som behövs, så den är kanske överdimensionerad. Kommentarer mottages gärna! Kanske behövs inte de tvärgående stagen på golvet?

Jag är mycket nyfiken på hur mycket det skulle kosta attt bygga en sådan i billigt material. Vad är det som driver priset? Vad behöver jag räkna med?

/Calle

Jag skulle kört med 30x30 profiler och pulverlackat den efteråt alt målat den med hammarlack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En motsvarande aluminumställning har 6 ben och profiler som är ca 15x15. Men dom är ju rätt vingliga men håller ju uppenbarligen utmärkt.

Går man upp till en 20x20 profil i stål så är den mer än 10 gånger starkare än nämnda aluminimprofil. vid en 30x30 stålprofil blir den 40 gånger starkare Så att det håller när man väljer stål råder det inga tvivel om.

Vill man ha en bänk som absolut inte är vinglig så är det bättre att lägga in ett par snedstag än att gå upp i dimention.

Det som bestämmer priset på bänken är främst vikten, Jag gissar på att din bänk hamnar på runt 2000kr. Faktorn "+&- kvitto" har dock stor betydelse.

Calle på din sista skiss så skulle jag nog flytta in det främre benet likadant som det bakre benet. För att få bort krökningen på den främre längsgående profilen.

/Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Calle på din sista skiss så skulle jag nog flytta in det främre benet likadant som det bakre benet. För att få bort krökningen på den främre längsgående profilen.

/Daniel

Daniel,

Tack för input. På din synpunkt ovan undrar jag om det verkligen är ok att låta de främsta 10 cm av akvariet "sväva fritt" utan stålram under. Ett alternativ är ju att "räta ut" kröken på bilden så att det blir ett diagonalstag istället, dvs att hålla kvar det främre benet i sin nuvarande position. Men det kanske blir stadigt nog ändå med ditt förslag?

Jag skulle också gärna undvara det mittenstag som går längs golvet mellan det främre och det bakre mittstaget. Jag vinner ju 2 cm i höjd på en tvärgående sump utan detta stag. Det borde väl inte behövas, eller?

/Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Baserat på input jag fått har jag gjort tre alternativa skisser på ställningen. Skiss 1 är samma som första utkastet, men med uträtad böj längs golvet. På skiss 2 är böjen uträtad även direkt under karet. Skiss 3 har dessutom ett kanske onödigt (?) mittstag borttaget.

Synpunkter på dessa skisser mottages tacksamt!

/Calle

post-1358-14468913891683_thumb.jpg

post-1358-1446891389193_thumb.jpg

post-1358-14468913892154_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alt 3 blir nog bra, fast jag hoppas att du kommer att ha någon form av skiva mellan ställningen och akvariet.

Jo,

Jag tänkte mig en formplyfaskiva (1-2 cm) ovanpå ställningen och en tunn frigolitskiva (1 cm) direkt under karet.

Sedan funderar jag på hur ställningen ska stå så stabilt som möjligt på golvet. Ett klinkergolv är ju aldrig helt jämnt. Kanske en tunn frigolitskiva (1 cm) mellan ställningen och golvet också?

/Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alt 1 skulle jag valt och på nått sätt justerbara fötter mot klinkersen. Under dessa sedan formplyfta plattor tex 6*6 cm för att gämna ut trycket på klinkersen

Christian,

Kan du argumentera för alternativ 1? Vilket värde har de olika stöttorna som skiljer sig mellan alternativen?

/Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha lärt mig av wrang (tack för det!) hur jag skriver ut mått i Sketchup, har jag nu gjort om ritningen med mått. Jag har också tagit bort ytterligare ett (onödigt?) tvärstag, se bild 1.

Nu funderar jag som bäst på hur ställningen ska möta klinkergolvet. Om jag bygger vidare på wrangs idé ovan med justerbara fötter, så behöver jag ju i så fall ta bort tvärstagen längs med golvet, se bild 2, eller?

Frågan är om ställningen enligt bild 2 skulle bli alltför ranglig med 20 x 20 mm stålbalkar. Å andra sidan känns ju det ganska kraftigt ändå.

Jag kan då sätta typ 15 mm formplyfa under hela ställningen (inte bara under fötterna) för att undvika punktbelastning på klinkerplattorna. Skulle det bli ännu bättre med 1 cm frigolit mellan formplyfan och klinkergolvet?

Givet idén med en stor formplyfaskiva under hela ställningen skulle jag ju kunna fixera benen med vinkeljärn också, får att undvika ranglighet.

Synpunkter mottages som vanligt tacksamt...

/Calle

post-1358-14468913893885_thumb.jpg

post-1358-14468913894129_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Calle! Vad har du tänkt att göra med ställningen,blir den täkt eller har du tänkt att den skall vara öppen? Jag skulle nog sätta tvärstag på kortsidorna en bit upp från golvet,för att undvika ostabilitet.Frigolit skulle jag nog inte heller andvända.

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Calle! Vad har du tänkt att göra med ställningen,blir den täkt eller har du tänkt att den skall vara öppen? Jag skulle nog sätta tvärstag på kortsidorna en bit upp från golvet,för att undvika ostabilitet.Frigolit skulle jag nog inte heller andvända.

Mvh Kjell

Jag hade i första hand tänkt mig en ca 15 mm formplyfaskiva som ligger ovanpå ställningen också. Eventuellt även ett tunt lager frigolit mellan denna skiva och själva karet. Men jag är som sagt lite oräker på frigolit, bra eller dåligt...?

/Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog köra på alternativ 2, det blir dock lite vingligare än alt 1, men det går att fixa med att man förstärker hörnen, eller drar vire i kors eller om du klär delar av bänken med skivmaterial. Att skruva vinkeljärn i golvet mot plyfa skivan skulle inte göra något för vingligheten. Ska man motverka vinglighet med tvärstag ska dom helst vara diagonala för att göra någon större nytta.

Visst det beror ju lite på hur stadigt man vill ha det, hur man än gör, är det väldigt svårt att bygga något som är lika vinglingt som en alu ställning.

Frigolit är utmärkt att fördela punktlaster med, jag uppmanar alla att lägga frigolit under sina akvarium! Skulle du lägga tunn frigolit mellan golvet och klinkersen så skulle den nog göra mer nytta än skada.

Här kan du köpa justerbara fötter och lite annat kul http://www.wiberger.se/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...