Gå till innehåll

Vargklos 650 l revkar


Vargklo

Rekommenderade inlägg

  • Svar 337
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Här kommer en liten uppdatering för att visa att man fortfarande lever ;) Det är inte lätt att få tid med småbarn och trädgårdsarbete som pockar.

Jag bifogar skisserna på det jag vill åstadkomma ännu en gång (2 bilder).

Nästa bild visar den ytterligare utrustning som nu lagt sig på hög, villket gör att utrustninglistan i princip är komplett. På bilden ses följande:

  • Två av de tre glaskaren i sumputrymmet (osmosvattentanken och vattenbytartanken)
  • Den obligatoriska högen av PVC-delar
  • Tunze osmolator (klart bästa kvalitet enligt min erfarenhet)
  • Luftpump med utströmningsstenar för att löpande syresätta osmosvattnet och vattebytartanksvattnet vid blanding av nytt saltvatten
  • Skummare Fauna Marin Ultra Skim 2. Jag har hört mycket positivt om den och har höga förväntningar

Bygget av ställningen/sumputrymmet går sakteliga framåt. Jag låter nu fötterna på ställningen stå direkt på klinkergolvet, och under bottenskivan ligger ett lager med Bergogolv (ej Pergo!) av plast för att utrymmet ska kunna ventileras. MDF-skivan ovanpå är lackad för att inte ta åt sig funkt. Insidan av sumputymmet ska jag sedan behandla med våtrumsspärr.

Jag arbetar nu med elarbetena. Jag tycker att alla uttagslister i handeln är förskräckligt fula, så jag bygger min egen istället. Jag har en skena med 12 st uttag i sumputrymmet som jag ska kunna styra individuellt med en panel av strömbrytare på bekväm höjd vid sidan av karet. På samma sätt bygger jag även en panel för alla installationer ovanför karet. Som ses av bilden är jorden och nollan dragen till alla uttag, och det är sedan fasen som switchas av strömbrytarna.

PS - Panelerna inne i sumputrymmet är svagt gula. De är först målade med två laget vit våtrumsfärg, och sedan ett lager klarlack (därav den gula nyansen)

post-1358-14468914129015_thumb.jpg

post-1358-14468914129213_thumb.jpg

post-1358-14468914129336_thumb.jpg

post-1358-1446891412947_thumb.jpg

post-1358-144689141296_thumb.jpg

post-1358-14468914129845_thumb.jpg

post-1358-14468914129963_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se då till så du kopplar in hela bygget med fas och nolla på rätt håll, annars är det hela förgäves. Bättre att bryta båda ledarna. Då är man säker.

Ser bra ut annars! Keep it up! :)

Jo, tack. I utgångspunkten tänkte jag gå på att elektrikern använt rätt färger i sin installation fram till uttagen. Annars borde man ju lätt kunna testa att man har 380 V mellan faserna i två uttag som ligger på olika faser, eller hur? Jag försöker hålla nere antalet sladdar totalt sett, därav bara att jag bryter fasen (men så funkar ju vanliga lampströmbrytare i fasta installationer vara kopplade också, eller hur?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, tack. I utgångspunkten tänkte jag gå på att elektrikern använt rätt färger i sin installation fram till uttagen.

Det skulle inte jag utgå från! Mäta är det enda du kan lita på!

Annars borde man ju lätt kunna testa att man har 380 V mellan faserna i två uttag som ligger på olika faser, eller hur?

Svar JA!

Jag försöker hålla nere antalet sladdar totalt sett, därav bara att jag bryter fasen (men så funkar ju vanliga lampströmbrytare i fasta installationer vara kopplade också, eller hur?)

Lampor bryts oftast bara ena ledaren (fas eller nollan).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag gjorde så här och att det var viktigt att koppla in fas och nolla rätt så öppnade jag uttaget i väggen kollade in och såg vilken sida Fasen låg på. Gjorde en egen stickpropp märkte upp vägg uttaget och såg till att det var fas mot fas så funkar det.

Ett litet foto klipp från mitt 570 liters underrede

post-736-14468914132957_thumb.jpg

Så här såg min panel ut på insidan

post-736-14468914133059_thumb.jpg

Och på baksidan detta

post-736-1446891413329_thumb.jpg

på högersida av skåpet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian,

Det är underbart att se att du har bilderna kvar. Du var inspirationen till mitt första kar, och tanken på dina snygga elinstallationer har varit kvar i mitt huvud sedan 2,5 år sedan, då jag såg dessa bilder först :)

Bilden nedan visar lite tydligare kabeldragningen. Varje vit sladd styr två uttag med varsin ledare.

post-1358-14468914134478_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe tackar kul att höra har eller hittade massor av bilder från tidigare akvarium.

Lider med dig kom ihåg att jag tyckte de var tråkigt att koppla in så många eluttag

Är du intresserad av de slangpumparna så ligger de kvar på vinden ;)

Lite mer kurriosa kanske :skrattar:

post-736-14468914134631_thumb.jpg

Kontroll knappar

post-736-14468914134733_thumb.jpg

Mangrove odlingen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Återigen ett livstecken från mig :)

Jag har använt den lilla fritid jag har till att bygga en eluttags- och strömbrytarmodul som ska hänga över karet. Syftet med modulen är att kunna ansluta alla strömförbrukare som installeras ovanför karet (lampor, uvc, streamers mm) och ha en enkel överskådlig panel för att kunna slå av och på dessa utan att behöva rycka ur kontakter ur uttag.

Modulen har 10 uttag som switchas individuellt av 5 dubbelbrytare. Brytaren längst till höger styr returvattenpumpen nere i sumpen, så att jag enkelt kan slå av den vid t.ex. matning.

Jag har, som tidigare nämnts i tråden, en liknande eluttagsmodul nere i sumpen.

Lite bilder följer:

post-1358-14468914177073_thumb.jpg

post-1358-14468914177188_thumb.jpg

post-1358-14468914177346_thumb.jpg

post-1358-14468914177503_thumb.jpg

post-1358-14468914177664_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!Om du sätter stickpropp på matningskabeln till uttagslådan,se då till så att du vänder stickproppen rätt (spänningen skall gå till brytarna)...annars bryter du bara nollan,uttagen är spänningssatta fortfarande

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!Om du sätter stickpropp på matningskabeln till uttagslådan,se då till så att du vänder stickproppen rätt (spänningen skall gå till brytarna)...annars bryter du bara nollan,uttagen är spänningssatta fortfarande

Mvh Kjell

Helt rätt, det är fasen (brun ledare på bilderna) som ska brytas. Jag ska vara noga med att mäta detta innan jag sätter i stickproppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Återigen ett livstecken från mig :)

Jag har använt den lilla fritid jag har till att bygga en eluttags- och strömbrytarmodul som ska hänga över karet. Syftet med modulen är att kunna ansluta alla strömförbrukare som installeras ovanför karet (lampor, uvc, streamers mm) och ha en enkel överskådlig panel för att kunna slå av och på dessa utan att behöva rycka ur kontakter ur uttag.

Modulen har 10 uttag som switchas individuellt av 5 dubbelbrytare. Brytaren längst till höger styr returvattenpumpen nere i sumpen, så att jag enkelt kan slå av den vid t.ex. matning.

Jag har, som tidigare nämnts i tråden, en liknande eluttagsmodul nere i sumpen.

Lite bilder följer:

Kul att det går bra för dig. ser bra ut det du gjort!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu börjar det närma sig...

Jag har slavat hårt med bänken och sumputrymmet på sistone. Jag har satt upp väggar och fixat golvet. Golvet är först målat, sedan belagt med våtrumsspärr, sedan målat 2 ggr och sedan lackat, allt för att det ska vara vattentåligt. Väggarna är först målade och sedan lackade, därav glansen och den något gula tonen.

Karet kom också i förra veckan. Det är som sagt 650 liter panorama och med vitglas på framsida och sidorna, dvs bara baksida, botten och överrinningslåda är vanligt grönglas. Skillnaden mellan vitglas och grönglas är mycket tydlig när man jämför, så det ska bli spännande att se revet bakom detta glas.

Jag har också börjar fixa lite med PVC-kopplingarna. Som synes ska jag ha en 32 mm durso och UVC ovanför karet (därav förgreningen).

På sista bilden synes också lite av utrustningen, en Red Dragon 4500 pump och en Fauna Marin Ultraskim 2 skummare.

Endast en av de tre sumparna är insatt i sumputrymmet än så länge.

Elinstallationerna har jag kommenterat i tidigare inlägg. Varje uttag styrs individuellt av bekvämligt placerade brytare. Returpumpen styrs av en brytare som sitter på panelen ovanför karet för bekväm åtkomst vid matning.

Nu går osmosen för högtryck och jag samlar på mig vatten. Jag ser sedan fram emot att bunkra LS, förhoppningsvis redan om 2 veckor.

post-1358-14468914205383_thumb.jpg

post-1358-14468914205545_thumb.jpg

post-1358-14468914205684_thumb.jpg

post-1358-14468914205784_thumb.jpg

post-1358-14468914205945_thumb.jpg

post-1358-14468914206108_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju skitbra ut!

Härligt att det börjar hända saker, själv måste man vänta på nya lägenheten innan jag kan fortsätta.

Blir nog att beställa karet någon dag dock, vart beställde du ditt?, är du nöjd?, är fogar osv fina?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här i Stockholm finns det fler akvarieaffärer än vad det finns akvariebyggare, vilket ger den lustiga effekten att jag beställde karet på Triton och fick det levererat av en lastbil som det stod Akvarielagret på. Det är viktigt att du hör dig för vilken akvariebyggare som affären tänker använda sig av. Mina sumpar är byggda av en annan akvariebyggare som enligt rykte gör ännu snyggare kar men inte kunde skaffa fram vitglas på kort tid. Jag är i vilket fall som helst mycket nöjd med det kar jag fått levererat. Just vid panoramabygge är det ju viktigt med 45-gradersfogarna, och de är riktigt snygga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok tackar för den informationen!

Slängt iväg ett mail till akvarielagret nu, får man fråga vilken den andra akvariebyggaren är?

Ska bli intressant att höra vad du tycker om FM Skummaren, står i valet mellan en sådan eller en ATI BM

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok tackar för den informationen!

Slängt iväg ett mail till akvarielagret nu, får man fråga vilken den andra akvariebyggaren är?

Ska bli intressant att höra vad du tycker om FM Skummaren, står i valet mellan en sådan eller en ATI BM

Som sagt, hör dig för med rykten av olika akvariebyggare, det finns ju ett par i Stockholm. Jag vet inte vad de heter, så du får fråga butikerna.

Jag har ännu inte testat min skummare, men alla som köpt Fauna Marin har gett den mycket gott betyg, så jag kör på det också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej calle ,det ser bra ut,men varför har du tre sumpar istället för en?och är allt borrat?annars vore det bra med ett extra rör lite högre upp mellan sump ett o två ifall det blir stopp i det ena,och vad händer om den automatiska påfyllaren hänger sig eller har hängt sig samtidigt som du får ett strömavbrott ,jag vet att det inte finns något som är helt säkert men det är bra att räkna med det värsta från början,Mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Det ser bra ut!Tänker du köra utan ytavrinningsskydd(kam)eller har du någon annan variant på skydd?

Mvh Kjell

Jodå, det ska vara en traditionell överrinningskam, men jag vill kalibrera in höjden på den innan jag sätter fast den. Om kammen kommer för högt upp så slår ju vattenytan i mittstaget.

Hej calle ,det ser bra ut,men varför har du tre sumpar istället för en?och är allt borrat?annars vore det bra med ett extra rör lite högre upp mellan sump ett o två ifall det blir stopp i det ena,och vad händer om den automatiska påfyllaren hänger sig eller har hängt sig samtidigt som du får ett strömavbrott ,jag vet att det inte finns något som är helt säkert men det är bra att räkna med det värsta från början,Mvh stefan

Bra tankar Stefan, men jag tror jag varit lite otydlig med min uppsättning. I realiteten är det inte tre sumpar, utan de tre karen har olika funktion.

  • Det högersta karet (kar nr 1, det enda som finns med på fotot) är ett osmosvattenskar. Jag fyller på detta manuellt genom en röranordning. Påfyllning av osmosvatten till saltsystemet sker sedan med en Tunze osmolator till kar nr 3.
  • Mittenkaret (kar nr 2) sitter i serie med den riktiga sumpen och används för att kunna blanda saltvatten i. I normalläget rinner överrinningsvattnet ner i mittenkaret, och sedan vidare ner i sumpen (kar nr 3). När jag ska byta vatten aktiverar jag en bypass-koppling så att överrinningsvattnet rinner direkt ned i kar 3, och jag kan evakuera kar 2 och i lugn och ro blanda nytt saltvatten i det. När det nya saltvattnet fått rätt salthalt och temperatur kopplar jag in detta kar igen.
  • Det vänstersta karet (kar nr 3) är den "riktiga sumpen" och innehåller både skummare och returpump. Tanken är naturligtvis att "reservvolymen" i detta kar ska räcka till för att klara ett strömavbrott. Detta får jag vid behov kalibrera in.

Jag hoppas jag kunnat förklara min konstruktion, annars är det bara att fråga på!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ytterligare en uppdatering från mitt nya bygge:

Nu har jag fått in ca 100 kg LS. Jag har blandat 50 kg nyimporterad sten (Tritons senaste sändning) med 50 kg beg sten. Jag ska nu låta denna sten köras in under ett par veckor, innan jag bygger själva revet. Jag ska sedan byta lite sten med mitt befintliga kar för att få bästa möjliga blandning av organismer. Det är alltid lika roligt med ny sten och se vilka organismer man får med sig :) Lysrörsrampen ovanpå karet är bara där tillfälligt för att jag ska kunna granska stenen. Det k'nns helt rätt att ha satsat på vitglas i fronten och på sidorna.

Tekniken i sumpen börjar komma på plats också. Det mesta av PVC-dragningen är klar, och som synes på bilden är returpumpen (Red Dragon) helt inkopplad. Jag har lagt en en bit silikonslang (dvs inte vanlig PVC-slang) för att minimera risken för fortplantade vibrationer.

Nu drar jag på semester i en vecka igen medan stenen får ligga och gosa sig i karet. Själv ska jag fundera på olika typer av aquascaping! :)

post-1358-14468914233643_thumb.jpg

post-1358-1446891423391_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Daga för en liter uppdatering igen.

Jag har nu kört in den nya LS under två veckor och gjort en massa vattenbyten för att få ned nitratvärdet till knappt mätbart (mer än en 25 kg hink salt gick åt på en vecka - puh!). Jag har nu flyttat över hela det "gamla" revet från 425-karet till 650-karet, så att jag kan förbereda 425-karet till att bli mitt nya Fish Only.

Tekniken är nästan helt uppsatt, endast de blå T5-lysrören saknas, därav de dassiga färgerna på revet. Givetvis saknas en hel del snickerier också, huv och dörrar till sumputrymmet. En snitsig detalg är den panel med tryckknappar högt uppe på sidan av karet där jag styr alla eluttag individuellt nere i sumputrymmet. Jag kommer altrid att behöva dra ut en kontakt för att stänga av en apparat.

Den orangea tratten som syns på första bilden är avmonterbar, och används för att kunna fylla osmosbehållaren och vattenbytestanken med vatten från en dunk.

Mitt bekymmer just nu är inställningen av min durso - jag håller på att bli galen - se separat inlägg i en annan tråd om detta.

post-1358-14468914281283_thumb.jpg

post-1358-14468914281481_thumb.jpg

post-1358-14468914281706_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...