Gå till innehåll

Kendras ELOS system 120


Kendra

Rekommenderade inlägg

  • Svar 253
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

tackar för erbjudandet, men jag har köpt en också. Hade den i en gång förut men inte fått napp och tänkte lägga i den varje gång vi har färska räkor hemma.

Fast i natt fick jag tag på en ful svart rackare utan fälla :nöjd:. Halv tre (!) såg jag den :jävul: uppe på Stylophoran och den satt där nog inte för utsiktens skull... Lyfte försiktigt ner hela korallen inklusive krabbskrället i fiskhåv, sen var det bara att peta bort :jävul:-skapet. Fast jag är nog alldeles för blödig av mig - den bor nu i sumpen och den fick t o m en egen sten med sig dit ner :skrattar:.

Vad skönt. Jag har själv en ruggig rackare nere i sumpen som är hårig och kroppen är ungefär som en handflata, den kan man få mardrömmar av :) men nytta gör dom så har man sump är det kanon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad skönt. Jag har själv en ruggig rackare nere i sumpen som är hårig och kroppen är ungefär som en handflata, den kan man få mardrömmar av :) men nytta gör dom så har man sump är det kanon.

Den dagen jag upptäcker att någon av mina krabbor har blivit stor som en handflata flyr jag nog hemifrån :död:, brrrr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag varit och shoppat igen :ler:.

Tog ju ut en sten som jag skickade ner i sumpen med krabbskrället och det hålet behövde fyllas upp. Det bar av till Triton igår för att shoppa sten... Nu har jag två rejäla rösen, totalt minst 45-46 kg. Känns dumt att köra flera mil bara för några kilo sten;), så det blev en fin euphylia glabrescens till mina clowner och en grön-röd zoanthus. Och idag blev det utflykt till Södertälje för att fylla på städpatrull, det blev de sista 5 nassarius snäckor de hade kvar och 15 algätarsnäckor av okänd art. Jag tog de snabbaste de hade, så kanske de hinner undan från krabborna...

Och så har jag plockat fram uv-huset till kameran - trodde det skulle bli enklare att plåta då -nej ...

Det visade sig något svårare när man var tvungen att hålla huvudet utanför vattnet, så det blir nog mask och snorkel nästa gång :skrattar:. Här kommer i alla fall dagens bildskörd.

Först några bilder utifrån:

Det utbyggda högra stenröset post-4339-14468917224602_thumb.jpg

En hel villaförort åt eremiten post-4339-14468917224958_thumb.jpg

Kompisgänget post-4339-14468917225228_thumb.jpg

Och så några uv-bilder:

Euphylian post-4339-14468917225507_thumb.jpg

Zoanthusen som någon hade skottat sand på post-4339-14468917226456_thumb.jpg

lekt lite med zoomen bara post-4339-14468917226818_thumb.jpg

Zoanthusen - lite sur efter sandskottning post-4339-14468917227737_thumb.jpg

Kan någon se vad det här kan vara? Har någon ätit på den???

post-4339-14468917227122_thumb.jpg

Nästa gåta - bilden är starkt inzoomat och skärpan uppskruvad för att man ska kunna se något alls... Har ingen aning vad dessa små rackare med antenner är för några???

post-4339-14468917226183_thumb.jpg

Har också jagat fiskarna med kameran -shark_smiley, trots övertalning ville de inte ligga still...

post-4339-14468917225775_thumb.jpg

post-4339-14468917227386_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättesnygga bilder !

Dom små antennerna på Stylophoran tror jag är rörmaskar. Jag har åxå haft lite problem med sådana.

Knipsa bort dom även om du skadar korallen lite tycker jag. Den blir irriterad av rörisen och växer inte just där. Då blir de små gropar som inte är så snyggt.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grymt fina bilder måste jag säga, ser väldigt bra ut allting, antar att du dyker?! Var brukar/har du dykt? mvh Rickard

Tackar :)! Javisst dyker jag :ler:, tyvärr blir det alldeles för sällan då det krävs utlandsresor för detta. Tillhör nämligen gruppen som benämns coctaildykare av de tuffa tec dive grabbarna, dvs dyker bara i tropiska vatten och bryr mig inte ett smack om alla vrak i östersjön... Tog min cert i östersjön, det var mörkt, svinkallt och det enda jag såg var en liten sketen abborre:död:. Har dykt i röda havet, Thailand (både östra och västra sidan) och i Malaysia/Borneo. Dyker du också?

Jättesnygga bilder !

Dom små antennerna på Stylophoran tror jag är rörmaskar. Jag har åxå haft lite problem med sådana.

Knipsa bort dom även om du skadar korallen lite tycker jag. Den blir irriterad av rörisen och växer inte just där. Då blir de små gropar som inte är så snyggt.

.

Knipsat och klart! Och tack för infot (och för berömmet :))

Jag tycker Zoanthusen ser ut som Favia :).

Ser ut att bli riktigt bra för övrigt :)

Du har fullständigt rätt, det är tydligen Favia jag köpt -ger upp. Skulle egentligen ha varit ett frågetecken efter Zoanthus, då jag inte hade blekaste aning om vad jag lyckades släpa hem och tyckte att det såg ut som Zoanthus. När jag handlar står jag nämligen och pekar på alla koraller jag tycker är snygga, frågar "vad heter den?" och får till svar "den här får du inte köpa än, den klarar sig inte i din burk ännu -nej. När jag äntligen lyckas peka ut någon som passar en nybörjare blir jag så lycklig att jag får köpa den, så jag glömmer bort att fråga vad den heter istället :ler:.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag äntligen stoppat in en riktig cirkulationspump i stället för de två koralia ettor jag hade. Och det behövdes nog, med tanke på hur sanden började se ut... Det blev en vortech mp40w. Medan jag försökte bestämma mig vilket läge jag skulle ställa in den på, hann den skyffla bort en hel del av sanden från ena kortsidan... Jisses vilket drag... Fiskarna trodde väl ett tag att de hamnat mitt i en sandstorm. Men nu är i alla fall en sida riktigt ren och fin :skrattar:. Får väl skotta tillbaka sanden imorgon.

Med på köpet fick jag tre små fraggar: en pavona cactus, en Seriatopora hystrix (tror jag) och en gul sak som jag inte kommer ihåg namnet på och inte har lyckats identifiera själv. Någon?

Och så upptäckte jag att Pekka (plattmasken :ler:) lever och verkar må bra. Han kom svepandes med vattenströmmen, satte sig på rutan och knallade runt en stund innan han hoppade av och surfade vidare.

post-4339-14468917239286_thumb.jpg

post-4339-14468917239599_thumb.jpg

post-4339-14468917240039_thumb.jpg

post-4339-14468917240392_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med på köpet fick jag tre små fraggar: en pavona cactus, en Seriatopora hystrix (tror jag) och en gul sak som jag inte kommer ihåg namnet på och inte har lyckats identifiera själv. Någon?

Montipora digitata, tror jag iaf, kan vara nån Porites också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaren! Förhoppningsvis slipper ni id-frågor från mig på de vanligaste korallsorterna i fortsättningen. Har fått Bornemans Aquarium Corals i present :ler:...

Kul, det är en jättefin bok!

Men använd gärna Reeflex för identifikation också ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men använd gärna Reeflex för identifikation också ;)

Det gör jag ju också, det var där jag fick för mig att min Favia ser ut som en Zoanthus :skrattar:. Sen hade jag inte tid just då att googla vidare på zoathus, för då hade jag väl förhoppningsvis sett skillnaden ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Triton är hovleverantören, fast jag vänstrar lite ibland :ler: och brukar hitta roliga saker på Akvarieleasing och Korallrevet också. Akvariet beställdes via Triton, men Korallrevet kan också ta in det. Passar kanske bättre för dig som bor i Södertälje...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har akvariet varit igång i 50 dagar :smiley3:, tiden går fort när man har roligt. Allt verkar trivas utom sinularian som ser "svullen" ut och blåaktig... Jag tror att den stod lite för nära pumputblåset och har flyttat den, får se om den slutar tjura. Hur ser jag om den är på väg att dö och bör jag lyfta ut den innan, så den inte ställer till med något elände?

post-4339-14468917264672_thumb.jpg

Jag har också gjort ett första vattenbyte i förrgår. Bytte 20 l och tänker fortsätta med det veckovis, känns enklare att byta mindre mängd vatten varje vecka än 40-50 liter en gång i månaden.

Gårdagens värden:

temp 26 grader

salinitet 1,024

PH 8,0-8,5 (någonstans mittemellan)

KH 9,0

nitrit någonstans upp mot 0,01

nitrat 3

fosfat 0

Ca 420

Mg 1410

Ser väl OK ut och borde väl inte finnas någon anledning för sinularian att vilja dö, eller???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här såg min sinularia ut i morse

post-4339-14468917313145_thumb.jpg

inte roligt alls (och det beror nog inte bara på felinställd vitbalans)...

Jag lyfte upp den i en bunke med akvarievatten, sköljde bort det jag kom åt av det röda (cyano?) och ställde ner den igen, några cm längre fram. En timme senare kom polyperna fram, för första gången på kanske ett par veckor och sinularian ser plötsligt inte längre ut som en svullen och skållad gris.

post-4339-14468917313421_thumb.jpg

Mirakelkur :smiley3: eller kan det bero på att den kom lite längre bort från dessa rackare

post-4339-14468917313693_thumb.jpg

Tyvärr hittar jag ingen bättre bild, det ser ut som ett gäng stubbar eller fimpar med genomskinliga polyper. Kan det ha varit de som försökte ta livet av sinularian???

I övrigt knallar det på med samma bra värden. Det har blivit några fler koraller i burken. Jag har varit dunderförkyld och hållit mig hemma (läs: vid eller snarare i akvariet), flyttat om och limmat och flyttat om igen. Som resultat drar mina koraller in polyperna och hukar sig så fort jag kommer i närheten. Nu får jag nog lämna de ifred ett tag :skrattar:.

post-4339-1446891731404_thumb.jpg (sorry för skuggan på glaset, hann inte hoppa undan;))

post-4339-14468917314342_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jani för berömmet :smiley9:. Själv diggar jag din burk skarpt, men har tydligen inte passerat navelskådarstadiet ännu och är alldeles för insnöad på min egen burk fortfarande för att kommentera andras. Lovar att bättra mig :ler:.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...