Gå till innehåll

Kendras ELOS system 120


Kendra

Rekommenderade inlägg

  • Svar 253
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...
Tjusigt kar!

Hoppas på fler bilder!

Tackar! Nu har jag lyckats stappla upp stenarna till något som med mycket välvilja kan antas likna ett rev och limmat de koraller som lossnat under "jordbävningen" förra helgen, så nu törs jag ta bilder på burken igen. Det mesta verkar ha klarat sig, men korallerna har blivit brunare än förrut :smiley5:. Min rosa hysterix ramlade bakåt (j-a lim!) och tillbringade en natt i famnen på en Hydnophora excesa, vilket den tyvärr inte tyckte om -sjuk - hoppas den återhämtar sig. Fiskarna älskar i alla fall sin nya swim thru, det är klart det hårdast trafikerade stället i akvariet.

post-4339-1446891838341_thumb.jpg

Anthiasen tror att den inte syns eller också har den hittat en etta med sovloft :skrattar:.

Jag har gjort ett extra vattenbyte, kört min Vortech på full fart och hängt upp en extra pump för att öka cirkulationen ännu mer. Stoppat in en aqua clear filter för att få bort partiklar och ett gäng eremiter som uträttar stordåd med sanden - och än så länge har inga fulalger kommit, pepparpeppar. Vågar man andas ut?

post-4339-14468918382996_thumb.jpg

Min bta har delat på sig, med allra största sannolikhet pga av stress och inte för att den har stormtrivts:x... Men båda verkar hittat platser där de sitter kvar (än så länge i alla fall) och båda börjar se fina ut igen. Den ena sitter framme, den andra har knallat runt hörnet till baksidan och den ser jag bara en spegelbild av.

Slänger in en bild på en av mina ricordeor också :)

post-4339-14468918383605_thumb.jpg

Och så en som jag inte har en aning om vad det är för någonting - kan det vara en rhodactis?

post-4339-1446891838383_thumb.jpg

post-4339-14468918382755_thumb.jpg

post-4339-14468918383197_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Super snyggt kar, fattar inte hur du kan hålla sanden så vit bara :P

Bilden på eremiten va klockers ju.

Snygg färg på BTA:an också :smiley20: min gröna växer som bara den.

Sanden är inte så vit, bilderna ljuger liiite gran ;). Jag har en hel stab trädgårdsarbetare som rotar runt i sanden - en sandsjöstjärna, 2 bamsestora sandsnäckor, ett gäng nassarius, flera rödbenta eremiter och så har jag fyllt på med ca 15 st nya sanderemiter efter stökandet i karet förra veckan. Bilden föreställer en av dessa i full fart och det syns ju att han verkligen sliter som ett djur för att städa upp efter alla andra i karet.

Matar du din bta med någonting? Jag skulle behöva göda upp mina något, de har blivit lite klena efter delningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kirrar det mesta du Isabella.

Men varför alla extrapumpar? Få bort alla partiklar snabbare eller?

Nu tar du väl i lite grann haha-dans. Angående extrapumparna så fick jag för mig att ju mera man vispar runt i skiten desto större är chansen att få undan så mycket som möjligt innan fulalgerna hinner uppfatta att det plötsligt finns godis i karet. Har bytt aqua clear filtret två gånger på en vecka och det var riktigt skitigt, så nog gör det nytta...

Hur mår bulldozern????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och så en som jag inte har en aning om vad det är för någonting - kan det vara en rhodactis?

[ATTACH]38806[/ATTACH]

Kan det inte vara en ricordea yuma? ser lite ut som en ricordea florida men polyperna runt munnen verkar sitta annorlunda än på från floridan, därav yuma.. kanske nån annan kan säga säkert.

Hur fungerar dina eremiter med sandsjöstjärnorna? Vet du vilken sorts eremit det är?

Mina blåbenade var riktigt elaka mot mina stjärnor så jag fick ta bort eremiterna.

Riktigt fint kar du har :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev riktigt snyggt!

Tackar, kul att du tycker det, för det blir inte bättre än så här :ler:. Jag är nog inget ämne för landskapsarkitekt. Det var ett helsike att klämma in alla stenarna tillbaka i karet. Har lyckats göra småflis av en digitata och nästan klämma ihjäl min stackars bta-sjuk-. Och ändå blev det en bumling över som jag fick trycka ner i sumpen istället. Sedan hade jag en pärs med det förbaskade korallimmet -poop-, så om jag någonsin ska köpa något mer i korallväg, så blir det bara sånt som INTE behöver limmas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det inte vara en ricordea yuma? ser lite ut som en ricordea florida men polyperna runt munnen verkar sitta annorlunda än på från floridan, därav yuma.. kanske nån annan kan säga säkert.

Hur fungerar dina eremiter med sandsjöstjärnorna? Vet du vilken sorts eremit det är?

Mina blåbenade var riktigt elaka mot mina stjärnor så jag fick ta bort eremiterna.

Riktigt fint kar du har :)

En florida är det inte, har några i karet och de ser inte ut så. Kan vara en yuma, ser ganska lik de bilder som finns i min -bok. Vore kul om det var en yuma, hoppas någon expert kan yttra sig :ler:.

Jag har inga blåbenade eremiter (har hört att de kan vara riktiga gangstrar), bara röda och beiga och ingen av dem har antastat stjärnan, än så länge i alla fall.

Och tack för berömmet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BTA'n du köpte var det den röda dom hade på triton för en 900:-?

För övrigt väldigt fint!

Den är köpt på Triton och när jag handlade så hade de flera röda att välja mellan och ja, den kostade 900:-. Fast nu blev det ju 450:- styck egentligen :skrattar:.

Tackar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tar du väl i lite grann haha-dans. Angående extrapumparna så fick jag för mig att ju mera man vispar runt i skiten desto större är chansen att få undan så mycket som möjligt innan fulalgerna hinner uppfatta att det plötsligt finns godis i karet. Har bytt aqua clear filtret två gånger på en vecka och det var riktigt skitigt, så nog gör det nytta...

Hur mår bulldozern????

Hihi... Bulldozern mår toppen. Mitt kar har inte varit klart sen han kom i. DOH!

Men vi får se hur det blir när han kommer i det stora karet. :)

Jag ska ge honom en chans till... ;)

Imorn får jag hjälp av far min, då hämtar vi stora akvariet som jag ska tvättas rent och ställas upp på ställningen. Sen blir det mer bilder.

Och xenian pumpar på fint...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är köpt på Triton och när jag handlade så hade de flera röda att välja mellan och ja, den kostade 900:-. Fast nu blev det ju 450:- styck egentligen :skrattar:.

Tackar!

Då tog du största så klart :D

Såg bara en liten röd BTA då jag va där för någon vecka, tycke prislappen va lite väl häftig för denna lilla, men väldigt fin.

Har försök get min räkbitar någon gång utan fram gång.

Annemon har nobbat rärbitarna dom gånger jag har provat och ena gång så snodde en putsräka biten, bra glupska är dom och fega också hehe.

Tror där imot att min får i sig en hel del super shrimp / Artemia och krill.

Annars så är det ljus och cirkulation som verka gälla.

Även mina nya clarki clowner ser ut att stor trivas i den :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dar din nematodes kommit fram ännu? Min gjorde nämligen likadant som din gjorde. Den bara försvann ett bra tag men började dyka upp mot kvällarna och sen även runt matdags efter någon vecka och nu är han framme varje dag med sitt gula tryne :D. Tjejen tyckte även synd om honom när jag matade senast att han bara håller sig vid sin sten så han fick en liten matskål utanför sin sten. Förövrigt de ser jävligt bittra och elaka ut om någon försöker sno deras mat ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då tog du största så klart :D

Såg bara en liten röd BTA då jag va där för någon vecka, tycke prislappen va lite väl häftig för denna lilla, men väldigt fin.

Har försök get min räkbitar någon gång utan fram gång.

Annemon har nobbat rärbitarna dom gånger jag har provat och ena gång så snodde en putsräka biten, bra glupska är dom och fega också hehe.

Tror där imot att min får i sig en hel del super shrimp / Artemia och krill.

Annars så är det ljus och cirkulation som verka gälla.

Även mina nya clarki clowner ser ut att stor trivas i den :)

Har börjat släppa ner frysfoder till fiskarna nära anemonerna och hoppas de lyckas få i sig något av det. Den ena av dem kan jag också punktmata, men den andra rackaren har satt sig på baksidan av karet och är omöjlig att nå med maten... Får se hur det går...

Tanken var att mina puckon till clowner skulle hitta till anemonen, men icke-nej, inte ens nu när de har två stycken... De föredrar att hänga vid avrinningen istället, som de alltid har gjort...

Kan du inte ta bild på dom?

Är någon till salu?

Den nya sitter snyggt och prydligt nära sidorutan och låter sig fotas.

Men den gamla har traskat iväg och gömt sig på baksidan, så att den bara syns från den bortre kortsidan eller som en spegelbild (när jag orkar skrapa bort algerna ;)).

post-4339-14468918448018_thumb.jpg

post-4339-14468918448256_thumb.jpg

Har inte bestämt om jag ska sälja någon, det beror på om båda två klarar sig och växer, så att det blir något att sälja. Och skulle jag sälja en, så är den redan reserverad (gick väldigt snabbt det där :skrattar:).

Dar din nematodes kommit fram ännu? Min gjorde nämligen likadant som din gjorde. Den bara försvann ett bra tag men började dyka upp mot kvällarna och sen även runt matdags efter någon vecka och nu är han framme varje dag med sitt gula tryne :D. Tjejen tyckte även synd om honom när jag matade senast att han bara håller sig vid sin sten så han fick en liten matskål utanför sin sten. Förövrigt de ser jävligt bittra och elaka ut om någon försöker sno deras mat ;)

Min nematodes is no more, tyvärr :död:. Har aldrig återsett den efter nersläpp och den fanns inte i karet när jag tömde det häromveckan. Så han blev faktiskt första fisken som har dött för mig. Och hoppas den sista på ett tag i alla fall...

Snälla, den där matskålen måste du bara visa upp :skrattar:, det låter hur kul som helst!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan inte va så att gobyn ligger/låg ner grävd i gruset ?

Tömde mitt kar förra helgen, och flytta över allt till ett mindre kar plus backar.

Väl när all sten va ur tagen mm..

Så upptäkte jag att gobyn saknades såg inte till den någon stans verken i stenarna eller i förvarings boxarna.

Tanken slog mig "fan va trisst", satt igång och ösa ur sanden, men då jag skulle skopa upp sanden i ett av hören, ja då yrde det bara till sen så fick jag glatt synns på firren :)

Men lyckan varra inte lång hitta stackarn på golvet i veckan då jag hade kommit hem, ändå va inte glipan mer än 4-5 cm där den hade kommit ut :/

En tur till leasing idag resulterade i en ny goby och en till pistolräka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan inte va så att gobyn ligger/låg ner grävd i gruset ?

Tömde mitt kar förra helgen, och flytta över allt till ett mindre kar plus backar.

Väl när all sten va ur tagen mm..

Så upptäkte jag att gobyn saknades såg inte till den någon stans verken i stenarna eller i förvarings boxarna.

Tanken slog mig "fan va trisst", satt igång och ösa ur sanden, men då jag skulle skopa upp sanden i ett av hören, ja då yrde det bara till sen så fick jag glatt synns på firren :)

Men lyckan varra inte lång hitta stackarn på golvet i veckan då jag hade kommit hem, ändå va inte glipan mer än 4-5 cm där den hade kommit ut :/

En tur till leasing idag resulterade i en ny goby och en till pistolräka.

Hade inte en tanke på att kolla i sanden:smiley9:. Men jag tror att den skulle haft svårt att ligga kvar obemärkt i sanden och utan vatten under hela den tiden vi höll på och släpade burken fram och tillbaka genom vardagsrummet... Den kan ju också ha hoppat ut och drygat ut kattens matranson någon dag :smiley24:. Och skulle den finnas kvar någonstans i akvariet, så är den världsmästare på att gömma sig - inte en skymt på 2,5 månad...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...