Gå till innehåll

Heskes Deltec


Heske

Rekommenderade inlägg

Känns som att det börjar bli dags och presentera mig här...

Snart 30åring, bosatt i hus utanför Eslöv (världens tråkigaste stad?) med stort motorintresse som tyvärr inte kultiveras vidare mkt pga husrenovering mm.

Jag har tidigare (15år sedan) haft mindre sötvattensakvarium. Men har dom senaste 6-7åren gått och ruvat på saltvattensdrömmar. Det har inte blivit något av det pga många olika ursäkter.... väntar till vi har hus, väntar till renoveringen är färdig, ska bara byta bil först, kanske ska bygga in i väggen mm mm

Men så för nån månad sedan fick jag tillbaka pengar från en polare som han lånat, pengarna kom helt oväntat och var pengar jag egentligen aldrig räknat med och se igen. Tänkte att nu ska jag göra nått riktigt roligt för pengarna :)

Började leta runt lite och slutade med att jag fick svar på en annons här på Svg. Medalist skulle flytta och därför sälja sitt kar, efter lite tvekan, priset skulle ju sluta på nästan 4ggr vad jag hade tänkt mig från början, slog jag till o började planera en resa på ca 115mil ToR.

Fick inte tag i skåpbil som jag egentligen önskat, blev företagsbilen och hyrsläp istället, vilket gjorde att den planerade restiden förlängdes från ca 10h till drygt 14h. Sagt och gjort, avresan avgick lite försenade hemifrån ca 05:30 lördag morgon. Resan upp gick bra, nästan ingen trafik o ett enormt stabilt släp, även om det var tomt. Snitthastigheten upp blev 113km/h inte helt fel:) Men pga många stopp på vägen blev klockan ändå ca 13:00 innan vi var framme.

Väl på plats mötte Jimmys kompis Pontus(om jag inte minns fel) upp, han låste upp och visade oss var allt va sen stack han tillbax o jobba(på en lördag?)

Vi började tömma ur vatten i hinkar och dunkar jag hade skaffat, den mesta LS placerades i en tunna Jimmy hade lämnat kvar som sen fylldes på med vatten väl på plats i släpet. Alla koraller mm placerades ut i spannar och fisken fick gå i spannar som placerades inne i bilen med luftpump och doppvärmare för att klara sig så bra så möjligt.

Akvariet var ett helvete och bära ner, tidvis var jag beredd och ge upp så tungt det var, men jagade på brossan och så gav vi oss fan på att det skulle gå. Efter det var den en plätt och bära ner bänken och sumpen.

När jag satte ner sumpen i släpet gled jag längs med ett av hörnen och riktigt kände hur glaset skar in i min högra handflata! Jag tog två steg ut ur släpet och det bara pissade blod ur handen, tryckte så fort jag kunde andra handen mot såret och gick in och bankade på hos grannarna. Som tur va hade Jimmy väldigt trevliga grannar som jag fick tvätta såret hos och som hade kompresser hemma så jag kunde lägga ett tryckförband på såret.

Medan min bror och flickvän spände fast allt i släpet tog jag reda på var närmaste akut fanns och programerade in den i Gpsn.

Kl 19:00 lämnade vi Kungsör och körde till Köping, väl där fick vi sitta ca 45min innan en läkare hade tid och titta på min hand. Han frågade om jag kunde röra fingrarna, jo det kunde jag ju. Ja, då va det inte så djupt, sa han o satte på en kompress.

Vid 20:00 Tankade vi och sen va det bara och börja på den långa färden hem. Som tur va så hade bilen aut låda så jag slapp iaf och växla....

Vid 05:20, nästan ett dygn efter att vi åkt hemifrån, rullade vi in på uppfarten. Tog in allt levande och stoppade det i ett tillfälligt akvarium jag lånat. Sen va det sängen några timmar.

Morgonen efter kom fler och hjälpte till och lasta ur karet och allt annat som va kvar i släpet, och jag kunde åka o lämna tillbaka det och byta tillbax till min egen bil.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 249
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Glömde visa några bilder på hur det ser ut här hemma nu...

Första bilden är elinstallationen gjord.

Andra bilden har ett skåp kommit på plats ovanför där akvariet ska stå.

Tredje bilden står akvariet provisoriskt på plats, jäklar vilken skillnad det blev sen flickvännen rengjort det!!

post-6576-14468924867406_thumb.jpg

post-6576-14468924866996_thumb.jpg

post-6576-14468924867209_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack=)

Får hjälp på lördag igen. Måste flytta ut karet så jag kommer åt och sätta dit genomföringen till ytavrinning, blev tvungen o såga sönder den gamla:(

Sen ska det limmas dit lite slimline bakgrunder på botten och på ena kortsidan som e in mot väggen och runt ytavrinningsboxen, sen är det dax o börja bygga på mitt rev:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aj på handen där! Skära sig göra man med jämna mellanrum i denna hobbyn, iaf om man är så klantig som jag :-) Men det är roligt ändå.

Ska bli roligt att se hur det blir! Fint akvarie med, är det hål i bänken mitt under det? Tycker nästan det ser ut som om bottenglaset är i två separata delar. En raktangulär och en liten framför med böjd långsida som matchar den välda rutan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, skada sig känns det som man alltid gör när man e klumpig. Men har nog aldrig skurit mig så här seriöst tidigare....

Nja, glaset är i en del, men det är ett mittstag ovanpå. Det som ser lite konsitg ut är att akvariet är bara klätt i underkant på den biten som sticker utanför underskåpet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar det dra ihop sig till att sätta bakgrund. Ska lägga BTN slimline i botten och klä in ena kortsidan samt runt ytavrinningen. Någon som har några bra tips på hur man bäst formar sån?

Jag har ju välvd framruta så skära med kniv och knäcka som det står på beskrivningen funkar ju inte... Funkar det med sticksåg eller kanske vanlig fogsvans??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såja då va bakgrunden på plats. Blev inte till och såga runt till framkanten, blev så ful yta när man såga. Vi pusslade ihop det med mindre bitar och resten får fyllas med sand/korallkross.

Genomföringen till ytavrinningen är också fixad, och returröret är på plats och limmat. Första cirk.pumpen är provisoriskt utplacerad.

Inhandlade en mindre städpatrull idag, fem eremiter och tio sniglar, dom lär ha och göra när dom kommer i :)

Imorgon blir det till och bygga revet men så här ser det ut i nuläget.

post-6576-14468924896978_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hahaha, du det e faktiskt delar av min gamla yttervägg som ligger där så nog e den fin :)

Nu e den riktiga stenen i iaf o alla fiskarna med. Blandar nytt saltvatten för fullt, men blir bara 70l åt gången...

Bilder blev där tyvärr inte tagna när jag byggde rev, o nu är det lite för grumligt för o få några bra bilder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer en liten bilduppdatering, har hänt en del sen sist...

Här fylls det på vatten för fullt!

post-6576-14468924937799_thumb.jpg

Så här hittade jag min ormsjöstjärna när jag kom hem i onsdags, mindre roligt :(

Nu har även alla (eller nästan iaf) sniglarna jag köpte förra helgen oxå dött, liksom dom tre minsta eremiterna... Känns som att något blivit fel när jag introducerade dom i karet.

post-6576-1446892493803_thumb.jpg

Här är bilder på karet från idag, allt vatten i och hälften av belysningen på. Mina palletkirurger är fortfarande väldigt skygga, men står man stilla en stund brukar dom dyka upp. Clownerna däremot är hur pigga och orädda som helst, dom simmar mest runt som i ett stim och verkar ha det bra.

post-6576-14468924938443_thumb.jpg

Denna fisk behöver jag hjälp med att artbestämma, väldigt skygg och gömmer sig för det mesta mellan stenarna men kommer ibland fram när man står stilla.

post-6576-14468924938631_thumb.jpg

post-6576-14468924938253_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gillar hur du fått till stenen... ser ut som ett naturligt rev som fått lite bränningar från ett och samma håll...

Tack, blev ganska nöjd själv :) Jag hade egentligen velat ha lite mer sten så jag kunde fått lite mer höjd längst till vänster, men spelar inte så stor roll. Jag får skaffa nån fin korall, som blir stor, och sätta där istället...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det e det. Räknade visserligen med en del förluster pga den långa flytten, men tråkigt att det skulle bli så mycket :(

Hur länge bör jag ha ljuset tänt nu så här i början? Som jag har det ställt nu så tänds blåljuset 15:30 och vitt vid 16:00 sen släcks det vita vid 20:00 och det blå vid 20:30.

Ändrat av Heske
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar som mina kiruger fått vita prick. Upptäckte det först igår på den större som varit gömd sedan den kom i akvariet och idag såg jag det även på den mindre. Svårt och ta bra bilder, dom e ju aldrig stilla!! Men det här är det bästa jag lyckats med än så länge.

post-6576-14468924969614_thumb.jpg

Om det nu är "vita prick parasiten" kan jag göra nått för fiskarna? Har läst att man ska köra ozon eller uvc för och minska spridningen, och mata extra för att stärka fiskarnas försvar. Men kan jag göra något speciellt för dom drabbade fiskarna??

Hittade förresten en bortglömd spann från flytten med en sten i med något på. Har ju legat i en spann med stillastående saltvatten i två veckor så ingen aning om det överlevt, därför fick den åka i sumpen till en början. Nån som vet vad detta är eller har varit?

post-6576-14468924970053_thumb.jpg

post-6576-14468924969359_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...