Gå till innehåll

André's 540 Rev


Andy88

Rekommenderade inlägg

Gjorde precis ett fosfat test med Hanna checkern. Igår visade den 0.24 och idag 0.13. Gjorde 2 test idag för att jag inte trodde mina ögon och nästa visade 0.12. Igår tillsatte jag 170g alu baserad fosfatremover. Rekommenderad dosering är 25g per 100 liter dvs ca 160g för mitt kar och maximal dos 320g. Kan verkligen detta media gjort så stor skillnad på ett dygn eller har första mätningen blivit galen??

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 325
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

En bild på karet ikväll. Allt ser ut att må bra även om korallernas färger inte riktigt är vad de brukar. Om någon vecka ser det väl ut som innan. :)

Clownerna har hittat ett nytt hem för någon dag sen och verkar trivas där. Catalaphyllian är numera bostaden. Den var inte jätteglad i början men nu är den relativt uppblåst. :)

upu8ame8.jpg

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten fråga,,,,,,,hur gör du för att få dina bilder så stora direkt i tråden?

När ja lägger in bilder blir det bara en ynka miniatyr som man får trycka sju ånger på innan den får någorlunda storlek.

Hmm, just denna bilden tog jag med min iPhone och med nyligen uppdaterad tapatalk. När jag lade in bilden gick det att välja formatstorlek vilket inte gick med den förra versionen. Det kan ha något med de att göra om du inte uppmärksammat de tidigare i mina inlägg.

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var förresten inom den lokala handlaren idag. Hittade inte direkt något trevligt att ta med hem. Däremot blev det en Hanna Checker Kalcium eftersom mitt Salifert nästan var slut. Gjorde två tester för att vara på den säkra sidan och den visade 433 båda ggr motsvarande 360 med Salifert. Känns inte som att jag behöver dosera något extra. :) Salifert testet gick ut 2015. :/

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var förresten inom den lokala handlaren idag. Hittade inte direkt något trevligt att ta med hem. Däremot blev det en Hanna Checker Kalcium eftersom mitt Salifert nästan var slut. Gjorde två tester för att vara på den säkra sidan och den visade 433 båda ggr motsvarande 360 med Salifert. Känns inte som att jag behöver dosera något extra. :) Salifert testet gick ut 2015. :/

/André

vad jag har erfarit så börjar testerna bli dåliga när man öppnar dem (tiden börjar rulla och bästföre gäller inte längre)! tror inte man ska använda test längre än i ett år. då riskerar man att de visar helt fel.

kan gott rekommendera dig en referensvätska att jämföra med, med jämna mellanrum....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad jag har erfarit så börjar testerna bli dåliga när man öppnar dem (tiden börjar rulla och bästföre gäller inte längre)! tror inte man ska använda test längre än i ett år. då riskerar man att de visar helt fel.

kan gott rekommendera dig en referensvätska att jämföra med, med jämna mellanrum....

Ja det kan nog stämma rätt bra. Testet kan max vara ett år gammalt.

Har ju hannan nu så något mer salifert blir de inte. :)

Ro vatten bör ju fungera som referens om filtren inte är dåliga dvs.

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inhandlade lite nya invånare igår. Inga ovanliga fiskar utan bara fisk som jag tycker är väldigt attraktiva.

Två elddvärgkejsare, två putsfiskar och en imperator. Håller tummarna att kejsarna inte går på mina sps'er och framför allt inte musslorna. Än så länge har jag inte sett något. :)

u2e5eruv.jpg4u7u9yha.jpgpagyqepe.jpghetuhe8u.jpg

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt André! Imperatorn är fin även som ung.

Mvh Daniel.

Skickat från min Galaxy S3 via Tapatalk

Tack. Tycker nästan den är som finast nu. Men som vuxen är den givetvis också fin. :) men det dröjer ett bra tag innan den byter teckning. :)

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vackert, André! :)

Låter som det sved lite i plånboken igår. ;P Men så är det riktigt fina fiskar du skaffat också!

En riktig snygging som clownerna bor i! Är det en Catalaphyllia?

/Madde

Tack Madde. Ja det gick ju några röda sedlar om man säger så :)

Stämmer bra. Det är en catalaphyllia. Lite roligare hem än ett par rhodactis kan jag tycka. :P

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenna. Det är ingen fara med imperatorn. Han kommer inte att röra sps så mycket. Värre kommer det nog bli med de "Röde". Imperatorn kan få smak på dina skivanemoner och eventuellt lps:n ner till höger i den första bilden. Jag har tre st pomachantus och massor av sps:er och det går hur bra som helst. Eupyllia fungerar bra så länge de inte börjar att dra ihop sig eller är lite skadade, då börjar de att smaka.

//Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenna. Det är ingen fara med imperatorn. Han kommer inte att röra sps så mycket. Värre kommer det nog bli med de "Röde". Imperatorn kan få smak på dina skivanemoner och eventuellt lps:n ner till höger i den första bilden. Jag har tre st pomachantus och massor av sps:er och det går hur bra som helst. Eupyllia fungerar bra så länge de inte börjar att dra ihop sig eller är lite skadade, då börjar de att smaka.

//Henric

Okej. Alla individer är olika så vi får se var de slutar. :) hoppas på på fet bästa iaf.

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...