Gå till innehåll

uvc tips tack


slarvid

Rekommenderade inlägg

Är det en nackdel med uvc eller vad är rådet? Det är nog det enda förutom skummare jag får plats med nämligen. Pump har jag!

En fråga. Om om man kör den bara på natten med timer. Kör man pump på timer oxå eller låter man den gå hela tiden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oftast är det mot prick och sjukdom man använder UVC. För att göra rent vattnet och ge lite mer av den effekten du pratar om så är det nog snarare ozon man brukar köra. Men Ozon kan man tyvärr överdosera och det är potentiellt farligt för dig med så det är inte alls lika användarvänligt som UVC.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle ej rekomendera Jebo och dessa billiga uvc. Jag har testat dom och dom levererar ej som dom ska samt att sockeln till lampan brinner sönder väldigt lätt. Har haft 2 stycken tidigare och dom har brunnit av båda efter ca 1 år. Hade dock 1st Deltec som gick sönder vet ej vad som hände med det lysrörshållaren på detta med. Men av 6 stycken Deltec så har bara 1st gått sönder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den ene har inte mer rätt än den andre . Uvc har blivit så stort vid prickanfall just för att det bara nämns idag vid ett sådant anfall . Uvc dödar alla levande partiklar som färdas genom det. Ger helt klart klarare vatten och minskad alg explosion i saltvatten med :)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle ej rekomendera Jebo och dessa billiga uvc. Jag har testat dom och dom levererar ej som dom ska samt att sockeln till lampan brinner sönder väldigt lätt. Har haft 2 stycken tidigare och dom har brunnit av båda efter ca 1 år. Hade dock 1st Deltec som gick sönder vet ej vad som hände med det lysrörshållaren på detta med. Men av 6 stycken Deltec så har bara 1st gått sönder.

Har haft 5 st olika w styrkor . Dom används än idag det första köpte jag för 4 år sedan

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det får ju inte komma in vatten i kontakten, då pajar ju det mesta. Gäller att grejerna är täta och välbyggda. Deltec's kontakt är oxå väldigt lätt att sätta fel och då kan man trycka in stiften och paja trafon.

Man ska ha kraftiga lampor och låga flöden för att det ska funka bra. Idag när man kör led lampor är värmen sällan ett problem tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej. Att akvariebelysningen inte tillför så mycket värme.. Förr när man körde mh så fick man ju tänka sig för lite mera hur mycket pumpar osv man hade. Nu måste man ju snarare köra med värmare för att få upp tempen. Pumpar och så har ju oxå blivit mer energi effektiva..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey - då förstår jag. Det är iofs fullt tänkbart att det finns/kommer att finnas äkta dioder som håller en exakt våglängd av 254,6 nm som är den våglängd där UV-C strålningen dödar. Men har inte sett någon seriös produkt än.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är framför allt kompaktrörs varianterna som håller dålig kvalité. Kompakt är typ som att älda för kråkorna om man gemför t5. Så om skall köpa ett se då till att det är sv god kvalité samt ej ha kompaktrör. Finns säkert folk som haft tur och dom har fungerat. Men för mig finns inget val och du får värdera bilderna själv

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...