Gå till innehåll

Hjälp med nitratfilter (deltec NFP616)


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Ännu mer feedback.

Preparatet är för dykning. Det är en rebreather.

Nu har vi (6 personer) varit ute hela dagen och haft fönstret närmast akvariet på glänt, pH-värdet har nu enligt profiluxen stigit till 8,02. Så inomhusluften och personerna har onekligen en stor inverkan på ph-värdet. 

Frågan är om sumpskåpet och ökt ventilation i det samma hjälper så mycket. Har inte fått kopplat in kylaren ännu så 3 av 6 dörrar står alltid öppna på skåpet. @Lasse tänker du ändå att mer ventilation bör till? I så fall måste jag installera fläktar. Var finner jag små fläktar som kan starta på fukt eller koldioksidhalten inne i sumpskåpet? Har funnit på jula och biltema men det är normalstora och då måste jag borra upp mer och dra ström till dem. :(

Jag får absolut noll nitrit ut från filtret men tycker mig se lite missfärgning på nitrit-testet när jag tar på akvarievattnet. Tog en bild på pumpen. Den står nu inställd på 2 L/H och jag doserar samma mängd kolkälla som jag skrev om tidigare.

Bör det bli någon skillnad om jag minskar på redox-värdet. Om jag ställer den till -195 istället för -205 så kommer ju pumpen att starta lite oftare men volymen som pumpas in bör väl bli densamma. Bara det att det tar längre tid mellan intervallerna. Har inte riktigt förstått om målet är att pumpen skall stå på hela pulsetiden och stå stilla hela pausetiden. Just nu pumpar den delar av pulsetiden men den behöver/vågar aldrig stå på konstans i pulsetiden (står på 1 min nu).

En sak till om rebreathern.. har förstått det som att det är någon form av kalk. Är det farligt att få det ner i akvariet? Tänker på om man t.ex. spiller ner fosfatremover så är det ju ingen större risk/stress med att ta det upp.. men detta kanske är känsligare? Risk att stöv och damm följer med luftinsuget om man kopplar det till skummaren på fel sätt?





 

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rebreather är i stort sett kalciumhydroxid. Samma som du använder till kalkvatten.

 

Varför inte ta en datorfläkt - typ 160 mm eller 100 mm.

 

Höjer du redox till -190 från -210 mV och behåller din kolkällemängd så kommer du att få mer vatten igenom filtret.

 

Målet är inte att pumpen skall stå på hela pulstiden. Det kommer den att göra om ärvärdet avviker från börvärdet för mycket. Ju mer dessa två värden närmar sig varandra kommer den variabla pulsen att minska för att få ett så stabilt värde som möjligt. Paustiden skall dock vara konstant eftersom den kompenserar för tröghet mellan insatt handling och mätt ändring. Den kan behövas justeras.

 

2 liter i timmen som max är lite det. Säg att du i verkligheten får igenom 30 liter om dygnet.  Det innebär i nitrathänseende att du byter 30 liter vatten om dan (med hänseende till att pumpen inte går jämt). Om du skulle göra detta och inte tillföra något nytt (vilket är omöjligt) så skulle det ta ca 150 dagar innan 100 ppm nitrat i 2000 liter kommer ner till 10 ppm. Detta förutsatt då att du har 0 i utflödet. skulle du på 2000 liter och 100 ppm köra igenom 60 liter om dagen blir tiden till 10 ppm ca 78 dagar (ingen matning!) Får du igenom 90 liter om dagen så är samma tid till 10 ppm 52 dagar. nu kommer det att gå lite fortare eftersom redoxstyrningen gör att flödet ökar när mängden minskar.

 

Jag hade faktiskt  i första steget nu - innan jag ökade kolkällan - höjt redoxvärdet till 190 mV för att se hur systemet uppför sig. Mätt utvärdet efter några dagar för att se hur det blev. Är det konstant samma så skulle jag sänka redox ytterligare men se till att ingen nitrit bildas. Jag skulle också öka pumpens kapacitet redan nu - spelar ingen roll om pumpen kan ge 2 liter eller 10 liter i timmen - redoxen justerar mängden med pumpens gångtid.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror lite på hur du monterar ozonet respektive nitratfiltret. Om det skall fungera så bör du placera nitratfiltret före punkten där du tillsätter ozonet. Det vill säga - tillsätter du ozonet i skummaren så skall vattnet till nitratfiltret tas före skummaren så att inte vattnet som passerat igenom skummaren tas in i filtret. Sedan får du inte dosera för mycket ozon. Om du startar ozon så skulle jag ha kvar UV-c:et ett tag. 1+1 kan bli 3 i bland

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett stort fack i mitten där skummaren står och därifrån tar också nitratfiltret sitt vatten.

Jag recirkulerar så skummaren sänder tillbaka vattnet in i kammaren före och så körs det så om och om igjen. Så inte allt som blir behandlat av skummaren sänds vidare direkt utan behandlas många gånger. Utifrån svaret ovan så antar jag att det blir svårt att göra på det sättet om man vill att nitratfiltret skall fungera?

Flere tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

ok tack för alla svaren.

Mätte flödet ut när jag har på -210 och det är inte mycket som kommer igenom. På cirka 7 timmar fick jag ut 0,5 liter. Det ger ju inte särskilt mycket per dygn.

Funderar på om jag kanske bör höja redox och se hur filtret fungerar om jag istället kör på -190 eller kommer bakteriemassan växa till sig så mycket att det till slut går lika snabbt både på -190 och -210 ??

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack @Lasse


Skall ändra på det och se vad jag får för värde och flöde ut genom filtret.

Men vi diskuterade också att med högre genomströmning och så hög kolkälla fanns det en risk att det följer med kolkälla ut i akvariet. Den risken ökar väl när man höjer redoxen till -150/-170 istället för att man kör på lägre redox?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja men om jag håller samma mängd kolkälla men med högre redox ökar då inte chansen att det blir kolkälla över som då följer med vattnet som byts ut inne i filtret ut i akvariet?

 

Det var bara det jag undrade.

Räknar med att pumpen måste arbeta hårdare med högre redox i filtret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte med automatik. Men det är alltid bra att se till att ha ett bra luftning efter denitrifikationsfiltret. Gör så här. Öka börvärdet på redoxen. Mät utgående vatten. Är det 0 i nitrat - minska lite på kolkällan - inte mycket. Det finns säker något i manualen som visar på optimalt flöde och redox.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då ska vi se.

 

Jag har nu kört några dagar på -170 och sänkt kolkällan markant. Kör nu bara 2 ml/dosering en gång i timmen. Så har sänkt kolkällan från 84 ml/dygn till 48 ml/dygn.

 

När jag mätte vattnet ut från filtret fick jag 0 i nitrit och svagt utslag på nitraten. Enligt salifert cirka 1-2 ppm i nitrat. Flödet genom filtret är större än innan men bara marginellt.

 

Det jag undrar över är anledningen till varför flödet är så svagt och varför det inte höjs.

Om jag har räknat rätt så måste jag ha ett flöde genom filtret på 3 liter/timme om jag skall möta upp till de specifikationerna som deltec beskriver på sin hemsida men jag har knappt 0,08 liter/timme.

Filtret kopplades in i augusti. Så det har alltså varit igång och matat sedan dess. Totalt i snart 4 månader. Jag hade räknat med att det skulle varit "inkört" vid det här laget men det verkar inte som att det klarar av att hantera större genomströmning.

Några foreslår att jag skall mata mer med kolkälla men deltec själva varnar för att stoppa in mer än 40 ml/dygn i filtret när det körs på max kapacitet.

Vad kan jag göra för att få bättre flöde genom det? Skall man bara avvakta och låta det vara redoxstyrt med proben? Sätta upp eller ner redox och styra ingående flöde manuellt (höja lite i taget)? Eller vad kan man tänka sig?

Tar det längre tid för redoxen att sjunka från t.ex. -160 till -170 än mellan -200 till -215?

Det är de två intervallerna jag har testat och det verkar som om det tar lite längre tid för den att arbeta sig tillbaka när redoxen står lägre.

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har jag försökt mäta igjen.

 

142 ml/timme ger filtret när jag kör på -170 och med en kraftigt reducerad kolkälla gentemot förut. Minskat ner från 84 ml/dygn till 48 ml/dygn.

 

Likväl.. 142 ml/timme ger inte mer än 3,4 liter/dygn. Alltså allt för lite.

 

Vad gör man nu för att flödet skall öka ytterligare?

Är det bara att vänta ytterligare tills filtret blir mer moget eller bör jag göra på något annat sätt?

Enligt Deltec så skall det egentligen vara 2 inlopp på filtret. Ett som står konstant öppet med lite dropp och ett som styrs av ventil/kontroller. Vet inte om det kan ha något för sig men jag har ju bara en ingång och allt som går in styrs av profiluxen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte det jag också men Deltec avråder från det. De menar att jag ligger för högt som jag gör när jag stoppar i 8 ml mer än rekommenderat.

 

Men är det enda möjligheten att öka flödet att man tillsätter med kolkälla? Eller "mognar" filtret ännu mer med tiden och får ännu snabbare nedbrytning så att flödet ökar genom det? Trodde det var inkört när man kan få ner redox med jämnt intervall.

 

Som det är nu kan jag ju mer eller mindre ställa redox hur lågt jag vill och filtret jobbar sig ner tills den träffar hysterisen och så startar den igjen. Det är ju tempot mellan värdena som behöver öka för att få mer vatten genom filtret. Kan bara se att det skall gå på 3 sätt: 1. Ökt kolkälla (inte lämpligt enligt Deltec) 2. Filtret mognar mer med tiden (vet inte om det är sant) eller 3. Sätta större variation i hysterisen så att pumpen pumpar in mer vatten var gång (men tar längre tid för den att arbeta ner igjen).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag studsar lite på om jag borde göra någonting utifrån detta svaret:

It is important to have a constant steady feed of water to the unit, and most people would use a tee off from the sump return pump. 

If this is the chosen set up then it is important that a shut off valve/tap is fitted above the tee piece and slightly closed down to create some back pressure. 
 

Ser på skissen till filtret att de förespråkar 2 ingångar så att det alltid är flöde genom filtret men jag har bara en ingång och om jag låter pumpen stå på med den lägsta hastigheten så tror jag inte att redoxvärdet håller sig på "rätt" nivå. Då tror jag det stiger uppåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har en pump för recirkulationen - eller hur? Är det den pumpen du stänger av eller på med redoxelektroden? Har du någon speciell pump för att pumpa in akvarievatten i reaktorn eller har du bara den pumpen som sköter recirkulationen?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...