Gå till innehåll

Hjälp med nitratfilter (deltec NFP616)


Dimorb

Rekommenderade inlägg

@LasseJag använder deltecs egna kolkälla. Vet inte vad det är i exakt men det säljs till filtret. Vad tror du om vidare process? Avvakta tills jag får noll genom filtret innan jag höjer flödet eller kommer jag först se det genom att redox sjunker ytterligare?

 



 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@jonasroman jag fick denitrifikation när jag kom under -200 och filtret fungerar då så som jag hade tänkt att det skulle göra med kontrollern men flödet ökade ingenting till trots för att jag höjde pumpen eller ökade kolkällan.

 

Jag trodde att flödet genom filtret skulle öka per automatik eftersom redox borde sjunkit snabbare och snabbare i och med ökt bakteriestam i filtret men det verkar som att pumpen "jämnade ut" så att den bakteriepopulationen som var in filtret fick precis den mängden nytt vatten som den behövde för att sänka redox till de inställningarna jag hade på kontrollern. Hade ju pulse variabel på kontrollern så den räknade ut hur mycket vatten som skulle pumpas in för att sänka redox med ett jämnt intervall. Så redox låg alltid mellan samma yttervärden och pumpen lärde sig vilken mängd vatten som skulle in för att hålla värdet på den nivån. Jag tror det är därför som flödet inte ökade genom filtret utan blev konstant. När jag satte pumpen på ett börvärde på -205 så höll sig redox mellan -190 och -215 och jag trodde då att så småningom skulle en ökt bakteriemängd göra att sänkningen utav redox mellan de värdena skulle gå snabbare och därigenom skulle mer vatten pumpas in. Men det verkar som att pumpen ger filtret precis så mycket vatten som den behöver för att bakterierna skall kunna bestå i den mängden som de nu var.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse

Jag är forresten med på din uträkning i förhållande till tillförseln av nitrit men jag tänker mest på att även om jag skulle köra genom vattnet ut i akvariet så att jag får med nitriten och nitraten ut i akvariet så är det ju sämre att tillföra 10 liter med ett högre nitritvärde än att tillföra 2 liter med ingen nitrit alls (och ingen nitrat). Min bekymring ligger i att jag inte får igenom tillräckligt flöde oavsett om jag kör högt eller lågt på redox-värdet och hur jag skall göra för att uppnå ett högre flöde med renare vatten.

Kan heller inte förstå varifrån nitriten och nitraten kommer..

Tidigare hade jag 0 ut från filtret.

Nu har jag nästan 0 in i filtret men när det kommer ut igjen har jag 2 ppm nitrit. Hur kan det komma sig? Filtret är genomspolat minst 3 gånger med filtervolymen så det är precis som att något inuti filtret producerar nitrit.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är att Jonas kör 2 ml kolkälla till ett akvarium på 500 liter - du kör 48 ml kolkälla till 1900 liter. När man inte vet koncentrationerna så är det svårt att veta hur man doserar. Misstänker att Jonas kör 96 % sprit iofs. Jag skulle för min del köra som det är nu med 10 liter om dygnet ett bra tag för att se om det ändrar sig. Du har ju två sätt att styra - ettdera styr du redoxen med flödet eller så styr du redoxen med mängden kolkälla. Eftersom Deltec avråder från mer kolkälla än 40 ml per dygn känns det lite vågat att köra mer. Speciellt som du inte har någon avbränning av BOD efteråt (Kraftigt luftat biofilter) Givetvis så anpassas bakteriepopulationen till mängden mat och tillgång till organiskt kol.

 

Det ser inte bara ut som filtret producerar nitrit - det gör det. När denitrifikationen börjar och kicka igång så ombildas inte nitraten hela vägen till kvävgas direkt - det går över nitrit. Nitriten är ett tecken på att filtret inte har kommit igång helt men är i startfas. Det är bara att avvakta.

 

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igjen @Lasse


Jag kan inte finna något om koncentrationen på Deltec hemsida men ser att för de större filtren rekommenderar de också att man kan blanda eget och då 1 del vodka och 3 delar vatten. Så det verkar ju som att det kanske är svagare lösning än 96%.
 

Tidigare när jag körde på redox/kontroller och höjde kolkällan så fick jag helt klart med kolkälla ut i akvariet för då fick jag mer brunt belägg och lite cyano runtomkring på dåligt cirkulerade platser. Efter att ha sänkt kolkällan igjen har det försvunnit.

De två sätten som du beskriver: Jag har ju prövat nr 1 men fick aldrig upp flödet av en eller annan grund. Likväl så fick jag ju 0 på utvattnet när jag körde via redox/kontrollern på lägre redox. Hur kan det komma sig att filtret är "inkört" när det körs på så låg redox och så blir det "inte inkört" när jag kör det på högre redox (som egentligen rekommenderas av Deltec)?? Är det uteslutande för att flödet var så lågt tidigare? (0,07 L/timme gentemot 0,4 L/timme) som det fungerade förr? Är det samma bakterier oavsett redoxnivå?

Vilken tid borde vara normalt för filtret och dess stabilisering? I Deltec manualen och i dialog med dem rekommenderar de en förändring på några droppar var 3dje dag.

Så nitriten som kommer ut visar egentligen att filtret har startat sin inkörning och förbränner nu ammonium ner till nitrit och så måste bara nästa bakterie i kedjan göra sitt jobb? Om det är så vad var det då som gjorde att den kedjan fungerade på lägre redox tidigare? Berodde det enbart på det låga flödet och att bakterierna då hade tillräckligt stor population för att ta hand om det flödet? Med andra ord denna processen med lite ökt nitrit kommer infinna sig var gång jag höjer flödet ytterligare?

Sista frågan: Filtret "faller" lite. När jag startade kontinuerligt flöde genom filtret för cirka 6 dygn sedan så låg det på  -140 helt stabilt och det gick så lågt som -144 men sista dagarna har det inte kommit under -138 och i dag läser jag av -137. Det verkar som att det blir högre och högre redox. Beror det på att de bakterierna som tidigare skött nedbrytningen från nitrit till nitrat börjar ersättas med bakterier som sköter nedbrytning från ammonium till nitrit och det finns färre av dem vilket minskar på syreupptagningen och därför också höjer redoxvärdet?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I ett anaerobt filter har du inga nitrifikationsbakterier - dvs det förekommer ingen omvandling av ammonium till nitrit och vidare till nitrat. Att nitrit skapas beror på att denitrifikationen går enligt denna huvudlinje nitrat - nitrit - kvävgas+vatten. Vid dålig denitrifikation stannar processen upp vid nitrit. Har du nitrit i ditt vatten och mäter nitrat så kommer provet visa att du har nitrat - det behöver inte vara så men nitrit i ditt provvatten påverkar mätresultatet. Alla metoder för att mäta nitrat rätt (inom hobbyn) går ut på att provvattnet inte innehåller nitrit. Metoderna går ut på att omvandla nitrat till nitrit och sedan mäta nitriten. Finns det redan nitrit i vattnet så påverkas resultatet direkt.  Du kan inte mäta nitrat i ett vatten med nitrit. Du kan inte heller linjärt kompensera för nitrit.

 

Att du fick ett bättre resultat när du körde "lägre redox" beror inte på redoxen i sig självt utan på mängden vatten per tidsenhet och hur stor din bakteriepopulation är. Du skall definitivt inte öka kolkällan om du kan se att livet i karet påverkas. Ta det nu sakta och försiktigt. Låt det gå på dina 0,4 liter i timmen och den mängd kolkälla du har nu och när du mäter 0 i nitrit (utvattnet) så kan du ta ett nitratprov i utvattnet. Du kan inte lita på nitratprovet nu - det visar åt helsike fel (för högt)

 

Deltecs kolkälla verkar vara väldigt svag - översätt till 96 % sprit så är den ca 10 gånger svagare.

 

Att redoxen gått upp från ca -145 till ca -137 ligger inom mätfelens ram - säger absolut ingenting.

 

Vad är det som skall ökas med några droppar per 3:dje dag - vattenflödet eller kolkällan?

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, Lasse sa:

Du har ca 1600 liter vatten i akvariet. Dit filter ger vad jag förstår ca 10 liter om dygnet. Om vi säger att dessa tio liter håller 2 mg NO3/liter så blir det 20 mg nitrit som tillförs dit akvarium. 10 mg delat med 1600 blir då en höjning med 0,012 mg/l. Den nitritnivån bör din nitrifikation ta hand om så det är ingen fara. Du använder 48 ml kolkälla per dygn. Det blir ca 20 ml om man skulle översätta till Jonas kar. Jonas kör ca 2 ml. Vilken kolkälla använder ni @Dimorbrespektive @jonasroman och vilken koncentration?

 

MVH Lasse

Jag håller med Lasse att det är ingen issue att ett nitratfilter tillför nitrit...nitriten i sig är nog skitsamma så att säga, jag tror också den processas utan problem i karet sen...grejen är ju mer att nitritförekomsten talar om för oss att nitratfiltret är helt enkelt inte tillräckligt anaerobt. han måste alltså ner i redox lite till, uppenbarligen reduceras inte nitraten till kvävgas utan stannar på nitritstadiet, o då blir det ju ingen definitiv export av N, utan bara att det snurrar mellan olik former(nitrit, nitrat). Jag såg detta i mitt filter med som sagt, att först vid ett redox på princip vid -250mv, fick jag fullständig denitrifikation. Jag mäter inte nitrit o nitrat längre då jag har testat att i just mitt fall så vet jag att om redox är under -200mv(kanske -250) så är det noll i nitrit och nitrat på utvattnet. 

 

@lasse, jag kör med Nopox, och när jag tex jämförde med Nopox o Brightwells kolkälla fann jag Nopox extremt mer effektiv, alltså mer kol/volym helt enkelt. Nopox kostar ju knappt nåt eller så otroligt billigt är det ju med. Sen har jag ju ett lite tillskott av intern kolkälla med, som du säkert minns, i form av deniballs. Dom ger ju lite hela tiden. Till detta finns säkert ett litet tillskott också av kolkälla från karet, som du pratat om. men stänger jag helt av externt tillförd kolkälla, då går reaktorn ner en hel del och tvingas va avstängd halva driftstiden för att inte redox skall stiga över -180mv. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, Dimorb sa:

Då är jag tillbaka med lite mer..
 

Har nu haft konstant flöde genom filtret i snart 6 dygn. Flödet har varit 0,4 L/H så cirka 10 liter/dygn. Redox har legat fast på ett genomsnitt utav -140 men rört sig lite mellan intervallerna -138 till -144.

Flödet ut visar nitrit på 2 ppm och nitrat är lika högt som i akvarie (50+ ppm). Vad rekommenderas? Bara fortsätta köra in med konstant flöde och vänta på att nitrit och nitrat skall komma ut med 0-värden? Jag har matat lite över den rekommenderade mängden med kolkälla men likaväl mycket mindre än tidigare. Totalt 48 ml/dygn fördelat på 2 ml/timme. 

 

Hur kan det komma sig att jag får nitrit och nitrat ut på denna redoxen/flödet när det skall vara mer "innanför" de värdena som är rekommenderade för bästa denitrifikation?

När jag körde på -205 i redox fick jag 0 i utvattnet och redox pendlade upp och ned tydligt så att man såg att det fanns en bakteriell aktivitet som reagerade på kolkällan men nu ligger ju redox still och rör sig bara några enstaka enheter. Innebär det att det som kommer ut som smutsigt vatten (nitrit/nitrat) är döda bakterier som har dött i och med den högre redoxen?

Redox kan pendla oavsett vilken typ av bakterier som finns i filtret? Så att t.ex. för låg redox har gynnat "fel" bakterier som kan tänkas ha sänkt redox men inte förbrukat nitrat?

@Lasse @jonasroman

 

Jag tycker detta är jättekonstigt att du inte får lägre redox med så lågt flöde o så mkt kolkälla. Jag har ju nästan 4 liter i timman!! genom mitt filter o mkt lite kolkälla men ligger ändå runt -300- -400mv hela tiden. Visserligen har mitt filter vart igång längre men efter i alla fall 3 månader har det varit så här sen dess. Kan din kolkälla vara för svag? prova med nopox, det är utan tvekan en effektiv kolkälla, men reducera dosen ordentligt!, prova med bara 1 mlx4 o testa dig fram. Om du skall ha nytta av din reaktor måste du ju komma upp i ett genomflöde på i alla fall 5-6 liter i timman...annars lär du inte få ut mkt nitrat ur systemet. Jag har som sagt 3-5 liter i timman på mitt system som ju bara är 650 liter. Vad har du för biomedia? hur ser mediet ut? Det skall vara en massa gegg, vitaktigt, luddigt, i massor!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Än en gång - Redoxen i sig självt har inget med denitrifikationens effektivitet att göra. Det är ett relativt begrepp och att du nu får nitrit ut tyder på att flödet är för högt i förhållande till populationen. Ditt nitratvärde ut vet du inte vad det ligger på.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, jonasroman sa:

Jag tycker detta är jättekonstigt att du inte får lägre redox med så lågt flöde o så mkt kolkälla. Jag har ju nästan 4 liter i timman!! genom mitt filter o mkt lite kolkälla men ligger ändå runt -300- -400mv hela tiden. Visserligen har mitt filter vart igång längre men efter i alla fall 3 månader har det varit så här sen dess. Kan din kolkälla vara för svag? prova med nopox, det är utan tvekan en effektiv kolkälla, men reducera dosen ordentligt!, prova med bara 1 mlx4 o testa dig fram. Om du skall ha nytta av din reaktor måste du ju komma upp i ett genomflöde på i alla fall 5-6 liter i timman...annars lär du inte få ut mkt nitrat ur systemet. Jag har som sagt 3-5 liter i timman på mitt system som ju bara är 650 liter. Vad har du för biomedia? hur ser mediet ut? Det skall vara en massa gegg, vitaktigt, luddigt, i massor!


Jag vet och det är fruktansvärt irriterandes att det inte går neråt. Om jag sänker flödet så sjunker ju redox direkt så det är ju genomströmningen av vatten som är för hög för de bakterierna som finns i filtret. Har inte testat att köra det under -205 då det inte rekommenderats av Deltec.

Det är Deltecs egna kolkälla som de säljer till sina filter så det skall ju inte vara för svagt när det normalt fungerar.

Mediat är bara det som var i filtret när det köptes in. Jag har inte lagt i någon media (räknade med att det är det som är i som är grogrunden till bakterierna?) Eller menar du att det skall stoppas i något annat i filtret?

Det är inget vitt i filtret alls.

Kör ju UV men det ska ju inte ha något att säga när nitratfiltret är en helt egen behållare? 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Du måste räkna med kanske 3 månaders inkörning utan att mixtra med parametrarna.

 

MVH Lasse


Filtret har ju gått på kontroller/redox länge så det borde ju egentligen ha bildats en del bakterier kan man tycka? Och det måste ju finnas en del bakterier i det eftersom redox sjunker snabbt om jag stänger av flödet.

Med flöde på så håller det sig nu runt -138 (studsar upp och ned några enheter) men om jag "stryper" tillförseln av vatten så sjunker det snabbt. Kommer då snabbt ner under -200. Så var det inte under uppstarten. Då skulle man ju inte ha något flöde i filtret alls och det tog lång tid innan redox gick ner. Så kom jag till en punkt där redox droppade ner ganska kraftigt. Trodde det berodde på att bakteriekulturen hade vuxit till sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, jonasroman sa:

Jag tycker detta är jättekonstigt att du inte får lägre redox med så lågt flöde o så mkt kolkälla. Jag har ju nästan 4 liter i timman!! genom mitt filter o mkt lite kolkälla men ligger ändå runt -300- -400mv hela tiden. Visserligen har mitt filter vart igång längre men efter i alla fall 3 månader har det varit så här sen dess. Kan din kolkälla vara för svag? prova med nopox, det är utan tvekan en effektiv kolkälla, men reducera dosen ordentligt!, prova med bara 1 mlx4 o testa dig fram. Om du skall ha nytta av din reaktor måste du ju komma upp i ett genomflöde på i alla fall 5-6 liter i timman...annars lär du inte få ut mkt nitrat ur systemet. Jag har som sagt 3-5 liter i timman på mitt system som ju bara är 650 liter. Vad har du för biomedia? hur ser mediet ut? Det skall vara en massa gegg, vitaktigt, luddigt, i massor!


@jonasroman

 Hur startade du ditt filter? Med kontinuerligt flöde eller med hjälp av en kontroller?

Jag startade ju ganska omgående med kontrollern och Deltec själva presenterar en "inkörning" som kräver ett kontinuerligt flöde in i filtret. Kan det vara så enkelt att jag inte tillförde tillräckligt av allt och därför stannade filtret av i "mognad"?

För lite mognad måste det ju ha funnits och varit eftersom jag fick denitrifikation även om det var i ett extremt lågt flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Dimorb sa:


@jonasroman

 Hur startade du ditt filter? Med kontinuerligt flöde eller med hjälp av en kontroller?

Jag startade ju ganska omgående med kontrollern och Deltec själva presenterar en "inkörning" som kräver ett kontinuerligt flöde in i filtret. Kan det vara så enkelt att jag inte tillförde tillräckligt av allt och därför stannade filtret av i "mognad"?

För lite mognad måste det ju ha funnits och varit eftersom jag fick denitrifikation även om det var i ett extremt lågt flöde.

mitt stod still i 10 dar, sen startade jag flödet sakta, och efter kanske 3 veckor fick det styras av redoxen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igen - redoxen -150 eller -200 har ingen betydelse - den är beroende på flödet och bakteriepopulationen. (tillförseln av mat och konsumentgruppens storlek) Genom att du koncentrerat dig på redoxen har du inte låtit bakteriepopulationen växa till för att klara det flöde du vill ha. Du kan för tillfället inte köra ett större flöde igenom. Du skulle kunna göra en styrning så att du både får en kontinuerlig flöde igenom och att det automatiskt ökas om populationen växer till. Att du mäter nitrat i ditt utflöde är bara beroende på att du har nitrit där. Du vet inte ditt riktiga nitratvärde - och kan inte veta det så länge du har nitrit i utflödet.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad innebär sakta flöde?

Mitt stod stilla och startades helt efter manualen och så startade jag därefter ganska omgående med redoxstyrning och det är där det verkar ha blivit fel. Verkar som att kontrollern har gjort så att filtret har fått den mängden vatten som behövts för att hålla allt inom de gränserna jag har satt i kontrollern. Tycker bara det är lustigt att inte redox har fallit mer så att det har gått att öka flödet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, Lasse sa:

Igen - redoxen -150 eller -200 har ingen betydelse - den är beroende på flödet och bakteriepopulationen. (tillförseln av mat och konsumentgruppens storlek) Genom att du koncentrerat dig på redoxen har du inte låtit bakteriepopulationen växa till för att klara det flöde du vill ha. Du kan för tillfället inte köra ett större flöde igenom. Du skulle kunna göra en styrning så att du både får en kontinuerlig flöde igenom och att det automatiskt ökas om populationen växer till. Att du mäter nitrat i ditt utflöde är bara beroende på att du har nitrit där. Du vet inte ditt riktiga nitratvärde - och kan inte veta det så länge du har nitrit i utflödet.

 

MVH Lasse

 

Tack för uppklaringen. I nuläget koncentrerar jag mig inte om redoxvärdet utan bara på att få upp flödet. Men jag blev lite fundersam på redoxen eftersom det är många olika rekommendationer på nätet om vad som är bäst för denitrifikation men förstår att det missvisande. Oavsett vilket så står ju nu pumpen på kontinuerligt och redox har då stabiliserat sig på det som den klarar vid det givna flödet.

Förstår att jag inte kan köra ett större flöde igenom (detta jag kör nu är ju för mycket) men hur bygger jag upp så det blir ett större flöde?

Stämmer det att redox kommer sjunka när bakteriepopulationen startar att växa till sig och då är det dags att öka flödet ytterligare och att det är på det sättet som jag kan bygga upp ett större flöde genom filtret. Eller är det någon annan metod/väg att gå?

Det alternativet som du beskriver är ju så som Deltec önskar att det skall utföras. De önskar att man ha en tillförsel som man ställer och ökar manuellt och att man har en tillförsel i tillägg som styrs av en kontroller och som slår på om värdet sänks för mycket. Detta rekommenderar de ju även i full drift och vid automatiskt drift.

 

Men är det lönt att bry sig om att fixa med det nu eller borde jag helt enkelt bara vänta tills filtret visar 0 i utvattnet och så höjer jag flödet var gång jag träffar 0:an tills dess att jag uppnår det flödet jag har tänkt mig?

 

mvh Andre 

 



 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fördelen med att automatisera det är att du nu skulle kunna minska flödet kontrollerat (är osäker om det behövs om man ser på lång sikt) och succesivt öka flödet efter bakterieutvecklingen. Man sätter en cyklisk gång på matarpumpen. Börja med 60 sek på - 60 sek av. Sätt ett börvärde på ca -170 på redoxen (increase). Koppla ihop dessa med en programic logic och kommandot OR. Bind detta PL kommando till matarpumpens uttag. Nu kommer pumpen gå 1 minut - pausa 1 minut. Och om redox går under -170 under paustiden går pumpen då också. Se min text nedan

Hur du skall göra nu - det vet jag inte men om du kopplar ett cyklisk timer på pumpen så kan du minska flödet under första tiden. Sedan när den stabiliserat sig vid ett lägre redoxtal (kring -170 mV) så ökar du påtiden (och minskar avtiden) med några sekunder varannan eller var tredje dag. Jag skulle starta med att ställa flödet så redoxen är någonstans mellan -160 och -180 mV. Mäta nitrit och sedan öka flödet sakta. Sätter du på 60 sek på - 60 sekunder av - då halverar du dagens flöde.

 

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎09‎.‎12‎.‎2016 at 09:44, Lasse sa:

I ett anaerobt filter har du inga nitrifikationsbakterier - dvs det förekommer ingen omvandling av ammonium till nitrit och vidare till nitrat. Att nitrit skapas beror på att denitrifikationen går enligt denna huvudlinje nitrat - nitrit - kvävgas+vatten. Vid dålig denitrifikation stannar processen upp vid nitrit. Har du nitrit i ditt vatten och mäter nitrat så kommer provet visa att du har nitrat - det behöver inte vara så men nitrit i ditt provvatten påverkar mätresultatet. Alla metoder för att mäta nitrat rätt (inom hobbyn) går ut på att provvattnet inte innehåller nitrit. Metoderna går ut på att omvandla nitrat till nitrit och sedan mäta nitriten. Finns det redan nitrit i vattnet så påverkas resultatet direkt.  Du kan inte mäta nitrat i ett vatten med nitrit. Du kan inte heller linjärt kompensera för nitrit.

 

Att du fick ett bättre resultat när du körde "lägre redox" beror inte på redoxen i sig självt utan på mängden vatten per tidsenhet och hur stor din bakteriepopulation är. Du skall definitivt inte öka kolkällan om du kan se att livet i karet påverkas. Ta det nu sakta och försiktigt. Låt det gå på dina 0,4 liter i timmen och den mängd kolkälla du har nu och när du mäter 0 i nitrit (utvattnet) så kan du ta ett nitratprov i utvattnet. Du kan inte lita på nitratprovet nu - det visar åt helsike fel (för högt)

 

Deltecs kolkälla verkar vara väldigt svag - översätt till 96 % sprit så är den ca 10 gånger svagare.

 

Att redoxen gått upp från ca -145 till ca -137 ligger inom mätfelens ram - säger absolut ingenting.

 

Vad är det som skall ökas med några droppar per 3:dje dag - vattenflödet eller kolkällan?

 

MVH Lasse

 

Tusen tack för svaret Lasse det var väldigt klargörande.

 

Deltecs kolkälla verkar vara svag men likväl så är det ju de ramarna som filtret är byggt för så jag får följa dem bäst jag kan. Eller bör jag ändra kolkälla t.ex. som Jonas föreslagit att testa NO-POX som källa? Deltec rekommenderar ju (efter längre bruk) att man kan använda 1 del vodka och 3 delar osmosvatten om det blir för dyrt med deras egna dundermedicin.

Det är flödet genom filtret som skall starta på 1 droppe/3dje sekund och så skall det ökas med 1/3 åt gången med ett mellanrum på 3-6 dagar per ökning enligt manualen.

En sak till.. om följden är nitat - nitrit - kvävgas.. betyder det då att man har noll i nitrat när man får 0 i nitrit ut från filtret? Alltid?
 

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎09‎.‎12‎.‎2016 at 17:00, Lasse sa:

Fördelen med att automatisera det är att du nu skulle kunna minska flödet kontrollerat (är osäker om det behövs om man ser på lång sikt) och succesivt öka flödet efter bakterieutvecklingen. Man sätter en cyklisk gång på matarpumpen. Börja med 60 sek på - 60 sek av. Sätt ett börvärde på ca -170 på redoxen (increase). Koppla ihop dessa med en programic logic och kommandot OR. Bind detta PL kommando till matarpumpens uttag. Nu kommer pumpen gå 1 minut - pausa 1 minut. Och om redox går under -170 under paustiden går pumpen då också. Se min text nedan

Hur du skall göra nu - det vet jag inte men om du kopplar ett cyklisk timer på pumpen så kan du minska flödet under första tiden. Sedan när den stabiliserat sig vid ett lägre redoxtal (kring -170 mV) så ökar du påtiden (och minskar avtiden) med några sekunder varannan eller var tredje dag. Jag skulle starta med att ställa flödet så redoxen är någonstans mellan -160 och -180 mV. Mäta nitrit och sedan öka flödet sakta. Sätter du på 60 sek på - 60 sekunder av - då halverar du dagens flöde.

 

 

MVH Lasse

 

Detta var så jag tänkte att det skulle fungera när jag hade styrning på redoxen men förstår att det inte har fungerat så eftersom jag inte har haft någon ökning av flödet utan pumpen har bara slagit på/av efter redox.

Teoretiskt så bör jag nå samma resultat om jag låter filtret stå på kontinuerligt som det gör nu och öka när jag får 0 i utvattnet eller på det sättet som du beskriver med en ökning av påtiden och sänkning av avtiden? Bakteriekulturen bör oavsett öka men det kanske är "lättare" för filtret om man ställer en cykliskt timer så det får en svag ökning med 3 dagars mellanrum? Men det skall väl egentlingen inte ha någon betydelse? Bakteriekulturen skall väl kunna växa till sig så länge redoxen är negativ och kolkällan finns där?

Men vad kan vara anledningen till att redox höjer sig lite. När jag startade det kontinuerliga flödet var det -140 och nu är jag uppe på -135 i genomsnitt.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, Lasse sa:

För mig är de värdena samma. Du skall kanske halvera flödet nu och se vart du hamnar i redox

 

MVH Lasse

 

 

Då gör jag det lättast genom att sätta en på/av tid så att pumpen står på t.ex. 1 min och av 1 min oavsett värdet på redox?
Men då använder man inte pulse variable för den beräknar för att hålla värdet inom den satta hysterisen.. då får man sätta någon annan funktion istället men räcker det om man gör detta "på" redox-proben, så man slipper lägga in cykliskt tajmer eller det är det som är den funktionen?

 

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Dimorb sa:

 

Då gör jag det lättast genom att sätta en på/av tid så att pumpen står på t.ex. 1 min och av 1 min oavsett värdet på redox?
Men då använder man inte pulse variable för den beräknar för att hålla värdet inom den satta hysterisen.. då får man sätta någon annan funktion istället men räcker det om man gör detta "på" redox-proben, så man slipper lägga in cykliskt tajmer eller det är det som är den funktionen?

 

 

I första steget så programmerar du en enkel cyklisk timer. Knyter den direkt till uttaget för matningspumpen. Ingen redox och ingen PL.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Dimorb sa:

 

Tusen tack för svaret Lasse det var väldigt klargörande.

 

Deltecs kolkälla verkar vara svag men likväl så är det ju de ramarna som filtret är byggt för så jag får följa dem bäst jag kan. Eller bör jag ändra kolkälla t.ex. som Jonas föreslagit att testa NO-POX som källa? Deltec rekommenderar ju (efter längre bruk) att man kan använda 1 del vodka och 3 delar osmosvatten om det blir för dyrt med deras egna dundermedicin.

Det är flödet genom filtret som skall starta på 1 droppe/3dje sekund och så skall det ökas med 1/3 åt gången med ett mellanrum på 3-6 dagar per ökning enligt manualen.

En sak till.. om följden är nitat - nitrit - kvävgas.. betyder det då att man har noll i nitrat när man får 0 i nitrit ut från filtret? Alltid?
 

 Du måste få tillräcklig syrefrihet, det är allt vad det handlar om. Det finns två krafter som driver åt mer syrefrihet(lägre redox): lägre flöde genom reaktorn och/eller mer kolkälla. I början behöver filtret vara helt utan genomströmning, kanske 10 dar, innan du har syrefrihet. Sen startar du flödet genom reaktorn o ökar successivt, men får backa tillbaka när du märker att syrefriheten inte är tillräcklig. Och hur kan du kontrollera detta? jo antingen med redox, enklast för då slipper du mäta då skall du ligga under -200mv(enligt min erfarenhet med aqua medics filter) i alla fall för att få fullständig denitrifiaktion. Eller genom att mäta nitrit o nitrat. Vid god denitrifiaktion skall du han noll nitrit o noll(eller nästan  noll) i nitrat på utvattnet. Till slut vill du ju ha typ 3-4 liter i timman genom filtret med bibehållen god denitrifiaktion (redox under -200mv)...för att åstadkomma det krävs en viss mängd kolkälla. Vid det stadiet är bara kolkällan den enda variabeln, då din pump som styr flödet genom reaktorn går på redoxstyrning...den kan du alltså släppa. Deltec vill tjäna pengar på en utspädd kolkälla...kör med Nopox(eller ren sprit), det är mer ekonomiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...