Gå till innehåll

Mitt första "riktiga" kar 320 liter


Ahab

Rekommenderade inlägg

Nu ska jag äntligen börja bygga på mitt första riktiga saltvattenskar. Ska beställa ett akvarium med måtten 70x70x55(se neden) i 8 mm glas,omkring 270 liter. Ska ha avrinning och återflöde genom ett plexiglasrör i mitten med diametern 15cm (om det går). Nu till mina första frågor:

*Vilka diametrar på pvc rören bör jag ha, till- och frånrör?

*Hur högt skall plexiglasröret lämpligen vara (ska försöka få fatt på en rund kam till det)?

*Hur tätt kan man borra i glaset? Är 15cm tillräckligt för två hål inklusive genomföringarnas ytterdiameter?

Mvh Daniel

post-1814-14468912427711_thumb.jpg

post-1814-14468912427886_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 183
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har du tänkt att karet skall stå helt fritt i rummet?

I så fall tycker jag att det är lite litet. Om man skall ha en inredning som blir bra från fyra sidor med en revpelare i mitten så blir den kanske 20 cm bred i toppen (med växande koraller) och 50 cm nedtill. I så fall är det bara 10 cm kvar till framrutan för alla sandlevande koraller och stjärnpolyper med mer som man inte vill skall sprida sig fritt på inredningen.

I den storleken tror jag det blir snyggare att sätta borrningen mot en baksida. Att en sida av karet är mot en vägg alltså.

Det går att sätta tillopp inne i breddavloppsröret alltså att borra ett hål.

Jag tror att Wrang haft ett sådant system. Kommer jag i håg rätt fanns det en tråd som hette "Mitt akvarium".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte nog inte riktigt att en revpelare faktiskt blir så stor....Ska tänka om lite. Men någon kanske kan svara på vad som är en läplig diameter på utloppet oavsett var det hamnar. För jag kör på dessa måtten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går att sätta tillopp inne i breddavloppsröret alltså att borra ett hål.

Jag tror att Wrang haft ett sådant system. Kommer jag i håg rätt fanns det en tråd som hette "Mitt akvarium".

Jag kopierade wrangs eminenta idé med returvattenröret inuti breddavloppsröret. Mitt breddavloppsrör är 50 mm och returvattenröret 20 mm. Se på bilden hur det ser ut i sumpen där returvattenröret "går in i" breddavloppsröret. (Jag har sedan bilden togs sänkt vattennivån i sumpen...)

post-1358-14468912428053_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittar inte Wrangs länk och förstår inte riktig din bild Vargklo men tror jag fattar vad ni menar. Hur bred är din genomföring totalt?

Principen bygger på endast ett rör mellan sump och kar. Returvattenröret går inuti avrinningsröret. Jag vill minnas att genomföringen till ett 50 mm rör kräver 63 mm diameter på hålet i botten på karet.

Wrang har skrivit mycket på detta forum, men försök och hitta hans gamla tråd (jag tror den var från hösten 2004) - den är mycket läsvärd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ska jag äntligen börja bygga på mitt första riktiga saltvattenskar. Ska beställa ett akvarium med måtten 70x70x55(se neden) i 8 mm glas,omkring 270 liter. Ska ha avrinning och återflöde genom ett plexiglasrör i mitten med diametern 15cm (om det går). Nu till mina första frågor:

*Vilka diametrar på pvc rören bör jag ha, till- och frånrör?

*Hur högt skall plexiglasröret lämpligen vara (ska försöka få fatt på en rund kam till det)?

*Hur tätt kan man borra i glaset? Är 15cm tillräckligt för två hål inklusive genomföringarnas ytterdiameter?

Mvh Daniel

rolig ide,men det är kanske som stig säger,kör lite större , kan bli jättefint:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan ja nu är jag här med. Tråden med mitt andra kar är bantad då bilderna från detta bygge försvann från min privata hemsida. men skall förklara så gott jag kan.

De hålet som var i karet var 63mm för att en 50mm tankgenomförning skulle passa.

I karet så hadde jag ett 50mm rör upp till ca 10cfrån ytan där en förstorning satt från 50mm till 110mm för att få en så stor ytavrinning som möjligt.

"Under" karet:

under själva karet där sumpen stog så satt det först ett 50mm rör som förlängning innan den T-korse 50mm med en förminskad utstick satt 32mm. det är denna som vattnet leds in igen i ytavrinningsröret. inne i t-korset så fick jag plats med en 90graders 25mm böj in i 32mm utsticket så nu har man en förminskning.

(Körde med en deltec 4040 pump så det var därfö jag tog 25mm´rör som retur. men det hadde mycket väl räckt med 20mm)

på fortsättnningen av 50mm röret så satte jag en kran för att kunna reglera vattenivån inne i röret och så sätt minska porlandet som blev.

om man fortsätter med returröret så där T-korset slutar mot 32mm så fick jag sätta in en skarvmuff 25mm så jag fick det hela tätt och kunna skarva vidare mot returpumpen. se bilder 11,12

Edit:

Skam den som ger sig hittade lite bilder ändå här hemma ;)

Bild 1. På avstånd

Bild 2. Övrekranen går vidare och inte in i t-korset

Bild 3. Genomförningen och 25mm röret upp som retur rör

Bild 4. Alla rör beställda och hemskickade

post-736-14468912428124_thumb.jpg

post-736-14468912428251_thumb.jpg

post-736-14468912428423_thumb.jpg

post-736-14468912428531_thumb.jpg

post-736-14468912428592_thumb.jpg

post-736-14468912428668_thumb.jpg

post-736-14468912428727_thumb.jpg

post-736-14468912428796_thumb.jpg

post-736-14468912428852_thumb.jpg

post-736-14468912428911_thumb.jpg

post-736-14468912428957_thumb.jpg

post-736-14468912429008_thumb.jpg

post-736-14468912429106_thumb.jpg

post-736-14468912429183_thumb.jpg

post-736-14468912429282_thumb.jpg

post-736-14468912429358_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta forumet slår alla andra forum. På Citroenakutens forum, där jag är med anledning av att jag precis fått en Citroen 2cv6, kan svar dröja i flera dagar.

Har nu tänkt om och återkommer efter jobbet med en ny skiss på ett större kar, med Wrangs typ av bredavrinning. Tack för att du tog dig tid att hitta bilderna.

Någon som har en bra länk till någon bra PVC försäljare (Är PVC=PVD i tyskland?)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har en bra länk till någon bra PVC försäljare (Är PVC=PVD i tyskland?)?

Om du söker på forumet hittar du ett par diskussioner om detta. Just PVC är väl en av de få saker som är ganska så mycket billigare att ta hem direkt från Tyskland. Jag känner inte till någon akvariebutik i Stockholm som har fullt sortiment, då det är ganska kostsamt att lagerföra så många olika varianter. Många här på forumet tror jag beställer från www.aquaristic.net

Det är lite lurigt att beställa PVC om man aldrig byggt med detta tidigare. Typiskt sett gör man en ritning hemma, och beställer komponenter efter den. Sedan när man ska pussla ihop allting brukar det typiskt sett fattas en eller några delar. Jag fick därför åka till Georg Fischer, som är den mest välsorterade PVC-handlaren här i Stockholm, och rota runt i deras lager tills jag fick ihop allt som jag ville ha det (bl.a. den sinnrika kopplingen som beskrivs ovan i tråden).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vargklo eller Wrang, ni har inga bilder på hur ni löste det med returvattnet ut i karet?

Så här ser det ut ovanifrån i min överrinningsbox. Det du ser är returvattenröret (20 mm) som kommer upp och sedan går iväg åt sidan. Skruvkopplingen på röret har jag gjort för att kunna montera isär konstruktionen vid behov. En PVC-konstruktion kan bli ganska otymplig och oflexibel om man konsekvent limmar alla kopplingar.

Överrinningsröret (50 mm) är helt öppet uppåt och skyddas av den blå skumplasten. Skumplasten har två syften, dels att dämpa det skvalande ljudet, dels förhindra att fiskar och snäckor mm åker ned i sumpen.

Eftersom returvattenröret är 20 mm (ytterdiameter) och överrinningsröret är 50 mm (ytterdiameter) finns det nästan 1,5 cm utrymme runt om returvattenröret för vattnet i överrinningsboxen att rinna ner på.

post-1358-144689124342_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket! Har nästan hittat alla pvc delar jag behöver förutom den förstoringen som Wrang nämnde 50 mm till 110mm. Någon som vet var det finns att beställa?

Den förstoring som wrang använde köper du på ett vanligt byggvaruhus bland tillbehören till WC och tvättställ. Wrang gjorde här ingen ytavrinningsbox i formell mening, utan istället använde han 50-110-övergången som "tratt". Wrang använde (om jag kommer ihåg rätt) ingen överrinningskam över huvud taget, utan fyllde istället tratten med puttekulor för att förhindra att inget stort levande åkte ned. Detta är en ganska speciell konstruktion, jag vill nog mena att över 95% av oss alla (inkl wrang numera) använder sig av överrinningsboxar och överrinningskammar (se min bild ovan). Jag råder dig till att inte kopiera någon annans modell slaviskt innan du helt förstår funktionen.

Min överrinningskam är endast ca 15 cm lång, vilket är i minsta laget för mitt akvarium. Om du håller fast vid din skiss på en rund box i mitten med 15 cm i diameter får du över 45 cm kam, vilket är bra (mer än nödvändigt, faktiskt).

Crille,

Min kam fixade glasmästaren när han gjorde akvariet. Den har sedan dess lossnat, så jag har helt enkelt silikonat fast den igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den förstoring som wrang använde köper du på ett vanligt byggvaruhus bland tillbehören till WC och tvättställ. Wrang gjorde här ingen ytavrinningsbox i formell mening, utan istället använde han 50-110-övergången som "tratt". Wrang använde (om jag kommer ihåg rätt) ingen överrinningskam över huvud taget, utan fyllde istället tratten med puttekulor för att förhindra att inget stort levande åkte ned. Detta är en ganska speciell konstruktion, jag vill nog mena att över 95% av oss alla (inkl wrang numera) använder sig av överrinningsboxar och överrinningskammar (se min bild ovan). Jag råder dig till att inte kopiera någon annans modell slaviskt innan du helt förstår funktionen.

Min överrinningskam är endast ca 15 cm lång, vilket är i minsta laget för mitt akvarium. Om du håller fast vid din skiss på en rund box i mitten med 15 cm i diameter får du över 45 cm kam, vilket är bra (mer än nödvändigt, faktiskt).

Crille,

Min kam fixade glasmästaren när han gjorde akvariet. Den har sedan dess lossnat, så jag har helt enkelt silikonat fast den igen.

ok,undras om man kan fixa en i plexi istället,förlåt att jag lånar tråden ahab

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag måste ju kunna använda tratten som ytavrinningsbox om jag jackar ut som en kam i den och dess diameter på 11cm måste väl då ge tillräckligt stor överrinnigskam?

Det är riktigt, då har du förstått konstruktionen :)

Det finns ändå en fördel med färdiga raka överrinningskammar. Dessa sitter i en hållare som gör det enkelt att plocka bort dem för rengöring etc. utan att vattennivån behövre sjunka speciellt mycket. Om du gör kammarna direkt i tratten måste du rengöra kammen direkt i akvariet (vilket naturligtvis funkar det också)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag testade med att såga ut jack i denna tratt men kan inte rekommendera detta. Blev en massa mer ljud ifrån det hela så jag bytte denna till en annan och körde bättre med rakakanter. Sedan så fyllde jag upp med glas pottekulor funkade kanon. Själva förstorningen låg ca 2cm undervattenytan. Innan jag var klar med detta så sjusterade jag denna förstorning upp å ner för att hitta den optimala nivån

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vargklo eller Wrang, ni har inga bilder på hur ni löste det med returvattnet ut i karet?

Nja jag hadde bara ett rör ut direkt ut i karet med 2st 90graders vinklar och ett litet borrat hål undervattenytan så att häverten bryts om strömmen skulle gå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...