Gå till innehåll

Mitt första "riktiga" kar 320 liter


Ahab

Rekommenderade inlägg

Trodde att smärtgränsen hos flickvännen för mitt akvarium gick vid 70x70 men tack vare SketchUp (som jag fick tips om på någon annan tråd) har jag nog lyckats sälja in 80x80. Mer utförlig ritning på karet med dom nya måtten kommer snart. Men här är en bild på hur jag tänker att det skall se ut i rummet när det blir klart.

post-1814-14468912434628_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 183
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu har jag bearbetat alla tips och idéer och presenterar här mitt nya kar.

*Har gjort det 80x80x50 i 8 mm glas och därmed ökat volymen till 320 liter.

*Håller ändå fast med plexiglasrörs idén (som kommer från Ted B:s runda kar) då den är ett extra skydd mot risken för översvämmning gentemot alternativet att bara bygga en revpelare runt ett utloppsrör med en tratt. Plexiglasrörets diameter har minskat till 100mm och dess höjd 460mm exklusive kam. Vilket jag tror borde ge en vattennivå på omkring 48cm.

*Jag har anammat idén att drar återflödesröret med diametern 20mm tillbaka genom avloppsröret med diametern 50mm. borrar därför ett fål med diametern 63 mm mitt i karet.

Kom gärna med med mer idéer och kritik då jag är grymt sugen på att beställa karet.

post-1814-14468912436202_thumb.jpg

post-1814-14468912436425_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trodde att smärtgränsen hos flickvännen för mitt akvarium gick vid 70x70 men tack vare SketchUp (som jag fick tips om på någon annan tråd) har jag nog lyckats sälja in 80x80. Mer utförlig ritning på karet med dom nya måtten kommer snart. Men här är en bild på hur jag tänker att det skall se ut i rummet när det blir klart.

hehe snyggt ritat,med hunden o allt,klart tjejen smälter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

I väntan på att det nya akvariet ska komma besökte jag en handlare på västkusten och blev positivt överraskad. Det visade sig att han sedan förra besöket hade inlett en utökning av sin saltattensanläggning med ett nytt system på ca 20 kar och omkring 3000 liter. Detta skulle vara färdigt om en till två månader. Kul!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som använder eller har använt Tunze Osmolator 3155 och kan ge ett omdömme?

Ursäkta nybörjarfrågan! Jag gillar din tråd men hänger inte riktigt med här.Jag har försökt hitta svaret i de andra trådarna utan framgång. Vad är en Osmolator och vad fyller den för funktion?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta nybörjarfrågan! Jag gillar din tråd men hänger inte riktigt med här.Jag har försökt hitta svaret i de andra trådarna utan framgång. Vad är en Osmolator och vad fyller den för funktion?

skulle kunna dra till me en vild chansning... autopåfyllare från osmosvatten tanken .... :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är vad det är. Har inte heller sett ordet tidigare men skrev det eftersom det var en del av namnet på denna produkten. Det hela består av en display, tre sensorer, en pump och en brytare. Sensorerna sitter i karet, sumpen och i osmosvattenbehållaren. Pumpen sitter i o.v.b och fyller upp vatten när sensorn i sumpen ger signal. Sensorn i o.v.b bryter strömmen till pumpen om o.v.b blir tom och det gör även sensorn i akvariet om nivån där stiger. Displayen signalerar med ljus och pip. Om jag fattat allt rätt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skulle kunna dra till me en vild chansning... autopåfyllare från osmosvatten tanken .... :smiley9:

Kul att även de erfarna tydligen inte vet vad det är och måste chansa vilt! ;)

Ahab: Tackar för en tydlig och bra beskrivning! Får ta och titta på en sådan själv, hoppas bara den inte är allt för dyr (vilket jag befarar). Jag har bestämt att jag måste ha en automatisk vatten påfyllare då jag reser en del i jobbet och jag inte tror att det skulle vara uppskattat att frun får sköta vattnet också! *ler*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte hittat den i någon Svensk affär men i en tysk onlineshop kostar den 141 euro. Det finns billigare alternativ att köpa i sverige, men det gör det ju alltid.

Jag har inte tagit reda på vad pundet ligger i för kurs nu men den finns även här http://www.coralculture.co.uk/shop/index.php?manufacturers_id=27&page=1&sort=3a&osCsid=6a1957bbc820acf1cff8d8692d1074cd men för 93,99 pund.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Då har akvariet kommit och lämnats till glasmästaren för borrning. Så nu är det tid att beställa sump och refugium. Här är några skisser på hur jag tänkt det. Vore tacksam för all feedback jag kan få.

Intressant lösning, två funderaingar:

Jag saknar en förklaring på hur du har tänkt att lösa påfyllning av osmosvatten. Vanligtvis bygger man ju någon form av tank för detta med automatisk påfyllning via nivågivare i samma utrymme som returvattenpumpen.

Jag ser att du föder refugiet med vatten från överrinningen, som sedan rinner ner till facket med returvattenpump (eller?). Jag tror att det skulle bli ännu bättre om du istället maximerade genomströmningen av överrinningsvatten genom skummaren, så att så mycket vatten som möjligt skummas. Födningen av vatten till refugiet kan då istället ske genom ett avstick från ledningen upp från returvattenpumpen, dvs vatten som redan passerat skummaren.

Lyckades jag förklara mig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret.

Rören från avrinningen är 50mm med en 110 mm tratt i toppen , returen 20mm och 32 mm från refugium till sump.

Nivågivare är inköpt och skall sitta i returpumpsfacket för att l koppla till en pump i en 20 liters dunk med osmosvatten som skall stå på en liten hylla över sumpen.

Har försökt rita att vattnet från refugiet går ner i skummarfacket för att också skummas (men det kanske inte framgår?). Finns det någon annan fördel med att mata vattnet till refugiet via returröret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har försökt rita att vattnet från refugiet går ner i skummarfacket för att också skummas (men det kanske inte framgår?). Finns det någon annan fördel med att mata vattnet till refugiet via returröret?

Bra, då är jag med. Det finns ingen annan fördel som jag ser det, utan din lösning verkar bra.

Har du räknat på vilken avdunstning du kommer att ha och hur ofta du behöver fylla på din 20 L dunk med osmosvatten? Tumregeln är ju 1% avdunstning per dag om du har MH utan täckglas över karet. (Men du kanske inte ska ha MH?) Man kan aldrig ha för liten osmosvattenbehållare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...