Gå till innehåll

Peter's första Saltbalja


AlienOne

Rekommenderade inlägg

Hej! Håller oxå på att snickra på mitt första salt kar.Ser att du har börjat med bänken.vilken höjd blev det på den?Hur lång blir blir den?Regeln mellan benen är den upphöjd från golvet?Tänk på att, om det är för långt mellan benen så kan regeln svacka i mitten utan stöd.Men du kanske har tänkt på det

Mvh kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Kjell

Bänken blev 80 cm hög och 154 cm lång

ang. reglen från golvet så har jag fixat klackar men jag ska se när akvariet är på platts med vatten i om de behövs så jo jag har tänkt på det :) men tack ändå jag kunde ju missat det !

Peter,

Jag har reagerat på samma sak som Kjell. Om du inte stödjer akvariet under mitten också (ända nedifrån golvet) kan karet i värsta fall knäckas. Lägg till en liten passbit mellan mittregeln och golvet innen du fyllar på vatten är mitt råd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter!

Snyggt bygge. Håller dock med de andra två pockså. Det blir mycket vatten på golvet om karet spricker. Jag tycker att Dez3d visar vikten av stabilitet i sin tråd. Läs den igen en bit in efter att han fyllt på vatten! Sen har du en möjlighet som jag tror är viktig, speciellt om den ska stå på parkettgolv. Du har möjlighet att torka golvet under bänken om du spiller vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm går det inte att använda villken Tunze Turbelle stream till Controller Tunze 7095 ?? hadde tänkt använda pumpen som heter 6060 eller 6080 :) men det kanske inte går ?

SORRY!:smiley13:

Du får välja 6000 eller 6100 om du ska styra med Tunze 7095. Tyvärr är det ju "lite" dyrare.

För mig personligen innebar detta pris att jag inte valde så att jag kan styra hur vattnet strömmar. Och när jag då inte hade det alternativet valde jag Marea Stream oumpar istället. De påstås vara lika bra som Tunze men ha något bättre möjligheter att fästa dem. Kan tyvärr inte bekräfta det då jag inte fått dem levererade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gogglade och då kom denna sidan upp som första sida: http://www.terra-nova-pro.de/html/marea.html Finns massor av träffar på dem. Här kommer en annan länk där det går att köpa pumparna och jämföra priserna enkelt http://www.meerwasser-aquaristik.de/shop/catalog/default.php?cPath=28&osCsid=4fc49f3772f337917f71f5bfd9c05d10 Men jag har beställt mina av en svensk leverantör http://www.kirurgfisken.se/ då jag gillar att kunna konversera med försäljaren och jag inte är så bra på Tyska. Det finns minst en kille här på forumet som har kört sina Marea pumpar ett tag och han är nöjd vad han sa till mig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

marean går ej att styra,i mitt förra kar 450l. hade jag en tunze 6060 + marea 4400,och tycker att det funkade bra,men jag skulle nog valt största modellen om jag var du.

Borde varit tydligare med att Marea ej heller går att styra. Du ska jämföra Marea Stream 6000 med en Tunze 6060. Det är motsvarande pumpar men av olika fabrikat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hadde tänkt sakffa följande någon som har åsikter/erfarenhet om dessa produkter får gärna skriva

Deltec NF 509 nitratfilter

Deltec Kalkreaktor P 500

Tunze Turbelle stream 6000 x2

Multicontroller Tunze 7095

Aqua Medic Ocean runner 3500 (3500 l/t) 65 w eller Eheim 1262 (3400 l/t 80 w)

Aqua Medic Aqua Standard 150 (120-150 liter/dygn)

Deltec UV-C T5 Sterilisator 10w ( Upp till 500 l )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla :) nu har jag ändrat mig igen nu blir det inte med välvd ruta :) vem vet kanske hinner ändra mig ett par gånger till :)

Har sett på forumet att det finnas två sätt att lägga utjämnings material under akvariet tunn frigolit eller liggunderlag skulle villja veta om det ena är bättre en det andra jag är sugen på att lägga liggunderlag då det är svart och syns lite.

sökt som en galning på nätet efter Metallhalogen lampor på 70W med G12 fattning plus 6500K och uppåt verkar inte finnas synd dock sitter på massa drivers :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den vanliga MH 70w med kontakt i ändarna passar i en bygglampa 150w metalltråd.

Du måste bara vara väldigt noga med hur du kopplar in det eftersom tändspänningen för MH är flera tusen volt.

Vår driver spikar på ca:3000-5000v när den drar igång lampan (ont...)

Tack för ett varninges ord och omtanken :)

Mitt jobb har utvecklat dessa drivers som jag har tillgång till så jag kan en del om dem :) men som sagt det verkar inte finnas några lampor på 70W med mer än 6500K tradigt :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Drakfisken har tre olika K, Akvarielagunen har två och de flesta Tyska Webbutikkerna har. Jag har själv köpt på Marinakvariet i Mölndal. Akvarium Ronneby använder dem så där borde de ju verkligen gå att köpa. Men alla är som sagt var dubbeländade och passar i byggarmaturen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu är nästa sumpen klar :)

KUL! Jag var och köpte ett beg kar i går som jag ska bygga om till sump. Får hoppas att mitt blir lika snyggt som ditt. Var det svårt at få upp mellan väggarna.

Vad gäller liggunder jag har jag ingen uppfattning om det går lika bra. Dock är det nog bra att veta att de flesta liggunderlag suger upp vatten. Det är bara de riktigt dyra som inte gör det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...