Gå till innehåll

Peter's första Saltbalja


AlienOne

Rekommenderade inlägg

Jag tror att om du får tillsätta lite vatten och så kommer det säkertr leva något. ;) Jag tycker det ser genomtänkt ut men jag är ju nybörjare och kanske missar något. Skulle kunna vara så att du har missar ett litet hål i återmatningsröret som hamnar straxt under ytan men det ser ut som du satt en backventil vid utblåset. Om det är så borde det inte behövas.

Snyggt ser det ut i alla fall!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alienone, vad tog du för slags färg och vad för lack sen till möbeln?

Jag har själv ågren och vet inte vad jag ska ta... vissa säger utan antimögel.. andra säger med antimögel (korallfisken i Linköping tex säger man ska ha färg med antimögel..)

Vad för lack tog du? En färgfirma rekommenderade 2 komponent epoxy lack, då den härdade och det inte fanns möjligheter att den släpper ifrån sig något (tex om det skulle bli kondens över sumpen och det skulle droppa ner i den..). Tyvärr är den otroligt dyr och man får väldigt lite för dom pengarna, så något annat skulle ju inte vara helt fel.

Just nu lutar det åt någon slags färg med antimögel och sen bara lacka över allt.

Schysst bygge annars! Hoppas mitt blir lika fint när det blir klart!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Hej alla !

efter ett långt uppehåll i akvarie projectet så är snart är mitt hus på platts "fan att man skulle behöva bygga ett hus till akvariet, folk skojja inte när de sa att de var dyrt med salt kar" nåväl det drar ihopsig för att starta tanken, några månader kvar doc.

Märker nu att det behövs en ordentlig repetion på det jag lärt mig innan ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Hej alla !

Hur kan man på ett enkelt sätt kolla att man får ut bra osmoses vatten när man inte har en ledtals mätare ??

P.S tror ni att jag kunde flytta karet när det var färdigbyggt från pappas garage !

NÄ det är så jävla tungt att två man knapt kunde rubba det så nu får jag riva div. rörbyggnation så ja gkan dela karet från bänken !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK :) låt mig omformulera mig hur många fiskar tror ni att man kan ha i mitt kar 450+112 liter när man kör en mc500 skummare ?

Ha det !

Hur många fiska beror på så många olika saker tex.

Fiskarnas storlek (längd, vikt osv)

Fiskens kost och aptit (vegetabiliskt alt animaliskt som huvudföda)

Mängden LS i akvariumet

Mer teknik än skummare? Sandfilter osv

Tjock sandbädd?

Inkört akvarium?

osv osv

Du får nog prova dig fram och se hur akvariumet mår efter hand du skaffar fler fiskar. Inget kar är det andra likt.

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Om jag inte är ute och seglar så är väl det en Fosfatreaktor??

Den behövs isf inte styras om inte Deltec har ett liknande namn på en kalciumreaktor som däremot med fördel styrs av controler.

pf509 är en kalkreaktor, FR509 är däremot en fosfatreaktor. Har en själv till salu... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Deltec FLUIDIZED CALCIUM REACTOR PF509

Den du tänker på är FR 509 har en såda också doc :)

Är det någon som använder en PF509 med kontroller isf. hur har ni gort för att få dit ph proben finns inget utag för den ?!? Tipps någon.........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte har en röd plastgrej på toppen som kan tas av och ersättas med ph-proben så har du inte möjlighet att köra denna reaktor med ph styrning om du inte gör om den det vill säga. Dvs gör en anslutning och skaffar en magnetventil för inkommande koldioxid.

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...