Gå till innehåll

Peter's första Saltbalja


AlienOne

Rekommenderade inlägg

Obs jag har bara satt i mellan väggarna :) men det var inte svårt doc kladdigt ! jag hatar sillicon "men mäst av allt sikaflex"

Som distans mellan väggarna och under mitten partiet använde jag en 2m plast tumstock :) exakt 3cm tjock hopfälld he he vinkelhake är bra att ha när man sätter första skivan glas i bubbelfällan sen är det bara att trycka ner tumstocken mella för att för att få rätt avstånd :) lite gaffa i smala remsor för att fixera glaset efter silliconen är dit tryckt "om ni inte har någon bläckfisk som kan hjälpa till".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu ett par frågor ang rördragningen :)

1. Är 32mm rör ok för ett 350liters system ?

2. Ska det vara samma rör dia. (32mm) på returen eller kör man mindre där typ 20mm ??

3. Räcker det med kulventil på avrinnig,retur eller ska man ha fler ?

E på g att beställa tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu ett par frågor ang rördragningen :)

1. Är 32mm rör ok för ett 350liters system ?

2. Ska det vara samma rör dia. (32mm) på returen eller kör man mindre där typ 20mm ??

3. Räcker det med kulventil på avrinnig,retur eller ska man ha fler ?

E på g att beställa tacksam för svar.

Ovanstående post är löst :)

Tack ni som haddde tänkt att svara här går det undan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nyfiken på hur du bestämde att du skulle bli.

Tjabba sillen !

Det blir 32/40 på avrinningen och 25/32 på returen

och det blir en rektangulär avrinnings box med ca 40cm kamm mot vattnet för att den ska hinna svälja undan det som kommer från returen plus att man ska få ner dessa diskreta händer "not" i framtiden för ev. service :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en i drift och köpt två till som kommer i drift till mitt stora jag jobbar med nu. De trycker ganska dåligt så du skulle nog egentligen ha smalare retur så att pumpen orkar lyfta vattenpelaren. Jag fick bättre resultat med 15 mm innerdiameter på slangen än med grövre. Lyfthöjden är ungefär 120 cm. Har du lägre lyfthöjd går det bra med grövre rör. Den har hittills startat efter strömavbrott utom när en gummipackning för axeln var kass efter att den hade gått nästan torr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt bra ut Peter. Kan ej ge dig råd om just den pumpen, men själv gick jag igenom 3 innan jag blev nöjd. Pump kan du alltid byta senare om du inte är nöjd.

Sist vill jag bara säga något som andra kanske tycker är självklart, men som jag upptäckte när jag prövade mitt system med kranvatten för första gången. Jag hade fyllt mitt kar med kranvatten och slagit igån pumpar och öppnat ventiler. Jag fick hålla på att kalibrera ventiler och Durso standpipe i många många timmar och blev alldrig nöjd med hur det funkade och lät. När jag testade med saltvatten gick allt finfint. Självklar detalj kanske, men viktig ändå :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en i drift och köpt två till som kommer i drift till mitt stora jag jobbar med nu. De trycker ganska dåligt så du skulle nog egentligen ha smalare retur så att pumpen orkar lyfta vattenpelaren. Jag fick bättre resultat med 15 mm innerdiameter på slangen än med grövre. Lyfthöjden är ungefär 120 cm. Har du lägre lyfthöjd går det bra med grövre rör. Den har hittills startat efter strömavbrott utom när en gummipackning för axeln var kass efter att den hade gått nästan torr.

Pumpar ger uppfordringshöjd. Om den pumpar/trycker luft eller kvicksilver spelar ingen roll den kommer att ge samma uppfordringshöjd. Den kommer dock att förbruka olika effekt för detta. Ju grövre diameter desto bättre. Pumpen ger mer ju grövre diameter på rören. Halvera rördiametern så kommer strömningsmotståndet att öka 32(!)gånger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer inte på små pumpar när det gäller mängden vatten som går igenom. Kolla upp Bernoullis princip från fysiken. När det gäller smala rör är jag tveksam om det är 32 gånger skillnad men det är i alla fall mycket mer än fyra gånger som ytan. Det är ju helt klart att friktionen ökar på riktigt smala rör. För mitt centralfilter med sötvatten har jag Eheim 1060 och två meter lyfthöjd. Vid taket går en 25 mm slang med vatten till karen. När jag startade försökte jag köra med 25 mm hela vägen men fick knappt fram vatten. Genom att minska slanggrovleken till ungefär 16 mm får jag nu ungefär 700 liter per timme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I den grövre slangen var flödet så långsamt att luft kunde komma in i den (fallhastigheten för vattnet översteg flödeshastiheten i slangen, alltså kommer inte slangen att vara full med vatten och luft kommer in i den) och du kunde inte utnyttja hävertverkan i den. Hade du låtit slangen mynna under vattenytan skulle det fungera. Stämmer på alla pumpar. Tryckförlusterna blir 32 ggr mer. Flödet blir inte 1/32:a del för det. Lätt att blanda ihop. Oftast har man också en statisk tryckhöjd som skall summeras till tryckförlusterna. Kolla gärna upp detta. Har dock arbetat med detta större delen av mitt liv och läst detta på universitetet civ. ing. väg- och vattenbyggnad samt som industridoktorand (tyvärr saknades lite motivation att bli Ph. D. i detta).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slangen är ju trycksatt så att luft i slangen är uteslutet. Jag har en 8 meter lång ledning i taket som idag går till 7 akvarier men tidigare har jag haft som mest 52 akvarier på två sådana system.Till akvarierna hade jag först kran + slang men i dag 6/4 mm slang som fördelar flödet mellan karen. Det kommer ingen luft med vattnet till akvarierna. Den första slangen mynnar över vattenytan för att bryta hävertverkan i händelse av strömavbrott. Annars rinner det ur en massa vatten ur karen då. Men det är säkert rätt som du säger med tryckfallet för ett bestämt flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slangen är ju trycksatt så att luft i slangen är uteslutet. Jag har en 8 meter lång ledning i taket som idag går till 7 akvarier men tidigare har jag haft som mest 52 akvarier på två sådana system.Till akvarierna hade jag först kran + slang men i dag 6/4 mm slang som fördelar flödet mellan karen. Det kommer ingen luft med vattnet till akvarierna. Den första slangen mynnar över vattenytan för att bryta hävertverkan i händelse av strömavbrott. Annars rinner det ur en massa vatten ur karen då. Men det är säkert rätt som du säger med tryckfallet för ett bestämt flöde.

Det är lite svårt att förklara. Men när vattnet den sista vertikala biten faller snabbare än det pumpas (fallhastigheten beror på fallhöjden och ökar med 9,81 m/s2) så tar vattnet inte upp hela volymen i slangen (vatten är i princip inkomressibelt) och resten kommer att fyllas med luft. Om du bara hade tagit sista biten med den smalare slangen hade det fungerat och du hade fått ett bättre flöde (du hade också, bara för att prova doppat slangen under vattnet och sett skillnaden).

M v h Michael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju bara fall höjd på 30 cm till akvarierna i övre raden och 100 cm till nedre raden. Men skulle fallhöjden gå över 10 m håller jag med dig. Mitt tryck fram till slangarna är så stort att det blir ungefär samma flöde i slangarna i övre och nedre raden. Och slangdiametern är så tunna att ytspänningen gör att luft inte bryter in underifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla glada :)

vad använder ni för nät/distans i botten på era refugum för att skilja på san/vatten så att man får 2cm strimman med vatten som ska stå stilla under 12cm sanbädden. eller har jag missförstått det hela ?

Åter till min fråga någon ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla glada :)

vad använder ni för nät/distans i botten på era refugum för att skilja på san/vatten så att man får 2cm strimman med vatten som ska stå stilla under 12cm sanbädden. eller har jag missförstått det hela ?

är det plenum du ska ha?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DSB är "bara" en djup och finkorning sandbädd. Plenum är lite mer avancerat då det skall strömma vatten under denna sandbädd som tar bort gunk (smuts). Verkar som om det skiter sig för fler som använder plenum, men en del hävdar att det beror på att det är lättare att göra fel. Sök på Jaubert och Plenum på google. Han är väl uppfinnaren och vad jag har läst så är det säkrast att gå på hans variant om man skall köra plenum. Personligen tycker jag det verkar fantastiskt krångligt o tror mer på DSB.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...