Gå till innehåll

Peter's första Saltbalja


AlienOne

Rekommenderade inlägg

DSB är "bara" en djup och finkorning sandbädd. Plenum är lite mer avancerat då det skall strömma vatten under denna sandbädd som tar bort gunk (smuts). Verkar som om det skiter sig för fler som använder plenum, men en del hävdar att det beror på att det är lättare att göra fel. Sök på Jaubert och Plenum på google. Han är väl uppfinnaren och vad jag har läst så är det säkrast att gå på hans variant om man skall köra plenum. Personligen tycker jag det verkar fantastiskt krångligt o tror mer på DSB.

vatnet ska inte strömma i plenumet,det ska stå stilla,vattnet i plenumet är till för nedbrytande bakterier,dsb är bättre om det är grövre sand i botten och fin sand uppe,det är viktigt med tjockleken på dsb:n,annars kan inte all viktig microfauna leva där.12 15 cm bör det vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för korrektionen.

Varför skall det vara grövre sand längre upp i en DSB? Inget som jag läst om tidigare. För mig låter det rimligare att den finaste sanden skall vara längst ned för att göra det så anaerobt som möjligt. Om inte annat så kommer ju sanden sedimentera så att det blir finare på botten och grövre längre upp när väl bädden blir etablerad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är bättre för micofaunan med den fina sanden,sedimenteringen stoppar man med en fin duk,typ fiberduk emmelan sandsorterna,efterhand tryter syret i botten.men dsb tar lång tid innan det mognar,minst ett halvår,men vissa säger ett år.ovanpå bädden lägger man gärna bra LS,för att få igång det hela,dessutom ska man låta smådjuren göra jobbet,och inte gräva runt där för mycket i det bästa är att läsa så mycket man kommer över på nätet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska du ha dsb i sumpen eller i akariet?jag har dsb i sumpen,3-4mm sand i botten,sugarfine live sand överst.

vill bara säga att dsb eller plenum inte är ett måste,det är ett alternativ,många kör med nitratfilter,eller andra

metoder,vill bara säga det,för dsb o plenum kan krascha,så man läser på innan man sätter upp det.det finns för

och nackdelar med allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja,det finns ju en hel del olika vägar att gå,nitratfilter sandfilter zeolit,kolla lite på andra akvarium här på sidan,där brukar stå vad dom kör med för teknik,se vilket som du tycker verkar bra.det finns många olika åsikter om vilka filtermetoder som är bra,

lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör själv med en påse nollnitrat från Zeosand och jag har redan sett en liten sänkning på 2-3 veckor. Viktigast är ett bra fosfatfilter med ex. Rowaphos (eller i strumpa) från dag 1, du kommer inte att ångra detta. Nitratfilter har jag själv ingen erfarenhet av direkt, men är det inte vettigt att komplettera med ett sådant filter efter inkörningen när man börjar belasta?

En DSB verkar vara den bästa, billigaste (och mest naturliga) lösningen från vad jag har läst, bara den görs rätt från början så ska den inte utgöra någon fara. Nackdelen är väl att den måste aktiveras med ny levandesand var/var annan månad beroende på vad för djur du ska ha. Kolla i boken Reef Invertebrates av Califo & Fenner om du har möjlighet, där står det en hel del om levandesand, kornstorlekar och hur en DSB är uppbyggd och funkar.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Ohh idag kom mina lysrör :) Osram 4x10.000K á 54W och 2x20.000K á 54W :) nu ska det byggas armatur :)

borde bli bra med ljus med dessa rör :) så nu väntar jag bara på 3st 2x54W dimbara don :) och de vattentäta hållarna som skulle varit här för en vecka sedan :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bilder på allt är alltid kul. Jag har efter mycket läsande här på guiden beslutat mig för att köra utan sand i mitt nya kar, och satsa på ett fosfatfilter och sedan se om det behöver kompletteras av ett nitratfilter om inte skummaren kan hantera belastningen precis som Peter skriver längre upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nått man ska tänka på när man målar sin akvarie möblel in och utvändigt ?? rekomendationer på typ av färg ?

Tjenare!

Det finns en tråd där det handlar om wrangs kar då han plötsligt får problem. Där i diskuteras vilken färg man ska använda. Vad jag minns från diskusionen var att det inte fick vara antimögelmedel i färgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare!

Det finns en tråd där det handlar om wrangs kar då han plötsligt får problem. Där i diskuteras vilken färg man ska använda. Vad jag minns från diskusionen var att det inte fick vara antimögelmedel i färgen.

Hejsan ja nu i efterhand och 2år senare så vet jag fortfarande inte vad det var som hände med mitt kar. Bytte ut som sagt allt utan deltec pump, Streampump, akvarium. För att vara på den säkra sidan men ändå kom det samma sytom igen och jag la ner detta 570liters akvarium.

Det som mest det lutade åt var att jag glömde bort att kolla min osmosfilter så tror mer att det var detta men visst har jag aningar om badrums silliconet som jag tätade ställningen med och den badrumsfärg även kanske kunde gjort sitt.

Så jag rekommenderar inte badrumsfärg i ens huv eller ställning även om andra har det i dagsläget

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använd oljebaserad lackfärg. Jag kollade runt med lite folk och ingen hade något emot den. Jag frågade även i affären jag köpte den och de sa att det inte fanns antimögelmedel i den. Dock har jag inte fått i gång mitt kar ännu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...