Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

29 inlägg i detta ämne

9 timmar sedan, mikoto sa:

Spännande, vart köper du väteperoxid?

Jag köper på re-fresh.se

Fjuttade runt tidigare med 2,5 ml/100 l och inget hände. Nu så jäklar vart det effekt med 14 ml/100 l. Läst att fler gjort samma sak och gått upp på 5 - 6 ggr dosen med bra verkan. Har inte märkt något på fiskarna. Korallen är lite sur, men det har den varit länge tack vare dinon. En annan viktig detalj är nog att dosera väteperoxid 3 ggr/dygn. Man säger att effekten är borta efter 4 timmar. Är väl sak samma som medicinering med antibiotika. Man smäller på med flera doser per dygn av en anledning tänke jag ;) 

2 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väteperoxiden i rejäl dos (14 ml/100l) samt UVC med lägre genomströmning (25 - 30 l/h/W) verkar ha gjort susen. Jag tröstar mitt misslyckande under snart ett år med att jag nu lärt mig hur man minimerar risken att dino och cyano uppstår samt hur man kväser skräpet. I trösten ligger även att om jag behärskar detta så behöver jag inte vara nervös när jag står där med ett kar fullt av fina koraller och djur. I testet har en sinularis-korall överlevt. Vilket ligger i linje med vad jag läst om koraller väteperoxid. Kvar står jag nu med rejält av red turf och grönalger. Blir till att försöka hitta äkta mexikanarsniglar ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt rullade på fint. Enda smolket i bägaren var och är red turf algerna. Ett helvete som inte ens sjöharar, sjöborrar och 30 turbos får bort. Då testade jag FaunaMarines Dino X (Algen X) som sägs vara något av ett universalmedel mot alger. Följde beskrivningen och efter en vecka hade alla sjöborrar tappat taggarna och korallerna dragit in alla polyperna. Stort vattenbyte och i med aktivt kol. Ingen skillnad? Nog för att håralgerna försvann men det gjorde som sagt även fler saker. Blir en nukening av hela karet i soda för att eliminera all red turf. Omstart 2.0 följer... ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Acanthurus leucosternon käkade red turf alger med god aptit när jag hade en sån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu