Gå till innehåll

Henke och Ida's Salt-Comeback [Skåne]


Scooby_doo

Rekommenderade inlägg

Hej,

Tänkte det kanske är dax att börja med en tråd över vårat akvarium efter måndaders av spionage här på SG... (comeback efter ca 10år sedan sista saltvattens karet som var utan ngn av dagens moderna utrustning)

Är just nu i Calcutta, Indien, inte världens mecka för akvarium direkt... (tror det ej är ej värt att öppen en tråd "akvarier i Indien?..."), hursomhelst

såg jag schyssta akvarier på flygplatsen i Delhi med fina gröns anemoner? och "save the ocean" skyltar...

Akvariet har varit igång en kortare tid nu, och tjejen är just nu på 'training' hos Zoogigantens nybörjarkurs på saltvatten..

Anyway, -> standby - kommer lite bilder från uppstarten samt annat framöver, så håll ut!..

Welcome!

~Henrik & Ida

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 283
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Köpte akvariet begangnat, kan sägas att det hela med tråden här är lite tänkt för nybörjare som inspiration som ej vill spendera alla av Uncle Sams $ på nytt! och m vill ha över till mellanökl på Fredagen...

Lite att fixa fär man dock räkna med, men mer om ekonomi senare...

Bilden visar hemmagjorda genomföringar som funkat i många år, men vill dock ej riskera ngt på nyslipade parketten hemma - så 'ta bort - gör om' som de säger i lumpen...

~Henrik

post-2543-14468913062122_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar!

får passa på hälsa till alla och tacka för inpirationen här!, verkligen ett kanonforum!, lärt mig massa nytt... game on!,,,

Lägger upp ett par bilder av "operationen" av att ta bort de skadliga rören, och implantera nya,,,

doktorn sade: såga, borra, skruva - klart!.. eller var det mulle meck...

~Henrik

post-2543-14468913062377_thumb.jpg

post-2543-14468913062599_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kommentar:

kanske ej syns på bilderna, men de gammla genomföringarna var typ limmade rör mot varandra med 'muffar', dvs ej riktiga skruvade genomföringar som jag satt dit efteråt. OK - inget 'jätte-tryck' ner/ut från sumpen så hade säkert funkat ett tag till..., men sover bättre såhär... ;)

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för välkommnandet,

alright, få lägga upp fler bilder då.. ;)

orginalbänken var ingen höjdare, var ganska kass efter den stått ute och tagit upp fukt och hade en mitten regel/vägg 'ivägen' mm. så beslutades oss för bygga ny bänk i 19mm MDF med ett par extra reglar samt 2st luckor: 1 frammifrån och 1 från sidan, för göra det enklare att komma åt sump mm.

post-2543-14468913063154_thumb.jpg

post-2543-14468913063334_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använde dämpnings-skivor från Biltema på insidan för ljudisolation, luckorna ska fästas med magneter (ej klart ännu).

Tur de har ordnat hobby rum i källaren i fastigheten... ;)

Lite enklare än när man byggde helt nytt kök i lägenheten, och allt fick sågas mm där... -> visste ej om det var sågspån eller muslie/flingor som man åt vid frukost ett tag då...

post-2543-14468913063577_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

(är i Indien just nu), liten kommentar om man blivit lite skadad av akvarier, och allt runtomkring.. ;)

såg en skylt på vägen som visade No2 halten på 80mg/m3 -> och tänker då på vatten tester.. samt dricker 'osmos' renat vatten på dagarna, vilket kan vara bra vid översvämmingar och kasst vatten..

~Henrik

post-2543-14468913065867_thumb.jpg

post-2543-14468913066094_thumb.jpg

post-2543-14468913066306_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fortsätter lägga upp lite bilder från sumpen och planeringar av den, kan påpekas att i dagsläget är det en returpump istället för 2st. tanken är att ha 2st senare, för minska antalet synliga pumpar i akvariet. Skummare MC500, LS, bubbelfälla,returpump och nivågivare blir det i sumpen.

Till sumpen användes ett gammal marin akvarie som jag hade sedan tidigare, en 50 lapp till kaffebröd för lite tillskurna glas-skivor från glasmästaren.

kom gärna med kommentarer.

~Henrik

post-2543-14468913066623_thumb.jpg

post-2543-14468913066827_thumb.jpg

post-2543-14468913067054_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Kul att ni är på G igen. Ska bli kul att följe ert projekt.

Jag är nybörjare själv men funderar rätt mycket på styrkor och svagheter på olika lösningar. Jag är inte säker på hur stort er kar blir men det jag tror kan vara svagheten i er sump är hur stor volym vatten den kan ta emot från huvud karet vid strömavbrott. Men även att ert pumpfack är relativt litet vilket gör att karet blir känsligt för påfyllning vid avdunstning. Nu finns det ju bra automatik till detta vilket ni verkar tänkt på med tanke på nivågivaren.

Hur stort ska karet bli?

Storlek på sump?

Något speciellt ni vill ha i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag tycker också sumpen ser lite liten ut. själv har jag en 80 liters sump till mitt 540 och jag tycker den känns väldigt liten.

Men har ni inte tänkt ha så mycket annat än eran skummare så klarar ni väl er med den.

Men som sillen säger så måste sumpen kunna svälja allt vatten i rör och ledningar samt den volym som är i akvariet ner till utblåset från returpumpen då det kommer bli en hävert och vatnet kommer rinna tillbaka bakvägen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonas och Jörgen,

Akvariet är 250 liter, och sumpen totalt på 60 liter, men används ej hela vägen upp så vatten volymen är nog ca 40 liter minus platsen för LS.

Är begränsad till platsen under akvariet då jag vill ha all utrustning där, så kan ej ha större sump än såhär. Man kan ej få allt tyvärr... ;)

Akvariet är igång med sumpen just nu (ligger lite efter med bilder från uppbyggnaden bara...), har testat strömavbrott, och sumpen klara av ta emot allt nu när det är 1 pump. Ej 100% på den klarar om det blir 2st pumpar som planerat, men det får provas först. Har ej borrat hål på retur-röret precis nedanför ytan i akvariet eftersom returen går ut precis under ytan ändå så hävert effekten bryts ganska tidigt.

Har gjort en Classe nivågivare, så har automatisk påfyllning i sista facket vilket verkar fungera bra, kopplat till en ~10l liters dunk.

~Henrik

En bild från test-körning, Obs utan nivågivaren som ej var klar då, samt ej kopplat in övrig utrustning (tex ozon). UV-c sitter ej bara fast med gummiband, sitter med skruv på ena sidan, och gummiband håller den kvar och gör det enkelt att ta bort vid rengöring så man slipper skruva loss båda sidorna.

post-2543-14468913074535_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ibland blir det fel,,

får dela med mig av ett misstag jag gjorde med under uppstarten,, tappade min saltmätare i glas i golvet, kras... var när jag skulle blanda vatten till akvariet och LS. Köpte en ny digital våg med nogrannhet på +/- 1g och blandade på med vikt/ temperatur/volym.. har en extra glas-saltmätare på annan ort som jag skulle få skickat och ville ej köpa ny då lokala handlaren hade endast de i plast som ska vara mindre nogrannare.

Men fick en känsla av att det gick åt mer salt än vad jag kommer ihåg tidigare när jag hade saltvatten, men tänkte att det kanske har ändrats med tiden med mera tillsatser eller så...

Sjöstärnor på LS drog ihop sig och hoppade av vilket var ett tecken på ngt ej var ok, ofta relaterat till salt-halten.. innan jag fick min saltmätare skickat köpte jag den i plats iallfall, och mkt riktigt var alldeles för mkt salt... öhh... prov-vägde då 1 liter vatten på vågen som ej vägde direkt 1kg, fan jag som mätt saltet så nogrannt tyckte jag...

visade sig vara vågen som vägde 'fel' ju mer salt som vägdes upp, detta pga jag ej tagit bort skyddsplasten och några plastbitar för transport som dämpade vikten man ställde på vågen.. tog ej bort plasten då jag tänkt det var bra 'skydd' mot salt/vatten då vågen ska kunna användas till i köket med..

klantigt.. men är fixat nu med utspädning med osmos, finns ngn sjöstärna och snigel kvar, så allt som var med på LS verkar ej ha dött iallafall (ännu), hoppas ej bakterier i LS tog för mkt skada..

med tanke på vattenvärden, så verkar det hittils ok, och finns områden i naturen som har mkt högre salt-halt än 'normalt' så får hoppas det ej ska påverka för mkt gällande LS..

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK! kör igång en fråga, har oftast hittat svar här på SG genom söka igenom forumen, hittar ej svar på alla mina frågor + lite lat denna gången,, ;)

Fråga: Med akvariumet som jag köpte begangnat följde det med en ozonisator (Sander certizon c50). Har aldrig kört med ozonisator tidigare så har ingen aning om effekterna av använda det,,, men läst att optimalt är väl att koppla in till luftinstaget från skummaren och ta luft utanför sump/skåpet.

1) När är det dax att koppla in ozonisator? -> från uppstart? eller senare?

2) Silikonslang för luften mellan ozonisatorn och skummaren behövs då vanlig plast slang bryts ner av ozon?

3) Skummar det mer i proteinskummaren med ozonisator inkopplad? (tänkte på om ozonisator tar bort lite av det gula i vattnet då ammoniak/nitrit blir nitrat samt steriliserar vattnet lite med mot vissa bakterier..?)

4) Måste man ha redox mätare som kontollerar flödet av ozon genom slå på/av ozonisatorn? eller kan man köra på känsla.. dvs syns det på ngt sätt om man kör på för mkt? + Kan man döda allt i karet om man kör på för mkt?

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett par bilder från upstarten, ska fixa lite nya snart.. Har blivit lite ommöblerat sedan bilderna togs, men tanken är att ha en typ revpelare (den som är till höger är med pvc genom LS). Detta så där finns gott om plats för fiskarna att simma runt, också förökt bygga lite gömställen och gottor med till vänster med.

Även en bild innefrån överinningen, lade i doppvärmaren där då det ej är plats i sumpen. Hade tanke på installera streamers med i överinnings kammaren, borra hål för utblåset bara så hade de varit gömda, blev ej av nu..

~Henrik

post-2543-14468913093656_thumb.jpg

post-2543-14468913093894_thumb.jpg

post-2543-14468913094123_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte hur du har ommöblerat nu men på bilderna ser det ut som LS:n ligger mycket nära rutan (de snett framåt). Jag gjorde så och har konstaterat att det inte var en höjdare för det är svårt att hålla rutan ren med hjälp av magnetskrapan.

Ligger stenen stadigt så att du kan trycka fast koraller med koralllim?

Har du börjat drömma bort mot nästa steg med levande än?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att det kan bli stopp i överinningen och du smäller doppvärmaren!!!!

Ibland får min nivå i överinningen spelet utan att det är stopp!!!??? Så jag hade fixat en som går i sumpen alt gömma den i karet om du överhuvudtaget behöver någon.. Snyggt och fint annars, Mvh Jens.

Edit! Och klarar den lilla sumpen verkligen svälja överinningsvattnet om det blir strömavbrott????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten uppdatering, och svar på frågorna:

Ja man kommer imellan med magnetskrapan, men som du säger LS ligger lite nära.. Ville försöka bygga på höjden där mot min överrinngsbox på vänster sida som är maskerad i ngn form av skumplast på utsidan.

Stenen ligger stadigt, är mkt trixande med få som man vill, när man är klar så är det ngt annat som man vill flytta på..suck..

Men gäller passa på innan man fyllt med massa annat levande, blir lite jobbigare och flytta runt då, samt risken med röra runt för mkt..

Städpartull med sniglar kom i efter 3 veckor. Slapp kiselalgerna (osmos + fosfat remover från start och inget ljus alls under den tiden), lite grönalger kom det i karet, men ganska lite förutom i sumpen där det växer en del - vilket ej gör ngt, eller är egentligen bra.. MEN man ska aldrig säga aldrig, kan komma senare... Vattenvärdena är OK, nitrit ner på noll, hade en liten topp innan på det tidigare. Nitrat lågt, fast belastningen ej hög direkt..

Ja mer levande är på G, man vill bara köpa och slänga i allt på en gång,,, hehe ;) men får ta det lugnt. Som mina kollegor i England säger: "Patience is a Virtue"... gäller väl den hobbyn i allmänhet... ingen panik.., planera..'ta det roligt'.. eller en cola som Jörgen... ;)

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jens:

Först, synd man ej kunde komma till Salt-träffen i Karlskrona, var tyvärr bortrest. Hade varit kul, bodde i Karlskrona i 6år (körde dock sötvatten kar där), men flyttade till Malmö för 2 år sedan.

Förstå ej vad du menar med "smälla doppvärmaren"?, att den går sönder - glaskross?

isåfall räknar jag det hamnar på botten i överinningskammaren och stanpipen tar högt upp bara. Samt det blir enbart små glas-kross då doppvärmaren är klädd med plast-skydd, så sniglar mm ej ska kunna bränna sig, eller ha en chans att hoppa av iallafall..

(Har en extra doppvärmare på vinden iofs..)

Överrinningen fick lite spel innan jag ställt in Standpipen ordetnligt, men nu 'stabilt som fan' som Dr Alban säger..

Har 3 olika parameter att styra nivån med:

1) Hål i Locket på Durson, 2 olika hålstorlekar i locket, 3 st på röret för olika kombinationer.. (bild 1)

2) Stora röda kranen, avrinningen från standpipen till sumpen (bild 2)

3) Lilla röda kranen till matning av UV-C från förgrening av ytavrinninngen då jag ville minimera analet pumpar=värme (bild 2)

~Henrik

post-2543-14468913096606_thumb.jpg

post-2543-14468913096771_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

glömde säga att jag har testat strömavbrott, sumpen fixar det. Räknade lite på det innan jag gjorde glas-skivorna till sumpen, men svårt veta förrän man provat 'live'.. ;)

Bild 1: Visar utblåset på returen, sitter högt upp så hävert bryts tidigt. Inget hål borrat under vattenytan, bra utblåset.

Bild 2: Före strömavbrott

Bild 3: Strömavbrott tills häverten bryts.

post-2543-14468913096937_thumb.jpg

post-2543-14468913097105_thumb.jpg

post-2543-14468913097323_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...