Gå till innehåll

Henke och Ida's Salt-Comeback [Skåne]


Scooby_doo

Rekommenderade inlägg

[Förklaring till radering: tog bort en kopia av meddelande nedan, internet uppkoppling stängdes av mitt när jag sparade (av ngn anledning stänger de av internet här i Saudi när det är tid för bön och utrop i minareten. För inte tala om länkarna i Fredagstrams tråden som man ej får öppna här utan den stänger ner autmatiskt)]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 283
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

uhh, bra fråga Conny.. kan ej mäta det tyvärr nu, men tror den är ca 20cm, och ca 2cm går ner över sidorna på akvariet för dölja vattenytan .

Mao är det ej 30cm till ytan från min MH som vissa tycker man behöver, den sitter snarare på ca 20cm höjd ovanför vattenytan och jag tycker det funkar bra.

hela baksidan av huven är helt öppen så värmen lätt ska komma ut.

MH lampan är ej inbyggd utan ligger ovanpå huven (lättare ta av huven om MH ej är inbyggd=tung) där det är sågat ett hål som den passar i, och lysrören på insidan sitter på varsin sida om MH lampan:

Underifrån, med fronten först:

###Lock med gångjärn ###

###### T5 39W ######

###### MH 250W ######

###### T5 39W ######

###################

Har bara 1 fläkt i huven, men kör på en med lite mera effekt, den är 12cm 230V och styrd av termostat. Behövs ej nu, men till sommaren kommer den säkert vara ett måste då jag inte har ngn kylare. (Ska eventuellt sätta fast PVC rör som 'kopp-hållare' i ett av sumpfacken som passar för frusna PET flaskor)

Har med ett lock med gångjärn, som gör det enkelt att komma åt utan att riva huven, tror det syns på ngn bild tidigare i tråden.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En av mina Banggaier bor precis under anemonen och kommer helt klart i kontakt med den ibland utan besvär. Själva anemonen är dock bokad för clownfiskarna.

ja där ser man, häftigt. Gillar Banggaier, och är först gången jag har det, men visste ej om detta innan med att de kan bo i anemoner - för dåligt påläst kan man kalla det med ;)

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har ingen uppdatering på karet. Men gjorde ett shoppingförsök efter akvarietillbehör som jag letar efter här i Saudi och det var ingen upphetsande upplevelse..

hittade 2st butiker i hela staden efter mkt 'research', de heter 'Joones' och 'Animal Village' - båda var skit.. Blev förbannade då jag såg hundar och katter intränga i små glasburar ssom även en fisk hade fått cellskräck i..

En butik hade lite saltvatten och all utrustning av märket 'AZoo' som ej såg ut som ngn höjdare..

Hade hoppas på billig teknik då allt är skattefritt, men en kylare stor som 2st bag in box bredvid varandra kostade 6500:-! att jämnföra med riktig stor kylare för ha i huset kostar ca 1500:-

Lade in ett par bilder för skoj skull, visar det fantastiska korallutbudet, och sanden som ser ut som en godisbutik...

(dålig skärpa på bilderna, använde ej blixt för spara på batteriet)

~Henrik

post-2543-1446891341777_thumb.jpg

post-2543-14468913417971_thumb.jpg

post-2543-14468913418216_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

har ej kommit på ngt bra sätt ta kort med kompaktkamera och blixten, utan kör utan blixt=suddigt men bättre färg.

Ska snart på 4veckors semester, så hade storstädning och underhålla av pumpar, uv-c,osmos påfyllning mm i helgen. Passade på göra en DSB i sumpen, ca10-12cm fin sand som jag silat från annan sand jag hade innan. Toppade med lite korallgrus sedan LS för hålla ner det så det ej åker runt.

Tog ett par bilder av akvariet med, allt växer på - men är ju mest 'skräpkoraller' som vissa kallar det. Kör med mestadels mjukkoraller då jag vill ha det lättskött eftersom jag ofta är bortrest, och har ej tid att 'rädda dem' vid ngt akut vävnadsdöd eller liknande. Men tycker även mjukkoraller kan vara fina då de är lite 'livliga' jämnfört med tex SPS, men dock ej samma fina färger...

Min 'kelp' liknande alg växer på rejält, så den har blivit flyttad då den börjar ta plats, snart dax att klippas ner lite.

~Henrik

post-2543-1446891345434_thumb.jpg

post-2543-14468913454537_thumb.jpg

post-2543-14468913454799_thumb.jpg

post-2543-14468913455039_thumb.jpg

post-2543-14468913455275_thumb.jpg

post-2543-14468913455504_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp då var det dax för paus från akvariet och allt runtomkring.

Först julfirande i Karlskrona, sedan åker vi Juldagen till Australien för 4 veckors semester - ska surfa, segla, dyka mm på väst och östkusten. Har ordnat akvarievakt som ska fylla på med osmos vatten, samt lägga i fryst mat mm, vilket förhoppningsvis ska gå bra. Ska köra en liten extra 'utbildning' och genomgång ikväll på det.

Vad som mer hänt gällande akvarie världen är att jag har gjort en artikel om saltvattenskemi som finns här:

https://www.saltvattensguiden.se/images/stories/artiklar/Scooby_doo/saltvattenskemi_for_dummies_v1.pdf

Samt forum för kommentarer gällande det dokumentet finns här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14496

Det kommer en version 2 av artikeln med lite uppdatering senare nästa år.

Ses nästa år,

ciao

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

loggade in nu efter 4 veckors franvaro och sag att de kommit 5400 nya inlagg sedan man var har sist.. josses..

ar fortfarande pa semester, nu uppe vid barriarrevet och seglar/dyker, gar inte jamnfora direkt mot ngt akvarium... :)

kommer hem mitten av nasta vecka, svarar da pa de som skickat privata meddelanden mm.

/Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Nu tilbaka efter 4 veckors semester i Australien, med besök på Sydney akvarium samt dykning på barriär revet mm, så man fick en rejäl dos av koraller + fiskar där..

Hur har det gått hemma då?.. - Inte så bra, men akvariet finns kvar änsålänge.

Akvariet som varit igång i 6 månader utan ett enda litet strul, jag har varit bortrest jobb/privat ca 3 av dessa 6 månader och då har ej haft ett 'övervakat' akvarium, vilket inte skapat ngt problem tidigare.

Nu när man skulle bort i 4 veckor fick man givetvis problem 4:e dagen efter vi åkt. Blev ringd mitt i natten av min akvarievakt som kollade till akvariet för fösta gången sedan vi åkt, - det hade läckt ut vatten + huvud säkring har gått pga det... härligt, precis vad man vill höra på andra sidan jordklotet...

Enligt timern så har akvariet varit utan ström i minst 18timmar + 1?,2?,3? dagar...

Fick instruera från Australien i telefon till akvarievakten (som ej har akvarie själv) hur han skulle göra för att få igång karet igen med justera dorsu mm.

Innan jag åkte gjorde jag ett dokument till min kompis som var akvarievakt, med schema med datum för osmospåfyllning, matning av fryst mat, dosering av spårämnen samt en beskrivning med alla 'worst case' scenarios jag kunde komma på. Vilket inkluderade detta, så alla kranar, durso justering, säkringar mm som behövdes fixas fanns med i det dokumentet var till hjälp med.

Akvariet har funkat sedan dess, men det som hänt är att eld dvärgkejsaren försvann :( och det mesta av Xenia koraller slängdes ut då de såg hängiga ut (tror jag?), men ville ej chansa och riskera ngt. En av två hjärnkoraller har fått vävnadsdöd då övre delen av korallen, där xenia stod som antagligen hängt ner på den när det ej var vattencirkulation.

Efter strömvbrottet sade jag till akvarievakten att ej snurra timerna till rätt tid, utan låta det vara och spelar ej så stor roll om det blir förskjutning när det var tänt/släckt och säkrare att ej röra ngt som kan ändra ngt. Men på ngt sätt har 'on' knappen för timern för lysrören kommit på så de lyst hela tiden sedan den blev ändrad vilket jag ej vet när, om det var i 4 veckor sedan eller vid omplacering av (den mindre nu) osmosdunk var 2:e dag som är precis bredvid timerna. MH lampan på timern var dock ok. Hursomhelst ej bra om ljuset varit tänt längre tid, men tycker korallerna/fiskarna ser ok av det lilla jag hunnit kolla.

Orsaken tror jag var en snigel som klättra in i ytavrinningen (hittades i sumpen) och blockerat en del av det flödet till sumpen, och osmospåfyllningen fyllt på hela dunken då när retur pumparna pumpat upp mera vatten.. Har ej nivåvakt stopp för överfyllning av akvariet då jag använt liten osmos dunk innan som får plats i karet om det skulle hända, vilket det aldrig har förut.. Nu när man kopplat in den större "semester dunken" (använts tidigare med) händer det givetvis.. Murphy's law..

Har lösning på hur jag kan fixa det så det inte kan hända igen i framtiden, är ej det som är problemet - olyckan redan skedd så lite annat att fundera på. Detta då mitt tidigare nyslipade parkett golv har fått en del skador som jag ej bestämmt hur jag ska hantera, samt om man ska lägga ner akvariet eller ej nu..

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist såklart med motgångar, men inte fasiken ska du lägga ner för det heller!? Ta nya tag nu Henrik!

Hoppas ni hade det bra i Australien i övrigt o jag antar att du har bilder o lägga ut från dina besök? :)

Välkommen hem o bit ihop o håll ut med akvariet, det är värt det i längden!

Hej

Nu tilbaka efter 4 veckors semester i Australien, med besök på Sydney akvarium samt dykning på barriär revet mm, så man fick en rejäl dos av koraller + fiskar där..

Hur har det gått hemma då?.. - Inte så bra, men akvariet finns kvar änsålänge.

Akvariet som varit igång i 6 månader utan ett enda litet strul, jag har varit bortrest jobb/privat ca 3 av dessa 6 månader och då har ej haft ett 'övervakat' akvarium, vilket inte skapat ngt problem tidigare.

Nu när man skulle bort i 4 veckor fick man givetvis problem 4:e dagen efter vi åkt. Blev ringd mitt i natten av min akvarievakt som kollade till akvariet för fösta gången sedan vi åkt, - det hade läckt ut vatten + huvud säkring har gått pga det... härligt, precis vad man vill höra på andra sidan jordklotet...

Enligt timern så har akvariet varit utan ström i minst 18timmar + 1?,2?,3? dagar...

Fick instruera från Australien i telefon till akvarievakten (som ej har akvarie själv) hur han skulle göra för att få igång karet igen med justera dorsu mm.

Innan jag åkte gjorde jag ett dokument till min kompis som var akvarievakt, med schema med datum för osmospåfyllning, matning av fryst mat, dosering av spårämnen samt en beskrivning med alla 'worst case' scenarios jag kunde komma på. Vilket inkluderade detta, så alla kranar, durso justering, säkringar mm som behövdes fixas fanns med i det dokumentet var till hjälp med.

Akvariet har funkat sedan dess, men det som hänt är att eld dvärgkejsaren försvann :( och det mesta av Xenia koraller slängdes ut då de såg hängiga ut (tror jag?), men ville ej chansa och riskera ngt. En av två hjärnkoraller har fått vävnadsdöd då övre delen av korallen, där xenia stod som antagligen hängt ner på den när det ej var vattencirkulation.

Efter strömvbrottet sade jag till akvarievakten att ej snurra timerna till rätt tid, utan låta det vara och spelar ej så stor roll om det blir förskjutning när det var tänt/släckt och säkrare att ej röra ngt som kan ändra ngt. Men på ngt sätt har 'on' knappen för timern för lysrören kommit på så de lyst hela tiden sedan den blev ändrad vilket jag ej vet när, om det var i 4 veckor sedan eller vid omplacering av (den mindre nu) osmosdunk var 2:e dag som är precis bredvid timerna. MH lampan på timern var dock ok. Hursomhelst ej bra om ljuset varit tänt längre tid, men tycker korallerna/fiskarna ser ok av det lilla jag hunnit kolla.

Orsaken tror jag var en snigel som klättra in i ytavrinningen (hittades i sumpen) och blockerat en del av det flödet till sumpen, och osmospåfyllningen fyllt på hela dunken då när retur pumparna pumpat upp mera vatten.. Har ej nivåvakt stopp för överfyllning av akvariet då jag använt liten osmos dunk innan som får plats i karet om det skulle hända, vilket det aldrig har förut.. Nu när man kopplat in den större "semester dunken" (använts tidigare med) händer det givetvis.. Murphy's law..

Har lösning på hur jag kan fixa det så det inte kan hända igen i framtiden, är ej det som är problemet - olyckan redan skedd så lite annat att fundera på. Detta då mitt tidigare nyslipade parkett golv har fått en del skador som jag ej bestämmt hur jag ska hantera, samt om man ska lägga ner akvariet eller ej nu..

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart du inte skall lägga ner nu

Akvarievakten är hyffsat upplärd och fixar ev problem bättre nästa gång.

Du är redan på gång att beställa en nivåvakt kommer du klara dig från framtida översvämningar ( http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=1415) ;)

akvarievakten gjorde ett strålande jobb, tyvärr var allt försent redan när han kom på plats. ha byggt om lite i akvariet för minimera risken för det ska hända igen, kommer inlägg om det senare.

Trist såklart med motgångar, men inte fasiken ska du lägga ner för det heller!? Ta nya tag nu Henrik!

Hoppas ni hade det bra i Australien i övrigt o jag antar att du har bilder o lägga ut från dina besök? :)

Välkommen hem o bit ihop o håll ut med akvariet, det är värt det i längden!

japp semestern var riktigt bra, funderar på flytta dit faktiskt då jag fick jobberbjudande där.. ;)

VÄLKOMMEN HEM!

Jag förstår att det känns tungt nu och att det bara är hopplöst. Jag tycker du ska göra som Jojjen säger med nivåvakt.

Låt det vara några dagar så ska du se att om du tänker på det vill du inte vara utan kar heller!

tackar, har bestämmt mig för att köra vidare!

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har meckat lite hemma i helgen, sitter nu i London men har ett par kort med mig som jag lägger upp på förändringarna..

bild 1.

byggt så inga sniglar ska kunna komma in i durson. borrat i PVC rör, och klämde ihop ändan efter värmt med värmepistol.

bild 2.

tog bort min andra returpump. använder röret från den som 'överrinningsrör', dvs stiger nivån i ytavrinningsfacket så kommer överflödet rinna direkt ner i sumpen till sista facket där returpump och nivågivare sitter. på det sätter kan akvariet ej svämma över samt nivågivaren ska ej sätta igång och pumpa i mera osmos vatten om nivån skulle stiga i ytavrinnings facket.

Satte dit ett nät som går långt över ytan, så ingen snigel eller annat ska kunna trilla ner och blockera.

bild 3.

akvariet efter hemkomst, en del xenia har åkt ut och en hjärnkorall (den vänstra) har (troligtvis) blivit lite skadad av xenian tidigare.

~Henrik

post-2543-14468913625042_thumb.jpg

post-2543-14468913625271_thumb.jpg

post-2543-14468913625588_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ej som i Sverige här, precis haft utveckligsamtal på puben (London) i 4 timmar.. utvecklande..

whatever, gällanade akvariet så råkade jag av en slump hitta vart mitt akvarium som jag köpte begangnat i Danmark kommer ifrån..

hade en container under helgen utanför bostadsrätt föreningen, slängde massa ur föråden inklusive 'verkstaden' där gammla akvarie skåpet var (innan jag byggde nytt) till akvariet stod.. hittade en liten skylt på ett av gångjärnen som säger:

"WOHA Aquarien"

Hittade modellen jag har:

http://www.woha-aquarien.de/index.php?site=w_h_orinoco#

-> om ngn har erfarenheter av dem så säg gärna till, annars hoppas jag de är av 'tysk kvalitet' ;) (säg inget om de går sönder bara..)

tog med ett kort från deras hemsida på den modell jag har.

~Henrik

post-2543-14468913642628_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja Sillen, utvecklingsamtal eller möte eller vilken anledning som helst innebär öl på puben där.. ;)

---

Allt verkar stabilt i akvariet och värdena ändras ej mkt. Ska dock göra några extra vattenbyten mest för att kunna få med en del skräp från under stenar mm - typ storstädning. Nitrit och Nitrat ligge rpå 0 så inget problem.

Sniglarna gillar att föröka sig, så många juniors på väg att växa upp.

Ska flytta på några koraller som blir brännda av andra pga tillväxt på senaste tiden, får väl snart fragga lite, får se om man fått ihop ngt till Salt träffen i Lund.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...