Gå till innehåll

Henke och Ida's Salt-Comeback [Skåne]


Scooby_doo

Rekommenderade inlägg

3 veckor sedan jag skrev ngt sist, så en lite uppdatering..

Har fått lite alger som jag kämper emot, det efterom min fosfat remover tog slut för 2månader sedan innan min semester och lite okontrollerad matning under 1 månads semester med foderautomat + manuellt av fisk vakt mm.

Är bortrest och nu i Jordanien nu, inte ett akvarium i närheten vad jag sett. Har inga nya bilder med mig tyvärr, hittade en på mig själv som jag lägger upp istället, hehe ;)

Ska dra igång Balling med doserpump och utöka med mera koraller när jag då har ett sätt att automatisk tillföra vad de behöver när jag är borta. Så folk i Malmö området som vill byta lite koraller i framtiden kanske det skulle vara bra under en saltträff.

Apropå det, tänkte gå på Lasses föredrag om jag är hemma,

-------------

"Lars Forsberg (Lasse) håller saltvattensföredrag hos Malmö Akvarieförening 8:e mars 2007, med fokus på nanoakvarium."

-------------

Kan vara bra tillfälle som 'Malmö träff' tycker jag, om ngn som ska dit och har lite levade sand att ta med så är jag tacksam då jag skulle vilja införa en handfull av det i min DSB. Hör av er om det finns, även fraggar som sagt är intressant.

~Henrik

post-2543-14468913762702_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • Svar 283
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

lägger upp en bild på mina 'hairy mushrooms' som jag och Lasse pratade om efter hans salt föredrag i Torsdags.

Som sagt Lasse, säg till när du kommer förbi Malmö nästa gång så ska du få en med dig hem.

De har börjat sprida sig genom delning och klättrar vidare, har lyckats få över en skiva på en mindre sten som jag lagt bredvid. De är ca 10+ cm i diameter. En har börjat klättra upp på min ytavrinningskammare, och en tanke har varit att de gärna får täcka hela den i framtiden så kan jag möblera om lite med sten som idag döljer ytavrinngskammaren delvis.

Ngn i Malmö som har andra skivisar i andra färger/modeller så säg gärna till så kanske vi kan byta.

~Henrik

post-2543-14468913807125_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en bild över akvariet och tv som man ser båda från soffan. perfekt när tjejen ser 'tråkiga' tv program... ;)

ska fixa alla sladdar mm, är lite temporärt nu (brukar heta det länge...)

en sak som varit temporär som jag måste fixa (har sagt det själv 100ggr..) är att sätt dit en list som jag har. den ska målas och sättas dit mellan möbeln och akvariet där man ser 10mm frigolit skivan nu.

ser även MH lampan som sitter i mitten på locket mellan 2st T5 ljusrör.

dunkarna i nederkanten är till balling som jag startat med, mer om der senare...

kommentera gärna - om, ja vad som helst.

~Henrik

post-2543-14468913858344_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjena Jimmy,

bytar gärna skivisar, kul med ngt nytt. De delar sig och klättrar vidare på stenar som ligger bredvid. Se bilden som är tagen för 2 timmar sedan, en som delar sig i flera delar och klättrar från sten upp på min ytavrinningskammare.

Har även en hel del Xenia som växer bra med om ngn vill ha innan det åker ut från akvariet.

Som sagt fler som vill byta ngt, hör av er.

~Henrik

Jag har en del skivisar som du kan få på bild, så kanske vi kan byta? Ska bara rota fram en kamera först, har lånat ut min egen för tillfället o tjejens strular med minneskortsavläsningen. Bara bekymmer... :)

post-2543-14468913858519_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag byter gärna och du reser ju en del.;) Om du har vägarna förbi får du gärna en kopp i alla fall. Ser tjusigt ut. Hoppas bara på samma bild fast med ett tänt kar!

Jag som läst om din kemikunskap hoppas få läsa lite om Balling också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jodå, ska faktiskt flyga upp på ngn sorts 'kick off' sista helgen i denna månaden till Sth, men tyvärr ingen tid över innan man åker hem igen. Annars inte så mkt resande innom Sverige, mest utomlands - åker till London nästa vecka, ska se om jag hinner kolla in ngn saltbutik där då (sagt det ofta,,).

Sillen du har fina gröna skivor såg jag innan ;)

Tog med ett par bilder till på skivisarna som mina clowner gillar, ännu ett bevis på man ej behöver anemon, utan finns attribut för det.

Får se om jag hinner skriva ngt mera, saltvattenskemin var uppskattad och funkar bra för nybörjare. kanske blir mer i framtiden..

~Henrik

post-2543-14468913858696_thumb.jpg

post-2543-14468913858877_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Synd att du har ont om tid när du är här uppe. Jag nyttjar ditt kemialster också. Tycker den är en mycket bra grund att utgå ifrån då denm är enkel. Den mesta litteraturen är lite för tung att komma in i då kemin är komplex. Jag lägger in en länk till artiklen då det finns folk som sagt att den är svår att hitta. https://www.saltvattensguiden.se/images/stories/artiklar/Scooby_doo/saltvattenskemi_for_dummies_v1.pdf

Jag gillar ju skiv anemoner jag med. Jag har dock funderingar på utveckling av mitt kar som gör att jag ska sälja av mina gröna skivanemoner (finns under köp och sälj) Stenen får inte riktigt plats som jag tänker mig och den ä'r så fin så jag vill gärna att den får leva vidare som den är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänkte bygga om lite i akvariet, tänkte satsa på mera koraller och vill passa på möblera om innan.

Under vattenbyten har jag kört med en powerhead under/på stenar mm för få med så mkt skräp som möjligt vid vattenbytet.

Detta för minimera riskerna vid ommöbleringen, och den obalans det kan ge. Har under en tid nu kämpat lite mot alger som jag fortfarande har lite problem med, så känns som de kan vara bra att passa på göra denna förändring nu.

Vill ha ett rev som liknar ett liggande 'M'. Ska vara lodräta väggar, och koraller kommer bli uppdelade pga art, ljuskrav och dess agressivitet mot andra koraller.

Min spridning av MH lampan är ej över hela akvariumet utan mestadels i mitten, så kommer ha stenkoraller mm där, en del kommer sitta på lodräta väggen.

Sedan kommer mjuk koraller att vara till höger/vänster om detta.

Ett annat syfte är att se till så där blir bra djup, dvs så man se bakgrunden som är blå, och ej ngt pyramid stenröse fram til rutan som gör att lite av djup intrycket försvinner.

Ska eventuellt skaffa bättre cirkulations pump som är styrbar för se till vattenflödet blir tillräckligt när det kan bli lite 'stoppat' med

lodräta väggar.

Bilderna visar bara lite hur det ser ut med ljuset och planerad uppsättning med sten.

~Henrik

post-2543-1446891386692_thumb.jpg

post-2543-14468913867072_thumb.jpg

post-2543-14468913867217_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tar med en bild här från guiden, har tyvärr glömt bort vems akvarium det är (ser du det får du gärna säga till) som jag tycker är riktigt snyggt och bra inspiration.

bilden påminner mkt av det som jag tänker på gällande upplägget av sten.

~Henrik

post-2543-14468913867372_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan bara hålla med, mkt fint upplägg med stenen:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=149476&postcount=105

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=160590&postcount=124

som sagt bra inspiration till hur jag vill ha det i framtiden. Nu ska man bara se till så det blir gjort med..

~Henrik

det är h0llowman's kar, snyggaste lsuppbyggnaden här på sg enligt mig, ska själv sno inspirationen till mitt kar någon gång i framtiden
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är djupet viktigt då det skapar en härlig känsla. Tror du får den med denna rev uppbyggnad. Det jag funderar på är att du skriver lodräta väggar. Skr du inte ha stenkoraller alls eller ska inte revet vara så högt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Sillen,

Stenkoraller är tänkt på mittendelen av det som jag skrev ser ut som ett 'M' och kommer ha mkt ljus. Kommer bli en platå uppe med plats för en del koraller, sedan tänkte jag ha koraller som växer ut från de lodräta väggarna. Kanske ej bli helt lodräta, utan stark sluttande, typ som bilderna från 'Hollowmans' akvarium. Blir mindre yta för ställa koraller än om det skulle vara vågrätt, så får planera lite.

Har ej bestämmt hur höga väggarna bli ännu, de får ej hindra vattencirkulationen för mkt bara. Samt höjden bli anpassad så det finns lite plats för koraller som växer uppe på platån så de ej kommer för nära ytan när de växer.

~Henrik

Visst är djupet viktigt då det skapar en härlig känsla. Tror du får den med denna rev uppbyggnad. Det jag funderar på är att du skriver lodräta väggar. Skr du inte ha stenkoraller alls eller ska inte revet vara så högt?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har kört igång med balling.

vill hålla vattenvärden mera konstanta och automatisera mera då jag är en del bortrest utomlands (som är fallet just nu).

3 kanal doserpump ~1800kr

Balling kemikalier för att blanda själv (totalt ca 5kg) ~300kr

Digital timer 49kr

Extra slang 20kr

Övrigt: 3st 5liters plastdunkar att blanda i.

Använder sedan 3st 1liter plastflaskor (tomma TM A,B,C) att fylla på med det färdigblandade.

Mg:1300

Ca: 440

KH:9

~Henrik

post-2543-14468913875433_thumb.jpg

post-2543-14468913875632_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet ej om jag lyckades få in annonsen direkt (då den ej syns som nytt inlägg), så lägger till den här med:

https://www.saltvattensguiden.se/annonser/showproduct.php?product=2528&sort=2&cat=20&page=1

---------------

Caulerpa köpes eller bytes mot Xenia [Malmö]

Söker Caulerpa till ha i refugim.

Främst av sorten: Chaetomorpha

Annars Taxifolia, (sertularioides, prolifera)

Ngn som skördat och har lite över?

Kan byta mot Xenia eller betala mindre summa.

Helst i Malmö trakten, skicka PM.

~Henrik

---------------

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kom på att jag pratat med Marinakvariet med som kört med samma pump i många år utan problem till deras akvarier.

~Henrik

tillägg:

Fisher verkar vara samma som Aquacare enligt 'Capote' och funkar bra enligt det som sägs i denna tråden:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=12615&highlight=grotech

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska ej blandas, därför 3 olika vätskor.

pumpen har 3 olika slangar, jag har gjort så det doseras fler ggr per dygn för minska risken för blandning och de 3 olika vätskorna kommer ut på 3 olika ställen i sumpen så långt från varandra som möjligt.

en doseras precis vid insuget till returpumpen, och en där ytavrinningen kommer ner och en del av vattner (ej allt) går vidare till skummaren (men är NaCl fritt salt i den så inget 'viktigt' som kan skummas bort). Den 3:e är innan mina bubbelfällor.

~Henrik

Hej! Nu andvänder jag inte balling,men kan man pytsa i alla vätskor samtidigt?

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...