Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by DSB,

Hittat denna produkt på fish-street easyjet overflow pipe, antar att det behövs ett förborrat hål, men i vilken storlek ?

• 2 svar
    • 832 visningar
  2. Started by wrang,

Skulle behöva lite hjälp med en sak. Jag har ju som sagt en Titan 150 men tycker att den låter lite mycket vad de gör reklam för (20db) är det någon som har en Titan 250 som kan bistå med hjälp. Specen för fläkten i kylaren är att denna fläkt låter 49db men enligt deras marknadsföring stämmer detta alltså inte Tack på förhand

3. Started by Kim Rosenqvist,

Jag inväntar en så kallad breakout box till min neptune apex. En av planerna är att installera nivågivare i min ato. Främst en som triggar ett kommando när det är dags att fylla på ato, men även som kan stänga av/varna när det börjar bli fullt. Nivåflottörer går ju att köpa för under hundralappen. De flesta kommer dock med ganska kort sladd och om jag ska ha sladden ner i vattenbehållaren är det väl inte helt lätt att göra en vattentät skarv? Andra alternativet är att köpa en dedikerad nivåflottör eller dylikt med magnerfäste, men då går priset upp med 400% 😊 Det alternativet som känns försvarbart är de flottörer som inst…

4. Started by niki68,

Har 4 batteri två som lyser grönt och andra två röd försökte växla kablarna och blir samma röd på dem två , så fort jag stoppar den svarta kabel i batteri ingång blir röd har väntat i flera dagar att laddas med är röd forfarande ,vad kan det vara för fel jag kör 4 mp60 . Tacksam för svar !!!

• 2 svar
    • 622 visningar
  5. Started by Gurra G,

Hej alla. Det är såhär att av nån anledning har mitt nitrat värde, som alltid har legat relativt lågt, nu har skjutit i höjden och inget jag har gjort har förhindrat det. Så då har jag nu börjat titta runt lite på vad mer för lösningar det finns, och så klart får man ju upp lite frågor som jag hoppas att ni kan svara på. * Finns det några nackdelar? * Är detta en dyr metod? * Jag har förstått att vattnet genom nitratfiltret ska strömma väldigt långsamt, ca 1droppe/ sek. I alla fall i början, så kan man öka senare. Stämmer det? jag har tänkt att bygga något liknande: På röret från ytavrinningsboxen tar man ut en tunn slang som man sedan drar till ett filter med svavelkulo…

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  6. Ska köpa en NFP reaktor och har aldrig använt en sådan. Skulle vilja komma i kontakt med någon som har erfarenhet av liknande reaktor. Mvh Thomas

7. Started by niki68,

Hittad en adapter och kommer inte ihåg vilken teknik tillhör, kan någon veta , tack !

• 2 svar
    • 669 visningar
  8. Started by Andy,

Är på g att införskaffa ett nytt större kar, ca 600liter med sump. Har kollat runt men inte funnit någon bra beskrivning utav sumpar. Tänkte ev köpa ett färdigt filterpaket eller bygga en sump och själv sätta i grejer, men hur ska man bygga? Ett skummarfack och påfyllningsfack men däremellan? Bafflar? Storlek? Tacksam för lite tips som fungerar, alltså inga ideér.

• 2 svar
    • 1,7k visningar
  9. Started by Catchio,

Jag har sett denna produkten, Poly filter, på olika amerikanska siter i samband men ytterfilter på nanokar. Finns den att köpa i Sverige och har någon erfarenhet av den?

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  10. Started by Roger Salenius,

Hej! Har köpt en sump på 40L med påhängsavrinning... Det e många saker som kan gå fel... Tex om avrinningen slutar o funka så tömmer man sumpen i karet o det blir en JÄVLA röra på golvet! Likadant om returpumpen slutar o funka så rinner sumpen över.. Men det kan man kanske lösa med ett hål i utblåsröret 2cm under vattenytan? Om hävefekten slutar o funka så rinner karet över o pumpen dör.. Snubben som hade sumpen körde den som den e? IQ Bandy boll? Så jag tänker nivåvakt? Har kollat på Tunzes, visst 1600:- men det e en billig försäkring. Hittar jag ingen vakt som jag kan känna mig trygg med så får det va med sump... Tänkte höra med er om Tunzes e något som kan lösa problem…

• Gilla
    • 2 svar
    • 879 visningar
  11. hej har monterat två olika "nya" lysrör i deltec uvc 20w då den gamla lampan slocknat men får det inte att fungera har testat ballastens funktion med elmätare / ohm-meter har även gjort en s.k. norsk reset genom att dra ur alla kablar ur vägguttaget också kan man montera de fyra stiften i själva sockeln på fel sätt då man byter röret? har googlat o letat på forumet en bra stund utan att ha hittat nåt svar om just dessa fyra stiften och den position som dessa skall ha .. nån som vet ?

12. Started by kladd3,

Måste kolla med alla experter innan jag sätter igång. Ska ha en sump med tre fack. Fack 1 skummare fack två mokroalger fack 3 returpump. Mellan varje fack ska jag ha två glasskivor frågan är ska vattnet rinna över eller under först glasskivan efter skummaren. Fråga två ska vattnet rinna över eller under första glasskivan till mellan fack två och fack tre. Hoppas ni förstår mina frågor. Sent from my iPad using Tapatalk HD

• 2 svar
    • 1,7k visningar
  13. Started by papi,

Håller på med ett experiment i syfte att få lite bättre semesterkoll på karet. Har monterat en wekamera i en glasburk i akvariet. Lite kul att se världen ur ett fiskperspektiv! D-link har även en emailtjänst så att man kan få kameran att automatisk skicka bilder på e-post i vald intervall! Allt provisoriskt så långt.

• Gilla
    • 2 svar
    • 729 visningar
  14. Started by ballsam,

Tänkte byta ut mediat i silikatfiltret, men kan för min själ inte få upp det. Nån som sitter inne med ett bra knep? /samuel

• 2 svar
    • 672 visningar
  15. Started by Jonas777,

Vill tipsa om denna smidiga lilla pryl för er som vill ha ett sms om det blir strömavbrott eller stora temperatur skillnader. Sök på Google så hittar ni var ni kan köpa den, och den funkar till comviq, Telia, Telenor, ej 3. Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

• Gilla
    • 2 svar
    • 789 visningar
  16. Started by Halogen,

Hej, är det någon som vet vilken unionskoppling som passar till Deltec FR509, alternativt vilken gänga det är på anslutningen. Jag funderar på att inhandla ett som jag tänkte installera med "fast" rördragning. / Hälsningar Pär

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  17. Har problem med min hanna checker fosfor. Den ger väldigt varierande resultat hela tiden. Kan pendla från 1-4 ppb upp till 15 ppb med samma vatten eller som i dag på morgonen när den visar 36 ppb och mätningen efter visar 16 ppb. Proceduren vid test är alltid densamma från min sida och jag är extremt noga med att inte ha fett, fingeravtryck eller bubblor på kyvetten. Har alltid gjort på samma sätt men tidigare var resultaten mer konsekventa t.ex. mätte jag 3 gånger så kunde jag få 19-21-20 men nu kan jag vid 3 mätningar efter samma procedur få 36-22-16. Har lagt en order på filter för att kunna filtrera vattnet före jag stoppar det i kyvetten och s…

• 2 svar
    • 656 visningar
  18. Started by e-mu,

Er det noen som har en Grotech algereaktor MAB220 og kan fortelle meg hva det står på power supply , volt og ampere? Trenger en ny.

19. Started by Freddi,

Jag undrar lite om fördelar och nackdelar med att använda Ozon. Och om det är några få eller många som använder detta i sina akvarium.

• 2 svar
    • 2,5k visningar
  20. Started by Clownen,

Ville bara höra om någon har en åsikt om den här produkten eller märket? Weipro pH & ORP 2310: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320050066790&ssPageName=MERCOSI_VI_ROSI_PR4_PCN_BIX&refitem=140071635903&itemcount=4&refwidgetloc=closed_view_item&refwidgettype=osi_widget Har ni andra förslag på liknande produkter som inte kostar skjortan så dela gärna med er. Mvh Peter

• 2 svar
    • 908 visningar
  21. Started by uffe2,

Jag ska inhandla en massa utrustning till mitt nya akvarieprojekt. Därför undar jag vilka tyska web-siter som ni brukar handla ifrån ? Gärna med ett stort och billigt sortement.

• 2 svar
    • 861 visningar
  22. Started by knasten,

tjena! köpte ett beggat nitrat filter idag (deltec NF 509) han hade kopplat in en liten pump o allt ser bra ut! MEN... va i lomma o kollade på samma modell i måndags o fick för mig att inloppet är det m d lillafiltret, röret som inte sitter fast i mitten på locket! o utloppet, röret i mitten! kopplad iofs in d när jag kom hem o d rann som det skulle så det måste vara rätt! eller??? tack för all hjälp! mvh alex

• 2 svar
    • 917 visningar
  23. Started by Sweet*Lou,

Hejhej! någon som har fått set att funka med appen? Får gärna beskriva detaljerat för mig hur man gör? Med vänlig hälsning, Robin

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  24. Started by mrnorton,

Hej allihopa! Håller på att knåpa i hop en sump och har lite funderingar på hur man gör bubbelfällorna bäst. Min sump kommer att bestå av fyra fack en för skummaren två bra att ha och en för returen. Bubbelfällan ska man lägga den närmast returfacket? Finns det några rekommendationer på hur en bubbelfälla ska se ut. Ska man låta vattnet rinna över kammen ner i fällan eller ska man låta vattnet gå i från botten in i bubbelfällan. Hur brett bör man ha mellan skiljeväggarna i fällan? Hur skulle ni ha gjort?

• 2 svar
    • 813 visningar
  25. Started by oualid,

Hej. Jag skulle behöva en manick som känner till om det börjar rinna ut från akvariet ner till golvet och skicka ett larm via SMS eller email. Är det nån som vet om det finns en liknande produkt? /Oualid

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.