Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
Är det någon som vet ifall denna skulle funka för oss saltvattens intresserade finns olika men vilken som är mest aktuell 1. HI-93713 Fosfat Lågt område Område: 0.00-2.50mg/l Noggrannhet: ±0.04 mg/l ±4% 2. HI-93717 Fosfat Högt område Område: 0.0 - 30.0 mg/l Noggrannhet: ±1 mg/l ±4% Nitrat: 3. HI-93728 Nitrat Lågt område Område: 0.0-30.0mg/l Noggrannhet: ±0.5mg/l ±10% 4. HI-93707 Nitrit Lågt område Område: 0.00 - 0.35 mg/l Noggrannhet: ±0.02 mg/l ±4%
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Drog igång en reaktor i karet igår och skulle vilja veta ett par saker då det är väldigt olika vart man läser om dom. Kör idag 6.25 PH i reaktorn. (ph probe i reaktorn) Korall kross som media. Doser pump som matar pump. 1000/h Cirkulations pump i reaktorn Dagen värden ligger på: KH 11.2 Mg 1200 Ca 400 Varit igång i 9h idag och kommer att bli 2h till Ph i karet innan reaktorn startade idag låg på 8 mätt i reaktorn då en timme efter lyset startat. Så lite frågor: Stänger ni av reaktorn på natten? då menar ja matar pumpen eller kolsyran? Kan man ha den igång dygnet runt? Ska jag öka/sänka Ph;t i reaktorn? Mvh David
-
- 2 svar
- 916 visningar
-
-
Hej! Har lite problem med min kalcium reaktor. En Grotech HCR150. På något sätt så tar den in luft vilket gör att det blir som kolsyrat vatten i reaktorn. Har tagit ut hela reaktorn och slutit den o kört igång o den är tät. Dock när jag kör den i karet med doserpump (kamoer fx-stp) så drar den syre igen. Kan inte hitta vart eller varför. Eftersom att den inte drar luft och är tät utanför karet så blir det ju lite knepigare o felsöka 😐 Vet att en vän hade liknande problem men vi har inte hittat någon lösning på detta. Någon som har liknande erfarenhet av grotechs kalcium reaktorer?
-
- 2 svar
- 539 visningar
-
-
Funderar lite och undrar helt enkelt om vilka dimensioner jag skall använda och vad skall jag tänka på Typ. storlek på hålen i tanken samt hur långt in jag skall borra.. Kulventiler , backventiler, m.m. Tips på hur jag skall göra... Ja allt som har med detta att göra vore bra att veta då det är mitt första egna bygge...
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Ursäkta för dumma frågor men har kikat lite efter en flaska/tub att ha co2 i till min kommande calciumreaktor, en grotech HKR 110 tror jag den heter. Vad ska man leta efter? Finns det olika gängningar osv som man behöver ta hänsyn till? Sökt lite på blocket efter begagnade dyktuber, det funkar va? Tänkte köpa en stor flaska så jag slipper fylla på den så ofta, kan ni uppskatta ungefär hur länge en 8 liters flaska räcker till en grotech HKR 110 för att driva ett 770 liters sps kar, är det en månad det handlar om, ett halvår eller ett år?
-
- 2 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej Någon som vet om det går att beställa något liknade som denna produkt i sverige eller övriga europa http://www.bulkreefsupply.com/brs-gfo-carbon-reactor-single.html Tycker den verkar vara väldigt smidig att använda
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Tjenare, ville dela med mig av min idé som jag gjorde idag. Jag har haft problem med att hålla min ytavrinnare flytande den senaste tiden. Den hålls uppe med hjälp av luft underifrån, men p.g.a. de starka strömmarna i vattnet så vill gärna den här luften åka ut ur "luftsamlaren" så att den sjunker. Låg och funderade igår kväll på en lösning. Då slog det mig att man kanske kunde använda sig av frigolit, eftersom det är ett lätt material som alltid flyter och kan inte åka ut av strömmar. Jag satte planen i verket och det fungerade precis som jag ville. Bara hitta en frigolitbit och använda själva den som flyter som mall. Skära ut frigoliten så den går att kila upp där luf…
-
- 2 svar
- 873 visningar
-
-
Har köpt en begagnad 7096 som jag har lite problem med, det står att enheten fungerar korrekt i enhetshanteraren, den ligger på com4. provat att avinstallera drivrutin och installerat om, men den hittar den iallafall inte, varken på win7 eller vista. Var även in på Rc och gjorde som nån australiensare gjort och när jag går in på Avrootloader och kör Auto sök så connectar den inte med den, och tar jag Com4 står det bara och händer ingenting. Har provat och slagit av Wlan på datorn när jag gör detta men det hjälper inte. Finns det någon som är mera kunnig än mig på detta, för det ska ju gå att få igång den,lite ledsamt när det trasslar såhär!. Om nån kan hjälpa mig med dett…
-
- 2 svar
- 1,5k visningar
-
-
Tja! Blir till att investera i en osmos! Vilken rekommenderar ni? Jag har tänkt denna https://shop.foretagsakvarium.se/product/osmos-1500-liter-dygn-ink-silikatfilter Varför jag tittat på denna är mest för att den är snabb, detta då jag bor i en liten lägenhet med en partner som gärna inte vill ha saker stående nån tid, och då är detta bra för då är den borta efter 2-3 timmar! Vad är det man behöver införskaffa förutom själva filtret? verktyg? slangar? munstycken? Tack på förhand! Simma lugnt!
-
Jag har nu kört min kalk reaktor i ett par månader snart. Jag har fått in mängden med Co2 - vatten bra så mitt ca ligger stabilt på 420 och Kh på 7-7,2. det som är oroväckande är mitt Mg värde som konstant ökar och är nu uppe i 1600 , för 4 veckor sedan var det 1400. Jag har mätt flera ggr och får samma resultat var gång. Kan korallkrosset innehålla så mkt mg så mitt värde ökar så mkt? ett redigt vattenbyte lär bli nästa åtgärd för att få ner värdet nu.
-
- 2 svar
- 3,3k visningar
-
-
Är intresserad att göra något till zeovit reaktorn så man kan se flödet digitalt. Någon med idéer?
-
- 2 svar
- 742 visningar
-
-
Jag köpte lite nya 32mm pvcrör från siv och upptäckte att de var betydligt tunnare tjocklek på väggen jämfört med mina gamla rör (2mm jämfört med 3mm). Hur tjockt behöver det vara? Känns lite olustigt att använda dem för returrören, men det kanske inte spelar någon roll?
-
-
- 2 svar
- 303 visningar
-
-
-
Hej, funderar lite på olika lösningar här till att skydda aluminiumramar med gummihörn. Vi har ett Akvastabil akvarium (360l) som vi köpte i somras, så vi vill inte sälja det fast göra om detta till ett saltvattenakvarium senare. Problemet, om man nu kan kalla det ett problem, är att det kommer nog inte bli så vackert med de aluminium- och gummipartierna när de har med saltvatten att göra. Undrar om det finns någon silikonspray som man kan spraya på? Eller hur skyddar ni era akvarier med aluminiumramar? Tänkte eventuellt kontakta Akvastabil om de själv har någon produkt de rekommenderar. För övrigt så kommer vi nog hänga rampen i taket för att undvika saltvattenstänk på …
-
- 2 svar
- 1,7k visningar
-
-
-
Någon som sitter på en bruksanvisning för Revdos 41? Jag har PM:at Stig men tänkte att kanske här finns nån användare på forumet. Mvh Kim
-
- 2 svar
- 1,4k visningar
-
-
hur länge räcker svavelkulorna i ett nitratfilter är det något som man måste byta ut eller så???+ mvh Andreas
-
- 2 svar
- 943 visningar
-
-
Har skaffat ett deltec uvc. För att se om lampan lyser syns det att slanganslutningen man fäster slang i "hose tail + Cap nut" (vita anslutningarna) lyser när lampan är på. Är ljuset farligt om man tittar på anslutningen? Någon som har koll på detta, i instruktionen står "Never look into the T5 UV tube when illuminated. If this should happen accidentally medical advise should be taken. Exposure to UV radiation can cause serious damage to the eye."
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tjena saltvattensmedtävlare, De tyska krispaketen har nu nått även mig och min direkta centralregering har gett sitt ok till en nyinvestering. Så nu tänkte jag inhandla en ny osmoseanläggning, detta eftersom den jag har/hade har gjort sitt och utbyte av filter+membran kostar mer än ett nytt system. ooc Jag kör med kranvatten för tillfället, funkar men frågan är hur länge. Nu är frågan, vad använder ni andra för anläggningar och vad är för/nackdelarna med dem? Har kikat lite på följande anläggning länk (obs! länken är på Tyska), har iof. ingen susning hur pass bra den är men 1miljard Kineser* kan ju inte ha fel som man brukar säga. Hade tänkt mig något smidigt (allt sjyst …
-
- 2 svar
- 999 visningar
-
-
Hej! Ska starta upp ett 500 liters hörnakvarium med en sump på 54 liter. Min fråga är vilka dimensioner man ska ha ner till sumpen? ska borra hål idag så ett snabbt svar skulle uppskattas. returpumpen blir en new jet 3000 eller 1700 som pumpar lika mycket som numret på pumpen. med tryckhöjd inräknad pumpar new jet 3000 ca 2000 liter i timme. tänkte bygga en durso också. funkar det med 40 mm durso och sedan smalnar det av till 32 mm i genomföringen och sedan 32 mm hela vägen ner? ska man ha slang som retur eller pvc? om pvc , vilken dimension? tack på förhand!
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Någon som har gjort en ozonreaktor eller vet någon länk med byggbeskrivning? Vill inte köra ozon i min skummare längre. Tycker den skummar över när ozonet är avstängt och alls när ozonisatorn är igång. Kör ganska låga doser på ca 20mg idag i min skummare som är en BK mini 200. Som sagt något tips på en enkel reaktor??
-
- 2 svar
- 1,7k visningar
-
-
Jag har som säkert någon har sett, ett litet refugium under karet. jag har tidigare haft chaeto där i men som har av någon anledning dött. Men har funderar över detta och jag har konstaterat att jag antagligen har för lite ljus. jag kör en led ramp med 8x3W leds. men det verkar alldeles för klent. så min fråga är om det finns något man kan komplettera med eller om jag ska köpa 8 led till och klämma in? ps. vet inte om tråden ligger rätt. flytta den gärna! Med Vänliga Hälsningar, Wigge
-
- 2 svar
- 743 visningar
-
-
Hej, Jag har begränsat med utrymme för teknik, refugium är inte möjligt och tänkte därför kolla av erfarenheter ni haft vad gäller biopellets/algreaktor eller hur ni annars hanterar näringsexport. Vet inte hur många som kört den ena eller ännu bättre båda. Jag har läst runt lite och då mest på amerikanska forum där det diskuteras lite mer än på vårt forum (känns det som). En hel del känns rätt negativt ställda till biopellets då dom menar att det har varit orsaken till diverse problem som tex fulalger etc. Har även sett svar på att detta skulle bero på nollning av fosfat/nitrat. Oftast höjer dom algreaktor till skyarna …
-
- 2 svar
- 977 visningar
-
-
Har några frågor... Var kan man få en flaska laddad med Co2, i göteborg? Vilken av gaserna är det man ska använda sig av??? Finns många.. Har en liten flaska.. på ca 2kg.. Aga säger att dom inte längre fyller sånna.. utan att man måste köpa deras på 5kg.. Dom har börjat avveckla..? Och brandservice, gör det absulut inte heller..