Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by DSB,

Skall komplettera med pvc rör, de gamla rören har inner diiametern 42 mm och ytter diametern 50 mm. På triton kam man välja på 40 mm och 50 mm vilken skall jag välja ?

• 2 svar
    • 957 visningar
  2. Started by PerS,

Jag använder en 4-stegs RODI (sediment, kol, RO, DI) och tänkte installera en dubbel TDS-mätare nästa gång jag byter filter för att få bättre koll på när det är dags att byta. Jag funderar nu på var jag vill mäta TDS. Det vanligaste verkar vara att mäta efter RO-membranet och efter DI-filtret. Detta för att se när det är dags att byta RO-membranet och jonbytarmassan. Tillverkaren/säljaren av filtren rekommenderar att förfilter och jonbytarmassa byts var 6 månad och RO-membran var 1-3 år. Då funderar jag på om det inte är bättre att mäta efter förfilterna för att kunna byta dessa i tid och därför belasta RO-membranet mindre och förlänga dess livslän…

3. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hejsan. Sitteri funderingstagen på ett 540 salt-akvarium med sump. https://www.saltvattensguiden.se/artikel_visa2.asp?NR=197&amp ;KAPITEL=Bygg%20ditt%20egna... Utifrån detta har jag kolla på ytavrinningar och beslutat mig för att jag gillar nonames lösning bäst så jag kommer att härma efter honom. Dessa två beslut leder mig in på flertalet frågor som lyder: 1. Hur leds vattnet genom sumpen? I sumpen kommer det ju att finnas flertalet skiljeväggar, kommer dessa att behöva några extra pumpar för att "få runt vattnet" eller det räcker meddet flöde som ytavrinningen och Retur-pumpen ger? 2. Skummaren bearbetar allt vattnet? Om skummaren står i första kammaren (sumpen )o…

• 7 svar
    • 957 visningar
  4. Verkar smidigt med upphängningen, men frågan är hur mycket man sparar på motsvarande GDS? (Har precis köpt ny båge = vänder på varenda korvöre hehe) http://stores.ebay.co.uk/Aquafis2005_Aquarien-Wasserkuhlung-Lufter_W0QQcolZ4QQdirZ1QQfsubZ12QQftidZ2QQtZkm

• 3 svar
    • 957 visningar
  5. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej! Är det nån här som kör en kalkreaktor utan PH styrning med lyckat resultat? Jag funderar om man kan få reaktorn att fungera stabilt och säkert med enbart en bubbelräknare istället för en riktig PH styrning. En PH styrning är antagligen otroligt mycket smidigare, men ack så dyr! __________________ /Björn

• 1 svar
    • 957 visningar
  6. Started by Jonas777,

Vill tipsa om denna smidiga lilla pryl för er som vill ha ett sms om det blir strömavbrott eller stora temperatur skillnader. Sök på Google så hittar ni var ni kan köpa den, och den funkar till comviq, Telia, Telenor, ej 3. Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

• Gilla
    • 2 svar
    • 957 visningar
  7. Started by j0nas,

Har precis kommit hem med ett begagnat reefer250 som kom med en maxspect jump returpump. Hittade 20mm slang som passade perfekt på röret från karet (inte kopplat ordentligt på bilden),gick dock inte att få på pumpens 25mm utblås trots mycket värme och våld.. 😀 Hur gör proffsen? Tack för hjälpen!

• Gilla
    • 2 svar
    • 956 visningar
  8. Guest Mattias Widell
    Started by Guest Mattias Widell,

Hej, jag beställde en Iks aquastar alpha ph modul från aquaristic.net, jag skall ha den till sötvatten, men nu efter åt börjadade jag fundera över att jag ju inte kollat efter så att den funkar även i sötvatten :-/ Någon som vet? ´ /Mattias

• 2 svar
    • 956 visningar
  9. Started by droopy,

Tjo om ni skulle bygga en ny sump med måtten 73cm*50*40 och det enda ni har i är 2 st rör från avrinning en Deltec - MC 500 skummare och en retur. hur skulle ni för dela alla fack samt vilken bubbeltrap? ritningar skulle uppskattas. samt vad ska jag har för tjocklek på glass och vilket silikon Tackar för alla svar

• 1 svar
    • 956 visningar
  10. Started by Tedb,

Hittade en Sms enhet till IKS väldigt billigt http://www.aquazoo24.de/Mess___Regeltechnik.42/IKS_Mess-Regelelektronik.329/IKS_SMS_Modul.1803.html

• 3 svar
    • 955 visningar
  11. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Nu finns Winsoft 0.19 för nedladdning!!!Får se om den är nåt att ha. Man MÅSTE även installera ver 2.19 Ändrad av Niclas den 2003Augusti06 kl 21:35 __________________ Il be back! Niclas 450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

• 14 svar
    • 955 visningar
  12. Skulle vilja ha en lampa som tänds automatiskt i sumputrymmet, finns det såna saker färdiga i delar med kontakt för dörren? precis som ett kylskåp fungerar alltså

• 3 svar
    • 954 visningar
  13. Started by Jonas Am,

Är det någon som har provat denna? Tunze 1076/2 Manual 82€ hos http://www.aquadiskont.com Den tar ju iofs vatten nerifrån med, tanken är att jag skall sätta in en inredning på rutan också. Såg en variant utan bottenröret någon stans men nu kan jag inte hitta den igen. Andra förslag? Den skall vara till mitt 54l.

• 0 svar
    • 953 visningar
  14. Started by Micke_Tj,

Någon som har eller vet vem som tillverkar dom

• 2 svar
    • 952 visningar
  15. Started by uffe2,

Jag ska inhandla en massa utrustning till mitt nya akvarieprojekt. Därför undar jag vilka tyska web-siter som ni brukar handla ifrån ? Gärna med ett stort och billigt sortement.

• 2 svar
    • 951 visningar
  16. Started by per.w,

Har en refraktometer sedan många år som fungerat felfritt... Men nu skulle jag kalibrera den, då jag inte gjort det på ett tag och kände att jag vill ha koll på läget. Köpte alltis renat vatten på apoteket som jag gjort tidigare. Det är det jag använder för att ställa in. jag droppade tre droppar och sen skulle jag skruva. Problemet är att nivån går inte att skruva så det blir 0 i fönstret. Den hamnar en bit under 0 även om man skruvar upp skruven så långt det går. Tips tack..

• Gilla
    • 1 svar
    • 950 visningar
  17. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej! har ovanstående skummare, den har skummat bra den senaste tiden men nu det senaste dagarna har det blivit massor med skum. Hela koppen har fyllts och runnit över på bara en dag. tömde den i går, i morse och nu precis. Alla gånger lika smock full och det har runnit över. Inga djur har dött eller något. Är det nått fel eller ska det vara så?

• 4 svar
    • 950 visningar
  18. När jag kom hem från jobbet nu i kväll hade min osmolator, Tunze 5017, lagt av. Den optiska givaren fungerar och displayen anger "level". När jag lyfter givaren manuellt boder det ju stå som det ska "pump on" men denna lampa tänds inte och pumpen är stendöd. Jag har haft strömmen ur en timme för att kolla om det var något med timern men det blev inte bättre. Har inte lust eller ork att gissa mer just nu så: Vad kan ha hänt och vad kan jag göra som nästa steg? Är själva pumpen helt kapslad eller går den att ta isär. Kan man köpa ny separat pump om det nu är den som är problemet? Tack på förhand.

• 4 svar
    • 949 visningar
  19. Started by Joru,

Står i läget då jag ska köpa en osmos. Skulle vilja veta vilken osmos ni har och vilka som är bra. Skulle helst vilja ha en som kan tillverkahundra liter+/ dygn. Johan

20. Started by lundisen,

Hej. Har en FM bio pellets reaktor som jag fyllt på med 200g pellets. Enligt påsens rekommendationer så ligger jag nu strax över min för akvarie volymen. Nu till problemet andra reaktorer jag har sett så cirkulerar pelletsen mer än vad det gör i min. Motsat sida från där pumpen sitter står det mer stilla än rör sig. Kan detta bero på att det är ganska lite pellets i reaktorn? Pumpen är fullt öppen så den ger Max. pelletsen ligger löst så densiteter inte ihopp.

• 3 svar
    • 949 visningar
  21. Started by Johan.mag,

Hur kan man luska ut om den e hel eller inte? köpte 2 nya rör men icke, frågan e om det e kablarna eller ballast,

• 6 svar
    • 947 visningar
  22. Started by thomas5547,

Är det samma adapter till föregångaren till denna nya Aquastep? Jag menar den runda modellen. http://www.marinedepot.com/ps_AquariumPage~PageAlias~uv_ultraviolet_sterilizers_ozonizers_pentair_aquatics_rainbow-lifegard_aquastep.html Jag menar, kan jag koppla på den adaptern som jag redan har här hemma, (till den gamla runda modellen), till denna nya Aquastep?? Här står det lite info.. "Electronic Ballast. 10W, 15W and 25W high output UL listed ballast. (230V 50HZ ballast available)." Denna verkar ju ganska billig i usa, och jag ska snart resa dit, och dollarn är ju låg.. =)

• 0 svar
    • 947 visningar
  23. Started by highlow,

Hej alla glada akvarister . hade saltkar innan men inte med sump, tills det sprack o 300 L vatten rann ut o då tappa ja suget. men har fått tillbaka det igen har precis hämtat hem ett juwel trigon 350 med all teknik till men ja vil göra om sumpen lite för att den gamla ägaren hade samlat all teknik öppet i sumpen. det ja vill sätta i sumpen är: skummare, kalk reaktor och en Ultra violet sterilitator, en retur pump o en insug pump om det behövs, den gamla konfig. akvariet e borrat längstbak och ner till sumpen går ett pvc 50 mm rör i tillopp från akvariet ner till sumpen och ett 15 mm som retur tillbaka i 50 mm röret. vad tycker ni här inne?

• 2 svar
    • 947 visningar
  24. Started by ClaesHWK,

Satt uppe och vände tillbaks dygnet och gjorde en tämligen värdelös open office kalkyl men om nån är intresserad så räknar den ut lite nyttigheter samlat på ett ställe. Mest enkla grejer som gallons, turf, volym, salt mängd, etc. Ganska enkel att ställa in om man vill ändra värdena. Vill tillägga att jag inte har något saltvattens kar i rullning, utan denna gjorde jag för att underlätta lite i uppstartnings fasen, jag ville också ha med drain pipe size och ytarinning men det var för krångligt iaf när jag inte sovit Ta spara som http://www.claesdesign.com/akvarium/Akvarie kalkylator.ods

• 4 svar
    • 947 visningar
  25. Started by Jonas Am,

Är en osmos som vilken osmos som helst,dvs är det någon skillnad mellan dessa, om man bortser från vatten tanken och kranen och den från din lokala fiskhandlare? Oberoende på liter per dygn. Är det någon som kör med typ som ovan bild och har nitritfilter i dom extra behållaren? Frågan är väl egentligen "kan jag köpa vilken osmos som helst på ebay?" och komplettera med nitritfilter.

• 2 svar
    • 946 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.