Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by pimo,

Mitt akvarium och min akvariebänk blev inte riktigt som jag hoppats. Har småsaker som jag är missnöjd med, bla ytavrinningen. Saker som är svåra att göra något åt såhär i efterhand. Jag funderar därför på att bygga en ny bänk och ett nytt kar ( ev beställa ett ). Akvariumet jag har nu ligger på 288 liter + 54 liter sump. Det jag går och funderar på blir nog ca 450-500 liter + sump om det blir av. Min fråga är ifall det bara är att flytta över det levande ( ls, några koraller, några fiskar, sniglar, eremiter, räkor ) till ett nytt kar och köra vidare, eller ifall det kan bli väldigt konstigt med vattenvärden osv?

• 3 svar
    • 881 visningar
  2. Started by striker,

är lite inne på på aqua medic sn400 nitrit filter är det nån som har testat ett sånt

• 0 svar
    • 881 visningar
  3. Started by Cathulu,

Har köpt en sådan (Tunze 7094 Multicontroller), men fick inte med någon manual. Är det någon som har en sådan? Eller vet var man kan få tag i en? /Jens

• 1 svar
    • 880 visningar
  4. Started by Jocke,

Tjenare! Håller på och planerar mitt nya kar. Jag vill ha en ytavrinnings box i plexi som är i samma färg som bakglasrutan. Hur limmar man plexi mot glas?. Någon som har något förslag på ett bra program som man kan rita upp karet i?. MVH Jocke

• 1 svar
    • 880 visningar
  5. Started by Dimorb,

Lyckades ju krossa spetsen på min saltprobe. Är det något inuti som absolut inte skall i akvariet eller är det bara glas och så de metallplattorna som sitter inuti glaset? Bägge "plattorna är intakta så skadan är bara på spetsen och så har proben ett brott så att en av plattorna hänger löst i tråden. Vill bara checka så de inte innehåller något som är absolut nono å få i akvariet. Tacksam för svar. @Lasse

• Tack
      • Gilla
    • 10 svar
    • 879 visningar
  6. Verkar smidigt med upphängningen, men frågan är hur mycket man sparar på motsvarande GDS? (Har precis köpt ny båge = vänder på varenda korvöre hehe) http://stores.ebay.co.uk/Aquafis2005_Aquarien-Wasserkuhlung-Lufter_W0QQcolZ4QQdirZ1QQfsubZ12QQftidZ2QQtZkm

• 3 svar
    • 879 visningar
  7. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

hur bygger man ett aktivtkol filter, eller hur funkar dom? ska man ta ett rör och fylla det med kol och sedan låta vattnet droppa igenom eller ska man trycksätta det med en pump som gör att det filtreras lite snabbare? är tacksam för alla tips och eventuella länkar tack på förhand Peter

• 1 svar
    • 878 visningar
  8. Started by Micke_Tj,

Någon som har eller vet vem som tillverkar dom

• 2 svar
    • 878 visningar
  9. Started by thomas5547,

Har en mixer.. Men cirkulationspumpen stannar.. blir kalk mellan axeln och rotorn.. så att den stannar upp helt.. Det har den gjort nu flera gånger sedan jag köpte den.. Nån mer som har problem med sin?

10. Started by Joru,

Står i läget då jag ska köpa en osmos. Skulle vilja veta vilken osmos ni har och vilka som är bra. Skulle helst vilja ha en som kan tillverkahundra liter+/ dygn. Johan

11. Som vanligt brukar jag läsa reklamen som kommer i brevlådan. Denna vecka (start 13 aug.) har Lidl ett erbjudande som kanske kan vara av intresse. USB Mikroskop med integrerad kamera för fotografering eller videoinspelning • Förstoringsgrad 20 x, 80 x och 350 x • Valbar funktion för infallande ljus och genomlysning, med ljusinställning för optimal belysning • Inkl. bildredigeringsprogram ”Photomizer SE“ • Dataöverföring och strömförsörjning över USB 2.0 inkl. 2 m kabel • Låsbar låda med förberedda, permanenta preparat, objektglas och täckglas, 2 prepareringsnålar och 1 specialpincett • Mått: 15x27,5x15 cm • 5 års garanti med priset 349:- läs mer här

• 0 svar
    • 876 visningar
  12. Started by Snofla,

Går det att laga på nått sätt? Har hört att det går ev. att putsa bort.. Ingen annan ser den men jag stör mig på den dagligen

• 1 svar
    • 876 visningar
  13. Started by bear,

Hej och tack för ett grymt forum! Jag kommer ha möjlighet att börja använda ett litet rum på ca 8m2 som dedikerat akvarierum. Huvudsakligen kommer jag ha sötvatten även ifall jag ska försöka få in en liten lagom burk på kanske 200l saltvatten bara finanserna tillåter. Den totala vattenmängden (och ja jag räknar även sötvatten) är tänkt att bli bortåt 2000l. Hursomhellst har jag blivit lite nojig för fukten. Jag menar det blir väl mer eller mindre tropiskt klimat där inne. Har varit i flera källarlokaler för hobbyodling eller varför inte ta Akvarielagret som exempel. Alla är trånga källarutrymmen packade med akvarium, så det verkar ju som om det kan fungera. Är dessutom li…

• 1 svar
    • 876 visningar
  14. Jag har tagit loss gallret på min Tunze ytavrinningsbox några gånger för rengöring, och nu verkar slitaget ha fått gallret att sitta lite löst så att det ger ifrån sig klickande ljud av vattenvågorna i karet. Har fler än jag drabbats av detta? Jag har klämt fast gallret med en bit luftslang, men om plasten slits ännu mer i framtiden kanske inte gallret sitta kvar alls?

• 0 svar
    • 872 visningar
  15. Started by Johan E,

Hej allihop, Hur styr ljuset i era burkar. Jag har ett Akvastabil 360 liters med deras originalbelysning med 4 st T5. Hur många timmar bör jag köra ljuset på 100%? Just nu kör jag: 00:00 1% 07:00 0% 09:00 25% 16:00 100% 20:00 100% 21:00 50% 22:00 5% 23:00 1% Synpunkter på det? MVH Johan

• 3 svar
    • 871 visningar
  16. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej, Har märkt att det råder lite delade meningar med var man skall sätt uv-filtret för att uppnå bästa effekt. När jag pratade med en handlare sist sa han att jag inte skulle sätta den i sumpen (inte lika effektivt sa han), vilket hade varit absolut smidigast. Någon som har några funderingar på detta, och om det överhuvudtaget spelar någon roll? __________________ Mvh Nicklas

• 2 svar
    • 871 visningar
  17. Started by Keevenru,

Hei! Er det noen her inne som har bygget sump til sin Aqua Medic Chromis?

• 0 svar
    • 870 visningar
  18. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Är det någon som har erfarenhet av Tropical Marines sandfilter ? Tacksam för lite informatin __________________ MVH Peter

• 0 svar
    • 870 visningar
  19. Started by akutmottagning,

räcker dessa till för kar mellan 800-1000l för pellets i en och blandat fosfaremover och kol i en? eller är dom för små

• 4 svar
    • 869 visningar
  20. Started by havre,

Jag har genom snirkliga vägar fått mina vantar på en pH-mätaren från Hanna. Min kunskap om denna typ av instrument är, milt sagt, begränsad och jag behöver kalibrera den. Hur fås kunskapen om vilken kalibreringsvätska som är lämplig för denna apparat? När jag tittade på en hemsida fanns det kalibreringsvätska pH 7 och pH 9. Mvh Thomas

• 2 svar
    • 869 visningar
  21. Started by Kim Rosenqvist,

Ska inom kort börja med ozon kopplad till skummaren. Behöver få tag i ozonbeständig slang och t-koppling (inget separat luftintag för ozon till skummaren, som dock är ozonklassad enligt tillverkaren) Däremot läser jag att silikon ska vara ozonbeständigt? Räcker det då inte med en vanlig billig silikonslang 4/6mm eller måste jag hitta någon dyr specialslang? T-koppling var inte heller det enklaste att hitta till detta ändamål. Hittade någon för en hundring. Tips mottages gärna.

22. Started by Christian J,

Har just köpt denna men ej testat. Frågor: - Måste man avlägsna skruvhållaren från foderautomaten för att kunna öppna batteriluckan? - Kan man använda små bitar av nori, eller fastnar de? - Går det att blanda olika storlekar av pellets/flingor, eller kommer de minsta bitarna att tömmas ur före de större?

• Gilla
    • 1 svar
    • 869 visningar
  23. Started by Linnex,

Vi har besök av två kunder. De tillverkar stora industrikylare. Den ena av herrarna hade jag frågat för någon månad sedan om de hade kontakt på kylslinga i titan vilket jag fick då ett nja på.. Han frågade mig nu om jag hade fått tag i något titanrör och jag sa nej då jag har valt en annan lösning... Den andra killen såg då lite frågande och fundersam ut och frågade mig vilken storlek jag hade behövt.... "tja max 16 mm..." Fick då svaret från honom. " Nedrans otur. Vi skrotade ut en hel hög 1/2" titanrör i förra veckan..." Bhhuuuhhäää :-( Snacka om vilken fin kylanläggning jag hade kunnat bygga av detta för en billig peng :'(

• 0 svar
    • 869 visningar
  24. Started by akutmottagning,

Kan inte bestämma mig vilken ph controller jag ska köpa till min calcium reaktor. Kraven är att det ska vara av god kvalitet och kunna styra en magnetventilen.

25. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Ska starta upp ett 600-liters akvarium och undrar om denna skummare skulle räcka? Någon som har några erfarenheter av denna skummare eller kan rekommendera någon annan skummare som skulle passa bra till ett akvarium i den storleken men som inte är allt för dyr?

• 1 svar
    • 868 visningar

Account

Navigation

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.