Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Någon som testat denna?

• 0 svar
    • 845 visningar
  2. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Tjena! vad tror ni blir bäst av följande till ett 375 som jag har tänkt ha koraller och anemoner i: 2 st 150 W MH och 2 lysrör ca:3900 kr 1 st 150 W MH och 2 T5 56 Wca: 3291 Kr 4 st T5 56 W ca: 3500 kr Mvh Filip

• 4 svar
    • 844 visningar
  3. Jag har omorganiserat en smula i sumpen och numera sitter min 50W Jäger doppvärmare bara någon ynka millimeter från en riktigt kraftig Tunze-magnet som håller uppe sensorerna till min 3155'a Osmolator. Kan värmaren ta skada av den starka magneten?

4. Jag har tagit loss gallret på min Tunze ytavrinningsbox några gånger för rengöring, och nu verkar slitaget ha fått gallret att sitta lite löst så att det ger ifrån sig klickande ljud av vattenvågorna i karet. Har fler än jag drabbats av detta? Jag har klämt fast gallret med en bit luftslang, men om plasten slits ännu mer i framtiden kanske inte gallret sitta kvar alls?

• 0 svar
    • 844 visningar
  5. Started by Datate,

Skrev ju tidigare en tråd om glastjocklek till en sumpmodifiering. Nu har jag gjort en extremt välgjord ritning på hur jag tänkt mig. Tror ni detta skulle funka? Tanken är att Ca-reaktorn skall bort. Där reaktorn står idag skall skummaren placeras. 17cm från vänstra kanten sätts en glasskiva in som delar av sumpen. Skivan skulle bli 52cm hög (sumpen är 60cm hög), vilket skulle ge en vattenkammare på ca 45L. Meningen är att jag skall kunna blanda ca40L åt gången. Tanken är då att vattnet rinner ner från överrinningsboxen ner i blandarfacket, och över kanten på denna ner i sumpen. När jag vill blanda nytt vatten flyttar bara avrinningsröret från blandarfacket till sumpdelen…

• 0 svar
    • 843 visningar
  6. Started by Linnex,

Vi har besök av två kunder. De tillverkar stora industrikylare. Den ena av herrarna hade jag frågat för någon månad sedan om de hade kontakt på kylslinga i titan vilket jag fick då ett nja på.. Han frågade mig nu om jag hade fått tag i något titanrör och jag sa nej då jag har valt en annan lösning... Den andra killen såg då lite frågande och fundersam ut och frågade mig vilken storlek jag hade behövt.... "tja max 16 mm..." Fick då svaret från honom. " Nedrans otur. Vi skrotade ut en hel hög 1/2" titanrör i förra veckan..." Bhhuuuhhäää :-( Snacka om vilken fin kylanläggning jag hade kunnat bygga av detta för en billig peng :'(

• 0 svar
    • 843 visningar
  7. Started by hansson_1985,

hej.. jag har gått och köpt mig en sony a300 och håller på att tar lite RAW bilder men hur får gör ja för att lägga upp dom? nån som vet? och gärna lite tips på hur man får bra bilder.. har ett 0.38m/1.3ft marco objektiv tack på förhand..

• 4 svar
    • 842 visningar
  8. Verkar smidigt med upphängningen, men frågan är hur mycket man sparar på motsvarande GDS? (Har precis köpt ny båge = vänder på varenda korvöre hehe) http://stores.ebay.co.uk/Aquafis2005_Aquarien-Wasserkuhlung-Lufter_W0QQcolZ4QQdirZ1QQfsubZ12QQftidZ2QQtZkm

• 3 svar
    • 842 visningar
  9. Started by Kimozabe,

Knappast high tech men men.... Tack vare ett observant öga hos min kära fru så kunde en katastrof undvikas. Har köpt några 20liters dunkar på biltema för ett tag sedan. Fyllde 2 med osmosvatten i helgen och satte dessa på parketten. När frugan kom hem idag så frågade hon mig "varför är där vatten runt dunken". Visar sig att den ena dunken antagligen släppt i svetsen och stått och småläckt, ingen aning hur mycket (1-3 liter kanske) men det syns på parketten. Så glöm inte att hålla koll på era dunkar om ni nu använder såna. Mvh Kim

• 0 svar
    • 842 visningar
  10. Started by DSB,

Skall komplettera med pvc rör, de gamla rören har inner diiametern 42 mm och ytter diametern 50 mm. På triton kam man välja på 40 mm och 50 mm vilken skall jag välja ?

• 2 svar
    • 841 visningar
  11. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Tänker köpa ett osmosfilter från AquaCare, Min fråga är om det är värt att lägga på drygt 2000 kr för att få en automatisk sköljning av membranet. Blir det billigare på lång sikt ?

• 1 svar
    • 841 visningar
  12. Started by Kimozabe,

Undrar om någon kan svara på om en begagnad osmos påverkas negativt av att ej vara inkopplad? Tänker att filter inte mår bra av att ej vara inkopplade? Mvh Kim

• 5 svar
    • 840 visningar
  13. Started by wrang,

Electronic Calcium Monitoring http://reefkeeping.com/issues/2005-04/rhf/index.htm

• 0 svar
    • 839 visningar
  14. Started by epkbal,

Hej, Någon som har erfarenhet av denna kylaren? mvh Björn

• 0 svar
    • 839 visningar
  15. Started by Micke_Tj,

Någon som har eller vet vem som tillverkar dom

• 2 svar
    • 838 visningar
  16. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Har lite funderingar på att skapa en sån här anordning som spolar ut ett par liter snabbt i karet med jämna mellanrum. Vad jag funderade på då var väl främst om man skulle kunna använda2st 2 liters petflaskor ovanför karetsom får vattnet från sumpen och spolar åt olika håll.Tänkte det kanske kunde vara bra med relativt korta men täta flöden,blir typ 20 sekunder mellan var spolning,känns mer våglikt. Vad tror ni? Är 2 liter för lite för ett 125L?

• 5 svar
    • 838 visningar
  17. Started by Nito,

jag tänkte inte konstra till det och tänkte min sump såhär, någon som ser något galet?

• 3 svar
    • 837 visningar
  18. Started by gesi,

vad uppstår fosfat och framförallt för höga halter av och är fosfatfilter överkurs?? jag har eb riktigt bra skummare, uv-c och nitrat filter..

19. Started by havre,

Jag har genom snirkliga vägar fått mina vantar på en pH-mätaren från Hanna. Min kunskap om denna typ av instrument är, milt sagt, begränsad och jag behöver kalibrera den. Hur fås kunskapen om vilken kalibreringsvätska som är lämplig för denna apparat? När jag tittade på en hemsida fanns det kalibreringsvätska pH 7 och pH 9. Mvh Thomas

• 2 svar
    • 837 visningar
  20. Started by Magnus Sjöberg,

Har kollat lite på alla bilder som finns här på SG och har upptäckt att det är en del av oss som har gröna vanliga akvarieslangar i sina saltvattensburkar. Jag har hört att dom löser upp sig efter ett tag i saltvatten och att man ska använda dom 400ggr så dyra siliconslangarna som brukar vara transparanta. Är det någon som vet något annat eller är det bara en av alla myter som finns i hobbyn?

21. Started by slarvid,

fick med en sån när jag köpte mitt förrförra kar. Vad är EC och TDS? http://www.hannainst.com/usa/prods2.cfm?id=033&ProdCode=HI%2098311 och, är det något bra att ha i saltvärlden?

22. Started by Ahab,

Fick en helt ny UPS idag som blivit över på jobbet. Tänkte ha den som backupp vid strömavbrott för att driva min Tunze nanostreamer på 7 w. Någon som kan räkna ut hur länge jag skulle kunna driva denna mha följande tabell? http://www.apc.com/products/runtime_for_extendedruntime.cfm?upsfamily=17 Jag har en BK350EI Funderar också på om det finns någon teknikkunnig på forumet som har någon idé om hur man skulle kunna bli meddelad om att det är strömavbrott hemma? Kanske via sms eller mail till mobilen.

23. Started by akutmottagning,

Kan inte bestämma mig vilken ph controller jag ska köpa till min calcium reaktor. Kraven är att det ska vara av god kvalitet och kunna styra en magnetventilen.

24. Started by Maro,

Hejsan ,undrar om någon vet om liten smidig genomföring som man kan dra på en slang. Tänkte ha 2 st i överinningsboxen till uv-et. Vill inte ha något synlig teknik och samtidigt ha uv intag o utsläpp i tanken o ej i sump Mvh Magnus

• 1 svar
    • 833 visningar
  25. Started by Mazi,

Kan man få för mycket Calcium i vattnet om man använder calciumreaktor ? Hur vet man att man behöver tillsätta spårämnen ? Hur ofta gör man det ? MVH Mazi

• 1 svar
    • 833 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.