Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Har min två Tunze kontroller med en ph / redox prober i sista fack på min sump , retur pumpen finns också . Samtidigt har jag osmolatoren och balling dosering 3ch som doseras i samma fack. Vart brukar ni ha de proberna ?

• 3 svar
    • 868 visningar
  2. Started by Datate,

Skrev ju tidigare en tråd om glastjocklek till en sumpmodifiering. Nu har jag gjort en extremt välgjord ritning på hur jag tänkt mig. Tror ni detta skulle funka? Tanken är att Ca-reaktorn skall bort. Där reaktorn står idag skall skummaren placeras. 17cm från vänstra kanten sätts en glasskiva in som delar av sumpen. Skivan skulle bli 52cm hög (sumpen är 60cm hög), vilket skulle ge en vattenkammare på ca 45L. Meningen är att jag skall kunna blanda ca40L åt gången. Tanken är då att vattnet rinner ner från överrinningsboxen ner i blandarfacket, och över kanten på denna ner i sumpen. När jag vill blanda nytt vatten flyttar bara avrinningsröret från blandarfacket till sumpdelen…

• 0 svar
    • 867 visningar
  3. Started by Ahab,

Fick en helt ny UPS idag som blivit över på jobbet. Tänkte ha den som backupp vid strömavbrott för att driva min Tunze nanostreamer på 7 w. Någon som kan räkna ut hur länge jag skulle kunna driva denna mha följande tabell? http://www.apc.com/products/runtime_for_extendedruntime.cfm?upsfamily=17 Jag har en BK350EI Funderar också på om det finns någon teknikkunnig på forumet som har någon idé om hur man skulle kunna bli meddelad om att det är strömavbrott hemma? Kanske via sms eller mail till mobilen.

4. Started by Mazi,

Kan man få för mycket Calcium i vattnet om man använder calciumreaktor ? Hur vet man att man behöver tillsätta spårämnen ? Hur ofta gör man det ? MVH Mazi

• 1 svar
    • 866 visningar
  5. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Har en 350 liters burk med sump. Burken är 2 månader. Har två små fiskar och några räkor. Har fått möjlighet att köpa 15 kg LS till mina nuvarande 45. Får ett bra pris på stenen men om jag köper den får skummaren vänta ytterligare 1 månad eller 2.Har inga planer på att köpa fler fiskar på ett bra tag. Ska jag köpa skummaren innan LS? __________________ pipen

• 9 svar
    • 866 visningar
  6. Started by Magnus85,

det jag undrar är om det är värt dom extra pengarna som en tunze 3155 kostar mot 3152an? vad är skillnaden ? måste skaffa mig någon osmolator nu innan semestern drar igång och man ska ut å fara på massa skit =) mvh magnus

• 3 svar
    • 866 visningar
  7. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Tjena! vad tror ni blir bäst av följande till ett 375 som jag har tänkt ha koraller och anemoner i: 2 st 150 W MH och 2 lysrör ca:3900 kr 1 st 150 W MH och 2 T5 56 Wca: 3291 Kr 4 st T5 56 W ca: 3500 kr Mvh Filip

• 4 svar
    • 865 visningar
  8. Någon som testat denna?

• 0 svar
    • 865 visningar
  9. Started by alexochingencarina,

Fick min osmos idag och undrar lite om silikatfiltret. Som jag förstår ska silikatfiltret sitta som sista filter. Då antar jag att den ska kopplas på den blå slangen? Sen undra jag om det spelar någon roll åt vilket håll silikatfiltret sitter?

10. Started by Magnus Sjöberg,

Har kollat lite på alla bilder som finns här på SG och har upptäckt att det är en del av oss som har gröna vanliga akvarieslangar i sina saltvattensburkar. Jag har hört att dom löser upp sig efter ett tag i saltvatten och att man ska använda dom 400ggr så dyra siliconslangarna som brukar vara transparanta. Är det någon som vet något annat eller är det bara en av alla myter som finns i hobbyn?

11. Started by nelson,

Hejsan! Jag undrar om ni som har eller haft SCWD skulle vilja svara här ang om ni köpt dem i Sverige eller i Utlandet och om de låter mycket. Min är köpt på Ebay och låter som en märklinjärnväg. Mvh Nelson

12. Started by gesi,

vad uppstår fosfat och framförallt för höga halter av och är fosfatfilter överkurs?? jag har eb riktigt bra skummare, uv-c och nitrat filter..

13. Started by Jocke,

Tjenare! Jag undrar om det finns någon mätare som klarar av att mäta PH,NITRATE,NITRITE,PHOSPHATE,AMMONIA?. MVH JOCKE

• 1 svar
    • 861 visningar
  14. Started by epkbal,

Hej, Någon som har erfarenhet av denna kylaren? mvh Björn

• 0 svar
    • 861 visningar
  15. Started by Maro,

Hejsan ,undrar om någon vet om liten smidig genomföring som man kan dra på en slang. Tänkte ha 2 st i överinningsboxen till uv-et. Vill inte ha något synlig teknik och samtidigt ha uv intag o utsläpp i tanken o ej i sump Mvh Magnus

• 1 svar
    • 860 visningar
  16. Started by Walle_j,

Jag har köpt ett 18w coralife Uv-c och har letat runt vad jag ska ha för flöde igenom det. Är kass på japanska som det står på i handboken Någon som kan hjälpa mig med en lämplig pump?

• 5 svar
    • 860 visningar
  17. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hejsan! Jag har pysslat en hel del med sötvattensakvarier, och börjar fundera på att ge mig in i ett litet projekt med ett saltvattenskar istället. Jag sitter här och funderar på hur dyrt det egentligen kommer bli. Jag är lite osäker på vad teknikkraven på ett saltvattensakvarie egentligen är. Såvitt jag har förstått så måste man i alla fall ha: - Stark belysning, gärna HQI eller HQL - Skummare - kraftig cirkulationspump/Powerhead - doppvärmare Sen måste man väl ha en hög levande sten också. Är det något mer man måste ha som "grund"? tack på förhand!

• 3 svar
    • 859 visningar
  18. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Tänker köpa ett osmosfilter från AquaCare, Min fråga är om det är värt att lägga på drygt 2000 kr för att få en automatisk sköljning av membranet. Blir det billigare på lång sikt ?

• 1 svar
    • 859 visningar
  19. Started by highlow,

Hej alla glada akvarister . hade saltkar innan men inte med sump, tills det sprack o 300 L vatten rann ut o då tappa ja suget. men har fått tillbaka det igen har precis hämtat hem ett juwel trigon 350 med all teknik till men ja vil göra om sumpen lite för att den gamla ägaren hade samlat all teknik öppet i sumpen. det ja vill sätta i sumpen är: skummare, kalk reaktor och en Ultra violet sterilitator, en retur pump o en insug pump om det behövs, den gamla konfig. akvariet e borrat längstbak och ner till sumpen går ett pvc 50 mm rör i tillopp från akvariet ner till sumpen och ett 15 mm som retur tillbaka i 50 mm röret. vad tycker ni här inne?

• 2 svar
    • 858 visningar
  20. Started by Magnus Johannesson,

Hej. Säkerligen finns svaret i någon gammal tråd. Men vad vore ett forum utan nya trådstarter Jag har ett RSM 130 helt i original som ej är uppstartat ännu. Det har alltså hela huven kvar. Nu köpte jag en Tunze 3155 Osmolator . Är det någon som har använt en sådan i ett RSM 130. ? Och har ett framgångsrecept på detta? Min tanke var att sätta vakten till höger om värmaren och påflödet i stort sett rakt på värmaren. Får jag något bekymmer med detta upplägg?

• 4 svar
    • 858 visningar
  21. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Har lite funderingar på att skapa en sån här anordning som spolar ut ett par liter snabbt i karet med jämna mellanrum. Vad jag funderade på då var väl främst om man skulle kunna använda2st 2 liters petflaskor ovanför karetsom får vattnet från sumpen och spolar åt olika håll.Tänkte det kanske kunde vara bra med relativt korta men täta flöden,blir typ 20 sekunder mellan var spolning,känns mer våglikt. Vad tror ni? Är 2 liter för lite för ett 125L?

• 5 svar
    • 858 visningar
  22. Started by sebbe,

hej! Hålle rpå att starta upp ett salvattensakvarium på 390 liter sakta men säkert. Nu undrar jag vilket jag behöver först och vad som är viktigast av UVC och Osmos: några tips? Jag har ej pengar till både och samtidigt utan undrar vad jag behöver först. Tack på förhand Sebbe

• 4 svar
    • 857 visningar
  23. Started by Skåp,

Det finns ju en kalkylator som anger den minsta längden på överrinningen för ett visst flöde. Men finns det nåt mått på hur högt ytan stiger för ett visst flöde mot en viss längd ??? Kul att veta innan man börjar limma boxen / Mattias

• 3 svar
    • 857 visningar
  24. Started by grasanden,

Är det någon som har kollat in dessa intrument ifrån HannaNorden eller har någon erfarenhet ifrån dem http://www.hannanorden.com/hanna/index.jsp#;cid=009003;v=product;pid=1616;

• 1 svar
    • 857 visningar
  25. Started by per.w,

Har en refraktometer sedan många år som fungerat felfritt... Men nu skulle jag kalibrera den, då jag inte gjort det på ett tag och kände att jag vill ha koll på läget. Köpte alltis renat vatten på apoteket som jag gjort tidigare. Det är det jag använder för att ställa in. jag droppade tre droppar och sen skulle jag skruva. Problemet är att nivån går inte att skruva så det blir 0 i fönstret. Den hamnar en bit under 0 även om man skruvar upp skruven så långt det går. Tips tack..

• Gilla
    • 1 svar
    • 856 visningar

Account

Navigation

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.