Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by Kimozabe,

Ska montera lite saker som jag köpte till min osmos har nu en del frågor då jag inte hittar mina bokmärken angående osmos 1. Jag har köpt en manometer som ska monteras på membranfiltret. Hade ett bokmärke som skrev att vid ett visst tryck så kunde man se att det var dags att byta membran. Någon som har någon input här? Nu när jag skriver så borde man då ha dubbla manometrar? Annars ser man ju inte tryckfallet Eller trycket i ett bostadshus är i stort sätt alltid samma? 2. Har 2 st dubbla tds-mätare. Har även 2 silikatbehållare. Tänkte montera den ena för att mäta före och efter sista silikatbehållare för att kunna se när det är dags att rotera si…

• Gilla
    • 7 svar
    • 882 visningar
  2. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hejsan! Jag har pysslat en hel del med sötvattensakvarier, och börjar fundera på att ge mig in i ett litet projekt med ett saltvattenskar istället. Jag sitter här och funderar på hur dyrt det egentligen kommer bli. Jag är lite osäker på vad teknikkraven på ett saltvattensakvarie egentligen är. Såvitt jag har förstått så måste man i alla fall ha: - Stark belysning, gärna HQI eller HQL - Skummare - kraftig cirkulationspump/Powerhead - doppvärmare Sen måste man väl ha en hög levande sten också. Är det något mer man måste ha som "grund"? tack på förhand!

• 3 svar
    • 881 visningar
  3. Started by Magnus85,

det jag undrar är om det är värt dom extra pengarna som en tunze 3155 kostar mot 3152an? vad är skillnaden ? måste skaffa mig någon osmolator nu innan semestern drar igång och man ska ut å fara på massa skit =) mvh magnus

• 3 svar
    • 881 visningar
  4. Started by Ahab,

Fick en helt ny UPS idag som blivit över på jobbet. Tänkte ha den som backupp vid strömavbrott för att driva min Tunze nanostreamer på 7 w. Någon som kan räkna ut hur länge jag skulle kunna driva denna mha följande tabell? http://www.apc.com/products/runtime_for_extendedruntime.cfm?upsfamily=17 Jag har en BK350EI Funderar också på om det finns någon teknikkunnig på forumet som har någon idé om hur man skulle kunna bli meddelad om att det är strömavbrott hemma? Kanske via sms eller mail till mobilen.

5. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej, Har märkt att det råder lite delade meningar med var man skall sätt uv-filtret för att uppnå bästa effekt. När jag pratade med en handlare sist sa han att jag inte skulle sätta den i sumpen (inte lika effektivt sa han), vilket hade varit absolut smidigast. Någon som har några funderingar på detta, och om det överhuvudtaget spelar någon roll? __________________ Mvh Nicklas

• 2 svar
    • 880 visningar
  6. Started by oualid,

Hej. Mitt kar är kopplat till en extern filter, en Sera 400. Jag fick höra från många håll att man inte ska använda filtervadd som följer med filtret. Är det nån som vet varför man inte ska göra det? /Oualid

• 5 svar
    • 879 visningar
  7. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Är det någon som har erfarenhet av Tropical Marines sandfilter ? Tacksam för lite informatin __________________ MVH Peter

• 0 svar
    • 879 visningar
  8. Started by Mazi,

Kan man få för mycket Calcium i vattnet om man använder calciumreaktor ? Hur vet man att man behöver tillsätta spårämnen ? Hur ofta gör man det ? MVH Mazi

• 1 svar
    • 878 visningar
  9. Started by akutmottagning,

Kan inte bestämma mig vilken ph controller jag ska köpa till min calcium reaktor. Kraven är att det ska vara av god kvalitet och kunna styra en magnetventilen.

10. Started by havre,

Jag har genom snirkliga vägar fått mina vantar på en pH-mätaren från Hanna. Min kunskap om denna typ av instrument är, milt sagt, begränsad och jag behöver kalibrera den. Hur fås kunskapen om vilken kalibreringsvätska som är lämplig för denna apparat? När jag tittade på en hemsida fanns det kalibreringsvätska pH 7 och pH 9. Mvh Thomas

• 2 svar
    • 878 visningar
  11. Started by Jonas777,

Vill tipsa om denna smidiga lilla pryl för er som vill ha ett sms om det blir strömavbrott eller stora temperatur skillnader. Sök på Google så hittar ni var ni kan köpa den, och den funkar till comviq, Telia, Telenor, ej 3. Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

• Gilla
    • 2 svar
    • 878 visningar
  12. Started by Freddesss,

Min pump för top off är lite för stor för att passa genom mynningen på en dunk tyvärr. Vad använder ni att ha vatten i? Just nu står min öppet så en spann är inte optimalt.

• 6 svar
    • 878 visningar
  13. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Har en 350 liters burk med sump. Burken är 2 månader. Har två små fiskar och några räkor. Har fått möjlighet att köpa 15 kg LS till mina nuvarande 45. Får ett bra pris på stenen men om jag köper den får skummaren vänta ytterligare 1 månad eller 2.Har inga planer på att köpa fler fiskar på ett bra tag. Ska jag köpa skummaren innan LS? __________________ pipen

• 9 svar
    • 876 visningar
  14. Started by Keevenru,

Hei! Er det noen her inne som har bygget sump til sin Aqua Medic Chromis?

• 0 svar
    • 876 visningar
  15. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Ska starta upp ett 600-liters akvarium och undrar om denna skummare skulle räcka? Någon som har några erfarenheter av denna skummare eller kan rekommendera någon annan skummare som skulle passa bra till ett akvarium i den storleken men som inte är allt för dyr?

• 1 svar
    • 876 visningar
  16. Started by grasanden,

Är det någon som har kollat in dessa intrument ifrån HannaNorden eller har någon erfarenhet ifrån dem http://www.hannanorden.com/hanna/index.jsp#;cid=009003;v=product;pid=1616;

• 1 svar
    • 876 visningar
  17. Started by Magnus Sjöberg,

Har kollat lite på alla bilder som finns här på SG och har upptäckt att det är en del av oss som har gröna vanliga akvarieslangar i sina saltvattensburkar. Jag har hört att dom löser upp sig efter ett tag i saltvatten och att man ska använda dom 400ggr så dyra siliconslangarna som brukar vara transparanta. Är det någon som vet något annat eller är det bara en av alla myter som finns i hobbyn?

18. Started by Datate,

Skrev ju tidigare en tråd om glastjocklek till en sumpmodifiering. Nu har jag gjort en extremt välgjord ritning på hur jag tänkt mig. Tror ni detta skulle funka? Tanken är att Ca-reaktorn skall bort. Där reaktorn står idag skall skummaren placeras. 17cm från vänstra kanten sätts en glasskiva in som delar av sumpen. Skivan skulle bli 52cm hög (sumpen är 60cm hög), vilket skulle ge en vattenkammare på ca 45L. Meningen är att jag skall kunna blanda ca40L åt gången. Tanken är då att vattnet rinner ner från överrinningsboxen ner i blandarfacket, och över kanten på denna ner i sumpen. När jag vill blanda nytt vatten flyttar bara avrinningsröret från blandarfacket till sumpdelen…

• 0 svar
    • 875 visningar
  19. Started by Kimozabe,

Jaha, verkar som pumpen på min ena osmolator gett upp. Jag hör att den jobbar men det kommer inget vatten. Beställde 2 nya men tänkte ställa frågan här först innan den kasseras...... Finns det något man kan göra? Den går inte att öppna och kontrollera/tas isär? Mvh Kim

• 3 svar
    • 875 visningar
  20. Started by Tedb,

Hittade en Sms enhet till IKS väldigt billigt http://www.aquazoo24.de/Mess___Regeltechnik.42/IKS_Mess-Regelelektronik.329/IKS_SMS_Modul.1803.html

• 3 svar
    • 875 visningar
  21. Started by epkbal,

Hej, Någon som har erfarenhet av denna kylaren? mvh Björn

• 0 svar
    • 875 visningar
  22. Started by Walle_j,

Jag har köpt ett 18w coralife Uv-c och har letat runt vad jag ska ha för flöde igenom det. Är kass på japanska som det står på i handboken Någon som kan hjälpa mig med en lämplig pump?

• 5 svar
    • 875 visningar
  23. Started by Jocke,

Tjenare! Jag undrar om det finns någon mätare som klarar av att mäta PH,NITRATE,NITRITE,PHOSPHATE,AMMONIA?. MVH JOCKE

• 1 svar
    • 874 visningar
  24. Hittade en väldigt bra informationstext som jag delar med mig av: "A good rule of thumb is to replace your sediment filter and carbon block after six months. A more precise way to maximize the useable life of these two filters is to use a pressure gauge to identify when pressure reaching the membrane starts to decline. This is your indication one or both of the filters is beginning to clog. Also be cognizant of the chlorine capacity of the carbon block. The Matrikx+1 (“Chlorine Guzzler”) for example will remove 99% of chlorine from 20,000 gallons of tap water presented at 1 gpm. Original equipment suppliers commonly provide carbon cartridges rated at 2,000…

• 1 svar
    • 874 visningar
  25. Started by gesi,

vad uppstår fosfat och framförallt för höga halter av och är fosfatfilter överkurs?? jag har eb riktigt bra skummare, uv-c och nitrat filter..

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.