Övrig teknik
3 027 ämnen i detta forum
-
Electronic Calcium Monitoring http://reefkeeping.com/issues/2005-04/rhf/index.htm
-
- 0 svar
- 926 visningar
-
-
Någon här som vet vad det är för mått på en 20mm genomföring, http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=969 på det bredaste stället? Tänker närmast på den sida som hamnar i själva akvariumet.
-
- 2 svar
- 926 visningar
-
-
Hur gör ni som använder en probe finns det några tips på hur man får bäst livstid på sin probe?
-
-
- 4 svar
- 926 visningar
- 1 följare
-
-
Hej Jag testar med att bygga tritonsump och efter att ha gjort ett snabbt test, så låter en del när den går från refuge till skimmer section i mitten en del på grund av vattenfallet, Jag vill helst inte minska retur pump speed eftersom det är inte är vad tritonmetoden rekommenderar. Jag tänkte borra ett hål i glasskivan mellan refugen och skimmer och sätta ett bulkhead med gate valve så att vattnet rinner över till skimmer section via denna väg. Visst, jag kommer att komma upp med något skydd eller egg crate för att minska chaeto från att slippa till gate valve Överflödskam kommer att sitta på toppen av glasskivan ifall gate valve är blockerat Ja…
-
sitter och planerar sumpbygget och vill göra det enkel så jag undrar om det är ok att mata skummaren och uvc med samma pump och att vattnet först går genom uvc och sedan till skummaren? -för/nackdelar?
-
- 5 svar
- 925 visningar
-
-
Tjena! Jag ska flytta från min lägenhet till ett hus inom kort. Det jag undrar är hur mycket vatten jag kan byta ut utan att akvariet tar för mycket skada. Några tips vad jag ska använda för att ta med allt vatten som jag skall ha med mig... /DaVe
-
Som vanligt brukar jag läsa reklamen som kommer i brevlådan. Denna vecka (start 13 aug.) har Lidl ett erbjudande som kanske kan vara av intresse. USB Mikroskop med integrerad kamera för fotografering eller videoinspelning • Förstoringsgrad 20 x, 80 x och 350 x • Valbar funktion för infallande ljus och genomlysning, med ljusinställning för optimal belysning • Inkl. bildredigeringsprogram ”Photomizer SE“ • Dataöverföring och strömförsörjning över USB 2.0 inkl. 2 m kabel • Låsbar låda med förberedda, permanenta preparat, objektglas och täckglas, 2 prepareringsnålar och 1 specialpincett • Mått: 15x27,5x15 cm • 5 års garanti med priset 349:- läs mer här
-
- 0 svar
- 923 visningar
-
-
Hej, Vilken sorts slang skall man använda till saltvatten? Silikon kan man ju använda, men den är fruktansvärt dyr! Kan man använda vanlig plastslang, typ Eheim eller liknande? Det finns ju PVC-slang också? Hjälp uppskattas! /Jan-Erik
-
- 2 svar
- 923 visningar
-
-
Var hittar man en sån här? Dom hade på den sidan innan men finns tyvärr inte kvar.
-
- 2 svar
- 923 visningar
-
-
Satt uppe och vände tillbaks dygnet och gjorde en tämligen värdelös open office kalkyl men om nån är intresserad så räknar den ut lite nyttigheter samlat på ett ställe. Mest enkla grejer som gallons, turf, volym, salt mängd, etc. Ganska enkel att ställa in om man vill ändra värdena. Vill tillägga att jag inte har något saltvattens kar i rullning, utan denna gjorde jag för att underlätta lite i uppstartnings fasen, jag ville också ha med drain pipe size och ytarinning men det var för krångligt iaf när jag inte sovit Ta spara som http://www.claesdesign.com/akvarium/Akvarie kalkylator.ods
-
- 4 svar
- 922 visningar
-
-
Tjenare! Håller på och planerar mitt nya kar. Jag vill ha en ytavrinnings box i plexi som är i samma färg som bakglasrutan. Hur limmar man plexi mot glas?. Någon som har något förslag på ett bra program som man kan rita upp karet i?. MVH Jocke
-
- 1 svar
- 921 visningar
-
-
Har precis kopplat in min Kalkvattenreaktor. Det är en Aqua Medic NL300 (kan heta ML300 också, ser inte vad det står). Hur lång tid ska den stå med den interna pumpen på innan jag kan börja droppa i vattnet i sumpen? Jag har svårt att förstå hur vattnet kommer att övergå från det grumliga vatten som det är nu till klart vatten när pumpen rör upp vattnet. Det står visserlig$en i den manual jag hittade på simonstorps hemsida att vattnet kommer att klarna efter viss tid. Hur lång tid kan det ta?
-
- 0 svar
- 921 visningar
-
-
Hej. Har en FM bio pellets reaktor som jag fyllt på med 200g pellets. Enligt påsens rekommendationer så ligger jag nu strax över min för akvarie volymen. Nu till problemet andra reaktorer jag har sett så cirkulerar pelletsen mer än vad det gör i min. Motsat sida från där pumpen sitter står det mer stilla än rör sig. Kan detta bero på att det är ganska lite pellets i reaktorn? Pumpen är fullt öppen så den ger Max. pelletsen ligger löst så densiteter inte ihopp.
-
- 3 svar
- 921 visningar
-
-
Vi har besök av två kunder. De tillverkar stora industrikylare. Den ena av herrarna hade jag frågat för någon månad sedan om de hade kontakt på kylslinga i titan vilket jag fick då ett nja på.. Han frågade mig nu om jag hade fått tag i något titanrör och jag sa nej då jag har valt en annan lösning... Den andra killen såg då lite frågande och fundersam ut och frågade mig vilken storlek jag hade behövt.... "tja max 16 mm..." Fick då svaret från honom. " Nedrans otur. Vi skrotade ut en hel hög 1/2" titanrör i förra veckan..." Bhhuuuhhäää :-( Snacka om vilken fin kylanläggning jag hade kunnat bygga av detta för en billig peng :'(
-
- 0 svar
- 921 visningar
-
-
Det finns ju en kalkylator som anger den minsta längden på överrinningen för ett visst flöde. Men finns det nåt mått på hur högt ytan stiger för ett visst flöde mot en viss längd ??? Kul att veta innan man börjar limma boxen / Mattias
-
- 3 svar
- 921 visningar
-
-
-
kan man änvända vanliga hinkar som man köper i affären. Tänkte bygga min ytavrinig utav enhink. dela den på mitten och sedan sätta dom på varsinn sida av akvariet. men jag tänkte om hinkarna innehåller nått skumt ämne? M.V.H Peter
-
Ska starta ett akvarie till, fish only. Undrar därför om det är någon som vet nån bra butik eller glasmästare av måtbeställda akvarier i eller runt Malmö!? Fördel om dom har bra priser också...
-
- 1 svar
- 920 visningar
-
-
Jag har tagit loss gallret på min Tunze ytavrinningsbox några gånger för rengöring, och nu verkar slitaget ha fått gallret att sitta lite löst så att det ger ifrån sig klickande ljud av vattenvågorna i karet. Har fler än jag drabbats av detta? Jag har klämt fast gallret med en bit luftslang, men om plasten slits ännu mer i framtiden kanske inte gallret sitta kvar alls?
-
- 0 svar
- 920 visningar
-
-
När det gäller tankgenomföringar, PVC. Hur fasen vet man vilken gänga det är, så man kan köpa en gängad fortsättning och koppla på sig med? (För att enkelt kunna dela och plocka bort tankgenomföringen vid behov) Jag antar att det är standard dimmensioner för VVS, men det gör inte mig ett dugg klokare. Kan man vara så ful att man kör på rördimmensionen, och gängan automatiskt stämmer? Har genomföringar för 20 & 40mm i den nya projektbaljan. B!
-
- 4 svar
- 919 visningar
-
-
Går det att laga på nått sätt? Har hört att det går ev. att putsa bort.. Ingen annan ser den men jag stör mig på den dagligen
-
- 1 svar
- 919 visningar
-
-
Hej. Jag skall starta ett saltvattensakvarium snart. När sommaren är slut så kommer ekonomin att tillåta lite utgifter och med lite tur så har jag en större lägenhet så att jag kan övertala tanten där hemma att jag behöver ett akvarium till. Akvariumet skall vara på ca600 liter och vad jag har förstått så är det bra med ytavrining, så det skall jag få instalerat av glasmästaren på samma gång som han borrar hål. Nu till mitt problem. jag har svårt att få beggrepp om vad jag behöver.Jag har läst hur mycket som hällst men får ingen övergripande koll på vad jag skall skaffa. Det jag vet att jag behöver är, lampa, sump, cirkulations pumpar (har några ), skummare, kalkreaktor …
-
Har en mixer.. Men cirkulationspumpen stannar.. blir kalk mellan axeln och rotorn.. så att den stannar upp helt.. Det har den gjort nu flera gånger sedan jag köpte den.. Nån mer som har problem med sin?
-
- 1 svar
- 917 visningar
-
-
Hej !! Efter att ha haft mitt kar igång i snart 3 år så är jag trött på att alltid ha dåliga kalkvärden. De ligger runt 200 och jag köper någon dyr vätska eller pulver som jag häller i och resultatet blir nästan alltid 0. Så nu får det bli en kalkreaktor. Min plan är att ta investeringen i 2 steg. Först reaktorn som får gå manuellt i början och sedan PH styrningen när jag får råd. Vilken reaktor tycker ni att man skall köpa? Det behövs ju en tub och lite annat som inte verkar följa med reaktorn. Var köper man sådant? Tacksam för hjälp. Anders P.S. Mitt kar är på ca 400 liter
-
Om man kör separata streamingpumpar i huvudkaret. Är det enbart skummarens kapacitet som är det som man tittar på för att dimensionera cirkulationen mellan sump och huvudkaret? Min skummarpump är på 1000 l/h. Är 1000-1500 faktiska liter lagom för cirkulation till huvudkaret?
-
- 2 svar
- 916 visningar
-