Övrig teknik
3 027 ämnen i detta forum
-
Jag har tagit loss gallret på min Tunze ytavrinningsbox några gånger för rengöring, och nu verkar slitaget ha fått gallret att sitta lite löst så att det ger ifrån sig klickande ljud av vattenvågorna i karet. Har fler än jag drabbats av detta? Jag har klämt fast gallret med en bit luftslang, men om plasten slits ännu mer i framtiden kanske inte gallret sitta kvar alls?
-
- 0 svar
- 904 visningar
-
-
Jag har ett par kassar med 5-10mm korallbitar i och undrar hur jag kan "vätta" det så att jag inte löser upp massa "skit" som jag sedan pytsar ut i akvariet. Koka eller???? //Jens
-
- 0 svar
- 903 visningar
-
-
Har köpt en begagnad Calcium reaktor HCR 110. Har försökt hitta en manual till den på nätet. Men det går inte att hitta. Mailade Grotech om en Manual. Men de skall ha serinummer på den ( som inte finns) Kopia på kvito och bla vart jag köpt den!. Men den har några år på nacken så de uppgifterna går inte få tag på! Vad gör man?? Grotech svarar inte ens tillbaka efter min förklaring samt bilder på den! ??? Kasta den å köpa nån modell som finns en manual att få tag på? Blir defenitivt inget mera från Grotech!
-
- 3 svar
- 903 visningar
-
-
-
en fråga till er med kalkmixer, hur ofta byterni ut kalciumhydroxiden eller fyller ni bara på i mixern? __________________ /Peter G
-
Var hittar man en sån här? Dom hade på den sidan innan men finns tyvärr inte kvar.
-
- 2 svar
- 902 visningar
-
-
Vi har besök av två kunder. De tillverkar stora industrikylare. Den ena av herrarna hade jag frågat för någon månad sedan om de hade kontakt på kylslinga i titan vilket jag fick då ett nja på.. Han frågade mig nu om jag hade fått tag i något titanrör och jag sa nej då jag har valt en annan lösning... Den andra killen såg då lite frågande och fundersam ut och frågade mig vilken storlek jag hade behövt.... "tja max 16 mm..." Fick då svaret från honom. " Nedrans otur. Vi skrotade ut en hel hög 1/2" titanrör i förra veckan..." Bhhuuuhhäää :-( Snacka om vilken fin kylanläggning jag hade kunnat bygga av detta för en billig peng :'(
-
- 0 svar
- 902 visningar
-
-
Har köpt en sådan (Tunze 7094 Multicontroller), men fick inte med någon manual. Är det någon som har en sådan? Eller vet var man kan få tag i en? /Jens
-
- 1 svar
- 901 visningar
-
-
Tjenare! Håller på och planerar mitt nya kar. Jag vill ha en ytavrinnings box i plexi som är i samma färg som bakglasrutan. Hur limmar man plexi mot glas?. Någon som har något förslag på ett bra program som man kan rita upp karet i?. MVH Jocke
-
- 1 svar
- 901 visningar
-
-
Fick en helt ny UPS idag som blivit över på jobbet. Tänkte ha den som backupp vid strömavbrott för att driva min Tunze nanostreamer på 7 w. Någon som kan räkna ut hur länge jag skulle kunna driva denna mha följande tabell? http://www.apc.com/products/runtime_for_extendedruntime.cfm?upsfamily=17 Jag har en BK350EI Funderar också på om det finns någon teknikkunnig på forumet som har någon idé om hur man skulle kunna bli meddelad om att det är strömavbrott hemma? Kanske via sms eller mail till mobilen.
-
Hej. Mitt kar är kopplat till en extern filter, en Sera 400. Jag fick höra från många håll att man inte ska använda filtervadd som följer med filtret. Är det nån som vet varför man inte ska göra det? /Oualid
-
Jag har köpt ett 18w coralife Uv-c och har letat runt vad jag ska ha för flöde igenom det. Är kass på japanska som det står på i handboken Någon som kan hjälpa mig med en lämplig pump?
-
- 5 svar
- 901 visningar
-
-
Hejsan! Jag har pysslat en hel del med sötvattensakvarier, och börjar fundera på att ge mig in i ett litet projekt med ett saltvattenskar istället. Jag sitter här och funderar på hur dyrt det egentligen kommer bli. Jag är lite osäker på vad teknikkraven på ett saltvattensakvarie egentligen är. Såvitt jag har förstått så måste man i alla fall ha: - Stark belysning, gärna HQI eller HQL - Skummare - kraftig cirkulationspump/Powerhead - doppvärmare Sen måste man väl ha en hög levande sten också. Är det något mer man måste ha som "grund"? tack på förhand!
-
Hej. Har en FM bio pellets reaktor som jag fyllt på med 200g pellets. Enligt påsens rekommendationer så ligger jag nu strax över min för akvarie volymen. Nu till problemet andra reaktorer jag har sett så cirkulerar pelletsen mer än vad det gör i min. Motsat sida från där pumpen sitter står det mer stilla än rör sig. Kan detta bero på att det är ganska lite pellets i reaktorn? Pumpen är fullt öppen så den ger Max. pelletsen ligger löst så densiteter inte ihopp.
-
- 3 svar
- 898 visningar
-
-
hur bygger man ett aktivtkol filter, eller hur funkar dom? ska man ta ett rör och fylla det med kol och sedan låta vattnet droppa igenom eller ska man trycksätta det med en pump som gör att det filtreras lite snabbare? är tacksam för alla tips och eventuella länkar tack på förhand Peter
-
Det finns ju en kalkylator som anger den minsta längden på överrinningen för ett visst flöde. Men finns det nåt mått på hur högt ytan stiger för ett visst flöde mot en viss längd ??? Kul att veta innan man börjar limma boxen / Mattias
-
- 3 svar
- 897 visningar
-
-
Kan man få för mycket Calcium i vattnet om man använder calciumreaktor ? Hur vet man att man behöver tillsätta spårämnen ? Hur ofta gör man det ? MVH Mazi
-
- 1 svar
- 896 visningar
-
-
Kan inte bestämma mig vilken ph controller jag ska köpa till min calcium reaktor. Kraven är att det ska vara av god kvalitet och kunna styra en magnetventilen.
-
- 1 svar
- 896 visningar
-
-
Skulle vilja ha en lampa som tänds automatiskt i sumputrymmet, finns det såna saker färdiga i delar med kontakt för dörren? precis som ett kylskåp fungerar alltså
-
- 3 svar
- 896 visningar
-
-
Är det någon som har kollat in dessa intrument ifrån HannaNorden eller har någon erfarenhet ifrån dem http://www.hannanorden.com/hanna/index.jsp#;cid=009003;v=product;pid=1616;
-
- 1 svar
- 895 visningar
-
-
Som vanligt brukar jag läsa reklamen som kommer i brevlådan. Denna vecka (start 13 aug.) har Lidl ett erbjudande som kanske kan vara av intresse. USB Mikroskop med integrerad kamera för fotografering eller videoinspelning • Förstoringsgrad 20 x, 80 x och 350 x • Valbar funktion för infallande ljus och genomlysning, med ljusinställning för optimal belysning • Inkl. bildredigeringsprogram ”Photomizer SE“ • Dataöverföring och strömförsörjning över USB 2.0 inkl. 2 m kabel • Låsbar låda med förberedda, permanenta preparat, objektglas och täckglas, 2 prepareringsnålar och 1 specialpincett • Mått: 15x27,5x15 cm • 5 års garanti med priset 349:- läs mer här
-
- 0 svar
- 894 visningar
-
-
Har en refraktometer sedan många år som fungerat felfritt... Men nu skulle jag kalibrera den, då jag inte gjort det på ett tag och kände att jag vill ha koll på läget. Köpte alltis renat vatten på apoteket som jag gjort tidigare. Det är det jag använder för att ställa in. jag droppade tre droppar och sen skulle jag skruva. Problemet är att nivån går inte att skruva så det blir 0 i fönstret. Den hamnar en bit under 0 även om man skruvar upp skruven så långt det går. Tips tack..
-
-
- 1 svar
- 893 visningar
-
-
Hej alla glada akvarister . hade saltkar innan men inte med sump, tills det sprack o 300 L vatten rann ut o då tappa ja suget. men har fått tillbaka det igen har precis hämtat hem ett juwel trigon 350 med all teknik till men ja vil göra om sumpen lite för att den gamla ägaren hade samlat all teknik öppet i sumpen. det ja vill sätta i sumpen är: skummare, kalk reaktor och en Ultra violet sterilitator, en retur pump o en insug pump om det behövs, den gamla konfig. akvariet e borrat längstbak och ner till sumpen går ett pvc 50 mm rör i tillopp från akvariet ner till sumpen och ett 15 mm som retur tillbaka i 50 mm röret. vad tycker ni här inne?
-
- 2 svar
- 893 visningar
-
-
Jag har genom snirkliga vägar fått mina vantar på en pH-mätaren från Hanna. Min kunskap om denna typ av instrument är, milt sagt, begränsad och jag behöver kalibrera den. Hur fås kunskapen om vilken kalibreringsvätska som är lämplig för denna apparat? När jag tittade på en hemsida fanns det kalibreringsvätska pH 7 och pH 9. Mvh Thomas
-
- 2 svar
- 892 visningar
-
-
Hej, Har märkt att det råder lite delade meningar med var man skall sätt uv-filtret för att uppnå bästa effekt. När jag pratade med en handlare sist sa han att jag inte skulle sätta den i sumpen (inte lika effektivt sa han), vilket hade varit absolut smidigast. Någon som har några funderingar på detta, och om det överhuvudtaget spelar någon roll? __________________ Mvh Nicklas