Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
Hittat denna produkt på fish-street easyjet overflow pipe, antar att det behövs ett förborrat hål, men i vilken storlek ?
-
- 2 svar
- 832 visningar
-
-
Hej har ni sten i facket där rören går ner till sumpen? eller har ni fyllat det facket med sten och spirax? mvh Pär
-
Har just köpt denna men ej testat. Frågor: - Måste man avlägsna skruvhållaren från foderautomaten för att kunna öppna batteriluckan? - Kan man använda små bitar av nori, eller fastnar de? - Går det att blanda olika storlekar av pellets/flingor, eller kommer de minsta bitarna att tömmas ur före de större?
-
-
- 1 svar
- 831 visningar
-
-
-
hur gör ni för att inte bli störd av ljuset ifrån era armaturer som ni har till era akvarium ? __________________ /Igge
-
Hejsan, är det någon som vet ifall det finns något sätt att enkelt bli av med allt grejs som flyter omkring på ytan?Jag brukar rensa med en burk som jag håller just under ytan men efter 2 dar är det fullt igen.jag har ingen sump. nån slags ytavrinning utan att ta upp hål? mvh roger
-
Hej allihop, Hur styr ljuset i era burkar. Jag har ett Akvastabil 360 liters med deras originalbelysning med 4 st T5. Hur många timmar bör jag köra ljuset på 100%? Just nu kör jag: 00:00 1% 07:00 0% 09:00 25% 16:00 100% 20:00 100% 21:00 50% 22:00 5% 23:00 1% Synpunkter på det? MVH Johan
-
- 3 svar
- 828 visningar
-
-
Har en reaktor m inte fått ändan ur vagnen, hur stor skillnad gör det egentligen ?
-
- 0 svar
- 828 visningar
-
-
Mitt kar verkar ej ha ytavrinning. vid insuget till bakre sumpen lägger jag en bit "smink" vadd för att få en ytavrinning till sumpen. problemet som uppstår är att vadded samlar på sig smuts och blir brunt där av så blir vatten nivån där bak mycket lägre, skummaren måste omplaceras djupare för att fungera korrekt och även ato. har nån något bra tips hur jag skulle kunna fixa en permanent ytavrinning utan användning av vadd. Skulle det funka med en bit svart plast som jag limmar på ?
-
Har en mixer.. Men cirkulationspumpen stannar.. blir kalk mellan axeln och rotorn.. så att den stannar upp helt.. Det har den gjort nu flera gånger sedan jag köpte den.. Nån mer som har problem med sin?
-
- 1 svar
- 827 visningar
- 1 följare
-
-
Jag har bestämt mig för att skaffa ett saltvattensakvarium efter sommaren. Jag har kikat på Aqua-medics-Percula 120, är det någon som har erfarenhet eller synpunkter angående karet så skulledet vara väldigt uppskattat. Tänkte börja med lite tåliga fiskar och mjukkoraller, och även köpa en osmosis Är det något annat som är ett måste för en nybörjare helt utan erfarenhet? (förutom kundskap) Ha det gott/ R.G
-
Tjenare! Har några frågor om min reaktor ska starta upp den. Hur ställer man in manometern som sitter på flaskan?,kranen på flaskan helt öppen och sen då. Det sitter ju två kranar till på den,en stor och en liten nålventil. När det kommer in gas i första kammaren så sjunker vatten nivån i kammaren ner till där styrningen sitter ska det göra det?. Det låter väldigt högt om dom två slangarna från sediment kammaren ska det göra det?. Eller har jag för bra drag i min luftpump?. Kan man ställa trycket på en Schego WS3 300 l/t ?. MVH Jocke
-
- 0 svar
- 827 visningar
-
-
-
Ska starta ett akvarie till, fish only. Undrar därför om det är någon som vet nån bra butik eller glasmästare av måtbeställda akvarier i eller runt Malmö!? Fördel om dom har bra priser också...
-
- 1 svar
- 826 visningar
-
-
-
Skall ha någonting som jag kan koppla mina papst fläktar till och tittade lite på clasohlson. Hittade några olika sorters transformatorer men hur skall jag veta vilken av dem man skall välja? De får ju inte vara för kraftfulla för då smälter ju fläktens motor. mvh Andre
-
det jag undrar är om det är värt dom extra pengarna som en tunze 3155 kostar mot 3152an? vad är skillnaden ? måste skaffa mig någon osmolator nu innan semestern drar igång och man ska ut å fara på massa skit =) mvh magnus
-
- 3 svar
- 826 visningar
-
-
-
Har min två Tunze kontroller med en ph / redox prober i sista fack på min sump , retur pumpen finns också . Samtidigt har jag osmolatoren och balling dosering 3ch som doseras i samma fack. Vart brukar ni ha de proberna ?
-
- 3 svar
- 825 visningar
-
-
Sorry för lite OT, kan tas bort om det sticker i ögonen. Hur värdelös blir en osmos om den ligger ned?
-
- 2 svar
- 824 visningar
-
-
Hej alla glada akvarister . hade saltkar innan men inte med sump, tills det sprack o 300 L vatten rann ut o då tappa ja suget. men har fått tillbaka det igen har precis hämtat hem ett juwel trigon 350 med all teknik till men ja vil göra om sumpen lite för att den gamla ägaren hade samlat all teknik öppet i sumpen. det ja vill sätta i sumpen är: skummare, kalk reaktor och en Ultra violet sterilitator, en retur pump o en insug pump om det behövs, den gamla konfig. akvariet e borrat längstbak och ner till sumpen går ett pvc 50 mm rör i tillopp från akvariet ner till sumpen och ett 15 mm som retur tillbaka i 50 mm röret. vad tycker ni här inne?
-
- 2 svar
- 824 visningar
-
-
hej! Hålle rpå att starta upp ett salvattensakvarium på 390 liter sakta men säkert. Nu undrar jag vilket jag behöver först och vad som är viktigast av UVC och Osmos: några tips? Jag har ej pengar till både och samtidigt utan undrar vad jag behöver först. Tack på förhand Sebbe
-
- 4 svar
- 824 visningar
-
-
Det finns ju en kalkylator som anger den minsta längden på överrinningen för ett visst flöde. Men finns det nåt mått på hur högt ytan stiger för ett visst flöde mot en viss längd ??? Kul att veta innan man börjar limma boxen / Mattias
-
- 3 svar
- 824 visningar
-
-
-