Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
-
fick med en sån när jag köpte mitt förrförra kar. Vad är EC och TDS? http://www.hannainst.com/usa/prods2.cfm?id=033&ProdCode=HI%2098311 och, är det något bra att ha i saltvärlden?
-
Har just köpt denna men ej testat. Frågor: - Måste man avlägsna skruvhållaren från foderautomaten för att kunna öppna batteriluckan? - Kan man använda små bitar av nori, eller fastnar de? - Går det att blanda olika storlekar av pellets/flingor, eller kommer de minsta bitarna att tömmas ur före de större?
-
-
- 1 svar
- 817 visningar
-
-
-
Sorry för lite OT, kan tas bort om det sticker i ögonen. Hur värdelös blir en osmos om den ligger ned?
-
- 2 svar
- 815 visningar
-
-
-
Hej allihop, Hur styr ljuset i era burkar. Jag har ett Akvastabil 360 liters med deras originalbelysning med 4 st T5. Hur många timmar bör jag köra ljuset på 100%? Just nu kör jag: 00:00 1% 07:00 0% 09:00 25% 16:00 100% 20:00 100% 21:00 50% 22:00 5% 23:00 1% Synpunkter på det? MVH Johan
-
- 3 svar
- 814 visningar
-
-
Hittat denna produkt på fish-street easyjet overflow pipe, antar att det behövs ett förborrat hål, men i vilken storlek ?
-
- 2 svar
- 814 visningar
-
-
Hej har ni sten i facket där rören går ner till sumpen? eller har ni fyllat det facket med sten och spirax? mvh Pär
-
Undrar om någon kan svara på om en begagnad osmos påverkas negativt av att ej vara inkopplad? Tänker att filter inte mår bra av att ej vara inkopplade? Mvh Kim
-
- 5 svar
- 813 visningar
-
-
Någon som har någon erfarenhet av detta Uvc? 55w eller 85w? Lätt att byta lampa, svår att få tag på utbytes lampa?
-
- 0 svar
- 813 visningar
-
-
Knappast high tech men men.... Tack vare ett observant öga hos min kära fru så kunde en katastrof undvikas. Har köpt några 20liters dunkar på biltema för ett tag sedan. Fyllde 2 med osmosvatten i helgen och satte dessa på parketten. När frugan kom hem idag så frågade hon mig "varför är där vatten runt dunken". Visar sig att den ena dunken antagligen släppt i svetsen och stått och småläckt, ingen aning hur mycket (1-3 liter kanske) men det syns på parketten. Så glöm inte att hålla koll på era dunkar om ni nu använder såna. Mvh Kim
-
- 0 svar
- 813 visningar
-
-
Beställde just en Osmose så jag kan få rent vatten till mitt kommander kar. Men nu undrar jag om det är någom som vet nått om Prodac som akvarielagunen.se säljer... Bu eller bä, bra eller dålig? /Fredrik Johannisson
-
Vilka företag säljer "fabriksbyggd" komplett sump, med skummare, bubbelfälla m.m..
-
- 2 svar
- 812 visningar
- 1 följare
-
-
Har skaffat ett refugium och en overflowbox Box http://www.eshopps.com/products/overflowboxes/pfnano/ Refugium http://www.eshopps.com/products/filters/refugium/cube/ Har nu börjat planera lite på hur detta ska kopplas på ett så säkert sätt som möjligt, alla tips och råd är välkomna! När det gäller returpumpen ska den ha backventil så vatten inte strömmar tillbaka, eller det räcker med borrade hål i röret som mynnar ut i karet? Om jag tittar närmare på overflow så verkar det inte finnas hål i toppen för att suga ut ev bubblor. Ska jag borra och sätta en slang, eller det räcker med att sticka in en luftslang som jag suger manuellt eller med n…
-
- 1 svar
- 812 visningar
-
-
hej! Hålle rpå att starta upp ett salvattensakvarium på 390 liter sakta men säkert. Nu undrar jag vilket jag behöver först och vad som är viktigast av UVC och Osmos: några tips? Jag har ej pengar till både och samtidigt utan undrar vad jag behöver först. Tack på förhand Sebbe
-
- 4 svar
- 812 visningar
-
-
Någon som haren sådan kontrollerade kan förklara hur man skall ställa in den? har ingen kalibrerings vätska till den så hur gör man för att kalibrera den då?
-
- 5 svar
- 812 visningar
-
-
-
Ska starta ett akvarie till, fish only. Undrar därför om det är någon som vet nån bra butik eller glasmästare av måtbeställda akvarier i eller runt Malmö!? Fördel om dom har bra priser också...
-
- 1 svar
- 811 visningar
-
-
-
Hej alla glada akvarister . hade saltkar innan men inte med sump, tills det sprack o 300 L vatten rann ut o då tappa ja suget. men har fått tillbaka det igen har precis hämtat hem ett juwel trigon 350 med all teknik till men ja vil göra om sumpen lite för att den gamla ägaren hade samlat all teknik öppet i sumpen. det ja vill sätta i sumpen är: skummare, kalk reaktor och en Ultra violet sterilitator, en retur pump o en insug pump om det behövs, den gamla konfig. akvariet e borrat längstbak och ner till sumpen går ett pvc 50 mm rör i tillopp från akvariet ner till sumpen och ett 15 mm som retur tillbaka i 50 mm röret. vad tycker ni här inne?
-
- 2 svar
- 811 visningar
-
-
-
Har min två Tunze kontroller med en ph / redox prober i sista fack på min sump , retur pumpen finns också . Samtidigt har jag osmolatoren och balling dosering 3ch som doseras i samma fack. Vart brukar ni ha de proberna ?
-
- 3 svar
- 809 visningar
-
-
Är det någon som har kollat in dessa intrument ifrån HannaNorden eller har någon erfarenhet ifrån dem http://www.hannanorden.com/hanna/index.jsp#;cid=009003;v=product;pid=1616;
-
- 1 svar
- 809 visningar
-
-
Tjenare! Vad heter needle valve på svenska?. Vart kan man köpa såna kranar?. Någon som använder såna kranar?,tänkte ha en sån till mitt nitrat filter så att man inte behöver ställa om flödet varje dag. MVH Jocke
-
- 2 svar
- 808 visningar
-