Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by Robbs,

Hej. Jag lyckas inte hitta någon uträkning för hur många watt jag behöver. Vet att jag hittat på Google för några år sedan. Hur många watt går det åt per liter för att höja en grad över rumstemperatur? Mun Aqua medic controller har ballat ur helt nu. Varnade för 30grader men i själva verket låg tempen på 20.1c.

• Tack
    • 10 svar
    • 3,1k visningar
  2. Started by PatrikD,

Tror ni det räcker med 30cm mellan sumpen och akvariet? Har jag marginal för ev. framtida grejor i sumpen. De flesta skummare tror jag man kan få ur och i. Iallafall med tanke på att mitt akvarium bara är på 250 l och sumpen på 90 l.

• 3 svar
    • 1,7k visningar
  3. Vart får man tag på sådana på nätet? letat länge men hittar inget..alltså som man sätter på utröret på sumpen.utröret är 2 cm

• 0 svar
    • 919 visningar
  4. Started by bjomat,

Nu har jag sökt en del på nätet om Profilux och dess "portar" Jag har tänkt koppla in min diy led på port L1L2 men lyckas inte hitta vad varje "pin" styr (+ el - / kanal 1 /2) Vore väldigt tacksam om någon vet eller kan tipsa om någon länk. Tack på förhand!! Sent from my iPad using Tapatalk

• 12 svar
    • 1,4k visningar
  5. Started by mamadubba,

Någon som vet var man hittar uttagslister med separata brytare för varje uttag? Har sett bilder på sådana här på forumet men hittar inga att köpa nånstans.

• 5 svar
    • 738 visningar
  6. Started by koki,

Hej jag har en deltec 39 w uv filter som inte passar MIT kar (Quartz rören måste bytas 289-: kostar ny) kom med bud pm eller 0723003039

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  7. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Använder ni UV redan vid uppstart av ett nytt kar? Det kan ju vara så att även nyttiga bakterier slås ut. Kanske speciellt intressant om man har rent färsk levande sten.Tacksam för synpunkter Mvh Peter

• 3 svar
    • 924 visningar
  8. Started by Perk,

Ska precis starta upp ett saltvatten. Har varit i två butiker och fått i princip samma uppgifter (till 300 L): 30 kg levande sten 3000 l/tim pumpflås börjar med några få fiskar när vattenvärdena är ok, osv... Men, i den ena butiken tycker de att UV behövs inte till att börja med utan det är viktigare med en skummare. Den andra butiken säger att det är bättre att satsa på ett UV eftersom det är troligare att man slipper sjukdomar då och en skummare inte är nödvändig till att börja med eftersom jag kommer ha begränsat med fiskar i början. Åsikter och erfarenheter?

• 17 svar
    • 2,2k visningar
  9. Started by zeke66,

Hej jag har en fråga och det är hur många timmar per dygn kör ni ert uv? Då jag är tyvärr tvungen att köra detta då min palett kirurg får prick direkt annars..Så hur många timmar per dygn ska jag köra det?

10. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej, Har märkt att det råder lite delade meningar med var man skall sätt uv-filtret för att uppnå bästa effekt. När jag pratade med en handlare sist sa han att jag inte skulle sätta den i sumpen (inte lika effektivt sa han), vilket hade varit absolut smidigast. Någon som har några funderingar på detta, och om det överhuvudtaget spelar någon roll? __________________ Mvh Nicklas

• 2 svar
    • 837 visningar
  11. Started by Mattias,

Spelar det nån roll vart man kör sitt Uv ?

• 14 svar
    • 2,9k visningar
  12. Started by Peppz,

Luddig rubrik men jag undrar om det finns någon "enhet" med både cirkulationspump och UV i samma enhet? Nån som vet ?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  13. Started by Iceaxeon,

Hej alla Tänkte bara på uv grejjor och så och undrar. Ni som kör med uv, har ni fått cyano någon gång?

• 4 svar
    • 1,9k visningar
  14. Started by Hell5,

Tjipp. Hämtade hem mitt nya och lite större kar idag och har en liten fundering (glömde fråga i affären) Vart ska jag placera den lilla svarta uv "dosan" ? Sent from my iPhone using Tapatalk

• 2 svar
    • 1,5k visningar
  15. Started by patrikk,

kan man koppla på UV till MCE600 ? hur skulle det då se ut eftersom det är en externskummare?

• 8 svar
    • 900 visningar
  16. Started by h0llowman,

tjena!!! hur mycket watt räcker det på ett uv-filter till mitt 240 liters hmm någon som köpt uv filter från http://www.aquaristic.net/ vilket märke i så fall har en order liggandes där så vore ju bra om man kunde köpa uv-filtret därifrån också men jag kände inte igen märkena där http://www.aquaristic.net/AQ85cbec97a16687284445b451023d5524/app/navigator.php?shop=1,630,0,0,0,,0,&ts=1141467409.27# mvh peter

• 24 svar
    • 2,4k visningar
  17. Started by Seahorse,

Hej, Vill gärna ha lite tips på vad jag kan använda för UV-C till min kub. Om möjligt, gärna med en passande pump. Det är ett sumplöst kar kan jag också tillägga. Kuben ska vara till sjöhästar i framtiden och är på cirka 220l. Hälsningar, Martin

• 5 svar
    • 1,5k visningar
  18. Started by biztro,

Skulle någon kunna lägga upp lite bilder på hur ni installerat era uv-c'n ? Stoppar man bara ner uv-c'n i karet eller måste man ha den i sumpen?

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by robert,

Är det ok att ha uvc i sumpen eller måste man suga från botten i huvudkaret? Kan man ha ett pumphuvud på 1200 l/h till en de barry 25w. Karet är på 500l och sumpen 120l. Tacksam för svar

• 11 svar
    • 1,8k visningar
  20. Started by adddo,

Bra eller dåligt? Någon här som använder det?

• 17 svar
    • 2,7k visningar
  21. Jag har en liten 11w uvc anläggning till mitt kar, (köpt begangnad) behöver man byta uv lampan eller liknade? isåfall efter hur lång tid?

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  22. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Ärdet några skillnader mellan uv-c för akvarium och för damm? I "affär 1" säger de att det är en viss skillnad, att den för damm-bruk inte är lika effektiv som den för akvarier. I "affär 2" pratas det ingenting om ev. skillnad. Ligger det ngn som helst sanning i detta? Tycker själv att det rent teknikst inte borde vara ngn skillnad.

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by Mazi,

Snart ska jag iväg och storhandla de sista grejerna som behövs till uppstart. Jag har alla viktiga grejer i teknikväg utom uv-c. Ska jag köpa det lite senare och lägga pengarna på fler tester osv. ? Eller ska jag bara precis köpa det nödvändigaste så jag har råd med uv-c då ? MVH Max

• 3 svar
    • 887 visningar
  24. Started by SW_VIDAR,

Gokväll, Jag har ett nytt kar, ca 5 mån. Efter ca fyra månader köpte jag en UV-C, som har stått på hela tiden sen installationen. Innan UV ljuset installerades så tömde jag skummaren 1-2 ggr i veckan. Nu får jag tömma skummaren varje eller varannan dag annars rinner det över!! Jag har varit orolig att jag tar död på alla bakterier goda som dåliga men än så länge har inte vattenvärdena ändrat sig med avseende på Nitrat, Nitrit, pH eller Ammoniak. Men så idag, ca 4 veckor efter UV installationen så visade vattenvärdena klara spår av nitrit och eventuellt lite ammoniak!!!!! Har UV ljuset tagit död på alla bakterier eller ligger det en död snigel begravd någonstans???? Är det…

• 10 svar
    • 2,3k visningar
  25. Started by Jurgonh,

Kan man ha för kraftigt uv? Har fått erbjudande om ett deltec 20 watts uv till bra pris av en kille som jag skall köpa ett par andra saker av.. Enligt triton är denna avsedd för akvarium från 750-1000 liter.. så min fråga är.. kan det vara dåligt på nått sätt att köra ett så överdimensionerat uv-c? eller blir det bara effektivare? Jag kommer inte köra på detta kontenuerligt då jag planerar att köra någon form av zeo-metod och då rekomenderas inte att man kör uv, utan jag kommer bara köra det vid behov..

• 4 svar
    • 999 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.