Gå till innehåll

UV eller skummare?


Perk

Rekommenderade inlägg

Ska precis starta upp ett saltvatten. Har varit i två butiker och fått i princip samma uppgifter (till 300 L): 30 kg levande sten 3000 l/tim pumpflås börjar med några få fiskar när vattenvärdena är ok, osv...

Men, i den ena butiken tycker de att UV behövs inte till att börja med utan det är viktigare med en skummare. Den andra butiken säger att det är bättre att satsa på ett UV eftersom det är troligare att man slipper sjukdomar då och en skummare inte är nödvändig till att börja med eftersom jag kommer ha begränsat med fiskar i början.

Åsikter och erfarenheter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej instämmer helt med niclas ,låter som veckans dummaste råd !

men det speglar bara betydelsen av att läsa på först om hobbyn innan man köper grejor,dåkan man sålla dom "dåliga " råd man fåri butiker ibland "har själv gjort misstaget att lita blint på vad dom sa" men den butiken finns inte kvar längre

men välkommen till den underbara hobby "om än lite knepig" smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

idén med en skummare är ju att den ska ta bort proteiner och äggviteämnen ur vattnet innan nedbrytningen börjar , för att minska belastningen på den "riktiga " biologiska nedbrytningsmekanismen, men ibland verkar det som om många tror att skummaren är allenast saliggörande för att få bort allt onyttigt ur vattnet.

Faktum är att skummare tar bort en hel del nyttiga grejor också,och det finns en hel del friska kar, som körs utan skummare (och U-v också,för den delen)

Men för oss vanliga dödliga,som inte har en perfekt naturlig miljö med låg belastning och enorma vattenmängder-så är nog ett bra stalltips att köra båda delarna (kirurger mm är ju betydligt lättare att hålla friska med uv t.ex)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren är mer eller mindre ett måste från allra början. Ett UV-c kan faktiskt hjälpa till att hålla nere arlgerna i början (efter inkörningen), men för det mesta så bör man vänta med UV-c under inkörningen så att man inte tar kål på nyttiga organismer som man vill ska öka i antal i karet.

Men affären har väl inte sagt att UV-c ska ersätta en skummare, utan att den inte behövs i början, med tankepå den låga belastnigen, eller hur? Men även det låter konstigt eftersom skummareär en av de essentiella utrustningar som man ska ha med från allra början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En del säger att pumpkapaciteten bör vara högre än 10x volymen, ska själv starta ett 300L och tänker beställa en Tunze Stream 6060 med 6000L/H som verkar populär/energisnål och skapar en bred vattenstråle (går dock ej att ha multikontroller till just denna modell). Kostar ca 1100kr. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren gör jättemycket nytta under uppstarten. Det har dött en massa på och i LSen under transporterna och kan man skumma bort av det dödafår man en mycket mindre nitrittopp. Sedan tycker jag att det går åt mer sten för att få akvariet snyggt men det kan man ju öka på undan för undan.

Välkommen i gänget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min ödmjuka uppfattning om det här med nintrittoppar och uppstarter, är att det är precis så det ska vara.

Det ska vara "nitritexplosioner" och massa organisk nedbrytning för att den biologiska processen ska komma igång med full styrka.

Annars blir det som att gå omkring och vara snuvig med en förkylning som aldrig bryter ut!

Så mitt råd är : Ös i Ls och grus,låt det "blomma ut" sen när värdena normaliserats kan man sparka igång skummaren och börja köpa djur!

Ett U-v hjälper ocksåtill att hålla algblommningar i schack,så jag tycker nog att det kan vara igång från start;varför vänta till man får parasitproblem med fiskarna innan man skaffar U-v??? Vanligtvvis hinner det dö flera fiskar av angreppen innan man får tummen ur och köper/installerar-och får U-vet verksamt. Kom ihåg att man ska döda flera cycler av Cryptocarion parasiter innan angreppen på fiskarna försvinner,och det tar X antal dagar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren! Verkar som ni alla är överens om att jag ska ha skummaren från början. Har tänkt att ha båda tillslut men det blir lite mycket med investeringarna ändå från början...

Affären menade inte att jag inte skulle ha en skummare utan att jag skulle få en bättre start om jag började med UV om jag inte skulle köpa båda på en gång. De motiverade det med att jag inte skulle ha så mycket djur i från början ändå ju.

Vill ju lyckas skapligt i början iallafall så det kanske blir både och ändå när man står i butiken med kreditkortet... smiley2.gif.

(varför gjorde jag mig av med mitt malawi som var så simpelt...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du gjorde dej av med malawi för att salt är f-n så mycket roligare!!!!!!

Jag håller med din handlare,skit i skummaren under uppstart och vänta med att stoppa i djur!

uvet kan du däremot köra från start, för att det hjälper till att hålla algerna i schack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle faktiskt rekommendera att man kör med skummare från början. Om du har stoppat i LS kommer saker och ting att dö och summaren är bra på att ta bort det överflödiga döda organiska ämnen innan de sätter igång och ruttnar som i sin tur ökar mängden ammoniak. Och så sätts den cyklen igång.

Utan skummare kommer det att ta längre tid och få balans med ikaret, men det går.

Jag skullesjälv inte köramed UV och vänta med skummaren. Jag skulle faktiskt göra tvärtom. UV-c behöver du inte förrän innan du sätter in fiskar. Min UV-c står fortfarande och dammar och jag ska faksitkmontera in den i dessadagar då jag ska köpa min fösrta fisk! Skummaren har skummat många koppar slem och dött material under de sista två månaderna.

Men det går att köra utan skummare också. Fast då ska man ha mer tålamod (vilket jag absolut inte har smiley2.gif.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...