Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Nu drar det ihop sig för mitt nästa bygge. I det jag har nu så överdrev jag rördimensionerna lite i överkant. Vilket ledde till dyra grejor som ändå ströps av min kulventil för att få ner oljudet. Därför så undrar jag hur mycket vatten varje dimension bör klara (till avrinningen). Jag tänkte mig att cirkulera ca 5000 liter i timmen genom två rör. Vilken dimension är att rekomendera? MVH Magnus

• 5 svar
    • 815 visningar
  2. Started by Nito,

sitter och planerar sumpbygget och vill göra det enkel så jag undrar om det är ok att mata skummaren och uvc med samma pump och att vattnet först går genom uvc och sedan till skummaren? -för/nackdelar?

• 5 svar
    • 814 visningar
  3. Started by akutmottagning,

Då olykan varigt framme för en medlem precis och jag själv ska införskaffa en eller 2 doppvärmare nu så är frågan. Volym ca 1200l 1st 300w jäger eller 2 150w eller kanske bara 1st 200w hur hade ni gjort

• 3 svar
    • 813 visningar
  4. Started by MARHAG,

Ni som har Deltecs PF Kalkreaktor. Kör ni dem hela tiden eller i intervaller? Om ni kör i intervaller vad stänger ni då av? CO2, Matarpumpen? //Markus

• 2 svar
    • 812 visningar
  5. Started by Linnex,

Hittade denna när jag städade mitt skrivbord. Lägger in den som PDF-fil. Som sagt så finns det lite olika standarder och det har ju varit lite diskussion på forumet om material. Rostfritt.pdf

• 0 svar
    • 812 visningar
  6. Started by jingfee,

Hej, Med de senaste tidens strömavbrott man har läst om i Texas har jag börjat fundera vad man själv har för möjligheter om det skulle hända något här. Det i samband med att våran förening har aviserat att man kommer behöva göra underhåll på elinstallationen inom kort. Hittade och funderar lite på denna https://generalprepper.se/el-varme-belysning/batteribackup/backup-batteri-lithium-power-pack-26400-mah men har så dålig koll på hur länge den kapaciteten faktiskt räcker. Tänker att det viktiga är att hålla igång cirkulationen. Nån som har en aning ungefär hur länge den skulle klara av att driva ett akvarium med denna pump och streamer? …

• 0 svar
    • 810 visningar
  7. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hur mkt av teknik och sånt kan man bygga själv typ skummare o.s.v... Tänkte inte bara för att komma billigt undan men det kan vara roligt att lägga mer på LS eller koraller typ

• 2 svar
    • 810 visningar
  8. Started by maca,

<DIV>Hejsan,</DIV> <DIV></DIV> <DIV>Har flyttat och skall nu starta upp ett akvarium igen, pg av plattsbrist får jag nöja mig medmitt 128l (80x40x40) och inte mitt 300l som tänkt .</DIV> <DIV></DIV> <DIV>Jag har tänkt attdremmla ett hål så att jag kan ansluta en sump och klurar lite på villken dimension jag behöver på genomföringen... </DIV> <DIV></DIV> <DIV>Sumpen kommer att vara på 54l och jag har tänkt att använda en Oceanrunner 2500 som returpump, denna torde ge runt 1500-1800 l/h med 1m lyfthöjd och lite krökar.</DIV> <DIV></DIV> <DIV>Tror ni att det räcker med en 25…

• 2 svar
    • 810 visningar
  9. Started by Freddesss,

Vilken typ av nät kan jag använda för att inte mina invånare ska hoppa ur?

• 2 svar
    • 810 visningar
  10. Started by agalychnis,

Hej, Vilken sorts slang skall man använda till saltvatten? Silikon kan man ju använda, men den är fruktansvärt dyr! Kan man använda vanlig plastslang, typ Eheim eller liknande? Det finns ju PVC-slang också? Hjälp uppskattas! /Jan-Erik

• 2 svar
    • 810 visningar
  11. När jag kom hem från jobbet nu i kväll hade min osmolator, Tunze 5017, lagt av. Den optiska givaren fungerar och displayen anger "level". När jag lyfter givaren manuellt boder det ju stå som det ska "pump on" men denna lampa tänds inte och pumpen är stendöd. Jag har haft strömmen ur en timme för att kolla om det var något med timern men det blev inte bättre. Har inte lust eller ork att gissa mer just nu så: Vad kan ha hänt och vad kan jag göra som nästa steg? Är själva pumpen helt kapslad eller går den att ta isär. Kan man köpa ny separat pump om det nu är den som är problemet? Tack på förhand.

• 4 svar
    • 809 visningar
  12. Guest cybercimon
    Started by Guest cybercimon,

såg en här på saltvattensguiden som använde en uppochner vänd pump som ytavrining? funkar det bra?

• 0 svar
    • 809 visningar
  13. Hej behöver få tips om ett relä/kontaktor där jag kan koppla på en 12 V DC på så sätt att när det är öppet så går det plus på kontakt 1 och minus på kontakt 2. I slutet läge så skall det vara tvärtom minus på kontakt 1 och plus på kontakt 2. Spolen kan ha vilken spänning som helst men smartas är ju om den också går på 12 V MVH Lasse

14. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Någon som har erfarenhet av Tunzes kalciumreaktor 3174/3? Själva reaktorn är ju ganska billig, men räcker det med bara bubbelräknare eller måste man ha ph-styrning (vet att kalciumkonsumtionen varierar men det borde väl gå att få en hyfsad inställning)?

• 0 svar
    • 809 visningar
  15. Started by Fina Fisken,

Hur gör ni som använder en probe finns det några tips på hur man får bäst livstid på sin probe?

16. Started by jflod,

Om man vill renovera en magnet kan man då använda ett kardborreband som putsyta. Tycker att den som sitter på min ser precis ut så. Eller fins det risk att ett kardborreband repar?

• 1 svar
    • 807 visningar
  17. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

jag har ett RO somger 50-70% av max kapacitet och funderar därför på att köpa ett nytt innom snar framtid. men nu till frågan, producerar det lika bra vatten ändå, det borde göra det eller? det handlar ju om prioriteringar och nu står det mellan ett RO filter och en extra MH armatur. __________________ /Peter G

• 9 svar
    • 806 visningar
  18. Guest Marcus
    Started by Guest Marcus,

Tjenna på er.... Skulle bara höra mig för lite. Nu är det så att jag vill skaffa mig en sump till mitt kar, behöver det vara något speciellt kar till det eller duger det med ett helt vanligt kar på ca 50Liter utan några glasväggar och sådant inne i karet? hoppas ni föstår vad jag menar.....

• 4 svar
    • 806 visningar
  19. Started by loopmannen,

Hittade denna på PWSS en enkel foderklämma som jag använder till att fästa mina alger vid matning. Har hållt på innan med gummisnodd på en sten men den här fungerar perfekt, själva klämman kan vrida sig så den följer med när fiskarna sliter i maten vilket gör att det inte lossar så stora bitar som flyter iväg och sätter sig i pumparna. Enkel men smart och vad får man för 60 spänn nu för tiden?

• 3 svar
    • 804 visningar
  20. Jag har redan en tunze 3155 osmolator och ville också koppla till min profilux 3ex en ghl optolevel/floater men den ska kopplas utan pump,påfyllning ska ske med tunze. Finns någon som kan hjälpa mig säga vad jag behöver för att koppla allt .Jag tänkte att ha två nivåsensorer för säkerhets skull om en att två skulle ha fel bara . Kan man koppla också min tunze 3155 till ghl profiluxen ?

• 2 svar
    • 804 visningar
  21. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

hallå!! har skaffat mej en osmos och nu undrar jag om man ska köra på kallt/ljummet/varmt vatten för bästa effekt??

• 9 svar
    • 804 visningar
  22. Started by shreek,

Har tappat bort min manual till hanna CA nån som kan skriva ner hur man gör ?

• 4 svar
    • 804 visningar
  23. Started by Linnex,

Skulle behöva en termometer med reläutgång för att driva kylsystem. Någon som har tips på lämplig produkt. Det jag har hittat kostar runt 1000 spänn och har då två reläer. Jag skulle vilja landa på runt 500 kr. Såg ett inlägg om att använda fläktstyrning till dator men de jag hittat har inte nogrannare exakthet än ±3 % vilket låter mycket.

• 0 svar
    • 803 visningar
  24. Started by Dimorb,

Har länge tänkt på att jag borde skaffa mig en UPS till de viktigaste komponenterna i akvariet. Har ni börjat leta men det är ju en uppsjö av allting. Vad kör ni? Någon som använder billighetsvarianten från fis-street: http://www.fish-street.com/coralbox_powercell_for_jebao_battery_pump__dc_pump Eller har några helt andra förslag på vad som kan funka bra. Tacksam för tips. /Andre.

• 3 svar
    • 803 visningar
  25. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Är UV ett måste för ett saltvattensakvarium med fisk i? Jag funderar på att skaffa mig en kirurg men har hört att de ofta får vitapricken och vissa säger att UV-sterilisering är ett måste. Har ni UV? Hur viktigt tror ni att det är att ha en? Hur ska man bota vitapricken i ett saltvattensakvarium? Har inga möjligheter att flytta ut fisken till ett annat kar och har ett par koraller. Hur är det med smittrisken av vitapricken mellan fiskar, skaffar jag kirurgen och han drar på sig sjukdomen kommer han att dra med sig clownen å mina två blennider i graven? /johan

• 2 svar
    • 803 visningar

Account

Navigation

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.