Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Jag har sista året lag ner en del tid och tankemöda på att ta bort allting som alstrar spänning i mitt kar,dvs.småpumpar doppvärmare och dylikt-eftersom jag upptäckte att det konstant *censur* ns Ca 35 volt i akvariet mätt mot "jord". Så nu använer jag två magnetic drivepumpar (little giant/Iwaki) som inte har någom mekanisk koppling mellan motor och pumphus (el/vatten). Nån som har några teorier om detta,eller är jag helt ute och cyklar? Jag vet att korallodling "dopas" med svagström till metallgallren som fragmenten placeras på , men det tror jag har mer med mineralvandring att göra.

• 8 svar
    • 765 visningar
  2. Started by maca,

<DIV>Hejsan,</DIV> <DIV></DIV> <DIV>Har flyttat och skall nu starta upp ett akvarium igen, pg av plattsbrist får jag nöja mig medmitt 128l (80x40x40) och inte mitt 300l som tänkt .</DIV> <DIV></DIV> <DIV>Jag har tänkt attdremmla ett hål så att jag kan ansluta en sump och klurar lite på villken dimension jag behöver på genomföringen... </DIV> <DIV></DIV> <DIV>Sumpen kommer att vara på 54l och jag har tänkt att använda en Oceanrunner 2500 som returpump, denna torde ge runt 1500-1800 l/h med 1m lyfthöjd och lite krökar.</DIV> <DIV></DIV> <DIV>Tror ni att det räcker med en 25…

• 2 svar
    • 764 visningar
  3. Guest Motor_666
    Started by Guest Motor_666,

jag håller på att starta ett percula 120. Grejen är den att jag vill ha in UV-C´n och pumpen till deni skåpet under karet. Min fråga då: funkar den lika bra om den står lite vertikalt i skåpet? Eller måste den stå helt lodrätt?? Den får plats stående men då går inte gummitutan på toppen på ordentligt.

• 0 svar
    • 764 visningar
  4. Started by Mazi,

Hej Tar en 90 l osmos bort lika mycket skit som en 300 liters. för det är ju sällan man förbrukar 90 liter på ett dygn o det är ju ganska stor pris skillnad så varför köper man egentligen en större?? MVH Max

• 1 svar
    • 762 visningar
  5. Started by Dimorb,

Någon som har satt sig in i bägge och kan klarera vad som utgör störst skillnad samt ge en rekommendation? Ser att reefbot testar flera parametrar till ett lägre pris men vad mer skiljer det? Noggrannhet? Finish? Kvalitet på support etc?

• 4 svar
    • 762 visningar
  6. Started by kocknick,

Säljes 2500 med halv rulle och Pvc Som ny Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

• 2 svar
    • 760 visningar
  7. Started by kobbens,

Har köpt en begagnad Calcium reaktor HCR 110. Har försökt hitta en manual till den på nätet. Men det går inte att hitta. Mailade Grotech om en Manual. Men de skall ha serinummer på den ( som inte finns) Kopia på kvito och bla vart jag köpt den!. Men den har några år på nacken så de uppgifterna går inte få tag på! Vad gör man?? Grotech svarar inte ens tillbaka efter min förklaring samt bilder på den! ??? Kasta den å köpa nån modell som finns en manual att få tag på? Blir defenitivt inget mera från Grotech!

• 3 svar
    • 760 visningar
  8. Started by Richard,

Är du rädd för strömavbrott så kanske du vill ha reservbatteri http://www.ps.nu/?page=netauction&id=6714

• 0 svar
    • 759 visningar
  9. Started by Hedlurd,

Tjenare nån som har en bra app till att bokföra mätvärden från akvariet? Med vänlig hälsning, Robin

• 1 svar
    • 758 visningar
  10. Started by loopmannen,

Hittade denna på PWSS en enkel foderklämma som jag använder till att fästa mina alger vid matning. Har hållt på innan med gummisnodd på en sten men den här fungerar perfekt, själva klämman kan vrida sig så den följer med när fiskarna sliter i maten vilket gör att det inte lossar så stora bitar som flyter iväg och sätter sig i pumparna. Enkel men smart och vad får man för 60 spänn nu för tiden?

• 3 svar
    • 758 visningar
  11. Jag har redan en tunze 3155 osmolator och ville också koppla till min profilux 3ex en ghl optolevel/floater men den ska kopplas utan pump,påfyllning ska ske med tunze. Finns någon som kan hjälpa mig säga vad jag behöver för att koppla allt .Jag tänkte att ha två nivåsensorer för säkerhets skull om en att två skulle ha fel bara . Kan man koppla också min tunze 3155 till ghl profiluxen ?

• 2 svar
    • 758 visningar
  12. Started by akutmottagning,

Då olykan varigt framme för en medlem precis och jag själv ska införskaffa en eller 2 doppvärmare nu så är frågan. Volym ca 1200l 1st 300w jäger eller 2 150w eller kanske bara 1st 200w hur hade ni gjort

• 3 svar
    • 758 visningar
  13. Started by droopy,

Hur håller ni tempen, tycker att det är för stor variation för mig, åker nog på att köpa en chiller. karet är öppet, men rumet är ca 11m2. så det kan vara det. men har ni nå bra dopvärmare att remomendera? då den jag har är från fish-street och verkar helt kass den växlar i mellan 23-28 helatiden. /tackar

• 1 svar
    • 758 visningar
  14. Started by agalychnis,

Hej, Vilken sorts slang skall man använda till saltvatten? Silikon kan man ju använda, men den är fruktansvärt dyr! Kan man använda vanlig plastslang, typ Eheim eller liknande? Det finns ju PVC-slang också? Hjälp uppskattas! /Jan-Erik

• 2 svar
    • 757 visningar
  15. Started by pimo,

Tänkte använda mig av pegging för att sätta mina koraller på plats i det nya revet som det beskrivs på reefvideos.com Men för detta behöver jag någon form av smalt rör/stav, i revsäkert material. Någon som vet vart man hittar något sådant?

• 5 svar
    • 757 visningar
  16. Started by MARHAG,

Ni som har Deltecs PF Kalkreaktor. Kör ni dem hela tiden eller i intervaller? Om ni kör i intervaller vad stänger ni då av? CO2, Matarpumpen? //Markus

• 2 svar
    • 756 visningar
  17. Started by Ntumba,

Är det någon som har haft problem med mörka beläggningar på insidan av kvartsglaset och vet vad det kan bero på? Det kommer ju inte i kontakt med vattenflödet.

• 0 svar
    • 756 visningar
  18. Jag har köpt Tunze multicontroller 7095 med 4 kablar till pumpar. 2 x Tunze pumpar 6055, ( jag har inte fått dem ) ! Behöver jag ( Y adapter 7092.34 / adapter 7094.40) för att köra mina 2 st. pumpar ? köper man separat dem eller kommer med pumparna 6055.

• 1 svar
    • 755 visningar
  19. Started by shreek,

Har tappat bort min manual till hanna CA nån som kan skriva ner hur man gör ?

• 4 svar
    • 755 visningar
  20. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej Jag är rätt så ny med saltvattens alvarium så jag undar vad man behöver, förutom: själv akvariumet, inredningen, fiskar, pump och värmare ????

• 3 svar
    • 754 visningar
  21. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Någon som har nått knep att få bort alla dessa micro-bubblor som kommer upp från sumpen till akvariet..? Vill inte bygga om, om det är nån som har nått knep. /Tomas. ---------------------------------------- 512 L + 100 L sump.. 60 kg LS..

• 2 svar
    • 754 visningar
  22. Started by PerS,

Jag använder en 4-stegs RODI (sediment, kol, RO, DI) och tänkte installera en dubbel TDS-mätare nästa gång jag byter filter för att få bättre koll på när det är dags att byta. Jag funderar nu på var jag vill mäta TDS. Det vanligaste verkar vara att mäta efter RO-membranet och efter DI-filtret. Detta för att se när det är dags att byta RO-membranet och jonbytarmassan. Tillverkaren/säljaren av filtren rekommenderar att förfilter och jonbytarmassa byts var 6 månad och RO-membran var 1-3 år. Då funderar jag på om det inte är bättre att mäta efter förfilterna för att kunna byta dessa i tid och därför belasta RO-membranet mindre och förlänga dess livslän…

23. Started by Dallaman,

är det någon som har en sån här? (eller liknande) https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=76&sort=2&cat=15&page=1 ev pH tester vart kan man köpa en till ett bra pris? sverige,danmark och tyskland? är inte så intresserad av ett helt iks system...än?

• 2 svar
    • 753 visningar
  24. Started by PatriksS,

Var kan man i Sverige köpa en luftflödesmätare motsvarande den här? :

• 0 svar
    • 753 visningar
  25. Started by Freddesss,

Min pump för top off är lite för stor för att passa genom mynningen på en dunk tyvärr. Vad använder ni att ha vatten i? Just nu står min öppet så en spann är inte optimalt.

• 6 svar
    • 753 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.