Övrig teknik
3 027 ämnen i detta forum
-
När jag kom hem från jobbet nu i kväll hade min osmolator, Tunze 5017, lagt av. Den optiska givaren fungerar och displayen anger "level". När jag lyfter givaren manuellt boder det ju stå som det ska "pump on" men denna lampa tänds inte och pumpen är stendöd. Jag har haft strömmen ur en timme för att kolla om det var något med timern men det blev inte bättre. Har inte lust eller ork att gissa mer just nu så: Vad kan ha hänt och vad kan jag göra som nästa steg? Är själva pumpen helt kapslad eller går den att ta isär. Kan man köpa ny separat pump om det nu är den som är problemet? Tack på förhand.
-
- 4 svar
- 851 visningar
-
-
Då olykan varigt framme för en medlem precis och jag själv ska införskaffa en eller 2 doppvärmare nu så är frågan. Volym ca 1200l 1st 300w jäger eller 2 150w eller kanske bara 1st 200w hur hade ni gjort
-
- 3 svar
- 851 visningar
-
-
Hej! Är på jakt efter en iks styrdator.Någon som vet vart man kan få tag på en sådan i sverige Mvh kjell
-
- 1 svar
- 851 visningar
-
-
-
Svart plexiglas? Har läst en massa att det fäster dåligt på glas med silikon. Alternativ? Har sett färdiga lådor att limma fast i USA men ej i Sverige.
-
- 1 svar
- 850 visningar
-
-
E det nån som har erfarenhet av Grotechs doserings pump TEC 3 NG digital? Om den e bra och om nå har måtten på den när den står på dosering rampen? Väldigt tacksam för svar omg
-
- 2 svar
- 850 visningar
-
-
Vart har ni satt er påfyllning av vattennivån med dessa två givare ? Precis installerat en Clarisea , och vattennivån i returfacket flexar ju lite upp & ner beroendes på hur fort clarisean blir skitig.. så jag sitter och fnular lite på vad som kommer bli bäst Nu verkar Ato’n fylla på lite väll ofta.. Så blir nog att sära på givarna , och sätta dom på separata fästen . Men frågan vad man skall utgå ifrån när man sätter dit dom i sumpen .. ? Någon som har en ide , eller vad dom själva har gjort ?
-
- 1 svar
- 849 visningar
-
-
Någon "pryl kunnig" eller "Clas Ohlsson" fanatiker som vet av en termostat som lämpar sig för att styra fläkten (pax 220v)till överlådan baserat på vatten temperaturen? Det gör inget om man måste modifiera lite med lödkolven .
-
<DIV>Hejsan,</DIV> <DIV></DIV> <DIV>Har flyttat och skall nu starta upp ett akvarium igen, pg av plattsbrist får jag nöja mig medmitt 128l (80x40x40) och inte mitt 300l som tänkt .</DIV> <DIV></DIV> <DIV>Jag har tänkt attdremmla ett hål så att jag kan ansluta en sump och klurar lite på villken dimension jag behöver på genomföringen... </DIV> <DIV></DIV> <DIV>Sumpen kommer att vara på 54l och jag har tänkt att använda en Oceanrunner 2500 som returpump, denna torde ge runt 1500-1800 l/h med 1m lyfthöjd och lite krökar.</DIV> <DIV></DIV> <DIV>Tror ni att det räcker med en 25…
-
- 2 svar
- 848 visningar
-
-
Hej, Med de senaste tidens strömavbrott man har läst om i Texas har jag börjat fundera vad man själv har för möjligheter om det skulle hända något här. Det i samband med att våran förening har aviserat att man kommer behöva göra underhåll på elinstallationen inom kort. Hittade och funderar lite på denna https://generalprepper.se/el-varme-belysning/batteribackup/backup-batteri-lithium-power-pack-26400-mah men har så dålig koll på hur länge den kapaciteten faktiskt räcker. Tänker att det viktiga är att hålla igång cirkulationen. Nån som har en aning ungefär hur länge den skulle klara av att driva ett akvarium med denna pump och streamer? …
-
- 0 svar
- 847 visningar
-
-
Dette var et bra forum! En akvarist som heter Johannes annbefalte dette forumet.Fine bilder! I norge har vi et foum som heter Saltvannsforum,bra side! Her er adressen: www.saltvannsforum.no Besøk oss gjerne!
-
Ngn som har erfarenhet av denna. Tyckte den såg tillräcklig snygg ut att faktiskt ha framme Hittar bara massa info på tyska sidor tyvärr.
-
- 1 svar
- 846 visningar
-
-
Här är något ni kan kolla upp! http://www.vivaria.nl/vivaria/?get=product&menu=climatecontrolO&template=product_climatecontrol.xsl
-
- 0 svar
- 844 visningar
-
-
*behöv. hjälp koppla mitt silicat filter , vet inte vilken slang ska ta borts från osmosen och koppla den andra filter..
-
- 2 svar
- 844 visningar
-
-
Jag håller som bäst på att testa en nyinförskaffad ozongenerator med redoxprobe. Jag tycker att jag får märkligt låga redoxavläsningar i mitt kar (under 200), så jag undrar hur jag kan kontrollera proben. Finns det "kalibreringsvärden" för t.ex. osmosvatten eller nyblandat saltvatten, eller kan man testa mot någon annan "referens"?
-
Hej Jag testar med att bygga tritonsump och efter att ha gjort ett snabbt test, så låter en del när den går från refuge till skimmer section i mitten en del på grund av vattenfallet, Jag vill helst inte minska retur pump speed eftersom det är inte är vad tritonmetoden rekommenderar. Jag tänkte borra ett hål i glasskivan mellan refugen och skimmer och sätta ett bulkhead med gate valve så att vattnet rinner över till skimmer section via denna väg. Visst, jag kommer att komma upp med något skydd eller egg crate för att minska chaeto från att slippa till gate valve Överflödskam kommer att sitta på toppen av glasskivan ifall gate valve är blockerat Ja…
-
Jag har redan en tunze 3155 osmolator och ville också koppla till min profilux 3ex en ghl optolevel/floater men den ska kopplas utan pump,påfyllning ska ske med tunze. Finns någon som kan hjälpa mig säga vad jag behöver för att koppla allt .Jag tänkte att ha två nivåsensorer för säkerhets skull om en att två skulle ha fel bara . Kan man koppla också min tunze 3155 till ghl profiluxen ?
-
- 2 svar
- 842 visningar
-
-
Hejsan! Jag fick en länk av saltvän som jag tycker är vettig för oss som är nybörjare. http://reefkeeping.com/issues/2002-05/sh/feature/index.php Mvh Nelson
-
- 0 svar
- 842 visningar
-
-
Hittade denna på PWSS en enkel foderklämma som jag använder till att fästa mina alger vid matning. Har hållt på innan med gummisnodd på en sten men den här fungerar perfekt, själva klämman kan vrida sig så den följer med när fiskarna sliter i maten vilket gör att det inte lossar så stora bitar som flyter iväg och sätter sig i pumparna. Enkel men smart och vad får man för 60 spänn nu för tiden?
-
- 3 svar
- 841 visningar
-
-
i helgen så har jag fått problem med nivåregleringen. flottören slår till och från vid rätt nivåer, pumpen går konstant när vattenpåfyllning behövs men inget vatten pumpas över i sumpen. kan någon del i systemet satt igen? som det ser ut så finns det luftbubblor i slangarna. någon som har tipps på vad jag skall kolla?
-
- 6 svar
- 841 visningar
-
-
Tjenna på er.... Skulle bara höra mig för lite. Nu är det så att jag vill skaffa mig en sump till mitt kar, behöver det vara något speciellt kar till det eller duger det med ett helt vanligt kar på ca 50Liter utan några glasväggar och sådant inne i karet? hoppas ni föstår vad jag menar.....
-
- 4 svar
- 840 visningar
-
-
-
Hittade denna när jag städade mitt skrivbord. Lägger in den som PDF-fil. Som sagt så finns det lite olika standarder och det har ju varit lite diskussion på forumet om material. Rostfritt.pdf
-
- 0 svar
- 839 visningar
-
-
Jag får ständigt en vit påväxt i mina biopelletsreaktorer. Påväxten brukar dyka upp efter ett par veckor och växa sig större och större. Om jag inte tar bort det blir det så här stort på ett par månader. Jag har provat allt mellan lugnt flöde och extremt högt flöde med samma resultat så det tycks inte vara kopplat till flödet genom reaktorn. Någon mer som upplever detta? Någon som har någon idé om vad man kan göra för att motverka det?
-
Jag har en gammal osmomat - nivåreglerare - liggande (Tunze 5016). Den påminner rätt mycket om de modellerna som finns nu med två sensorer (en drift och en säkerhet), styrbox och pump. Det som skiljer är hur sensorerna monteras i karet. Sensorerna sitter i en burk tänkt att placeras vid rätt vattennivå. De sitter kapslade och skyddade för alger. I överkant finns en springa för vattentillflöde antar jag. Det kluriga är att det i botten av boxen sitter ett (ganska långt) rör som går ner i ett U för att ha mynningen i samma höjd som springan i boxen (attans, ingen digitalkamera hemma). Det var i alla fall så jag fick den från tidigare ägare (tyvärr via lite mellanled). Resul…