Övrig teknik
3 027 ämnen i detta forum
-
Hej Tar en 90 l osmos bort lika mycket skit som en 300 liters. för det är ju sällan man förbrukar 90 liter på ett dygn o det är ju ganska stor pris skillnad så varför köper man egentligen en större?? MVH Max
-
- 1 svar
- 872 visningar
-
-
http://www.2astro.dk/Mikroskoper/5116000.htm Check it out pryl bögar hehe
-
- 1 svar
- 871 visningar
-
-
Jag håller som bäst på att testa en nyinförskaffad ozongenerator med redoxprobe. Jag tycker att jag får märkligt låga redoxavläsningar i mitt kar (under 200), så jag undrar hur jag kan kontrollera proben. Finns det "kalibreringsvärden" för t.ex. osmosvatten eller nyblandat saltvatten, eller kan man testa mot någon annan "referens"?
-
Ni som har Deltecs PF Kalkreaktor. Kör ni dem hela tiden eller i intervaller? Om ni kör i intervaller vad stänger ni då av? CO2, Matarpumpen? //Markus
-
- 2 svar
- 870 visningar
-
-
Någon "pryl kunnig" eller "Clas Ohlsson" fanatiker som vet av en termostat som lämpar sig för att styra fläkten (pax 220v)till överlådan baserat på vatten temperaturen? Det gör inget om man måste modifiera lite med lödkolven .
-
Skall flytta ned min osmolator till sumpen, men har tappat bort de fästen som fanns med från början. Har någon ett tips på hur man fäster sensorerna i sumpen? Alternativet är ju att köpa Tunzes fäste som reservdel, kostar inte många kronor, men kan tänka mig att det tar ett bra tag innan man får hem det.
-
- 3 svar
- 869 visningar
-
-
Beställde just en Osmose så jag kan få rent vatten till mitt kommander kar. Men nu undrar jag om det är någom som vet nått om Prodac som akvarielagunen.se säljer... Bu eller bä, bra eller dålig? /Fredrik Johannisson
-
Nu tänkte jag äntligen dra igång mitt nitratfilter som stått här några månader och börjar bli otåligt. Jag har ett par frågetecken bara som någon kanske kan hjälpa mig med. Filtret är, enligt Deltec för akvarium på 400-600 liter och jag har inte mer än ~260 liter vatten i mitt system. Ska jag ta bort hälften av svavelkulorna eller ska jag köra med röret fullt? Är det värt en tusenlapp extra att köpa en doseringspump till filtret jämfört med en Eheim, tex 1046? /Christer T
-
- 0 svar
- 867 visningar
-
-
Hittade denna på PWSS en enkel foderklämma som jag använder till att fästa mina alger vid matning. Har hållt på innan med gummisnodd på en sten men den här fungerar perfekt, själva klämman kan vrida sig så den följer med när fiskarna sliter i maten vilket gör att det inte lossar så stora bitar som flyter iväg och sätter sig i pumparna. Enkel men smart och vad får man för 60 spänn nu för tiden?
-
- 3 svar
- 866 visningar
-
-
Svart plexiglas? Har läst en massa att det fäster dåligt på glas med silikon. Alternativ? Har sett färdiga lådor att limma fast i USA men ej i Sverige.
-
- 1 svar
- 866 visningar
-
-
-
Hej, Med de senaste tidens strömavbrott man har läst om i Texas har jag börjat fundera vad man själv har för möjligheter om det skulle hända något här. Det i samband med att våran förening har aviserat att man kommer behöva göra underhåll på elinstallationen inom kort. Hittade och funderar lite på denna https://generalprepper.se/el-varme-belysning/batteribackup/backup-batteri-lithium-power-pack-26400-mah men har så dålig koll på hur länge den kapaciteten faktiskt räcker. Tänker att det viktiga är att hålla igång cirkulationen. Nån som har en aning ungefär hur länge den skulle klara av att driva ett akvarium med denna pump och streamer? …
-
- 0 svar
- 865 visningar
-
-
Då olykan varigt framme för en medlem precis och jag själv ska införskaffa en eller 2 doppvärmare nu så är frågan. Volym ca 1200l 1st 300w jäger eller 2 150w eller kanske bara 1st 200w hur hade ni gjort
-
- 3 svar
- 865 visningar
-
-
E det nån som har erfarenhet av Grotechs doserings pump TEC 3 NG digital? Om den e bra och om nå har måtten på den när den står på dosering rampen? Väldigt tacksam för svar omg
-
- 2 svar
- 865 visningar
-
-
-
-
Någon som har någon erfarenhet av detta Uvc? 55w eller 85w? Lätt att byta lampa, svår att få tag på utbytes lampa?
-
- 0 svar
- 860 visningar
-
-
en filterpåse på 200my, är det lämpligt att för att stoppa lite microbubblor från ytavrinningen?
-
- 4 svar
- 859 visningar
-
-
Ska slå ihop bänken i morgon. Då kommer även toppen samt överst hyllan att antingen borras med dosborr, eller typ sticksågas ut. Bänken byggs i 19mm mdf så hålen kommer en bit in i karet då genomföringen bygger lite. Ska nog ha de tre på rad. Så frågan är hur mkt glas mellan hålen bör man ha.
-
- 6 svar
- 859 visningar
-
-
<DIV>Hejsan,</DIV> <DIV></DIV> <DIV>Har flyttat och skall nu starta upp ett akvarium igen, pg av plattsbrist får jag nöja mig medmitt 128l (80x40x40) och inte mitt 300l som tänkt .</DIV> <DIV></DIV> <DIV>Jag har tänkt attdremmla ett hål så att jag kan ansluta en sump och klurar lite på villken dimension jag behöver på genomföringen... </DIV> <DIV></DIV> <DIV>Sumpen kommer att vara på 54l och jag har tänkt att använda en Oceanrunner 2500 som returpump, denna torde ge runt 1500-1800 l/h med 1m lyfthöjd och lite krökar.</DIV> <DIV></DIV> <DIV>Tror ni att det räcker med en 25…
-
- 2 svar
- 858 visningar
-
-
Har detta m silikatfilter: Om jag ska beställa nya patroner är dessa så rätt tro ? : http://www.drakfisken.se/tillbehor-delar/kolfilter-picobello.html http://www.drakfisken.se/tillbehor-delar/partikelfilter-picobello.html http://www.drakfisken.se/filter/silikatfilter-small.html Det stora i mitten byter man inte eller ? Tack !
-
- 1 svar
- 858 visningar
-
-
Hej jag har kommit över en osmos från en kursad akvariebutik den heter Elga Pilot 1 serienr :622 nu undrar jag om någon har nått info om den eller vet något, vet inte om det är något värde i den heller Mvh Micke
-
- 2 svar
- 858 visningar
-
-
hej, vad är det som gäller med cirkulation gällande uv-c. många säger 4x volym men det nya är att det ska vara x2?? vad tror ,vet ni????
-
Jag har redan en tunze 3155 osmolator och ville också koppla till min profilux 3ex en ghl optolevel/floater men den ska kopplas utan pump,påfyllning ska ske med tunze. Finns någon som kan hjälpa mig säga vad jag behöver för att koppla allt .Jag tänkte att ha två nivåsensorer för säkerhets skull om en att två skulle ha fel bara . Kan man koppla också min tunze 3155 till ghl profiluxen ?
-
- 2 svar
- 857 visningar
-
-
Har ett problem hittar inte i någon bygghandel något som kan funka.. Slangen som går från vattnet "ex" duschen... min adapter är sönder.. så jag har nu bara den tunna tunna slangen från osmosen sen inget.. jag behöver något jag kan "koppla" på denna tunna tunna slang och sen skruva in i duschen igen... men hittar inget? något tips?
-
- 4 svar
- 857 visningar
-