Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by Iksero,

En fråga till:) Har nu ett Malawiakvarie som skall konverteras. Har BTN bakgrunder limmade mot glaset här och var, det "läcker" in vatten bakom dem. Är detta en kommande felkälla eller kan man ha det så. Tänker på cirkulationenen som blir noll i/bakom dessa, dvs stillastående vatten. Har ej haft bekymmer under sötvattensperioden (c:a 1år) Alltså: kan man ha dem kvar som "vanligt" eller måste man skapa cirkulation bakom dessa? Ånyo, tack på förhand

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  2. Started by hbmannen,

om d e det. va ska den va bra för????

• 1 svar
    • 667 visningar
  3. Started by Dimorb,

Funkar alla UV-C så att de brukar sitta över ytan, inte i akvariet alltså, och att man pumpar igenom vattnet? Finns det ingen UV-C som placeras precis som ett fosfat filter?

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by Jocke,

Tjenare! Vad använder ni för pump som förser kalkmixern med vatten?. Jag hade tänkt att använda en slangpump.är det ok. pumpar ca 3 liter\h. MVH Jocke

• 2 svar
    • 903 visningar
  5. Started by maresboy,

Någon som vet vart man kan köpa dessa?

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  6. Guest Mattias Widell
    Started by Guest Mattias Widell,

Hej, undrar lite vad som är bäst av helglasakvarier eller ramakvarier, vad jag sett är helglasakvarier dyrare än ramakvarier, tjockare glas i helglaskar kanske ? Och vad har man för ställning till ett helglaskar, tex vanlig aluminiumställning som man använder till ramakvarier ? /Mattias

• 6 svar
    • 2,6k visningar
  7. Tjenare! Jag undrar om det är någon som vet om dom har slutat att sälja AquaCare Kalkmixer 1000 L. Om så varför. Någon som använder en sån och som har problem med den?. Eller funkar den hur bra som helst. Hur ofta får ni fylla på nytt media?. MVH Jocke

• 28 svar
    • 2,9k visningar
  8. Started by Atrox,

Har hört att man inte ska dra igång Uv-c´t i ett ny startat kar, stämmer det?

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  9. Guest Nicklas
    Started by Guest Nicklas,

Hej, Köpte en kalkreaktor med tillhörande CO2-tub för ett tag sedan och nu är gasen slut och behöver således fyllas på. Problemet är dock att de jag varit i kontakt med inte vill fylla den tuben jag har (tubenav tysk härkomst och går därför heller ejatt byta). Kollade priset på en ny tub (billigaste inkl. manometer) och den kostade över 3000:-, vilket jag inte känner för att lägga ut så är det någon som vet var man kan fylla tuber med CO2? Mvh Nicklas

• 8 svar
    • 3,2k visningar
  10. Guest Andersson
    Started by Guest Andersson,

Hallå jag har borrat och fått köpt alla sake rmen nu står jag här och undrar på genomföringen finsn den en plastring och en gummi ring vilken ska vara var inne elel rute???? jag e förvirrad på marin akvariet sa han att båda ska var ute i botten sen e det vaar att silicona runt så e man på den säkra sidan.Sen sa dom på ett annat ställe att man ska ha en bå varje sida... HJÄLP MIG.. TACKSAM FÖR ALLA SVAR....

• 22 svar
    • 2,8k visningar
  11. Started by Mattias,

Hur har ni gjort för att hålla jämna nivåer i era sumpar ?

• 4 svar
    • 924 visningar
  12. Guest Labeth
    Started by Guest Labeth,

Jag sitter och funderar på mitt kar och hur jag ska gå till väga ... just nu sitter jag och funderar på hur man ska göra hålet ner till sumpen är det någon som provat använda glasborr av denna typ? http://www.gsab-mabu.se/Kat%20Del%20D/03produkter-deld-08.ht m

• 3 svar
    • 1k visningar
  13. Started by jower,

...ja eller snarare rördragningar som heter duga kanske. http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&thre adid=353141&perpage=25&pagenumber=11

14. Started by HeNkedeh,

Vet någon nån webbshop som säljer Pentair prylar? (fd. Rainbow-lifegard)

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  15. Guest Marcus
    Started by Guest Marcus,

Tjenna på er.... Skulle bara höra mig för lite. Nu är det så att jag vill skaffa mig en sump till mitt kar, behöver det vara något speciellt kar till det eller duger det med ett helt vanligt kar på ca 50Liter utan några glasväggar och sådant inne i karet? hoppas ni föstår vad jag menar.....

• 4 svar
    • 765 visningar
  16. Started by stigigemla,

Håller på att starta upp några saltkar. Jag har nedlagda sötvattenskar med alumiumram. Några vet jag använder såna kar som de är, men i böckerna skall man limma glasremsor på undersidan av ramen. Finns det någon som klarat av att föda upp koraller med oisolerad ram eller finns det någon lack som är tiilräckligt tät.

17. Started by Dimorb,

Skulle någon kunna länka till en sida eller förklara hur de fungerar? Jag har fattat det som om man inte behöver borra i akvariet om man har en sådan. Men saker som inte är så klart är hur vattnet kommer till och från sumpen. Ingår det rör som kopplas till eller behöver man bygga själv? Vad händer vid strömavbrott och liknande? mvh Andre

• 42 svar
    • 5,8k visningar
  18. Started by aerie,

Tänkte bara dela med mig av min roliga erfarenhet här...är så att jag har mina planktonodlingskar på golvet brevid karet. Precis brevid står även mina eluttag... När jag hällde på plankton så råkade jag träffa en av kablarna som hängde över planktonkaret...synd att låta phyto förfalla så jag hällde på en halvliter vatten som fick skölja av sladden och går och sätter mig vid dator. Nån minut senare låter det som att en pump suger in vatten...fattar inte vad om händer,kollar alla pumpar och upptäcker till slut att det låter ju från golvet och luktar brännt. Snacka om panik med att dra ur kablar! Verkar som allt gick bra iaf,men vågar man använda det grenuttaget igen? Har sk…

• 6 svar
    • 1,7k visningar
  19. Guest Marcus
    Started by Guest Marcus,

Är det någon som vet var man kan köpa en bra och billig UV? Jag har ett 200L kar...

20. Started by Lejonkungen,

Någon som vet hur, vilken väg, hur djupt denna skall installeras i karet?

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by vahagn,

Startade igång karet igår och satte doppvärmaren på 25grader. Imorse var temperaturen i vattnet uppe i 28,5 och doppvärmaren var fortfarande på. Läste i manualen att man ska kalibrera den efter 1-2 dagar genom att dra ut den blåa stiften högst upp, ställa gradskivan på rätt temp och trycka ner stiften igen. Men f**skapet vägrar att starta igen och tempen sjunker stadigt.... Vet nån vad som är fel?!

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by crille,

nu finns det ju en intressant länk om zeolit,nu undrar jag vad rowaphos egentligenär och vad det gör för nytta,och hur ni använder detta!

• 4 svar
    • 844 visningar
  23. Started by metcrue,

Någon som har erfarenhet av akwalux akvarier?Och då framförallt deras bänkar. Är lite sugen på ett 960 liters, men det är ju halv skoj om bänken börjar att bågna efter några år. Håller nämnligen på att planera ett större fisk akvarie och måtten på 960 är toppen. 200*80*60 (L*D*H). Mvh Daniel Olsson

• 23 svar
    • 2,9k visningar
  24. Started by wrang,

Kolla in denna sida http://www.wymag.org.uk/simon/deltec/index.html Smakar det så kostar det, men oohhh vad det var snyggt å praktiskt

• 9 svar
    • 2,2k visningar
  25. Started by vahagn,

Hej! Tänkte testa den osmos-filter som jag hade köpt här på forumet av någon annan. Det är en Aquatic Nature på 90l/dygn. Vad jag minns så var den inte alls så mycket använt när jag köpte det. Grejen är att osmosvattnet som kommer ut är inte ens en stråle utan det droppar mer eller mindre. Nu vet jag inte om hur många droppar som blir 90 liter på 24 timmar, men det här är väl lite i underkant. Jag vet att det är svårt att beskriva men hur stark flöde ska man ha? En lika "tjock" stråle som den blåa slangen eller åtminstone lite mindre än den röda? Det har alltid varit vattnet i filtret så membranet kan inte ha torkat ut, men det är också en möjlighet eller hur? Eller blir …

• 4 svar
    • 1,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.