Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Nu drar det ihop sig för mitt nästa bygge. I det jag har nu så överdrev jag rördimensionerna lite i överkant. Vilket ledde till dyra grejor som ändå ströps av min kulventil för att få ner oljudet. Därför så undrar jag hur mycket vatten varje dimension bör klara (till avrinningen). Jag tänkte mig att cirkulera ca 5000 liter i timmen genom två rör. Vilken dimension är att rekomendera? MVH Magnus

• 5 svar
    • 855 visningar
  2. Started by Holma,

Vet inte om det är en ny produkt, men jag har inte sett den förut. Man måste beundra jänkarnas förmåga att hitta på nya produkter... Verkar ha fått bra kritik av dom som prövat den. http://www.therme-at.com/

• 0 svar
    • 854 visningar
  3. Jag har köpt Tunze multicontroller 7095 med 4 kablar till pumpar. 2 x Tunze pumpar 6055, ( jag har inte fått dem ) ! Behöver jag ( Y adapter 7092.34 / adapter 7094.40) för att köra mina 2 st. pumpar ? köper man separat dem eller kommer med pumparna 6055.

• 1 svar
    • 854 visningar
  4. Started by lottac,

Jag har nu ett Juwelakvarie på 240 liter. Jag vill uppgradera till 5 eller 600-liter. Jag har sökt runt efter akvarie med de liter antalet och som har bänk till . Jag gillar inte att Juwel akvariet har en stor list rätt över. Vill hitta något som inte är aluminium och har en rktig bänk under som inte kostar skjortan. Är det någon som har förslag? Jag bor i Göteborg, det skall gärna vara hemkörning. Tacksam för svar!!! Lottac

• 3 svar
    • 853 visningar
  5. Started by atropos,

Någon som vet var man kan få tar i ett nytt uv rör till denna ? har pratat med mina lokala handlare men inte fått något riktigt svar om dom kan få hem ett nytt rör eller ej . tacksam för svar ..

• 1 svar
    • 853 visningar
  6. Om någon är värt att göra så är det värt att göra väl brukar det heta. Om man är som jag så innebär det att saker blir överdimensionerade och överkonstruerade. I denna anda så valde jag att hantera alla sladdar som legat vid akvariet även känd som min stora brandfara. Detta kändes som prioriterat då min Z. Desjardinii och G. Melanospilos har börjat jaga mat vid ytan och sedan skvätta vatten när mina Eheim autofeeders inte snurrar lika ofta som de tycker att de borde. Planen blev därför att montera mina nätaggregat och pump controllers på en aluminiumplatta. Jag valde att köpa en 4mm platta som var 55x100cm stor via Amazon för att säkerställa att den hade tillr…

• Gilla
    • 3 svar
    • 852 visningar
  7. Guest Andreas Lange
    Started by Guest Andreas Lange,

Jag har en gammal osmomat - nivåreglerare - liggande (Tunze 5016). Den påminner rätt mycket om de modellerna som finns nu med två sensorer (en drift och en säkerhet), styrbox och pump. Det som skiljer är hur sensorerna monteras i karet. Sensorerna sitter i en burk tänkt att placeras vid rätt vattennivå. De sitter kapslade och skyddade för alger. I överkant finns en springa för vattentillflöde antar jag. Det kluriga är att det i botten av boxen sitter ett (ganska långt) rör som går ner i ett U för att ha mynningen i samma höjd som springan i boxen (attans, ingen digitalkamera hemma). Det var i alla fall så jag fick den från tidigare ägare (tyvärr via lite mellanled). Resul…

• 0 svar
    • 852 visningar
  8. Started by niki68,

http://shop.humle.se/utrustning/slang-o-dyl/silikonslang-12-x-17-mm-per-meter Finns någon som har köpt silicon slang från de ? Vet ej om den är ok använda i saltvatten. Humlegårdens Ekolager AB

• 1 svar
    • 852 visningar
  9. Tja allat Aquatronica användare Någon som listat ut hur man gör en Topup med osmosisen direkt i karet ? Vill att när den känner lägsta nivån så ska den köra osmosisen 1h men det verkar inte gå. någon som vet nått annat sätt att få aquatronican att göra det ? /Peter

• 1 svar
    • 850 visningar
  10. Guest colly
    Started by Guest colly,

Är det någon som vet var man kan handla ETSS produkter innom EU via nätet? Mvh/Christian

• 5 svar
    • 850 visningar
  11. Started by Linnex,

Skulle behöva en termometer med reläutgång för att driva kylsystem. Någon som har tips på lämplig produkt. Det jag har hittat kostar runt 1000 spänn och har då två reläer. Jag skulle vilja landa på runt 500 kr. Såg ett inlägg om att använda fläktstyrning till dator men de jag hittat har inte nogrannare exakthet än ±3 % vilket låter mycket.

• 0 svar
    • 849 visningar
  12. Started by akutmottagning,

Är intresserad att göra något till zeovit reaktorn så man kan se flödet digitalt. Någon med idéer?

13. Started by Wigge,

Jag har som säkert någon har sett, ett litet refugium under karet. jag har tidigare haft chaeto där i men som har av någon anledning dött. Men har funderar över detta och jag har konstaterat att jag antagligen har för lite ljus. jag kör en led ramp med 8x3W leds. men det verkar alldeles för klent. så min fråga är om det finns något man kan komplettera med eller om jag ska köpa 8 led till och klämma in? ps. vet inte om tråden ligger rätt. flytta den gärna! Med Vänliga Hälsningar, Wigge

• 2 svar
    • 848 visningar
  14. Started by niklas_r,

Hej, För ca ett år sedan så kunde man uppgradera Profilux II plus till version 3 (ingen eX uppgradering). De skall ha slutat med denna uppgradering nu, jag såg dock en webshop som hade uppgraderingen i lager för någon vecka sedan. Problemet är att jag inte kommer ihåg vilken butik och Google är tydligen inte min vän heller. Jag har gått igenom internet-historiken på de flesta maskinerna här hemma utan att hitta rätt. Är det någon som vet var jag kan få tag i uppgraderingen?

• 2 svar
    • 847 visningar
  15. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

jag har ett RO somger 50-70% av max kapacitet och funderar därför på att köpa ett nytt innom snar framtid. men nu till frågan, producerar det lika bra vatten ändå, det borde göra det eller? det handlar ju om prioriteringar och nu står det mellan ett RO filter och en extra MH armatur. __________________ /Peter G

• 9 svar
    • 846 visningar
  16. Started by acuario,

Kanske man skulle skaffa sig en sådan här och koppla till teven och se hur fiskarna uppfattar mig och min värld Finns på http://www.coralvue.com/camera.htm

• 1 svar
    • 846 visningar
  17. Started by droopy,

Hur håller ni tempen, tycker att det är för stor variation för mig, åker nog på att köpa en chiller. karet är öppet, men rumet är ca 11m2. så det kan vara det. men har ni nå bra dopvärmare att remomendera? då den jag har är från fish-street och verkar helt kass den växlar i mellan 23-28 helatiden. /tackar

• 1 svar
    • 845 visningar
  18. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

hallå!! har skaffat mej en osmos och nu undrar jag om man ska köra på kallt/ljummet/varmt vatten för bästa effekt??

• 9 svar
    • 844 visningar
  19. Started by Dallaman,

är det någon som har en sån här? (eller liknande) https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=76&sort=2&cat=15&page=1 ev pH tester vart kan man köpa en till ett bra pris? sverige,danmark och tyskland? är inte så intresserad av ett helt iks system...än?

• 2 svar
    • 844 visningar
  20. Started by Catchio,

Jag sitter och skall montera ihop mitt nyinköpta RO-system, Aqualight picobello. Det sitter små slangstumpar på filtret som skall bytas mot medföljande långa slangar men hur är anslutningen beskaffad? Jag har skruvat ur "nippeln" men hur lossar jag slangstumpen?

• 2 svar
    • 843 visningar
  21. Started by Datate,

Har en Tunze 1074 överrinningsbox på karet. I nuläget sitter tunzes originalslang på boxen, vilket tydligen rekommenderas pga minskad ljudnivå mm. Nu undrar jag om någon kört/kör denna box men med vanligt 40mm pvc-rör istället? Någon som har erfarenhet av detta och kan bekräfta/dementera om det blir någon märkbar skillnad? Vill kunna montera ett T-kors och en kran för att kunna välja väg på vattnet.

• 2 svar
    • 843 visningar
  22. Tjena Har precis bytt upp mig från ett lido 200 till ett "byggt" helglas 450l, Jag kommer att köra sumplöst och sitter och funderar på hur jag ska bygga ett teknikhörn(med viss avrinningsförmåga), I detta hörn skall det rymmas insug till ytterfilter(UVC) cirkulationspump(aquarium systems new jet 3500) doppvärmare och aktivt kol och fosfatremover. Jag har suttit och titta på största BTN filterhörna,haft funderingar på revkeramik. Till detta, på motsatta sidan av karet tänkte jag hänga en tunze 9006 skummare,dock ej inbyggd i någon modul, eller är det någon som har erfarenhet av att kunna bygga in den i en modul motsv, eller kommer det att försämra prestandan för mycket,då…

• 1 svar
    • 843 visningar
  23. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Är UV ett måste för ett saltvattensakvarium med fisk i? Jag funderar på att skaffa mig en kirurg men har hört att de ofta får vitapricken och vissa säger att UV-sterilisering är ett måste. Har ni UV? Hur viktigt tror ni att det är att ha en? Hur ska man bota vitapricken i ett saltvattensakvarium? Har inga möjligheter att flytta ut fisken till ett annat kar och har ett par koraller. Hur är det med smittrisken av vitapricken mellan fiskar, skaffar jag kirurgen och han drar på sig sjukdomen kommer han att dra med sig clownen å mina två blennider i graven? /johan

• 2 svar
    • 842 visningar
  24. Hej. Undrar om detta är något som användas av akvariefantaster. Kan ju hålla ingång pumpar och doppvärmare ett tag vid strömbortfall. Mvh Johnny

25. Started by wrang,

Skulle behöva lite hjälp med en sak. Jag har ju som sagt en Titan 150 men tycker att den låter lite mycket vad de gör reklam för (20db) är det någon som har en Titan 250 som kan bistå med hjälp. Specen för fläkten i kylaren är att denna fläkt låter 49db men enligt deras marknadsföring stämmer detta alltså inte Tack på förhand

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.