Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by hbmannen,

har precis startat ett kol/fosfat filter.. ( hälften kol-hälften rowaphos ).. ska man köra dygnet runt? och kan man kombinera filtret så som ja gjort?? det e ett EHEIM 2013 filter ja använt..

• 0 svar
    • 738 visningar
  2. Started by mamadubba,

Någon som vet var man hittar uttagslister med separata brytare för varje uttag? Har sett bilder på sådana här på forumet men hittar inga att köpa nånstans.

• 5 svar
    • 738 visningar
  3. Started by Blåbert,

Hej, Har köpt ett par vanliga datorfläktar som jag skall evakuera luft ur mitt överskåp med. Fläktarna är 12v, men de startar inte med 12v. Misstänker att de måste få en styrspänning på den lilla tråden avsedd för det. Hur tjuvkopplar jag? Kan jag ge samma 12 v på den tråden? Eller måste köpa en batterieliminator till och mata 5v? Sent from my iPad using Tapatalk HD

• 1 svar
    • 738 visningar
  4. Started by jingfee,

Hej, Med de senaste tidens strömavbrott man har läst om i Texas har jag börjat fundera vad man själv har för möjligheter om det skulle hända något här. Det i samband med att våran förening har aviserat att man kommer behöva göra underhåll på elinstallationen inom kort. Hittade och funderar lite på denna https://generalprepper.se/el-varme-belysning/batteribackup/backup-batteri-lithium-power-pack-26400-mah men har så dålig koll på hur länge den kapaciteten faktiskt räcker. Tänker att det viktiga är att hålla igång cirkulationen. Nån som har en aning ungefär hur länge den skulle klara av att driva ett akvarium med denna pump och streamer? …

• 0 svar
    • 735 visningar
  5. Started by DaTrucka,

Jag ska bygga om min rördragning lite, lägga till ett par kranar mm. Men med tanke på att tangit innehåller en hel del lösningsmedel så vet jag inte om jag vågar limma på dessa i sumskåpet. Tanken är att limma allt som går utanför, men det blir 1-2 koppling(ar) som jag måste limma på plats. Kommer naturligtvis stoppa cirkulationen när detta görs, och köra med extra fläkt, i något dygn när det torkar. Vad tycker/tror ni? Några tips?

• 2 svar
    • 735 visningar
  6. Started by Jocke,

Vrför använder man en kalkmixer?. Får man ut ca och kh ur en mixer?.

• 0 svar
    • 735 visningar
  7. Started by TgL9705,

Hej! Tänkte höra om ni har koll på vilket det bästa Uv ljuset är,tänkte på 36-55w. I första hand Aquamedic 36-55w eller JBL AquaCristal 36w,ska ha till ca 1150 liter saltvatten. Ser man om dessa 2 är på eftersom jag läste om ett märke där man inte hade en aning om det var fungerande eftersom man inte hade nått kontrollställe. Mvh

• 0 svar
    • 735 visningar
  8. Started by Niclas,

Lite nya skojjiga grejor för oss som gillar prylar :smiley17: http://www.seavisions.com/prod02.htm

• 1 svar
    • 734 visningar
  9. Started by mrnorton,

Hej åter en fundering angående sumpen. inloppet till sumpen ska det sluta ovanför vatten ytan eller kan man dra in den ifrån sidan i sumpväggen? Kommer att använda mig av overflow system.

• 1 svar
    • 734 visningar
  10. Started by jojjen,

Någonstans på nätet läste jag om att man kunde tillsätta enanol för att göda sina bakterier och givetvis hittar jag inte den artikeln just nu. Är det någon här som använder sig av etanol och som kan lite beskriva metoden? Är den värd att använda sig av dvs fördelar/nackdelar?

• 1 svar
    • 733 visningar
  11. Started by Jojo,

Har en fundering angående mitt nyss inkopplade uv. Som det är nu har jag en separat pump till uv som sitter typ i ena hörnet av skummarfacket. Utblåset från uv går ner i andra hörnet av samma fack. Denna lösning enligt instruktioner av säljaren. Borde inte en bättre lösning vara att koppla returpumpen till uv och ha utblåset från uv till returröret som går upp till tanken? Då får ju tanken enbart vatten som först gått genom uv. Jag får ju ställa ner flödet på returpumpen lite men har streamers och gyres så helt ok cirkulation ändå. Vad tror ni? Hur har ni det kopplat? Såhär ser det ut i dagsläget:

12. Started by lottac,

Jag har nu ett Juwelakvarie på 240 liter. Jag vill uppgradera till 5 eller 600-liter. Jag har sökt runt efter akvarie med de liter antalet och som har bänk till . Jag gillar inte att Juwel akvariet har en stor list rätt över. Vill hitta något som inte är aluminium och har en rktig bänk under som inte kostar skjortan. Är det någon som har förslag? Jag bor i Göteborg, det skall gärna vara hemkörning. Tacksam för svar!!! Lottac

• 3 svar
    • 733 visningar
  13. Started by Draedon,

en filterpåse på 200my, är det lämpligt att för att stoppa lite microbubblor från ytavrinningen?

• 4 svar
    • 732 visningar
  14. Started by Dimorb,

Har länge tänkt på att jag borde skaffa mig en UPS till de viktigaste komponenterna i akvariet. Har ni börjat leta men det är ju en uppsjö av allting. Vad kör ni? Någon som använder billighetsvarianten från fis-street: http://www.fish-street.com/coralbox_powercell_for_jebao_battery_pump__dc_pump Eller har några helt andra förslag på vad som kan funka bra. Tacksam för tips. /Andre.

• 3 svar
    • 732 visningar
  15. Started by Datate,

Har en Tunze 1074 överrinningsbox på karet. I nuläget sitter tunzes originalslang på boxen, vilket tydligen rekommenderas pga minskad ljudnivå mm. Nu undrar jag om någon kört/kör denna box men med vanligt 40mm pvc-rör istället? Någon som har erfarenhet av detta och kan bekräfta/dementera om det blir någon märkbar skillnad? Vill kunna montera ett T-kors och en kran för att kunna välja väg på vattnet.

• 2 svar
    • 732 visningar
  16. Started by Nito,

sitter och planerar sumpbygget och vill göra det enkel så jag undrar om det är ok att mata skummaren och uvc med samma pump och att vattnet först går genom uvc och sedan till skummaren? -för/nackdelar?

• 5 svar
    • 732 visningar
  17. Started by Mattias,

Det händer ju att div pumpar blir liggande direkt på botten i sumpen, tror ni det funkar m liggunderlag på botten. Eller finns det risk att det läcker ur nån skit ?

18. Started by Wigge,

Jag har som säkert någon har sett, ett litet refugium under karet. jag har tidigare haft chaeto där i men som har av någon anledning dött. Men har funderar över detta och jag har konstaterat att jag antagligen har för lite ljus. jag kör en led ramp med 8x3W leds. men det verkar alldeles för klent. så min fråga är om det finns något man kan komplettera med eller om jag ska köpa 8 led till och klämma in? ps. vet inte om tråden ligger rätt. flytta den gärna! Med Vänliga Hälsningar, Wigge

• 2 svar
    • 732 visningar
  19. Started by Vargklo,

Jag håller som bäst på att testa en nyinförskaffad ozongenerator med redoxprobe. Jag tycker att jag får märkligt låga redoxavläsningar i mitt kar (under 200), så jag undrar hur jag kan kontrollera proben. Finns det "kalibreringsvärden" för t.ex. osmosvatten eller nyblandat saltvatten, eller kan man testa mot någon annan "referens"?

20. Started by niki68,

http://shop.humle.se/utrustning/slang-o-dyl/silikonslang-12-x-17-mm-per-meter Finns någon som har köpt silicon slang från de ? Vet ej om den är ok använda i saltvatten. Humlegårdens Ekolager AB

• 1 svar
    • 731 visningar
  21. Jag sitter och funderar på hur ajg ska kunna underlätta mina vattenbyten. Till mitt kar har jag ett litet kar som motsvarar 10% av den totala vattenvolymen, detta kar använder jag för att ha osmosvatten i för den automatiska vatttenpåfyllaren. Jag underar om jag även kan använda samma kar till att blanda saltvatten i för vattenbyten? Det kommer bli salt och andra mineral rester kvar i det karet efter vattenbytet, kommer detta påverka osmosvattnets hållbarhet? Så här tänkte jag: Karet har osmosvatten i sig hela tiden. Varannan vecka fyller jag upp karet och blandar i saltvatten och kan via karets slang göra vattenbytet smidigt. När vattenbytet är gjort fyller jag på nytt o…

• 3 svar
    • 730 visningar
  22. Started by johanf05,

Har en fråga kan man lita på en ytavriningsbox?

• 1 svar
    • 729 visningar
  23. Started by pkarl,

Hej! Jag kände att jag måste kolla med er här på guiden först innan jag betalar för mitt nya akvarium med måtten 150x80x60. Priset jag har fått är på 7620:- inklusive frakt till dörren. Är detta för mycket? I priset ingår det en överinningskammare samt 3 st borrade hål (2 x 45 mm + 1 x 35) + 2 st kranar som passar till 32 mm rör samt 25 mm rör. Framrutan på akvariet är av opti-white glas. //Patrik

• 3 svar
    • 728 visningar
  24. Started by Tobbz,

Har byggt om orginalbänken för att få sumpen att passa under. Vad tror ni om bygget ? Reglarna är i 45*70 och ett helt bakstycke i 16 mm mdf. Under den övre skivan på höger sidan ovan sumpen så sitter det även 3 st reglar från höger till vänster.

• 1 svar
    • 728 visningar
  25. Started by akutmottagning,

Är intresserad att göra något till zeovit reaktorn så man kan se flödet digitalt. Någon med idéer?

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.