Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by Netice,

Hej Jag köpte en nästan komplett Aquatronica Akvariedator av Biotedmarine i Kungsbacka och han var vänlig nog att skicka med ett PC inteface som tyvärr saknade strömkälla. Är det någon som vet hur många Volt denna ska matas med, samt hur man skall vända plus och minus om man köper en universaltrafo. Är extremt tacksam för info om detta! Mvh Niklas

• 0 svar
    • 768 visningar
  2. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej! Finns det någon mojjäng man kan köpa för att hålla nere temperaturen i ett mindre kar? Läste om denna http://www.coolworksinc.com/aquarium%20chiller.htm. Finns det någon som har erfarenhet av någon liknandeprodukt? Hur gör ni för att hålla nere temperaturen utan att kompensera belysningen? Vh Jimmy

• 1 svar
    • 767 visningar
  3. Started by Cathulu,

http://americanaquariumproducts.com/CleaningMachine.html Undra om den är bra? /Jens

• 2 svar
    • 766 visningar
  4. hör av er

• 0 svar
    • 766 visningar
  5. Started by DaTrucka,

Jag ska bygga om min rördragning lite, lägga till ett par kranar mm. Men med tanke på att tangit innehåller en hel del lösningsmedel så vet jag inte om jag vågar limma på dessa i sumskåpet. Tanken är att limma allt som går utanför, men det blir 1-2 koppling(ar) som jag måste limma på plats. Kommer naturligtvis stoppa cirkulationen när detta görs, och köra med extra fläkt, i något dygn när det torkar. Vad tycker/tror ni? Några tips?

• 2 svar
    • 766 visningar
  6. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Tjena jag har en osmos märke Aqua medic 150L, nu till min undran. När bör man byta kolpatron & membran eller något överhuvudtaget i denna. Jag har kört den i ca 1 år

• 2 svar
    • 766 visningar
  7. Started by joney,

till <TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width=500 border=1> <T> <TR> <TD vAlign=center align=middle width=250 bgColor=#004696> Calciumreactor 1000 </TD> <TD vAlign=center align=middle width=250 bgColor=#004696> </TD></TR></T></TABLE> <TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width=500 border=1> <T> <TR> <TD vAlign=center align=middle width=250 bgColor=#004696> Calciumreactor 1000 </TD> <TD vAlign=center align=middle width=250 bgColor=#004696> </TD></TR> <TR> <TD borderColor=#004696 width=250 bgColor=#ffffff> <DIV align=center></DIV></TD> &l…

• 2 svar
    • 766 visningar
  8. Started by Fina Fisken,

Hur gör ni som använder en probe finns det några tips på hur man får bäst livstid på sin probe?

9. Started by lottac,

Jag har nu ett Juwelakvarie på 240 liter. Jag vill uppgradera till 5 eller 600-liter. Jag har sökt runt efter akvarie med de liter antalet och som har bänk till . Jag gillar inte att Juwel akvariet har en stor list rätt över. Vill hitta något som inte är aluminium och har en rktig bänk under som inte kostar skjortan. Är det någon som har förslag? Jag bor i Göteborg, det skall gärna vara hemkörning. Tacksam för svar!!! Lottac

• 3 svar
    • 765 visningar
  10. Jag funderar på ett cylinderakvarium 98cm i diameter, men är fundersam om någon förstoringseffekt uppstår och hur den i så fall upplevs. Så om någon har erfarenhet hör gärna av er. Tack på förhand. Mvh Conny

• 0 svar
    • 764 visningar
  11. Started by Datate,

Har en Tunze 1074 överrinningsbox på karet. I nuläget sitter tunzes originalslang på boxen, vilket tydligen rekommenderas pga minskad ljudnivå mm. Nu undrar jag om någon kört/kör denna box men med vanligt 40mm pvc-rör istället? Någon som har erfarenhet av detta och kan bekräfta/dementera om det blir någon märkbar skillnad? Vill kunna montera ett T-kors och en kran för att kunna välja väg på vattnet.

• 2 svar
    • 764 visningar
  12. Started by Draedon,

har precis bytt filter på min osmos (2 filter + sillikatremover). ska man köra x antal liter vatten igenom innan man börjar använda vattnet?

• 1 svar
    • 763 visningar
  13. Started by Jack Wo Maki,

Någon som har erfarenhet av BLAU Ato? Tänker på ljudnivå och förtroende.

• 2 svar
    • 762 visningar
  14. Started by Mattias,

Det händer ju att div pumpar blir liggande direkt på botten i sumpen, tror ni det funkar m liggunderlag på botten. Eller finns det risk att det läcker ur nån skit ?

15. Guest D-Flex
    Started by Guest D-Flex,

Hej! Tänkte ställa en liten fråga. Håller det att bygga en ytavrinningsbox i 4mm glas? Den kommer att vara ca. 20cm x 20cm x 20cm och kommer att vara i ett 540. Det är en kompis som undrar men han sitter på jobbet utan surftillgång. Alla synpunkter är välkommna. MVH // Danne

16. Started by akutmottagning,

Är intresserad att göra något till zeovit reaktorn så man kan se flödet digitalt. Någon med idéer?

17. Started by pkarl,

Hej! Jag kände att jag måste kolla med er här på guiden först innan jag betalar för mitt nya akvarium med måtten 150x80x60. Priset jag har fått är på 7620:- inklusive frakt till dörren. Är detta för mycket? I priset ingår det en överinningskammare samt 3 st borrade hål (2 x 45 mm + 1 x 35) + 2 st kranar som passar till 32 mm rör samt 25 mm rör. Framrutan på akvariet är av opti-white glas. //Patrik

• 3 svar
    • 759 visningar
  18. Started by TgL9705,

Hej! Tänkte höra om ni har koll på vilket det bästa Uv ljuset är,tänkte på 36-55w. I första hand Aquamedic 36-55w eller JBL AquaCristal 36w,ska ha till ca 1150 liter saltvatten. Ser man om dessa 2 är på eftersom jag läste om ett märke där man inte hade en aning om det var fungerande eftersom man inte hade nått kontrollställe. Mvh

• 0 svar
    • 758 visningar
  19. Started by mrnorton,

Hej åter en fundering angående sumpen. inloppet till sumpen ska det sluta ovanför vatten ytan eller kan man dra in den ifrån sidan i sumpväggen? Kommer att använda mig av overflow system.

• 1 svar
    • 758 visningar
  20. Vart har ni satt er påfyllning av vattennivån med dessa två givare ? Precis installerat en Clarisea , och vattennivån i returfacket flexar ju lite upp & ner beroendes på hur fort clarisean blir skitig.. så jag sitter och fnular lite på vad som kommer bli bäst Nu verkar Ato’n fylla på lite väll ofta.. Så blir nog att sära på givarna , och sätta dom på separata fästen . Men frågan vad man skall utgå ifrån när man sätter dit dom i sumpen .. ? Någon som har en ide , eller vad dom själva har gjort ?

• 1 svar
    • 757 visningar
  21. Started by Dimorb,

Kört i ett heavy load system från start till nu.. Inköpt 14-10-2019 Motorn orkar inte dra mer. Har haft filtret isär och letat efter motstånd men finner ingenting. Kan man räkna med att motorn inte har längre levetid och det är dags för ett nytt block eller vad bör jag se efter? mvh Andre.

• 5 svar
    • 757 visningar
  22. Started by hbgot,

i helgen så har jag fått problem med nivåregleringen. flottören slår till och från vid rätt nivåer, pumpen går konstant när vattenpåfyllning behövs men inget vatten pumpas över i sumpen. kan någon del i systemet satt igen? som det ser ut så finns det luftbubblor i slangarna. någon som har tipps på vad jag skall kolla?

• 6 svar
    • 757 visningar
  23. Started by Wigge,

Jag har som säkert någon har sett, ett litet refugium under karet. jag har tidigare haft chaeto där i men som har av någon anledning dött. Men har funderar över detta och jag har konstaterat att jag antagligen har för lite ljus. jag kör en led ramp med 8x3W leds. men det verkar alldeles för klent. så min fråga är om det finns något man kan komplettera med eller om jag ska köpa 8 led till och klämma in? ps. vet inte om tråden ligger rätt. flytta den gärna! Med Vänliga Hälsningar, Wigge

• 2 svar
    • 757 visningar
  24. Jag sitter och funderar på hur ajg ska kunna underlätta mina vattenbyten. Till mitt kar har jag ett litet kar som motsvarar 10% av den totala vattenvolymen, detta kar använder jag för att ha osmosvatten i för den automatiska vatttenpåfyllaren. Jag underar om jag även kan använda samma kar till att blanda saltvatten i för vattenbyten? Det kommer bli salt och andra mineral rester kvar i det karet efter vattenbytet, kommer detta påverka osmosvattnets hållbarhet? Så här tänkte jag: Karet har osmosvatten i sig hela tiden. Varannan vecka fyller jag upp karet och blandar i saltvatten och kan via karets slang göra vattenbytet smidigt. När vattenbytet är gjort fyller jag på nytt o…

• 3 svar
    • 756 visningar
  25. Started by niki68,

http://shop.humle.se/utrustning/slang-o-dyl/silikonslang-12-x-17-mm-per-meter Finns någon som har köpt silicon slang från de ? Vet ej om den är ok använda i saltvatten. Humlegårdens Ekolager AB

• 1 svar
    • 756 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.