Övrig teknik
3 027 ämnen i detta forum
-
jag håller på att starta ett percula 120. Grejen är den att jag vill ha in UV-C´n och pumpen till deni skåpet under karet. Min fråga då: funkar den lika bra om den står lite vertikalt i skåpet? Eller måste den stå helt lodrätt?? Den får plats stående men då går inte gummitutan på toppen på ordentligt.
-
Jag har köpt Tunze multicontroller 7095 med 4 kablar till pumpar. 2 x Tunze pumpar 6055, ( jag har inte fått dem ) ! Behöver jag ( Y adapter 7092.34 / adapter 7094.40) för att köra mina 2 st. pumpar ? köper man separat dem eller kommer med pumparna 6055.
-
- 1 svar
- 802 visningar
-
-
Undrar när siliconet börjar bli dåligt... Mitt akvarium är nog ca 4 år gammalt.. Packningen i pvc genomföringen.. när bör en sådan bytas kanske? Nån som har erfarenhet av dessa?? Vill inte ha en massa vatten på golvet..
-
Jag ska bygga om min rördragning lite, lägga till ett par kranar mm. Men med tanke på att tangit innehåller en hel del lösningsmedel så vet jag inte om jag vågar limma på dessa i sumskåpet. Tanken är att limma allt som går utanför, men det blir 1-2 koppling(ar) som jag måste limma på plats. Kommer naturligtvis stoppa cirkulationen när detta görs, och köra med extra fläkt, i något dygn när det torkar. Vad tycker/tror ni? Några tips?
-
- 2 svar
- 801 visningar
-
-
Jag sitter och funderar på hur ajg ska kunna underlätta mina vattenbyten. Till mitt kar har jag ett litet kar som motsvarar 10% av den totala vattenvolymen, detta kar använder jag för att ha osmosvatten i för den automatiska vatttenpåfyllaren. Jag underar om jag även kan använda samma kar till att blanda saltvatten i för vattenbyten? Det kommer bli salt och andra mineral rester kvar i det karet efter vattenbytet, kommer detta påverka osmosvattnets hållbarhet? Så här tänkte jag: Karet har osmosvatten i sig hela tiden. Varannan vecka fyller jag upp karet och blandar i saltvatten och kan via karets slang göra vattenbytet smidigt. När vattenbytet är gjort fyller jag på nytt o…
-
- 3 svar
- 800 visningar
-
-
Är det någon som har haft problem med mörka beläggningar på insidan av kvartsglaset och vet vad det kan bero på? Det kommer ju inte i kontakt med vattenflödet.
-
- 0 svar
- 800 visningar
-
-
Är intresserad att göra något till zeovit reaktorn så man kan se flödet digitalt. Någon med idéer?
-
- 2 svar
- 800 visningar
-
-
http://shop.humle.se/utrustning/slang-o-dyl/silikonslang-12-x-17-mm-per-meter Finns någon som har köpt silicon slang från de ? Vet ej om den är ok använda i saltvatten. Humlegårdens Ekolager AB
-
- 1 svar
- 800 visningar
-
-
Ska slå ihop bänken i morgon. Då kommer även toppen samt överst hyllan att antingen borras med dosborr, eller typ sticksågas ut. Bänken byggs i 19mm mdf så hålen kommer en bit in i karet då genomföringen bygger lite. Ska nog ha de tre på rad. Så frågan är hur mkt glas mellan hålen bör man ha.
-
- 6 svar
- 799 visningar
-
-
Hur håller ni tempen, tycker att det är för stor variation för mig, åker nog på att köpa en chiller. karet är öppet, men rumet är ca 11m2. så det kan vara det. men har ni nå bra dopvärmare att remomendera? då den jag har är från fish-street och verkar helt kass den växlar i mellan 23-28 helatiden. /tackar
-
- 1 svar
- 799 visningar
-
-
Sitter o funderar om där är någon överingsbox som "startar" skälv efter strömavbrott eller liknade, jag har en gammal tunze o den gör det iaf inte. vad har ni för erfarenheter o vilken kör ni om där är någon som funkar på detta vis Mvh Johan
-
Någon som har erfarenhet av BLAU Ato? Tänker på ljudnivå och förtroende.
-
- 2 svar
- 798 visningar
-
-
Har en Tunze 1074 överrinningsbox på karet. I nuläget sitter tunzes originalslang på boxen, vilket tydligen rekommenderas pga minskad ljudnivå mm. Nu undrar jag om någon kört/kör denna box men med vanligt 40mm pvc-rör istället? Någon som har erfarenhet av detta och kan bekräfta/dementera om det blir någon märkbar skillnad? Vill kunna montera ett T-kors och en kran för att kunna välja väg på vattnet.
-
- 2 svar
- 797 visningar
-
-
Hej jag har kommit över en osmos från en kursad akvariebutik den heter Elga Pilot 1 serienr :622 nu undrar jag om någon har nått info om den eller vet något, vet inte om det är något värde i den heller Mvh Micke
-
- 2 svar
- 796 visningar
-
-
För ett antal år sedan lade jag ned mitt 900 liters saltkar. Nu har planeringen för ett nytt börjat ta form i huvudet och iom detta så funderar jag som så många andra på vad man gjorde för misstag förra gången, vad man saknade och vad man ville ha bättre. Hur man får riktigt bra cirkulation i akvariumet är en av dessa frågor. Vet ej om denna tråd skall ligga under ett DIY ämne och då får gärna någon flytta den men jag börjar här. Nu till saken.... Sitter i tankarna att sätta ett rör efter hela bakre rutan där slitsar i röret pressar ut det vatten som returpumpen trycker upp. Ett inre och yttre rör med olika öppningar öppnar och stänger med att det inre röret…
-
- 4 svar
- 795 visningar
-
-
Var kan man i Sverige köpa en luftflödesmätare motsvarande den här? :
-
- 0 svar
- 795 visningar
-
-
Hej Jag är rätt så ny med saltvattens alvarium så jag undar vad man behöver, förutom: själv akvariumet, inredningen, fiskar, pump och värmare ????
-
-
http://americanaquariumproducts.com/CleaningMachine.html Undra om den är bra? /Jens
-
- 2 svar
- 793 visningar
-
-
Har en tunze osmolator 3155 som packades upp helt ny idag och som betedde sig lite konstigt efter att jag hade fått den på plats.. Den optiska sensorn och säkerhetsflotören sitter som de ska och pumpen går igång. Jag har testat lägsta nivå och högsta nivå innan jag drog alla kablar så som jag vill ha dem och då fungerade allting fint. Men nu efter att allt är indraget startar och stoppar pumpen med korta intervaller. Den går i 15-20 sekunder och så stoppar den i 15-20 sekunder. Sådär håller den på hela tiden. Någon som har haft samma problem eller har en gissning på vad det kan bero på? Funderade på om det kan vara så att pumpen är ins…
-
- 3 svar
- 793 visningar
-
-
Hej! Jag kände att jag måste kolla med er här på guiden först innan jag betalar för mitt nya akvarium med måtten 150x80x60. Priset jag har fått är på 7620:- inklusive frakt till dörren. Är detta för mycket? I priset ingår det en överinningskammare samt 3 st borrade hål (2 x 45 mm + 1 x 35) + 2 st kranar som passar till 32 mm rör samt 25 mm rör. Framrutan på akvariet är av opti-white glas. //Patrik
-
- 3 svar
- 793 visningar
-
-
till <TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width=500 border=1> <T> <TR> <TD vAlign=center align=middle width=250 bgColor=#004696> Calciumreactor 1000 </TD> <TD vAlign=center align=middle width=250 bgColor=#004696> </TD></TR></T></TABLE> <TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width=500 border=1> <T> <TR> <TD vAlign=center align=middle width=250 bgColor=#004696> Calciumreactor 1000 </TD> <TD vAlign=center align=middle width=250 bgColor=#004696> </TD></TR> <TR> <TD borderColor=#004696 width=250 bgColor=#ffffff> <DIV align=center></DIV></TD> &l…
-
- 2 svar
- 792 visningar
-
-
Håller på med ett experiment i syfte att få lite bättre semesterkoll på karet. Har monterat en wekamera i en glasburk i akvariet. Lite kul att se världen ur ett fiskperspektiv! D-link har även en emailtjänst så att man kan få kameran att automatisk skicka bilder på e-post i vald intervall! Allt provisoriskt så långt.
-
-
- 2 svar
- 792 visningar
-
-
Hittad en adapter och kommer inte ihåg vilken teknik tillhör, kan någon veta , tack !
-
- 2 svar
- 791 visningar
-
-
Det händer ju att div pumpar blir liggande direkt på botten i sumpen, tror ni det funkar m liggunderlag på botten. Eller finns det risk att det läcker ur nån skit ?
-
- 1 svar
- 791 visningar
-