Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
- 

Hittade ingen renodlad tråd om detta filter så jag skapar en.. Precis fått hem mitt filter efter ett köp här på guiden.. Blev lite fundersam på inkopplingen dock.. Det sitter 2 anslutningar på toppen.. 1 stor och 1 liten.. Mitt problem är att den lilla sitter i mitten. Dvs den som håller röret ner till botten.. Om jag har förstått allt rätt så matar man in vattnet i botten på filtret för att får mediat (Rowafos eller Aquafos) att "sväva" i reaktorn/filtret.. Jag ville ha bra flås på insidan så jag tog saken i egna händer och skiftade på anslutningarna... Nu till mina frågor.. Har jag gjort rätt ? Sedan tipsade [Edit] Capote [/Edit] mig om i en annan tråd att jag inte s…
- 

- 14 svar
 - 2k visningar

- 

- 

Fungerar det att förlänga ph-probens sladd med vanlig ethernet-koax ??? Min fina glasprob har fjuttsladd tyvärr
- 

- 8 svar
 - 1,4k visningar

- 

- 

Hur gör ni för att enklast ta isär era limmade PVC-konstruktioner t.ex. vid ombygge eller underhåll utan att delarna går sönder eller blir oanvändbara på annat sätt? Någon som använder snabbkopplingar eller liknande?
- 

- 11 svar
 - 3,6k visningar

- 

- 

Jag har nu kört min kalk reaktor i ett par månader snart. Jag har fått in mängden med Co2 - vatten bra så mitt ca ligger stabilt på 420 och Kh på 7-7,2. det som är oroväckande är mitt Mg värde som konstant ökar och är nu uppe i 1600 , för 4 veckor sedan var det 1400. Jag har mätt flera ggr och får samma resultat var gång. Kan korallkrosset innehålla så mkt mg så mitt värde ökar så mkt? ett redigt vattenbyte lär bli nästa åtgärd för att få ner värdet nu.
- 

- 2 svar
 - 3,3k visningar

- 

- 

Hej Jag har läst artikeln om rördimensioner och returflöde med exelberäkningen men jag vill kolla om jag fattat det rätt. Enligt den uträkningen kan jag inte ha en pump med flödet 2500l/h. Det skulle vara för starkt pumpflöde?????? Jag har avrinningsröret 32mm (ca 70cms längd rakt ner) därefter 25 mm rör 3,5m åt sidan med en fallhöjd på 1m, totalt fallhöjd 1,7m till sumpen. Jag har också ett reservavrinningsrör på 25 mm parallellt. Då är frågan om en returpump med 2500l/h är för stark? Kommer den att tömma sumpen och riskera översvämning i akvariet???
- 

- 4 svar
 - 1,4k visningar

- 

- 

Ska ta hål för en 16 mm genomföring. Nån som vet vart man kan få tag på en lämplig borr/hålsåg till det.Mvh johan
- 

- 5 svar
 - 1,2k visningar

- 

- 

Hej, Har köpt ett par vanliga datorfläktar som jag skall evakuera luft ur mitt överskåp med. Fläktarna är 12v, men de startar inte med 12v. Misstänker att de måste få en styrspänning på den lilla tråden avsedd för det. Hur tjuvkopplar jag? Kan jag ge samma 12 v på den tråden? Eller måste köpa en batterieliminator till och mata 5v? Sent from my iPad using Tapatalk HD
- 

- 1 svar
 - 772 visningar

- 

- 

Tänkte använda Be Bary 25w och vet inte vad är bästa alternativ för pump. Har två alternativ: 1.Kan köra den med retur pumpen Royal Speedy 75W som har kopplat två eductor flow (32mm) 2.Kan köras med Speedy 50w (med den pump kommer köra min reaktor royal 3,5 liter ( aktiv kol och fosfat remover i samma).
- 

- 5 svar
 - 1,8k visningar
 - 1 följare

- 

- 

Är det någon som har erfarenhet av dessa? http://www.fish-street.com/mini_filter?category_id=155 Jag funderar på att köra biopellets i en sådan.
- 

- 6 svar
 - 1,8k visningar

- 

- 

Ska bygga om ett fack i sumpen till ett refugium. Hur gör man på bästa sätt för att algerna inte ska åka med till nästa fack? Är överringskam bra, eller behövs inget mer än glasskivan?
- 

- 

- 6 svar
 - 1,2k visningar

- 

- 

Hittade denna kylare som var uppe på Interzoo förstog jag. http://www.ocean.geotronic.it/index_gb.html http://www.peltech.com/engl/marine.html http://www.ocean.geotronic.it/oceanGB.pdf http://www.finsreef.com/home.php?cat=317 Lite mer info dock på Italienska http://www.acquaportal.it/_ARCHIVIO/ARTICOLI/climatizzatore_OceanGeotronic.asp http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=889928
- 

- 3 svar
 - 1,9k visningar

- 

- 

Jag köpte biobollar igår och på paketet står det att de skall tvättas noggrant innan användning. Räcker det att skölja igenom med vatten eller krävs något rengöringsmedel?
- 

- 3 svar
 - 1,2k visningar

- 

- 

Hej, Jag köpte en AN Aqua Standard av en kille som hävdade att filtren var bytta ganska nyligen. Igår när jag startade upp den så fick jag problem direkt. Först och främst så läckte det understa förfiltret som ett såll så därför fick jag skruva av det för att kunna sätta på det riktigt. Till min förfäran insåg jag då när jag tittade in att filtret var helt täckt av en brun sörja som stinker, långt ifrån ren alltså. Samma sak gällde naturligtvis förfilter nr 2. Jag vet inte om jag gjorde rätt som öppnade kopparna men det var det enda sättet för att jag skulle få den att hålla tätt. För det andra så kommer det inget vatten ur den röda slangen medan det rinner på som attan u…
- 

- 6 svar
 - 1,5k visningar

- 

- 

Hej! Finns det någon som vet var jag får tag i utbytes rör till Lifeguard Aqua Step 25W,har bara sett det på sidor i usa som inte skickar lysrör och med frakt och tull blir väl det skitdyrt.Kanske ett rör från nån annan uvc anläggning passar?
 - 

Jag försökte få min Profilux Light och min doserpump (ghl 4-kanalig) att funka ihop. jag har hittat funktionen för doserpump, och jag har ställt in hur mycket den ska dosera etc... men de känns som om att man inte fick välja vilken utgång den skulle programera doserpumpen på och inte vilken tid den ska dosera... behöver lite vägledning av någon med en Profilux!
- 

- 38 svar
 - 3,8k visningar

- 

- 

Jag sitter och skissar på en avrinningsbalkong till nya karet då jag ska beställa det idag, och hade behövt ha hjälp med följande: I boxen ska iaf 2 rör dras, båda neråt till sumpen, returröret kan dras på utsidan. Jag hade tänkt mig 25mm på båda två och nu undrar jag lite hur stor en 25mm genomföring är på bredaste stället så att jag kan rita ut genmoföringarnas placering i boxen till killen som ska limma karet. Tanken var att boxen ska vara 150(B)x100(D)x100(H) för att få tillräckligt med kam att svälja vattnet ner. Någon som har lite kunskap om dimensionerna på en 25mm genomföring att dela med sig av? Jag har försökt att hitta denna information på nätet, men inte hitt…
- 

- 11 svar
 - 1,1k visningar

- 

- 

Har tittat lite på Titanium doppvärmare. Dom verkar bra. Men man behöver köpa till kontroller till dom. Läste någonstans att dom kan läcka. Hur går det till? Funderade på att köra utan doppvärmare först men upptäckte att det inte funkar för vissa koraller. Höjde t.ex temp från 26* till 27-27,5* här om dagen och upptäckte att både Montipora och Plerogyra sinuosa som såg döende ut mår ganska bra igen. Är det några som använder det? Hur funkar det? Är det någon som använder GHL profilux som kontroller? Funkar det bra?
- 

- 4 svar
 - 936 visningar

- 

- 

Är intresserad att göra något till zeovit reaktorn så man kan se flödet digitalt. Någon med idéer?
- 

- 2 svar
 - 740 visningar

- 

- 

Det börjar bli mycket rörmaskar etc i rören mellan akvarie och sump. Jag skulle bli glad för lite tips om rengöring inuti rören. Nån slags flaskborste? Hur gör ni? Tips?
- 

- 1 svar
 - 856 visningar

- 

- 

Ett Uvc för damm, fungerar det att köra till saltvatten - finns det någon skillnad i hur de är byggda som gör att de inte fungerar för vårt ändamål?
- 

- 

- 3 svar
 - 1,1k visningar

- 

- 

Jobbar med att få på plats en unik lösning när det kommer till kultiverade koraller i Norge och ett av önskemålen är att det skall finnas en form av "live"-feed som senare skall kunna resultera i en click-and-buy app/program. För att få till det behöver jag tänka ut hur jag skall kunna ha en kamera över akvariet som kan röra sig över korallerna och ta bilder. Den kan så klart hänga mellan lampa/koraller eller under vattnet. Någon som har gjort något liknande? Sett något liknande? Har tillräckligt god insikt i hur det skulle byggas upp?
 - 

Någon som vet vart man kan köpa dessa i Sverige, eller möjligtvis beställa ifrån utlandet? Heter väl vätskeejektor eller något liknande på svenska tror jag? http://www.emperoraquatics.com/commeductors.php Tack på förhand.
 - 

Jag köpte lite nya 32mm pvcrör från siv och upptäckte att de var betydligt tunnare tjocklek på väggen jämfört med mina gamla rör (2mm jämfört med 3mm). Hur tjockt behöver det vara? Känns lite olustigt att använda dem för returrören, men det kanske inte spelar någon roll?
- 

- 

- 2 svar
 - 302 visningar

- 

- 

Fick min nya Aqualight Osmos 300l/dag burk idag, utan bruksanvisning... :-( Ok, man behöver inte vara geni för att lista ut hur det hela hänger ihop men jag gillar manualer... Är det någon som har en digital variant så vore jag tacksam om jag kunde få den (jag hittade ingen på Aqualights websida heller).
- 

- 4 svar
 - 2,6k visningar

- 

- 

hittade den här på Ebay http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=20758&item=7702510014&rd=1
- 

- 5 svar
 - 1,1k visningar

-