Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by hippo,

vad menas med omvänd osmos??

• 1 svar
    • 709 visningar
  2. Blåser visst ganska friskt över brittiska öarna just nu och den blåsten är på väg hit i natt/i morgon. , ffa hallandskusten och en bit inåt landet om jag förstått det hela rätt, så kika över er strömförsörjning så vi slipper dödsfall http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17733806.ab

• 0 svar
    • 708 visningar
  3. Started by Saxmark,

Hittade denna på nätet när jag satt och surfade runt.. Eheim 3585 Liquidoser Eheims egna sida sög ju som vanligt och e inte uppdaterad sedan 70 talet.. Men jag hittade lite fakta iaf.. Vad jag kan se så ser den ut som deras foderautomat.. Min tanke var att fylla byttan med phytofeast och dosera nåra ml rätt ner i tanken varje dag.. Nån som har provat och kan ge lite feedback om man skall köpa sig ett bättre liv eller bara tänka om ? Hittade den för 350 spänn i tyskland så det är ju ett smidigt komplement till en doserpump.. Eller så får det bli som jag har tänkt tidigare.. En kyl som står vid akvariet med slangar som suger direkt ur flaskan som står i kylen..

• 0 svar
    • 708 visningar
  4. Started by zippo,

Hej jag har kommit över en osmos från en kursad akvariebutik den heter Elga Pilot 1 serienr :622 nu undrar jag om någon har nått info om den eller vet något, vet inte om det är något värde i den heller Mvh Micke

• 2 svar
    • 707 visningar
  5. Started by Davidm,

Eftersom jag inte vet om man kan få tag i färgad plexiglas eller liknande i sverige så återstår det bara att måla. Är det någon som vet vilken färg man kan använda till plexis och som är säkert att ha i vattnet, detta ska nämligen bli en mellanvägg mellan karet och den interna sumpen.

• 2 svar
    • 707 visningar
  6. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hade strömavbrott i typ 1,5h idag, man blir ju ganska nervös ganska fort för karet. Har för batteri backup har disskuterats för inte så länge sen men hittar inte det... Det skulle väl kunna räcka att ha nånsorts batteribackupsom kan driva en av cirkulations pumparna nån timme eller så? Har för mig att kontentan av förra disskutionen var att det var ganska dyrt och omständigt? Mvh Mattias

• 6 svar
    • 707 visningar
  7. Skaffade ett större kar med sump och överinningsbox, men vet inte hur jag ska få baksug på slangarna ner till pumpen? någon som vet hur man gör?

• 5 svar
    • 707 visningar
  8. Started by Ripzone,

Hej någon som kan rekommendera ett bra ställe att köpa röd och vit PVC samt överriningskammare/ytavrinning?

• 1 svar
    • 706 visningar
  9. Started by Magnus,

Någon som läst den här artikeln? http://www.reefkeeping.com/issues/2006-12/rhf/index.php Jag undrar om någon har ett svenskt recept för 35ppt saltvatten för kalibrering av refractometer. Jag kollade våra 2st refractometrar mot Fauna Marins refferensvätska och ingen stämmer. Inte ens efter ny osmosvatten kalibrering. Är det referenslösningen eller mätarna det är fel på?

• 0 svar
    • 706 visningar
  10. Started by runstenen,

Har detta m silikatfilter: Om jag ska beställa nya patroner är dessa så rätt tro ? : http://www.drakfisken.se/tillbehor-delar/kolfilter-picobello.html http://www.drakfisken.se/tillbehor-delar/partikelfilter-picobello.html http://www.drakfisken.se/filter/silikatfilter-small.html Det stora i mitten byter man inte eller ? Tack !

• 1 svar
    • 706 visningar
  11. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Är det någon som har erfarenhet av Korallins kalkreaktorer?Kan de stå under akvariet utan att man för den skull har en sump??

• 0 svar
    • 706 visningar
  12. Started by Dimorb,

Har en tunze osmolator 3155 som packades upp helt ny idag och som betedde sig lite konstigt efter att jag hade fått den på plats.. Den optiska sensorn och säkerhetsflotören sitter som de ska och pumpen går igång. Jag har testat lägsta nivå och högsta nivå innan jag drog alla kablar så som jag vill ha dem och då fungerade allting fint. Men nu efter att allt är indraget startar och stoppar pumpen med korta intervaller. Den går i 15-20 sekunder och så stoppar den i 15-20 sekunder. Sådär håller den på hela tiden. Någon som har haft samma problem eller har en gissning på vad det kan bero på? Funderade på om det kan vara så att pumpen är ins…

• 3 svar
    • 704 visningar
  13. Started by Dimorb,

Har köpt en filterpåse från Prodac International men kan inte finna på nätet om den kan vara farlig för saltvatten. På sin logga har de saltvatten men det står ingenstans att den är ok. Någon som vet?

14. Hej.. Jag har idag fått min IKS dator med PH module samt Jetstream 1 Calciumreaktor Försöker koppa in den. Men beskrivningen är på Tyska och det går inte så bra. Någon som har en manual på engelska alt svenska om det finns, men engelska går lika bra. Eller någon som vill förklara för mig hur jag ska koppa in den? // Lennie

• 2 svar
    • 703 visningar
  15. Hej behöver få tips om ett relä/kontaktor där jag kan koppla på en 12 V DC på så sätt att när det är öppet så går det plus på kontakt 1 och minus på kontakt 2. I slutet läge så skall det vara tvärtom minus på kontakt 1 och plus på kontakt 2. Spolen kan ha vilken spänning som helst men smartas är ju om den också går på 12 V MVH Lasse

16. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej på Er, Går o funderar på hur jag skall göra... skall uppgradera till ca: 450L men kan inte bestämma mig för om jag skall köpa ett percula 120 eller ett "vanligt" akvarium med sump. Jag är ganska orolig för att sumpen skall svämma över och ställa till med mer vattenskador än jag redan har. Kan tilläggas att jag INTE har för avsikt att ha något borrat kar utan använda mig av "påhängs" ytavrinning. Percula kanska inte har så många möjligheter men det känns säkrare på något sätt. Vad tycker Ni??? Är det ett riskmoment med sump eller oroar jag mig i onödan??.Inser med detta inlägg att jag kanske måste ändra mitt "valspråk" __________________ Il be back! Niclas 450L + 11…

• 10 svar
    • 701 visningar
  17. Started by MattiasN,

Har en avdelning i min sump där jag har levande sten och caulerpa, omvänd belysning 16h/dygn. När karet startade hade jag bara ls i facket och ingen belysning men när jag fick problem med näringsvärdena körde jag igång caulerpan där. Det funkade fint till början men sedan började jag dosera FM UltraMin S (kolkälla) och tillväxten stannade av, nu har jag slutat med UltraMin S och kör istället med vodka, vilket håller nere nitraten ordentligt och såldes växer caulerpan knappt alls, finns nu inte så mycket kvar av den heller, eftersom jag skördat undan ganska hårt för att slippa krasch. Men frågan är vad jag ska göra med den delen av sumpen? Ta bort all caulerpa och släcka …

• 2 svar
    • 701 visningar
  18. *behöv. hjälp koppla mitt silicat filter , vet inte vilken slang ska ta borts från osmosen och koppla den andra filter..

• 2 svar
    • 700 visningar
  19. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hur är pumpfunktionen på en sump uppbyggd? Hur anpassar man mängden vatten som skall pumpas tillbaka till akvariet i förhållande till mängden vatten som pumpas/med hävertkraft kommer till sumpen? Om invattnet inte stämmer överens med mängden som pumpas ut kommer ju sumpen att bli torrlagd/överfylld!! Hur löses detta på enklast sätt?? /David

• 6 svar
    • 700 visningar
  20. Started by Halogen,

Hej, Någon som har en bra lösning för att ha en gemensam sump till flera burkar? Har man en returpump för varje kar, eller finns det andra lösningar?

• 3 svar
    • 698 visningar
  21. Started by Kubiken1891,

Jag har kört min tank i snart ett år nu och tänkte skaffa en doserpump. ATIs 6kanaliga verkar klart billigast men har hört att den hänger sig ibland, nån som har koll på om detta stämmer. Och betala 4-5 tusen för en GHL känns inte helt aktuellt. Nån som har förslag på någon bra doserpump till vettig kostnad?

• 1 svar
    • 697 visningar
  22. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

ska köpa ny mh i helgen 250 w för övrigt..den jag har nu e på 10000k.. funderar på att köpa den nya på 14000k.. nu vill jag höra för och nackdelar på dessa lampor.. alltså vilken föredrar ni och varför..mvh

• 2 svar
    • 697 visningar
  23. Started by Cathulu,

Water quality control 20x dipsticks http://www.vivaria.nl/vivaria/?get=product&menu=waterE&template=product_water.xsl Är det något som man kan använda till saltvatten? Skulle vara så skönt med stickor i stället för dessa andra tester. /J

• 1 svar
    • 697 visningar
  24. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Vilket försäkringsbolag har bäst villkor om ex. akvariet skulle paja? Ersätter dom djur, kar, utrustning?

• 2 svar
    • 696 visningar
  25. Started by wannabe,

tja jag är väldigt ny inom salt hobbyn och har inte fattat detta med sump riktigt än! kan man inte bara ta ett 70 liters akvarium och sätta dit en skummare och värmare och sen pumpa vattnet i retur till det stora 320 L? måste man ha massa fack och sånt. är denna sump för liten på nåt vis? ska man ha levande sten i sumpen också? Finns det nån som kan hjälpa en helt noll ställd fanatiker med enkla ord?

• 1 svar
    • 693 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.