Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
- 

Blåser visst ganska friskt över brittiska öarna just nu och den blåsten är på väg hit i natt/i morgon. , ffa hallandskusten och en bit inåt landet om jag förstått det hela rätt, så kika över er strömförsörjning så vi slipper dödsfall http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17733806.ab
- 

- 0 svar
 - 722 visningar

- 

- 

Hej någon som kan rekommendera ett bra ställe att köpa röd och vit PVC samt överriningskammare/ytavrinning?
- 

- 1 svar
 - 722 visningar

- 

- 

Har detta m silikatfilter: Om jag ska beställa nya patroner är dessa så rätt tro ? : http://www.drakfisken.se/tillbehor-delar/kolfilter-picobello.html http://www.drakfisken.se/tillbehor-delar/partikelfilter-picobello.html http://www.drakfisken.se/filter/silikatfilter-small.html Det stora i mitten byter man inte eller ? Tack !
- 

- 1 svar
 - 721 visningar

- 

- 

Har köpt en filterpåse från Prodac International men kan inte finna på nätet om den kan vara farlig för saltvatten. På sin logga har de saltvatten men det står ingenstans att den är ok. Någon som vet?
 - 

Hittade en länk som kan säkert vara till nytta då frågan kommit upp några gånger hur mycket man tappar i flöde på varje krök etc då man använder PVC-rör Advanced Aquarist Online Magazine January, 2003 Feature Article An Engineering View of Aquarium Systems Design: Pumps and Plumbing Sanjay Joshi, Nathan Paden & Shane Graber
- 

- 0 svar
 - 718 visningar

- 

- 

Eftersom jag inte vet om man kan få tag i färgad plexiglas eller liknande i sverige så återstår det bara att måla. Är det någon som vet vilken färg man kan använda till plexis och som är säkert att ha i vattnet, detta ska nämligen bli en mellanvägg mellan karet och den interna sumpen.
- 

- 2 svar
 - 718 visningar

- 

- 

vart hittar man en luftventil med bra precision? behöver en luftventil till min durso. använder nu gardenas lilla ventil men den e ganska svår å göra små justeringar på. skulle väl helst va någon sorts nålventil?
- 

- 2 svar
 - 718 visningar

- 

- 

Kört i ett heavy load system från start till nu.. Inköpt 14-10-2019 Motorn orkar inte dra mer. Har haft filtret isär och letat efter motstånd men finner ingenting. Kan man räkna med att motorn inte har längre levetid och det är dags för ett nytt block eller vad bör jag se efter? mvh Andre.
- 

- 5 svar
 - 717 visningar

- 

- 

Hejsan! Det är så att jag har bestämt mig för att ha ytavrinning till mitt kar. De färdiga produkterna är för breda, mitt kar har nämligen för lite utrymme mellan täckglaslisten och sidorutan. (har bara 13cm där) ?? Finns det någon ytavrinning som kan monteras där täckglaslisten sitter, det är ju 5cm brett där eller finns det någon annan lösning till mitt problem? Hls Nelson
- 

- 0 svar
 - 717 visningar

- 

- 

Har en tunze osmolator 3155 som packades upp helt ny idag och som betedde sig lite konstigt efter att jag hade fått den på plats.. Den optiska sensorn och säkerhetsflotören sitter som de ska och pumpen går igång. Jag har testat lägsta nivå och högsta nivå innan jag drog alla kablar så som jag vill ha dem och då fungerade allting fint. Men nu efter att allt är indraget startar och stoppar pumpen med korta intervaller. Den går i 15-20 sekunder och så stoppar den i 15-20 sekunder. Sådär håller den på hela tiden. Någon som har haft samma problem eller har en gissning på vad det kan bero på? Funderade på om det kan vara så att pumpen är ins…
- 

- 3 svar
 - 717 visningar

- 

- 

Skaffade ett större kar med sump och överinningsbox, men vet inte hur jag ska få baksug på slangarna ner till pumpen? någon som vet hur man gör?
- 

- 5 svar
 - 717 visningar

- 

- 

- 

Har en avdelning i min sump där jag har levande sten och caulerpa, omvänd belysning 16h/dygn. När karet startade hade jag bara ls i facket och ingen belysning men när jag fick problem med näringsvärdena körde jag igång caulerpan där. Det funkade fint till början men sedan började jag dosera FM UltraMin S (kolkälla) och tillväxten stannade av, nu har jag slutat med UltraMin S och kör istället med vodka, vilket håller nere nitraten ordentligt och såldes växer caulerpan knappt alls, finns nu inte så mycket kvar av den heller, eftersom jag skördat undan ganska hårt för att slippa krasch. Men frågan är vad jag ska göra med den delen av sumpen? Ta bort all caulerpa och släcka …
- 

- 2 svar
 - 716 visningar

- 

- 

Är det någon som har erfarenhet av Korallins kalkreaktorer?Kan de stå under akvariet utan att man för den skull har en sump??
 - 

- 

Hittade denna på nätet när jag satt och surfade runt.. Eheim 3585 Liquidoser Eheims egna sida sög ju som vanligt och e inte uppdaterad sedan 70 talet.. Men jag hittade lite fakta iaf.. Vad jag kan se så ser den ut som deras foderautomat.. Min tanke var att fylla byttan med phytofeast och dosera nåra ml rätt ner i tanken varje dag.. Nån som har provat och kan ge lite feedback om man skall köpa sig ett bättre liv eller bara tänka om ? Hittade den för 350 spänn i tyskland så det är ju ett smidigt komplement till en doserpump.. Eller så får det bli som jag har tänkt tidigare.. En kyl som står vid akvariet med slangar som suger direkt ur flaskan som står i kylen..
- 

- 0 svar
 - 715 visningar

- 

- 

Hej.. Jag har idag fått min IKS dator med PH module samt Jetstream 1 Calciumreaktor Försöker koppa in den. Men beskrivningen är på Tyska och det går inte så bra. Någon som har en manual på engelska alt svenska om det finns, men engelska går lika bra. Eller någon som vill förklara för mig hur jag ska koppa in den? // Lennie
- 

- 2 svar
 - 714 visningar

- 

- 

För ett antal år sedan lade jag ned mitt 900 liters saltkar. Nu har planeringen för ett nytt börjat ta form i huvudet och iom detta så funderar jag som så många andra på vad man gjorde för misstag förra gången, vad man saknade och vad man ville ha bättre. Hur man får riktigt bra cirkulation i akvariumet är en av dessa frågor. Vet ej om denna tråd skall ligga under ett DIY ämne och då får gärna någon flytta den men jag börjar här. Nu till saken.... Sitter i tankarna att sätta ett rör efter hela bakre rutan där slitsar i röret pressar ut det vatten som returpumpen trycker upp. Ett inre och yttre rör med olika öppningar öppnar och stänger med att det inre röret…
- 

- 4 svar
 - 714 visningar

- 

- 

Hade strömavbrott i typ 1,5h idag, man blir ju ganska nervös ganska fort för karet. Har för batteri backup har disskuterats för inte så länge sen men hittar inte det... Det skulle väl kunna räcka att ha nånsorts batteribackupsom kan driva en av cirkulations pumparna nån timme eller så? Har för mig att kontentan av förra disskutionen var att det var ganska dyrt och omständigt? Mvh Mattias
 - 

Någon som läst den här artikeln? http://www.reefkeeping.com/issues/2006-12/rhf/index.php Jag undrar om någon har ett svenskt recept för 35ppt saltvatten för kalibrering av refractometer. Jag kollade våra 2st refractometrar mot Fauna Marins refferensvätska och ingen stämmer. Inte ens efter ny osmosvatten kalibrering. Är det referenslösningen eller mätarna det är fel på?
- 

- 0 svar
 - 713 visningar

- 

- 

Jag har kört min tank i snart ett år nu och tänkte skaffa en doserpump. ATIs 6kanaliga verkar klart billigast men har hört att den hänger sig ibland, nån som har koll på om detta stämmer. Och betala 4-5 tusen för en GHL känns inte helt aktuellt. Nån som har förslag på någon bra doserpump till vettig kostnad?
- 

- 1 svar
 - 713 visningar

- 

- 

Kör systemet med 2 osmolatorer för att hålla salthalten på riktig nivå samtidigt som jag alltid har en "back up" ifall det skulle ske att en av dem slutar fungera. I går eller i dag gav sig en utav dem och vill inte längre ge signal till pumpen. Pumpen fungerar på norsk start så det är inget stop i slangen eller pump med luft i utan det är något med sensorn som gör att den inte sänder start signal, tänkte jag. Så koppla ur den och undersöker den. Ser ut som att den har fått ett belägg som sitter väldigt hårt på den. Nu till frågan: Kan man / bör man rengöra den med sicce pump clean (i huvudsak eller enbart citronsyra skul…
- 

- 

- 4 svar
 - 713 visningar

- 

- 

Aqualight har två osmos:er "vanlig" och picobello" AquaLight Osmos 300 och AquaLight PicoBello båda ger 300L /dag så vad är skillnaden varför betala mer för den vanliga ?
- 

- 3 svar
 - 713 visningar

- 

- 

Hur rengör ni era klyvetter till Hanna checkers? Har en fosfor ulr som jag haft några år nu, har sköljt med osmosvatten några gånger och torkat ur så gott det går med lite papper, det verkar ha räckt, klyvetterna har alltid sett helt rena ut och har alltid givit rimliga värden hyfsat upprepat.... Men nu ser de plötsligt inte längre helt rena ut... Kemikalier? Läste nån om använde aceton, är det lämpligt? Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
- 

- 4 svar
 - 711 visningar

- 

- 

Hej, Någon som har en bra lösning för att ha en gemensam sump till flera burkar? Har man en returpump för varje kar, eller finns det andra lösningar?
- 

- 3 svar
 - 710 visningar

-