Övrig teknik
3 024 ämnen i detta forum
-
-
Har köpt en filterpåse från Prodac International men kan inte finna på nätet om den kan vara farlig för saltvatten. På sin logga har de saltvatten men det står ingenstans att den är ok. Någon som vet?
-
Hejsan.. Någon som vet om överrinningsboxar fungerar bra?? Har varken kunskapen eller tiden att borra mitt kar. Har läst att om häverten slutar fungera så rinner vattnet utanför akvariet . Det vill man ju inte ska hända..Men det skulle vara kul att få ha skummaren ( Deltec Mc500 ) i en sump med lite levande sten och annat. Mitt akvarium är bara på 200 liter så det ser inte bra ut att ha det som det ser ut nu. Mvh peder
-
- 0 svar
- 739 visningar
-
-
Hej Skulle vilja veta vad priserna ligger på AquaCare AquaCare 2 kalkreaktor = ? Aquacare 1000V skummare= ? Kanske någon som har en prislista eller länk eller vad har ni fått betala
-
- 1 svar
- 739 visningar
-
-
Hej någon som kan rekommendera ett bra ställe att köpa röd och vit PVC samt överriningskammare/ytavrinning?
-
- 1 svar
- 739 visningar
-
-
Skulle behöva lite hjälp med en sak. Jag har ju som sagt en Titan 150 men tycker att den låter lite mycket vad de gör reklam för (20db) är det någon som har en Titan 250 som kan bistå med hjälp. Specen för fläkten i kylaren är att denna fläkt låter 49db men enligt deras marknadsföring stämmer detta alltså inte Tack på förhand
-
Hur rengör ni era klyvetter till Hanna checkers? Har en fosfor ulr som jag haft några år nu, har sköljt med osmosvatten några gånger och torkat ur så gott det går med lite papper, det verkar ha räckt, klyvetterna har alltid sett helt rena ut och har alltid givit rimliga värden hyfsat upprepat.... Men nu ser de plötsligt inte längre helt rena ut... Kemikalier? Läste nån om använde aceton, är det lämpligt? Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
-
- 4 svar
- 737 visningar
-
-
Aqualight har två osmos:er "vanlig" och picobello" AquaLight Osmos 300 och AquaLight PicoBello båda ger 300L /dag så vad är skillnaden varför betala mer för den vanliga ?
-
- 3 svar
- 737 visningar
-
-
Blåser visst ganska friskt över brittiska öarna just nu och den blåsten är på väg hit i natt/i morgon. , ffa hallandskusten och en bit inåt landet om jag förstått det hela rätt, så kika över er strömförsörjning så vi slipper dödsfall http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17733806.ab
-
- 0 svar
- 736 visningar
-
-
Är det nån som har nån info på hur en planktonreaktor fungerar och var den gör för nytta !!' Vad är det för fördel med att ha en sån här, verkar inte vara så mycket snack just om såna nämligen
-
- 0 svar
- 736 visningar
-
-
Hej, Ett Clarisea SK3000 gen 2 som larmar. När jag stoppar i strömmen så larmar det med 5 korta och 1 lång signal, den röda dioden blinkar samtidigt. Jag kan inte stänga av larmet då knapparna på fjärrkontrollen inte tystar larmet. Det återkommer med ca 10 sekunders mellanrum, oavsett om jag har motorn inkopplad med den röda kontakten eller inte. Motorn fungerar om jag trycker på knappen för att mata fram, flottören fungerar också. När jag justerar den röda kontakten så blinkar inte den blå lampan regelbundet utan den "flämtar" lite oregelbundet. Jag har haft isär och kollat så sladdarna sitter ordentligt fast på motorn. Är det glapp i den röda konta…
-
- 1 svar
- 735 visningar
-
-
Skaffade ett större kar med sump och överinningsbox, men vet inte hur jag ska få baksug på slangarna ner till pumpen? någon som vet hur man gör?
-
- 5 svar
- 734 visningar
-
-
Sitter å funderar lite på en sak som jag läst några gånger här på SVG. Det har påståtts att man, genom att använda Nitratfilter, kan dra ner på mängden LS utan att få sämmre vattenkvalite. Är detta korrekt? Har för avsikt att (innom en nära...eller fjärran, framtid) starta ett 420L möbelkar med saltvatten. Då jag inte kommer ha sump så har jag spanat en himla massa på AquaMedics "closed system" nitratfilter, som kan stå i ett av skåpen under akvariemöbeln. Det som kallas AM 1000L (på pwss). Tanken är att karet inte skall se ut som en stenhög, utan snarare som ett grottsystem där man kan se bakgrunden mer eller mindre genom LS-formationen. Med andra ord...vill inte ha för …
-
- 0 svar
- 732 visningar
-
-
Jag har kört min tank i snart ett år nu och tänkte skaffa en doserpump. ATIs 6kanaliga verkar klart billigast men har hört att den hänger sig ibland, nån som har koll på om detta stämmer. Och betala 4-5 tusen för en GHL känns inte helt aktuellt. Nån som har förslag på någon bra doserpump till vettig kostnad?
-
- 1 svar
- 731 visningar
-
-
Eftersom jag inte vet om man kan få tag i färgad plexiglas eller liknande i sverige så återstår det bara att måla. Är det någon som vet vilken färg man kan använda till plexis och som är säkert att ha i vattnet, detta ska nämligen bli en mellanvägg mellan karet och den interna sumpen.
-
- 2 svar
- 731 visningar
-
-
vart hittar man en luftventil med bra precision? behöver en luftventil till min durso. använder nu gardenas lilla ventil men den e ganska svår å göra små justeringar på. skulle väl helst va någon sorts nålventil?
-
- 2 svar
- 731 visningar
-
-
Har en avdelning i min sump där jag har levande sten och caulerpa, omvänd belysning 16h/dygn. När karet startade hade jag bara ls i facket och ingen belysning men när jag fick problem med näringsvärdena körde jag igång caulerpan där. Det funkade fint till början men sedan började jag dosera FM UltraMin S (kolkälla) och tillväxten stannade av, nu har jag slutat med UltraMin S och kör istället med vodka, vilket håller nere nitraten ordentligt och såldes växer caulerpan knappt alls, finns nu inte så mycket kvar av den heller, eftersom jag skördat undan ganska hårt för att slippa krasch. Men frågan är vad jag ska göra med den delen av sumpen? Ta bort all caulerpa och släcka …
-
- 2 svar
- 729 visningar
-
-
-
Är det någon som har erfarenhet av Korallins kalkreaktorer?Kan de stå under akvariet utan att man för den skull har en sump??
-
Hittade en länk som kan säkert vara till nytta då frågan kommit upp några gånger hur mycket man tappar i flöde på varje krök etc då man använder PVC-rör Advanced Aquarist Online Magazine January, 2003 Feature Article An Engineering View of Aquarium Systems Design: Pumps and Plumbing Sanjay Joshi, Nathan Paden & Shane Graber
-
- 0 svar
- 727 visningar
-
-
Hejsan! Det är så att jag har bestämt mig för att ha ytavrinning till mitt kar. De färdiga produkterna är för breda, mitt kar har nämligen för lite utrymme mellan täckglaslisten och sidorutan. (har bara 13cm där) ?? Finns det någon ytavrinning som kan monteras där täckglaslisten sitter, det är ju 5cm brett där eller finns det någon annan lösning till mitt problem? Hls Nelson
-
- 0 svar
- 727 visningar
-
-
Hade strömavbrott i typ 1,5h idag, man blir ju ganska nervös ganska fort för karet. Har för batteri backup har disskuterats för inte så länge sen men hittar inte det... Det skulle väl kunna räcka att ha nånsorts batteribackupsom kan driva en av cirkulations pumparna nån timme eller så? Har för mig att kontentan av förra disskutionen var att det var ganska dyrt och omständigt? Mvh Mattias
-
-
Hej.. Jag har idag fått min IKS dator med PH module samt Jetstream 1 Calciumreaktor Försöker koppa in den. Men beskrivningen är på Tyska och det går inte så bra. Någon som har en manual på engelska alt svenska om det finns, men engelska går lika bra. Eller någon som vill förklara för mig hur jag ska koppa in den? // Lennie
-
- 2 svar
- 725 visningar
-
-
Har precis kommit hem med ett begagnat reefer250 som kom med en maxspect jump returpump. Hittade 20mm slang som passade perfekt på röret från karet (inte kopplat ordentligt på bilden),gick dock inte att få på pumpens 25mm utblås trots mycket värme och våld.. 😀 Hur gör proffsen? Tack för hjälpen!
-
-
- 2 svar
- 725 visningar
-