Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Skaffade ett större kar med sump och överinningsbox, men vet inte hur jag ska få baksug på slangarna ner till pumpen? någon som vet hur man gör?

• 5 svar
    • 809 visningar
  2. Started by Draedon,

har precis bytt filter på min osmos (2 filter + sillikatremover). ska man köra x antal liter vatten igenom innan man börjar använda vattnet?

• 1 svar
    • 808 visningar
  3. Started by jojjen,

Någonstans på nätet läste jag om att man kunde tillsätta enanol för att göda sina bakterier och givetvis hittar jag inte den artikeln just nu. Är det någon här som använder sig av etanol och som kan lite beskriva metoden? Är den värd att använda sig av dvs fördelar/nackdelar?

• 1 svar
    • 807 visningar
  4. Started by Richard,

Är du rädd för strömavbrott så kanske du vill ha reservbatteri http://www.ps.nu/?page=netauction&id=6714

• 0 svar
    • 807 visningar
  5. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Tjena jag har en osmos märke Aqua medic 150L, nu till min undran. När bör man byta kolpatron & membran eller något överhuvudtaget i denna. Jag har kört den i ca 1 år

• 2 svar
    • 807 visningar
  6. Started by akutmottagning,

finns det andra alternativ än lock line tycker det verkar bli svårt att fösta dessa på ett 25mm pvc rör sen ingen bra svensk sida jag hittar som har dessa hemma, vad finns det mer för alternativ att fösta på 25mm rör?

• 0 svar
    • 806 visningar
  7. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej! Finns det någon mojjäng man kan köpa för att hålla nere temperaturen i ett mindre kar? Läste om denna http://www.coolworksinc.com/aquarium%20chiller.htm. Finns det någon som har erfarenhet av någon liknandeprodukt? Hur gör ni för att hålla nere temperaturen utan att kompensera belysningen? Vh Jimmy

• 1 svar
    • 805 visningar
  8. Started by niki68,

Finns någon som kör samma fläkt ?

• 0 svar
    • 805 visningar
  9. Hej. Undrar om detta är något som användas av akvariefantaster. Kan ju hålla ingång pumpar och doppvärmare ett tag vid strömbortfall. Mvh Johnny

10. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Någon som har nått knep att få bort alla dessa micro-bubblor som kommer upp från sumpen till akvariet..? Vill inte bygga om, om det är nån som har nått knep. /Tomas. ---------------------------------------- 512 L + 100 L sump.. 60 kg LS..

• 2 svar
    • 804 visningar
  11. Jag funderar på ett cylinderakvarium 98cm i diameter, men är fundersam om någon förstoringseffekt uppstår och hur den i så fall upplevs. Så om någon har erfarenhet hör gärna av er. Tack på förhand. Mvh Conny

• 0 svar
    • 802 visningar
  12. Started by Tobbz,

Har byggt om orginalbänken för att få sumpen att passa under. Vad tror ni om bygget ? Reglarna är i 45*70 och ett helt bakstycke i 16 mm mdf. Under den övre skivan på höger sidan ovan sumpen så sitter det även 3 st reglar från höger till vänster.

• 1 svar
    • 802 visningar
  13. Started by kebox,

Någon som har erfarenhet av digitala calcium mätare typ AM-Pinpoint Weipro etc. någon tillförlitlighet? Börjar ledsna på dropptester typ Salifert Kjell

• 2 svar
    • 801 visningar
  14. Started by yRaz,

Har funderingar på att bygga om min sump. jag tänkte köra med dubbla sockor, skummare och deep sand bed i refugiumet. Kommer det att räcks som en bra fungerande sump lösning? eller skall man komplitera med något annat?

• 4 svar
    • 801 visningar
  15. Started by nikas68,

Hej jag har gjort mistaget att köpa en begad profilux här på forumet som har en trasig display. nu undrar jag om det går att byta ut displayen och isf. Vart får man tag i den. Även medföljande givare var trasiga men dom har jag hittat på olika tyska sidor där en pH givare kosta omkring 700kr. Men jag har även hittat givare på eBay funkar de. mv.

• 2 svar
    • 799 visningar
  16. Guest D-Flex
    Started by Guest D-Flex,

Hej! Tänkte ställa en liten fråga. Håller det att bygga en ytavrinningsbox i 4mm glas? Den kommer att vara ca. 20cm x 20cm x 20cm och kommer att vara i ett 540. Det är en kompis som undrar men han sitter på jobbet utan surftillgång. Alla synpunkter är välkommna. MVH // Danne

17. Started by Jocke,

Tjenare! Någon som vet vart man kan köpa en vattentrycks mätare som man kan sätta på slangen innan osmos anlägningen?. Jag har en Aqua Medic Aqua Standard 150 så den ska passa på en sån. MVH Jocke

• 1 svar
    • 797 visningar
  18. Started by Kubiken1891,

Jag har kört min tank i snart ett år nu och tänkte skaffa en doserpump. ATIs 6kanaliga verkar klart billigast men har hört att den hänger sig ibland, nån som har koll på om detta stämmer. Och betala 4-5 tusen för en GHL känns inte helt aktuellt. Nån som har förslag på någon bra doserpump till vettig kostnad?

• 1 svar
    • 796 visningar
  19. Started by TgL9705,

Hej! Tänkte höra om ni har koll på vilket det bästa Uv ljuset är,tänkte på 36-55w. I första hand Aquamedic 36-55w eller JBL AquaCristal 36w,ska ha till ca 1150 liter saltvatten. Ser man om dessa 2 är på eftersom jag läste om ett märke där man inte hade en aning om det var fungerande eftersom man inte hade nått kontrollställe. Mvh

• 0 svar
    • 795 visningar
  20. Started by Micke_Tj,

Någon som testat? Ska tydligen finnas färdigt macro till 3an

• 0 svar
    • 795 visningar
  21. Started by Davidm,

Eftersom jag inte vet om man kan få tag i färgad plexiglas eller liknande i sverige så återstår det bara att måla. Är det någon som vet vilken färg man kan använda till plexis och som är säkert att ha i vattnet, detta ska nämligen bli en mellanvägg mellan karet och den interna sumpen.

• 2 svar
    • 794 visningar
  22. Hej.. Jag har idag fått min IKS dator med PH module samt Jetstream 1 Calciumreaktor Försöker koppa in den. Men beskrivningen är på Tyska och det går inte så bra. Någon som har en manual på engelska alt svenska om det finns, men engelska går lika bra. Eller någon som vill förklara för mig hur jag ska koppa in den? // Lennie

• 2 svar
    • 793 visningar
  23. Started by Mangebe,

Hej! jag undrar om det finns några svenska återförsäljare som köper in boosterpumpar? Har sökt på runt på nätet men mest hittat sidor från usa. någon som har någon susning? mvh magnus

24. Started by per.w,

Seven2Go™ Conductivity meeter Vad tror ni? Seven2Go_Conductivity_Datasheet_E_30208974.pdf

• 1 svar
    • 792 visningar
  25. Started by saltatrox,

Jag har en DD osmos och undrar hur man undviker att membrant torkar ur. Nu stänger jag bara av när jag är klar. Antar att det ligger vatten i halva membrant och då torkar det inte ur ? Hur gör ni? Hur bör man göra? Mvh Thomas

• 2 svar
    • 792 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.