Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by wrang,

Tar om det igen då jag ej riktigt fått nån rätsida vart UV-C skall sitta för bästa funktion. 1. Vattnet tas från botten av akvariet och leds in i UV-C:n 2. Vattnet tas från sumpen via en bypass ledning eller extra pumpoch leds in i UV-C:n Alla säger olika och jag vet ändå ej hur man skall sätta den. Just nu sitter den uppe vid lysrörshuven och en pump från botten. Men jag såg en bild på ett akvarium från Deltec där de hadde som en bypass från returpumpen. Har dom bara plaserat denna där pga platsbrist eller att det ej spelarnån roll vart de sitter. Bild på UV-C:n nere vid sumpen: Grymt snyggt akvarium föresten (2000L)

• 5 svar
    • 1,7k visningar
  2. Started by MARHAG,

Hej, jag undrar vad ni som har ett sådant här filter använder för pump för att driva det? Det verkar vara ganska klena slangar till det. //Markus

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  3. Started by MattiasN,

Ni som kör med Percula kar är ni nöjda? Hur tycker ni karen är dimensionerade med tanke på skummare, cirkulation, belysning m.m? Hur är det med ljudnivån? Hur mycket dunstar det från karen? Har varit utan saltkar ett tag men börjar bli lite sugen igen, om det blir nytt kar lutar det åt ett "färdigt" kar. Förra karet jag hade dunstade det ganska mycket från, med dålig lägenhetsventilation blev det som att bo i tropikerna...... Har inte bestämt om vilket kar jag är mest sugen på 90 el. 120. Nåja det dröjer nog ett tag innan det blir aktuellt, men jag vill gärna höra mig för lite Mvh Mattias

• 4 svar
    • 1,6k visningar
  4. Started by wrang,

Hejsan jag har köpt mig en TropTronic Intervall pumpstyrning undrar om någon vet manualen eller nån länk till denna. Har kollat på deras sida men har ej hittat nån

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by Dimorb,

Hejsan. Vad är detta och vad används det till? Skall köpa ett akvarie och med i priset ingår skummare och svavelkulfilter tror jag det hette. Har aldrig hört talas om det så vet inte vad det används till. Rekommendationer: Skummare eller Svavelkulfilter? Har hört att svavelfiltret skall ta bort nitrat utan att radera spårämnen. Skummaren tar allt som jag har fattat det? mvh Andre

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  6. Started by HeNkedeh,

Returpumpen jag kommer att använda i min sump har 17mm utblås och dom enda PCV rören jag hittar är 16mm & 20mm... Hur gör ni för jag antar att alla inte har pumpar som passar PVC mått perfekt ?

• 7 svar
    • 1,5k visningar
  7. Started by per-ronnny,

Hej ang IKS v 2.2 Är det någon som vet vad detta är för en dator

• 5 svar
    • 1,7k visningar
  8. Guest jorgen41
    Started by Guest jorgen41,

Var köper ni era genomföringar för ytavrinning och liknande ? Har kollat överalt i stan jag bor men inte hittat.

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  9. Guest Nephele
    Started by Guest Nephele,

Hejsan! Akvariet har fungerat bra i c:a 8 månader, och nu har jag fått massor av bruna alger (kiselalger??). Funderar på att köpa ett osmossystem och se om det kan hjälpa till. Är less på dessa problem som plötsligt dyker upp och är svåra att bli av med. Men hur fungerar dem? Jag känner mig så osäker när jag sett bilder på osmossystem, är det avancerat? Hur fungerar dem? Hur gör man? Hoppas ni kan hjälpa mig att våga inskaffa osmos...

• 2 svar
    • 2,5k visningar
  10. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Jag har köpt ett Deltec nitratfilter och jag undrar vad man kan ha för filter innan renat returvatten kommer in i akvariet? Går det bra med ett Pvc-rör fyllt med t.ex. kalciumkarbonat eller hydrocarbonat som aquamedic kallar det?

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  11. Started by Jocke,

Tjenare! Jag funderar på att bottenborra mitt akvarium. Jag undrar vilken diameter jag ska använda på röret så att min glassmästare kan borra hålet?.

• 2 svar
    • 971 visningar
  12. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Funderar nämligen på att köpa UV- ljus och kan komma undan billigare om jag köper ett damm UV-ljus, men jag vill inte kasta pengar på något effektlöst bara för att man inte orkarhosta upp några extra hundralappar... Har någon erfarenhet av dessa el. vet ngt om detta...

• 7 svar
    • 1,8k visningar
  13. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

jag har nyss börjat med att ersätta avdunstat vatten med kalkvatten med hjälp av en mixer men är lite osäker på hur bästa tillvägagångssättet är någon som har några råd att dela med sig av ! __________________ Mvh Micke

• 3 svar
    • 1k visningar
  14. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Här är en länk till ett litet dataprog. för att hålla ordning i karet. http://www.marinefishuk.co.uk/portal/forum/viewtopic.php?p=1 1485#11485 __________________ Il be back! Niclas 450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

• 0 svar
    • 1k visningar
  15. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

http://store.aquaristic.net/AQfb7b6251a7689060090135560a7af0 7d/app/details.php?shop=1,1070,0,0,id1331,,0 , Verkar det prisvärt/bra? har någon testat?

• 2 svar
    • 918 visningar
  16. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Jag har en ozonisator jag provade att sätta in men då tappade skummaren mycket effekt så jag tog bort den igen. Någon som har erfarenhet från ozon. 100mg sander ozonisator med siliconslang till 1250 deltek skummare

• 9 svar
    • 1,7k visningar
  17. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Har köpt en PF 500.Enligt instruktionen ska den ej köras hela dygnet.Då den ej är igång,ska den vara helt avstängd eller stänger man bara CO2-tillförseln?

• 1 svar
    • 951 visningar
  18. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

hallå!! har skaffat mej en osmos och nu undrar jag om man ska köra på kallt/ljummet/varmt vatten för bästa effekt??

• 9 svar
    • 770 visningar
  19. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

tjena jag kan inte bestämma mig vilken rördiameter jag ska ha från ock till sumpen . Det blir antingen 30 eller 40 mm, men sen vet jag inte hur kraftig pump jag ska ha. vad har ni och vad rekomenderas.

• 3 svar
    • 923 visningar
  20. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Vart hittar jag en sådan här snabel?

• 3 svar
    • 815 visningar
  21. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hejsan. Sitteri funderingstagen på ett 540 salt-akvarium med sump. https://www.saltvattensguiden.se/artikel_visa2.asp?NR=197&amp ;KAPITEL=Bygg%20ditt%20egna... Utifrån detta har jag kolla på ytavrinningar och beslutat mig för att jag gillar nonames lösning bäst så jag kommer att härma efter honom. Dessa två beslut leder mig in på flertalet frågor som lyder: 1. Hur leds vattnet genom sumpen? I sumpen kommer det ju att finnas flertalet skiljeväggar, kommer dessa att behöva några extra pumpar för att "få runt vattnet" eller det räcker meddet flöde som ytavrinningen och Retur-pumpen ger? 2. Skummaren bearbetar allt vattnet? Om skummaren står i första kammaren (sumpen )o…

• 7 svar
    • 902 visningar
  22. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hejsan. Har under en tid haft planer på en nystart och sitter just nu och funderar på vilka inköp som jag måste komplettera med. Mitt största huvudbry när det gäller dessa inköp är vilken metod jag ska använda för att hålla Ca och KH på bra nivåer. Jag har surfat runt och läst en hel del om + och - för både kalkmixar, kalkreaktorer och olika automatiserade vätskemetoder tex Ballings metod. Som jag förstår det så är det största problemet med kalkreaktorer förutom att de är dyra i inköp, att de sänker ph när det fäller ut co2 i vattnet. Surfade runt och hittade nu denna reaktor (Calciumreactor Jetstream 1) från Schuran. Den verkar ta hand om co2 bubblorna som blir över…

• 10 svar
    • 2k visningar
  23. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Har en 400l burk med två 150W MH hängandes 16cm över akvariet. Jag har tagit bort täckglasen till och från, vill gärna köra helt utan täckglas för jag har läst att MH ger bättre effekt om man inte har någon täckglas men är orolig att fiskarna ska hoppa ut. Körde iaf utan täckglas i ett par dagar, igår hittade jag en av mina percula clowner liggandes på golvet under akvariet. Kastade ner den i akvariet snabbt som sjutton och efter några minuter var den normal igen (tur)! Nu vågar jag inte köra utan täckglas längre. Hur gör ni som kör med MH och utan täckglas? Har ni något skydd runtomkring? Tacksam för svar!

• 5 svar
    • 1,8k visningar
  24. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Tänkte beställa lite PVC från aquaristic.net men lite frågor dök upp. 1. Behöver man en kulventil i överrinningen om man använder sig av en Stand Pipe? 2. Säljer de backventiler och kulventiler på aquaristic.net ? För jag kan iallafall inte hitta några!? Har inte så bra koll på vad allt ska heta på engelska dock. 3. Jag har som sagt tänkt bygga mig en Stand Pipe enligt instruktionerna på Durso's sida (construct standpipe), och om man kollar på de olika komponenterna så är väll det mesta rätt självklart förutom nummer 6, Street-Ell, vad exakt är det för vinkel han har använt sig av? Och finns den på aquaristic.net ?? Många frågor här... hoppas någon kan svara på någon …

• 2 svar
    • 1k visningar
  25. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Är det någon som har erfarenhet av att köra reaktor och mixer tillsammans? Fungerar det bra? Är det krånligt? Får man stabila värden? Måste man mäta och justera om dem ofta?

• 3 svar
    • 746 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.