Övrig teknik
3 027 ämnen i detta forum
-
Dr Burgess's Atlas of Marine Aquarium Fishes Någon som har haft nöjet/obehaget att stöta på denna bok? Några kommentarer? Mvh Thomas
-
- 3 svar
- 713 visningar
- 1 följare
-
-
Mitt kar är på 150 liter. Har ett nitratfilter som heter nollnitrat är eg. för mycket större kar. Törs jag dela på det lägga och det i en strumpa i skummaren där jag också borde kunna ha fosfat filtret,eller hur.Hela nitratfiltret får inte plats. Detta för att nitrat filtret ser ut som en stor ful stenkorv som ligger i akvariet under pumpen. Eller tänker jag helt fel. Nitratfiltret borde väl vara en homogen massa stenar. Eller ska jag kanske blanda rowaphos och nitratstenarna i en strumpa. MVH BA
-
- 0 svar
- 713 visningar
-
-
Har problem med min hanna checker fosfor. Den ger väldigt varierande resultat hela tiden. Kan pendla från 1-4 ppb upp till 15 ppb med samma vatten eller som i dag på morgonen när den visar 36 ppb och mätningen efter visar 16 ppb. Proceduren vid test är alltid densamma från min sida och jag är extremt noga med att inte ha fett, fingeravtryck eller bubblor på kyvetten. Har alltid gjort på samma sätt men tidigare var resultaten mer konsekventa t.ex. mätte jag 3 gånger så kunde jag få 19-21-20 men nu kan jag vid 3 mätningar efter samma procedur få 36-22-16. Har lagt en order på filter för att kunna filtrera vattnet före jag stoppar det i kyvetten och s…
-
- 2 svar
- 712 visningar
-
-
Hej :-) Har idag inhandlat en aqua medic T controller...med en titanvärmare 200W.... Enligt instruktion bör man låsa upp den innan man kan göra inställningar ( läge LOC och AL(arm) är inställda) Hur mycket jag än trycker på SET och pil-ner...så händer inget.... Någon som har erfarenhet av detta?? Har bara doppvärmaren inkopplad... Mvh /micke
-
- 2 svar
- 711 visningar
-
-
-
Igår när jag hade grejat i karet och stod och kollade allt så sa det plötsligt plopp så lossnade pumpen till skummaren och satte igång att pumpa vatten över kanten. Jag tog givetvis tag i pumpen för att förhindra att vattnet åkte ur karet. Där stod jag med handen på pumpen i karet och funderade på hur jag skulle nå kontakten för att stänga av den. Allt gick ju väldigt fort så när jag började fundera på kontakten insåg jag att det var nog där en del av vattnet hade hamnat ,panik. Tack jordfelsbrytaren som i det ögonblicket stängde av allt. Med detta vill jag ha sagt när man startar upp ett kar och kanske har 4-5 kontakter verkar det ju inte så stort utan lätt att ha koll…
-
- 1 svar
- 710 visningar
-
-
Er det noen som har en Grotech algereaktor MAB220 og kan fortelle meg hva det står på power supply , volt og ampere? Trenger en ny.
-
Hej har nu läst en del böcker,snurat på nätet om uppsatart av saltvattensakvarium.Man kan ju inte lära sig allt genom att läsa. Den uppfattning jag har fått är att det är riktigt svårt att få igång ett fungerande kar. Är det värt att försöka ändå?
-
Hanna har kommit med en ny(?) pH-mätare. Är det någon som har erfarenhet eller åsikter om den är bra/prisvärd?
-
- 0 svar
- 708 visningar
-
-
Jag har ju ett nästan nytt ytterfilter (eheim 2222) som jag använder idag. Tänker bygga liten sump, o då undrar man ju om man kan använda ett ytterfilter som returpump, det borde väl gå? Kanske den inte orkar trycka på så hårt med flöde eftersom den inte har invattnets hävert-tryck, men ändå, gör det nåt om den bara trycker runt 100-200l/h på ett 45L kar?
-
- 0 svar
- 708 visningar
-
-
Vet inte helt vad jag skall söka på men tidigare när jag satte samman reoler med akvarier så hade jag inte frigolit eller liggunderlag under utan fann någon speciell akvarietejp som jag satte på reolen. Den fungerade som stötunderlag på samma sätt som frigolit och andra typer och samtidigt var den väldigt underlättande för akvarierna gled på den så man kunde bara trycka dem in på plats. Någon som vet vad det är för tejp jag snackar om och var jag kan köpa den? Butiken jag köpte av förra gången har gått i konkurs så får inte svar därifrån.
-
- 4 svar
- 707 visningar
-
-
Jag har en DD osmos och undrar hur man undviker att membrant torkar ur. Nu stänger jag bara av när jag är klar. Antar att det ligger vatten i halva membrant och då torkar det inte ur ? Hur gör ni? Hur bör man göra? Mvh Thomas
-
- 2 svar
- 707 visningar
-
-
Någon som har erfarenhet av denna ATS, eller kan länka till andra som testat? Är främst nyfiken på byggkvalitet och handhavande.
-
- 0 svar
- 706 visningar
-
-
Vilken metod använder ni för att mata era regenererande reaktorer med vatten?
-
-
- 4 svar
- 706 visningar
-
-
Har problem med min led rör (GHL profiluxsimu-L ) och undrar om någon kan hjälpa mig med inkopplingen igen. Alla trådar har släppt från enheten tyvärr. Dessa kabelfärger finns Orange Gul Grön Svart Brun Kopparfärgad Röd Sent from my iPhone 4S using Tapatalk
-
- 3 svar
- 704 visningar
-
-
Måste filtren ha samma märke som själva RO enheten eller har filtren standardmått? MVH Johan
-
- 2 svar
- 701 visningar
-
-
Hej! Finns det någon som har ca 10-20cm silikonslang över för 32mm rör,går även bra med slang för 25mm rör. Ska ha till övergången pump-rör för att få bort vibrationer. Hittar ingenting i närområdet där jag bor.
-
- 2 svar
- 698 visningar
-
-
Någon som vet var jag kan få tag på en ny sådan som bilden med samma kontakt? Kan inte mäta den eftersom den är kass. Ska den fungera som en brytare, av/på eller med olika motstånd? Är funktionen av/på kan jag bara sätta en flottör istället.
-
-
- 2 svar
- 697 visningar
-
-
Hej på er Har spenderat åtskilliga timmar och läst på forumet. Det som slår mig är att en hel del får problem, troligen mest pga oerfarenhet (även jag) med allt ifrån skenande vattenvärden/alg-invasion och sjukdomar. Själv slås jag med svajigt ph & magnesium värden efter en större akvarieflytt. Självklart är alla akvarium unika med sin egen biologiska värld men vissa gemensamma nämnare måste ju ändå finnas. Så nu till den egentliga frågan. Om du skulle sätta upp ett kar för både djur och koraller vad anser du är minimum i utrustningsväg. ex. Sump, returpumpsflöden, Ljus watt/liter osv. Skulle tro att fler än jag är intresserade av att få viss fingervisning av te…
-
- 3 svar
- 697 visningar
-
-
-
-
Passade min kompis akvarium, nu när han är på semester.. Skulle hem till han och kolla till det.. SÅ såg jag att en anemon satt fast i pumpen.. insuget.. Det ska ju sitta en muff där.. men men.. Och två dagar innan så hade jag varit där och, kollat och så.. Och jag tror att detta ligger bakom:::!!???? JAg rengjorde koppen till skummaren, samt en liten slang till den, och en liten burk, där skummet och skiten rinner ned. Jag använde diskborsten till det.. DISKMEDEL på den? Och när jag kom dit i dag, så fick jag se anemonen, död. Jag fick se att det skummade ALDELES! för mycket i sumpen och i röret/utavriningen... Och alla fiskar döda..... Men räkorna och den andra ane…
-
Har beställt 12v osmolatorn med tre sensorer från Fish Street. Skulle det funka att byta ut 12v pumpen mot en magnetventil tro, var kan man hitta en sån? Tänkte koppla på den direkt på osmosen så man slipper momentet med påfyllning av osmostunnan. Jag räknar med en avdunstning på uppemot 5 liter/dag då räcker ju inte en 25 liters dunk särskilt länge. Har ifs ett 50 liters fat stående som kan användas (blir lite småtrångt i sumprummet), men då vill jag ha den på automatisk påfyllning, vi vet ju hur lätt det är att glömma stänga av påfyllningen till tunnan med blött golv som resultat. Räcker ju om man kan fylla den någon gång i veckan eller så, en digital veckotimer på en m…
-
- 3 svar
- 693 visningar
-
-
Står på lådan att den må kopplas till profilux via PAB eller till en doser 2.1 stand alone. Är kopplingen mellan stand alone och slave densamma - alltså med PAB? Finner inte ut av det och dum som jag var beställde jag inte PAB kabel till dosern då jag trodde de ingick sladd för tillkoppling. Aaaaarh...
-
- 0 svar
- 692 visningar
-
-
Hejsan! Ngn som har erfarenhet och kan dela med sig av lite teknik för att få de att funka som de ska? Har köpt mig en aqua medic overflowbox som ja starta upp upp igår. Men märkte omgående att jag får problem med luftbubblor. Ju mer flöde desto mer luft. Så nu för att ja ska kunna våga åka till jobbet så har ja fått dragit ner på flödet ordentligt. Vilket ja inte vill egentligen då den ska klara 5000 liter i timmen vilket ja inte är i närheten av. Låg ett så kallat nät i första facket som ja fick ta ur så länge för att den gjorde oxå att de blev luftbubblor som la sig där ja inte vill ha dom. Vet att de finns en pump att köpa i USA men den på 110 volt zå de gå…
-
- 2 svar
- 691 visningar
-