Övrig teknik
3 027 ämnen i detta forum
-
Har tänkt börja på det här med saltvatten o undrar vad som kan behövas för att få det att gå ihop??
-
Igår när jag hade grejat i karet och stod och kollade allt så sa det plötsligt plopp så lossnade pumpen till skummaren och satte igång att pumpa vatten över kanten. Jag tog givetvis tag i pumpen för att förhindra att vattnet åkte ur karet. Där stod jag med handen på pumpen i karet och funderade på hur jag skulle nå kontakten för att stänga av den. Allt gick ju väldigt fort så när jag började fundera på kontakten insåg jag att det var nog där en del av vattnet hade hamnat ,panik. Tack jordfelsbrytaren som i det ögonblicket stängde av allt. Med detta vill jag ha sagt när man startar upp ett kar och kanske har 4-5 kontakter verkar det ju inte så stort utan lätt att ha koll…
-
- 1 svar
- 754 visningar
-
-
-
ska köpa ny mh i helgen 250 w för övrigt..den jag har nu e på 10000k.. funderar på att köpa den nya på 14000k.. nu vill jag höra för och nackdelar på dessa lampor.. alltså vilken föredrar ni och varför..mvh
-
Hur är pumpfunktionen på en sump uppbyggd? Hur anpassar man mängden vatten som skall pumpas tillbaka till akvariet i förhållande till mängden vatten som pumpas/med hävertkraft kommer till sumpen? Om invattnet inte stämmer överens med mängden som pumpas ut kommer ju sumpen att bli torrlagd/överfylld!! Hur löses detta på enklast sätt?? /David
-
tänkte höra om det är någon som vet vad de kontakter som sitter på rapidleds solderless led och dess kablar. Om någon har även länkar till en sajt som man kan beställa från vore det också uppskattat.
-
- 2 svar
- 752 visningar
-
-
Har väldigt svårt med att få till ett tystare akvarium. Det bullrar massor i returdelen ned till sumpen, vänstra röret av de 2 avrinningsrören( vattnet kluckar och låter) min sambo som jobbar hemma sitter i detta varje dag och med ett Tinitus öra tycker hon det bullrar för mycket. Kan man få ned oljudet med att sänka vattennivån eller kan det finnas nått bra annat knep?
-
Hej på Er, Går o funderar på hur jag skall göra... skall uppgradera till ca: 450L men kan inte bestämma mig för om jag skall köpa ett percula 120 eller ett "vanligt" akvarium med sump. Jag är ganska orolig för att sumpen skall svämma över och ställa till med mer vattenskador än jag redan har. Kan tilläggas att jag INTE har för avsikt att ha något borrat kar utan använda mig av "påhängs" ytavrinning. Percula kanska inte har så många möjligheter men det känns säkrare på något sätt. Vad tycker Ni??? Är det ett riskmoment med sump eller oroar jag mig i onödan??.Inser med detta inlägg att jag kanske måste ändra mitt "valspråk" __________________ Il be back! Niclas 450L + 11…
-
Dr Burgess's Atlas of Marine Aquarium Fishes Någon som har haft nöjet/obehaget att stöta på denna bok? Några kommentarer? Mvh Thomas
-
- 3 svar
- 751 visningar
- 1 följare
-
-
Vilket försäkringsbolag har bäst villkor om ex. akvariet skulle paja? Ersätter dom djur, kar, utrustning?
-
Tänkt se om jag kan fixa till ett jämnare och bättre flöde i mitt kar. Hamnade i trädgårdsbutiken som påstods sälja pvc rör. Det gjorde dom inte däremot hade dom massor av grejer ,från aqua interiör, som man kan använda till dammar ute.Många kopplingar hade dom. Är det nån som vet om man törs använda dom i karet. Dessutom undrar jag ,hur ni gör om ni vill proppa igen ena sidan av ett pvc rör? MVH BA
-
- 2 svar
- 749 visningar
-
-
Tänkte lyfta ett gammalt ämne, med att fråga om era erfarenheterna av de försäkringsbolagen som finns och hur de ställer sig till akvarium och de ev skador som kan orsakas i hemmen. Alla tankar och svar beaktas. Robert
-
Har beställt 12v osmolatorn med tre sensorer från Fish Street. Skulle det funka att byta ut 12v pumpen mot en magnetventil tro, var kan man hitta en sån? Tänkte koppla på den direkt på osmosen så man slipper momentet med påfyllning av osmostunnan. Jag räknar med en avdunstning på uppemot 5 liter/dag då räcker ju inte en 25 liters dunk särskilt länge. Har ifs ett 50 liters fat stående som kan användas (blir lite småtrångt i sumprummet), men då vill jag ha den på automatisk påfyllning, vi vet ju hur lätt det är att glömma stänga av påfyllningen till tunnan med blött golv som resultat. Räcker ju om man kan fylla den någon gång i veckan eller så, en digital veckotimer på en m…
-
- 3 svar
- 748 visningar
-
-
någon som vet någon bra artikel om bioreaktorns för och nackdelar osv. så vore jag tacksam
-
- 0 svar
- 747 visningar
-
-
Hej :-) Har idag inhandlat en aqua medic T controller...med en titanvärmare 200W.... Enligt instruktion bör man låsa upp den innan man kan göra inställningar ( läge LOC och AL(arm) är inställda) Hur mycket jag än trycker på SET och pil-ner...så händer inget.... Någon som har erfarenhet av detta?? Har bara doppvärmaren inkopplad... Mvh /micke
-
- 2 svar
- 746 visningar
-
-
Tänkte byta ut mediat i silikatfiltret, men kan för min själ inte få upp det. Nån som sitter inne med ett bra knep? /samuel
-
- 2 svar
- 746 visningar
-
-
Hej! Jag har precis köpt fiskar som jag har hållt på att koppa i. Och jag har har en Deltec MCE500 skummare, sen efter koppningen så börjar den skumma jätte mkt. För mycket.. Och jag har strypt luft slangen för att minska den, det står ungefär klockan 2. Vad gör jag?? Uppskattar all hjälp!! Mvh Emil
-
- 4 svar
- 744 visningar
-
-
Hej alla. Jag undrar om det är någon som har några bra tips på om det går att få tag på lite större behållare för vattenförvaring (till ro, salt och kalk) utan att behöva pröjsa hutlösa summor. Jag har tittat på https://xn--fnsterputsredskap-zzb.se/collections/vattentankar-105-250-liter?page=1 och https://tanksdirekt.de/en/150-litre-watertank-handles#tab-label-Specifications-title Dessa är ju alla svindyra och frakten kostar också multum. amzon har lite billigare men mer begränsat utbud. Någon som har något tips? Finns ju alltid vattentunnor men deras dimensioner brukar vara opraktiska. Skulle vilja ha något som är fyrkantigt…
-
- 7 svar
- 744 visningar
- 1 följare
-
-
Har tänkt beställa lite prylar från fish-street och tänkte kolla om det är någon som vill vara med och beställa ? Dela på frakten så kan det bli billigare för alla.. Du bör bo runt GBG för att hämta upp varorna då de kommer för att slippa inrikes frakten eller kunna tänka dig att åka en bit för att hämta upp.. Har beställt flertalet gånger från dom och det har fungerat fint och supporten är helt ok.. Så vill du vara med så skicka ett PM till mig så samordnar jag det hela och ger mer info om hur vi löser betalningen m.m.. helst så fort som möjligt då det tar lite tid att samordna och skicka betalningen så ju snabbare ju bättre tänkte lägga beställningen innan midsommar…
-
- 0 svar
- 743 visningar
-
-
-
Foderautomat! Jag har just köpt en foderautomat av märket eheim. Detta för att jag ska kunna resa bort några dagar lite nu och då. Nu till mina funderingar som jag vill ha lite råd om. 1. Det finns ju en fläkt i den som ska hålla fodret torrt, Märker man på något sätt om den är i gång samt går den jämt? 2. Jag har öppnat locket till batterifacket 2 ggr och låsbläcket i plast börjar redan visa tecken på att gå av. Har ni haft det problemet?
-
- 2 svar
- 740 visningar
-
-
Hanna har kommit med en ny(?) pH-mätare. Är det någon som har erfarenhet eller åsikter om den är bra/prisvärd?
-
- 0 svar
- 740 visningar
-
-
Hej! Finns det någon som har ca 10-20cm silikonslang över för 32mm rör,går även bra med slang för 25mm rör. Ska ha till övergången pump-rör för att få bort vibrationer. Hittar ingenting i närområdet där jag bor.
-
- 2 svar
- 739 visningar
-
-
har ett WTW instrument men Ph elektroden är kass.<BR><BR>problemet är at WTW använder en "egen" kontakt typ större RCA kontakt .standard är vanligtvis med en BNC kontakt.<BR>vart kan man finna en ersättning till den ?eller möjligtvis en adapter till <BR>BNC.<BR>är inte så sugen på att köpa en svindyr orginal.
-
- 3 svar
- 737 visningar
-
-
Någon som har erfarenhet av deltecs Eco-kylare, eller en bra artikel eller åsikt. Sitter och har ångest över vilken kylare jag ska välja.
-
- 0 svar
- 737 visningar
-