Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
Så kom jag äntligen till skott med att plocka hem en TDS mätare... Ett äkta Ebay köp. (ännu ett i raden av mängder) Jag måste dock säga att kvaliten gör mig lite konfunderad. Silkscreenen på fronten är inte densamma som på HM Digitals sida, även om skillnaden är liten, och bokstäverna TDS är inte fullständiga. Andra sortering kanske? Det påverkar ju inte funktionen, så det spelar ju inte någon roll. Värre kanske det är att batterihållaren inte håller batterierna speciellt bra, de kan vandra i sidled lite mycket, och jag misstänker att det kommer påverka fjäderns livslängd. Nå, 4-5 batteribyten klarar den ju garanterat och det är minst 5 år, jag är kanske överkänslig. Det…
-
- 2 svar
- 649 visningar
-
-
Måste filtren ha samma märke som själva RO enheten eller har filtren standardmått? MVH Johan
-
- 2 svar
- 647 visningar
-
-
Har en begagnad calcium reaktor med en ph controller till. Proben till ph controller har legat torrt ett bra tag och värdet beter sig konstigt tycker jag. Jag satte den i referensvätska på ph 7 och det tog en jäkla tid innan det var stabilt så jag kunde kalibrera (typ ett dygn nästan). Har ingen mer referensvätska så jag vet inte om den mäter rätt. Om jag försöker mäta i akvariet visar den fortfarande ca 7. Har doserat en del kh buffer som också ska öka ph till ca 8.3 så tycker att den borde varit högre. KH ligger på 7,8 i senaste mätningen. Tror ni det är probbyte som gäller eller kan man få igång denna på något sätt? Ser en liten luftbubbla i proben som rör sig och det …
-
-
- 1 svar
- 646 visningar
- 1 följare
-
-
Startar en egen tråd ang. kalkreaktor för nybörjare. Har en en burk Aquamedic 1000, alla tillbehör saknas min plan är: Att köpa doserpump c:a 4l/h som skall pumpa dygnet runt med vatten från sumpen och returen till skummaren Att köpa magnetventil Att via timer & magnetventil styra tillförseln av CO2 i intervaller till rätt CA-nivå i huvudkar. Tex. 10min varje timme under natten, eller annat bättre intervall tex 5min per timme dygnet runt, eller vad som nu kan vara bäst? Rätt eller fel? //Iksero
-
- 0 svar
- 646 visningar
-
-
Nån som har efarenhet om plankton reaktor som vill infomera mig lite.. Alltså om den funkar bra, krånglig, rengöring osv Hadde tängt mig en PhytoBreeder 2 - The Plankton reactor av GroTech.. Har nån använt den eller vet om den är OK Mvh Thomas
-
- 0 svar
- 645 visningar
-
-
hej eftersom min iks ph kontroller inte fungerar så verkar det mest troligt att mina prober inte funkar. har sett på en hemsida i sverige att dom skall ha 2000kr för en ph modul tycker verkligen det var att ta i. men jag ser på ghl t.ex deras probe ser exakt likadan ut fast med annan text men pris runt 700kr. i usa finns det en som kostar 14 dollar + 6 dollar frakt, under 200 kr. finns det möjligheter att en sådan kan fungera? mvh Peter
-
- 0 svar
- 645 visningar
-
-
Hej, tänkte ge mej på och bygga en överrinningsbox till mitt 216 literskub. Man måste försöka iallafall. Sett på Martins artikel samt de som säljs. Men vad kan vara en lagom storlek till mitt akvarium. Det säger inte mej så mycket om den klarar 2000lit/h eller 5000lit/h. Hoppas på svar Mvh/Bosse
-
- 1 svar
- 642 visningar
-
-
Har precis kommit hem med ett begagnat reefer250 som kom med en maxspect jump returpump. Hittade 20mm slang som passade perfekt på röret från karet (inte kopplat ordentligt på bilden),gick dock inte att få på pumpens 25mm utblås trots mycket värme och våld.. 😀 Hur gör proffsen? Tack för hjälpen!
-
-
- 2 svar
- 641 visningar
-
-
Har kört min Tunze osmolator i tre vecor nu. Tydligen har slangens utmynning i returfacket varot precis lite för nära ytan, eller om jag kommit åt den. Osmos-tanken var knökfull igår, i morsen hade nivån mellan de och sumen jämnat ut sig. Inte så konstigt, men man måste hålla koll på allt. Salthalten sjönk bara en halv grad, och jag håller bara på och kör in sten, så ingen fara denna gång. Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
- 1 svar
- 641 visningar
-
-
hej jag har ett problem jag har köpt en osmos makapär som hetter aquatic nature standard 90sp men problemet är att jag begriper inte riktigt hur den funkar eller hur man kopplar deneftersom jag inte kan läsa instruktionerna på de språk som de är skrivna på, jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.
-
Jag har en DD osmos och undrar hur man undviker att membrant torkar ur. Nu stänger jag bara av när jag är klar. Antar att det ligger vatten i halva membrant och då torkar det inte ur ? Hur gör ni? Hur bör man göra? Mvh Thomas
-
- 2 svar
- 639 visningar
-
-
-
Har problem med min hanna checker fosfor. Den ger väldigt varierande resultat hela tiden. Kan pendla från 1-4 ppb upp till 15 ppb med samma vatten eller som i dag på morgonen när den visar 36 ppb och mätningen efter visar 16 ppb. Proceduren vid test är alltid densamma från min sida och jag är extremt noga med att inte ha fett, fingeravtryck eller bubblor på kyvetten. Har alltid gjort på samma sätt men tidigare var resultaten mer konsekventa t.ex. mätte jag 3 gånger så kunde jag få 19-21-20 men nu kan jag vid 3 mätningar efter samma procedur få 36-22-16. Har lagt en order på filter för att kunna filtrera vattnet före jag stoppar det i kyvetten och s…
-
- 2 svar
- 637 visningar
-
-
Hej på er Har spenderat åtskilliga timmar och läst på forumet. Det som slår mig är att en hel del får problem, troligen mest pga oerfarenhet (även jag) med allt ifrån skenande vattenvärden/alg-invasion och sjukdomar. Själv slås jag med svajigt ph & magnesium värden efter en större akvarieflytt. Självklart är alla akvarium unika med sin egen biologiska värld men vissa gemensamma nämnare måste ju ändå finnas. Så nu till den egentliga frågan. Om du skulle sätta upp ett kar för både djur och koraller vad anser du är minimum i utrustningsväg. ex. Sump, returpumpsflöden, Ljus watt/liter osv. Skulle tro att fler än jag är intresserade av att få viss fingervisning av te…
-
- 3 svar
- 635 visningar
-
-
-
-
Står på lådan att den må kopplas till profilux via PAB eller till en doser 2.1 stand alone. Är kopplingen mellan stand alone och slave densamma - alltså med PAB? Finner inte ut av det och dum som jag var beställde jag inte PAB kabel till dosern då jag trodde de ingick sladd för tillkoppling. Aaaaarh...
-
- 0 svar
- 633 visningar
-
-
Hittade denna makapär. Vad är det för nått och är det någon som vet hur den funkar?? Durchlaufkühler PVC Kühlschlange Maße:600x400x460mm Steuerung : Digital Einlauf 20/Auslauf 25mm Watt 890 Kühlleistung: 1200 Watt Aquarien bis 1500 Liter För 2,737.00 EUR så måste det vara en grym kylare
-
- 1 svar
- 632 visningar
-
-
Tänkte dra igång min pelarskummare nu och är i behov av en bra luftpump som klarar en del tryck. Själva skummarkroppen är 150cm. Har en Schego WS3 som är kaputt och behöver således en ny. Vilka andra pumpar finns det på marknaden som klarar detta tryck? Eller är det en ny Schego som gäller?
-
- 0 svar
- 630 visningar
-
-
Hej vem veta affären sälja PVC rör som kan limma grå färg PVC jag vill köpa nu jag har mycket problem på min akvarium, Tack så mycket .Joe
-
- 1 svar
- 630 visningar
-
-
Hej :-) Har idag inhandlat en aqua medic T controller...med en titanvärmare 200W.... Enligt instruktion bör man låsa upp den innan man kan göra inställningar ( läge LOC och AL(arm) är inställda) Hur mycket jag än trycker på SET och pil-ner...så händer inget.... Någon som har erfarenhet av detta?? Har bara doppvärmaren inkopplad... Mvh /micke
-
- 2 svar
- 628 visningar
-
-
Tjenare! Går i tankarna på att starta mitt första saltkar men jag har lite funderingar som behöver svar.... 1. Vart köper man bra PVC rör, kopplingar och kranar?? 2. Tänkte borra i botten på akvariet men är lite nervös över detta, vill ju inte gärna att det ska spricka. några bra tips på hur man gör, har varit i kontakt med några glasmästare men dom vill inte? 3. När jag väl har fått hål i karet hur tätar jag lämpligast runt hålet?? Tacksam för alla svar!
-
- 2 svar
- 627 visningar
-
-
Är det någon som har nån erfarenhet av H2Overflow från customAquariums? https://www.customaquariums.com/information/h2overflow.html
-
- 0 svar
- 627 visningar
-
-
Jag sitter och skall montera ihop mitt nyinköpta RO-system, Aqualight picobello. Det sitter små slangstumpar på filtret som skall bytas mot medföljande långa slangar men hur är anslutningen beskaffad? Jag har skruvat ur "nippeln" men hur lossar jag slangstumpen?
-
- 2 svar
- 627 visningar
-
-
Hej. Jag har följande system. En ytavrinningsbox i mitten på akvariet. Det är 3 hål ner till sumpen. Ett utav hålen är ett helt vanligt rör som går rakt igenom och rätt ner. Det används som översvämningsskydd och är alltså inte aktivt till vardags. De bägge andra rören är igång och har vatten gående igenom sig. Bägge två har ljuddämpare upp i toppen och en böj som går ner i vattnet igen. Böjen har ett galler på sig som vattnet sugs in i. Jag har samtidigt returen gående i upp i samma box. Returen är delat med ett T-kors så jag har röret gåendes upp centralt i boxen men utblås på bägge sidor. Utblåsen är i sin tur delad…