Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej e det någon sóm vet vad man får ge för en Aquacare kalkmixer som skall klara ett 1000L kar? Tack på förhand /Mattias __________________ 720L+150L sump, 3*250w mh, 40w uv, k-reaktor, 165kg ls, cirkulation 8000l/h genom ytavrinning + 3st iks aquastar 3500 genom vavesimulator. Skummare Top fathom 200, osmos.

• 7 svar
    • 943 visningar
  2. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej, kan hända jag frågat om detta förut, gjorde en sökning men fick bara en träff så jag ställer frågan på nytt om jag ställt den innan. Varför kör man Ozon i karet, vad gör Ozonet i systemet? Om jag förstått det rätt så förbättrar Ozonet skummningen om man kopplar Ozon till luftinsuget på skummaren, Ozon tar även bort gulämnen i vattnet vilket gör att man inte behöver köra aktivtkol så ofta? Finns det andra fördelar med Ozonet förutom att det ger en effektivare skummning och att man får ett klarare vatten om man har endel gulämnen i detta? Tack på förhand /Mattias Widell __________________ 720L+150L sump, 3*250w mh, 40w uv, k-reaktor, 165kg ls, cirkulation 8000l/h g…

• 0 svar
    • 1,4k visningar
  3. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

hej tänte bara fråga om det är någon som har erfarenhet av rainbow-lifegard uvc dom ska tydligen vara oslagbar mot andra uvc!!!!!

• 13 svar
    • 1,1k visningar
  4. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Någon som kör denna, och har erfarenheter om denna? Är den bra? *undrar* __________________ /Tomas. ---------------------------------------- 512 L + 100 L sump.. 100 kg LS.. DeBary uvc 25W.. AquaCare nivåkontroll.. m.m http://hem2.passagen.se/akvarie/

• 0 svar
    • 951 visningar
  5. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Jag har sista året lag ner en del tid och tankemöda på att ta bort allting som alstrar spänning i mitt kar,dvs.småpumpar doppvärmare och dylikt-eftersom jag upptäckte att det konstant *censur* ns Ca 35 volt i akvariet mätt mot "jord". Så nu använer jag två magnetic drivepumpar (little giant/Iwaki) som inte har någom mekanisk koppling mellan motor och pumphus (el/vatten). Nån som har några teorier om detta,eller är jag helt ute och cyklar? Jag vet att korallodling "dopas" med svagström till metallgallren som fragmenten placeras på , men det tror jag har mer med mineralvandring att göra.

• 8 svar
    • 761 visningar
  6. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Har tänkt börja på det här med saltvatten o undrar vad som kan behövas för att få det att gå ihop??

• 1 svar
    • 686 visningar
  7. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej !! Efter att ha haft mitt kar igång i snart 3 år så är jag trött på att alltid ha dåliga kalkvärden. De ligger runt 200 och jag köper någon dyr vätska eller pulver som jag häller i och resultatet blir nästan alltid 0. Så nu får det bli en kalkreaktor. Min plan är att ta investeringen i 2 steg. Först reaktorn som får gå manuellt i början och sedan PH styrningen när jag får råd. Vilken reaktor tycker ni att man skall köpa? Det behövs ju en tub och lite annat som inte verkar följa med reaktorn. Var köper man sådant? Tacksam för hjälp. Anders P.S. Mitt kar är på ca 400 liter

• 0 svar
    • 842 visningar
  8. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej! Jag undrar bara ifall det är möjligt att koppla in ett osmosfilter till ett saltkar som redan har stått igång i nästan ett halvår? Har en del alger. Dock inga jätte stora mängder. Fast jag börjar irritera mig på de där förbaskade gröna "bubbelalgerna". Kommer det att bli någon skillnad, eller måste man köra osmos redan från början då man startar upp karet?

• 13 svar
    • 948 visningar
  9. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Ska starta upp ett 600-liters akvarium och undrar om denna skummare skulle räcka? Någon som har några erfarenheter av denna skummare eller kan rekommendera någon annan skummare som skulle passa bra till ett akvarium i den storleken men som inte är allt för dyr?

• 1 svar
    • 833 visningar
  10. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Tjena! Hur stora bör Pvs rören och koplingarna var till sumpen? räcker 25 mm? Mvh Filip

• 14 svar
    • 905 visningar
  11. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Tjena! vad tror ni blir bäst av följande till ett 375 som jag har tänkt ha koraller och anemoner i: 2 st 150 W MH och 2 lysrör ca:3900 kr 1 st 150 W MH och 2 T5 56 Wca: 3291 Kr 4 st T5 56 W ca: 3500 kr Mvh Filip

• 4 svar
    • 830 visningar
  12. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Kan någon förklara skillnaden mellan en kalkreaktor och en kalkmixer? Behöver man inget granulat till en kalkreaktor?

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  13. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej! Hur fungerar biobollar var placerar man dom. Hur fungerar dom rent tekniskt, är dom effektiva, dyra m.m? Mvh "Nybörjaren"

• 1 svar
    • 882 visningar
  14. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Johannes kör ju med detta i sitt filtertorn å verkar vara ett bra filter. Är det några andra som kör med filtermediet MARIN FILT & BIOPORON i sitt dropptorn och kan säga sin synpunkt på detta!? Det hela kommer från Preis /C Ändrad av wrang den 2003Oktober08 kl 06:32

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  15. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Någon som har nått knep att få bort alla dessa micro-bubblor som kommer upp från sumpen till akvariet..? Vill inte bygga om, om det är nån som har nått knep. /Tomas. ---------------------------------------- 512 L + 100 L sump.. 60 kg LS..

• 2 svar
    • 748 visningar
  16. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Passade min kompis akvarium, nu när han är på semester.. Skulle hem till han och kolla till det.. SÅ såg jag att en anemon satt fast i pumpen.. insuget.. Det ska ju sitta en muff där.. men men.. Och två dagar innan så hade jag varit där och, kollat och så.. Och jag tror att detta ligger bakom:::!!???? JAg rengjorde koppen till skummaren, samt en liten slang till den, och en liten burk, där skummet och skiten rinner ned. Jag använde diskborsten till det.. DISKMEDEL på den? Och när jag kom dit i dag, så fick jag se anemonen, död. Jag fick se att det skummade ALDELES! för mycket i sumpen och i röret/utavriningen... Och alla fiskar döda..... Men räkorna och den andra ane…

• 0 svar
    • 657 visningar
  17. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Tjena! Funderar lite på att starta ett 375 salt n i höst. Jag bra undrar vad ska man ha för filtrering mer än LS? I sumpen, smummare, värnare men vad mer? Filtermatta, vadd liknande? Vilken skummare rekomenderar ni till ett 375:a? MvH Filip

• 2 svar
    • 886 visningar
  18. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

hejsan kan nån som har byggt en egen MH skriva ned delarna man behöver till att bygga den elektriska biten på armaturen. har kollat runt lite och hittar bara dom på engelska. skulle underlätta vid insköp om man hade dom svenska namnen. Tack på förhand/ Peter

• 5 svar
    • 947 visningar
  19. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Jag besökte saltvattens butiken i Lingköping för några månader sen. Där hadde dom något form av nitrit-nitratfilter där vattnet strömmade väldigt långsamt genom filtet som var fyllt med små kulor. Jag har försökt att hitta något att läsa om dessa filter man har ej lyckats. Är det nån som har koll på vad det var dom hadde? kan det ha varigt någon variant av phospat filter? det verkade fungera mycket bra och jag är sugen på att prova ett sånt men jag vill gärna veta lite mer om det innan jag slår till.

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  20. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

hur bygger man ett aktivtkol filter, eller hur funkar dom? ska man ta ett rör och fylla det med kol och sedan låta vattnet droppa igenom eller ska man trycksätta det med en pump som gör att det filtreras lite snabbare? är tacksam för alla tips och eventuella länkar tack på förhand Peter

• 1 svar
    • 846 visningar
  21. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

kan man änvända vanliga hinkar som man köper i affären. Tänkte bygga min ytavrinig utav enhink. dela den på mitten och sedan sätta dom på varsinn sida av akvariet. men jag tänkte om hinkarna innehåller nått skumt ämne? M.V.H Peter

• 1 svar
    • 856 visningar
  22. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej, jag letar efter en PH pump på 2000-3000 liter i timme. Är det någon som har ett bra förslag? eller ännu bättre personlig erfarenhet av någon sådan pump? //Marhag

• 14 svar
    • 895 visningar
  23. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej Jag är rätt så ny med saltvattens alvarium så jag undar vad man behöver, förutom: själv akvariumet, inredningen, fiskar, pump och värmare ????

• 3 svar
    • 751 visningar
  24. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej är det någon som har testat Deltec´s fosfat & Silicatfilter? Hittade den på http://www.akvarieudstyr.dk/database/produkter.asp?produktty pe=systemfosfat&gruppe=salt Har funderat att köpa en sådan Mvh Danne __________________ Är nybörjare, men tillsammans med alla andra så kan jag mer

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  25. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

tänkte bara hör om någon vet vilket uvc som är det bästa???????? och så en sak till är det någon skilnad på uvc till dammar såg att dom är bra mycket biligare!! tack på förhand Ändrad av hedan den 2003September12 kl 18:06

• 4 svar
    • 929 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.