Övrig teknik
3 025 ämnen i detta forum
-
här är en proffisionell ritning i paint av mig på min nya sump/kar nu när jag haft saltvatten ett tag så har man lärt sig vad som är jobbigt att kladda med så jag tänkte ha ett extra kar i möblen med färdigt saltvatten så när man tömt ut är det bara att vrida om kranen så är bytet klart om man har täcklock bör ju inget avdunsta om saltet står 2-3 veckor eller blir dåligt har ni åsikter om att ha saltvatten stående förlänge kom gärna med åsikterna efter som jag inte har en aning om det e bra eller inte
-
- 62 svar
- 4,8k visningar
-
-
Tjenare har precis köpt grotech 1kanalspump men har jag förstått det rätt att man ställer 1-99ml Och sen 1 2 3 4 5 6 7 8 timmar Och sen 1-9 dag Är det då så att jag ställer 5ml 1d Blir det då 5 ml en gång om dagen För det verkar inte som den gör det Ska man starta nån form av klocka i den Skickas från min iPhone via Tapatalk
-
- 2 svar
- 882 visningar
-
-
Är det någon som provat att koppla kalkreaktorn efter nitratreaktorn (svavelkulor) och fått det att fungera ?
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har byggt om orginalbänken för att få sumpen att passa under. Vad tror ni om bygget ? Reglarna är i 45*70 och ett helt bakstycke i 16 mm mdf. Under den övre skivan på höger sidan ovan sumpen så sitter det även 3 st reglar från höger till vänster.
-
- 1 svar
- 747 visningar
-
-
ska man ha lite ljus på sumpen? är de även bra att ha typ LS i? eller nått annat levande?
-
- 1 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hur ofta gör ni rent era pumpar och skummare? Jag har en Deltec 4040 som retur från pumpen och kör med en apf 600 skummare. Deltec är väl inte kända för att ge några omfattande bruksanvisningar (till min skummare fick jag ingen). Hur ofta plockar ni isär hela skummaren? Har även problem med att effekten på skummaren minskar efter ett tag fastän jag kör med osmosvatten i luftintaget. finns det några mera tips? 4040 har jag aldrig plockat isär. Är det ngt man bör tänka på då? mvh Beppe Ändrad av Beppe den 2003Augusti30 kl 14:04
-
-
-
American Marine PINPOINT Calcium Monitor. Någon som har denna eller någon annan digital mätare för calcium nivå?
-
vilken pump är lämplig till FR509 med Rowaphos, Deltec rekommenderar väl runt 500l/h genom filtret. Jag testade en liten Maxijet på knappt 400l/h som jag hade liggande, men den orkade inte alls.... När jag spolade genom filtret för att slippa det värsta bruna så behövdes det ju inte alls mycket flöde för att rowaphosen skulle följa med ut genom utloppet, jag tänkte använda en Maxujet på 1000l/h, men den måste kanske strypas väl hårt för att slippa läckande powaphos. Vad kör ni andra med för pumpar? Hur mycket flöde har ni?
-
- 11 svar
- 2,3k visningar
-
-
-
Nu har jag ledsnat på inte ha något vettigt elektriskt styr, givare, logg och larmsystem för akvariet. Idag använder jag div. timers ifrån ClasOhlsson, som titt som tätt pajar. Jag har upptäckt att dom relän som är inbyggda i billiga timers är av alldeles för dålig kvalitet. Dom inte är gjorda för några större strömstyrkor (om dom ska hålla ett längre tag typ något år), eller induktiva laster från ex. pumpar eller lysrör. Billiga timers funkar säkert bra för typ en 60 W glödlampa. Idag har jag 9+1 st timers för: - Timer1 2 x T5 54W - Timer2 2 x T5 54W - Timer3 1 x 400 MH - Timer4 2 x 4002 Tunze circ pump - Timer5 Circ.pump i Kalkreaktorn - Timer6 Nattbelysning i kare…
-
Köpte en sådan här i dag. Klippte sönder bruksanvisningen när jag öppnade den. Klistrade ihop den med tejp så det gick att läsa. Nu kan jag justera belysningen utan att stå på en stege eller stol. Mvh Daniel.
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Vad skall man ha för vätska då man ej använder sin probe eller skall skicka dom. Måste man ha någon speciell vätska eller funkar det med akvarievatten runt den
-
- 10 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej jag har en IKS PH controller. hur ska jag ställa in den för att hålla ett ph på ca 6,10. jag har nu ställt den på on 6,20 och off 6,10 men då så sjunker ph ner till 5,70. eller måste man ta 5,70-6,10=0,40 och sen lägga på det på off värdet 6,10+0,40=6,50 ska jag då stänga av vid 6,50 och sätta på vid 6,10 är det så det funkar. Hur gör ni?,jag försöker styra en Shuran jetstream 1 reaktor. MVH Jocke
-
Har ett Juwel Rio akvarium på 240 liter som jag startade för snart ett år sedan. Efter att vi flyttade akvariet blev det obalans och nitratvärdet sköt i höjden: 50 mg/l (alla andra vattenvärden är dock bra) med en massa gröna alger som följd. Jag vill bli av med denna algmatta. Har senaste tiden skrapat och dragit upp alger från stenarna samt försöker göra vattenbyten på 10% en gång i veckan. Tycker mig se att nitratvärdet har sjunkit något till 25 mg/l. Har läst om vodka metoden men den verkar ju inte vara säker för karet. Funderar nu på nitratfilter. Vilket nitratfilter ska jag välja? Jag har ju ingen sump utan bara ett ytavrinningsfack dit skummaren är kopplad så nitra…
-
- 11 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej. Är det någon som vet vad för material slangen som sitter i tex Grotechs doseringspumpar är gjord av? Undrar då även om Santopreneslang har bra hållbarhet att användas i doseringspumpar? Skulle vara tråkigt om dom torkar/spricker upp direkt.
-
- 1 svar
- 826 visningar
-
-
Jag har kommit över ett fosfat filter med rowa. Jag tänkte köra igång filtret och undrar hur mycket rowaphos jag ska ha i filtret? Mitt kar + sump har en volym på ca 250 - 300l. Har ni fler tips att komma med så är jag tacksam. Har ingen som helst erfarenhet av fosfat filter.
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-
-
Är det någon som har koll om det finns något bra man kan behandla insidan av glaset med för att göra det så "algovänligt" som möjligt? Har för mig att Faunamarin hade något för några år sedan som de menade man kunde behandla insidan av glaset med men hittar inte det nu. På bilen kan man ju nano behandla rutan skulle det vara tilll någon hjälp på ett akvarium? Men är det något i det som är farligt?? /Mattias
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
- 1 följare
-
-
Hej! Jag misstänker att jag fått vita prick i mitt 54-liters akvarium och har förstått det som att UV-filter är vad som rekommenderas mot detta. Eftersom jag väntar på leverans av ett nytt 360-liters akvarium så vill jag gärna köpa ett som är stort nog att även användas i det senare. Hur starkt filter bör jag då ha?
-
- 25 svar
- 7,5k visningar
-
-
Jag vill bytta filter på min gamla osmos och Ion Exchanger. Finns det nån som vet vilka man ska köpa ? http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=DE&type=&user_tunzeprod_pi1%5Bpredid%5D=-infoxunter057 RO Station 8550 consists of a 20 µm sediment filter, a 5 µm sediment filter, a 1 µm carbon sediment filter, and a TFC membrane (polysulfone compound). [h=2]Sediment filter 5µm ? (8522.120) Carbon sediment filter 1 µm ? (8550.100)[/h][h=2]Mixed Bed Ion Exchanger ? (8550.501)[/h][h=2]Carbon Block Filter ? (8515.120)[/h]God Nytt år !
-
Skrev frågan om detta under Foder men det kanske passar bättre här. Någon som har koll på om mysis och copepods klarar sig om man kör UVC eller ozon? Har en mandarin som jag brukar stödmata för säkerhets skull men tar gärna emot input. Tackar. mvh Theo
-
- 1 svar
- 1,4k visningar
-
-
Då jag flyttar fiskar från ett kar till ett nytt så känner jag att sump är nästa steg. Det nya karet är på 600 liter. Ok, det är endast till ett sötvattens kar men funktionen är ju den samma. Allt är klart med sump bygget och facken är limmade. Det som återstår är flödet från karet ner i sumpen. Har läst och studerat allt som går så har tagit mej hela vägen från sumpen till huvudkaret. Det är just där det nu tar stop och jag vänder mej till er. Vill ha det borrat då jag känner det blir lättare än att ha oborrat. Men hur många rör samt vilken dimension ska man ha? Om någon bor i närheten av Gävle ( ca 20 mils radie ) så man kan komma och kolla skulle det vara kanon. Men al…
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har förstått det som att man bör montera uv-c från deltec ståendes med utloppet i toppen och har ett uv-c från heliomax som kan monteras på vilket håll som helst p.g.a. att det skall vara spiralformat inuti där vattnet tar sig fram vilket ger samma belysningseffekt oavsett montering. Men hur är det med alla de uv-c batterierna som sitter ihop t.ex. från deltec, tmc osv.. på alla bilderna så ligger ju filtrena ner på längden. Hur kan de göra det utan att de mista effekt när man uppmanas att montera singelrör ståendes? Vad gör det egentligen för skillnad att ha dem liggandes/ståendes? Är det bara det att hela lysröret inte blir täckt av vatten om det ligger ner el…
-
- 4 svar
- 714 visningar
-
-
Hej Behöver råd om min Osmosis jag köpt. Jag bifogar 2 bilder, den ena visar hur den är kopplad. Den andra hur kopplingsschemat visar, och enl mig stämmer inte verkligheten mot schemat. Sitter ledningarna rätt? Har det någon betydelse vilken väg vattnet kommer in? Har kollat in en del Youtube videos och de kopplar in vattnet först genom sedimentröret sen aktivkolröret på de jag hitta, och så är den inte kopplad nu. Har markerat med siffror för om någon ev vill förklara en ny koppling. Misstänker att jag behöver flytta på de små kopplingarna som sitter i ändarna med.
-
- 2 svar
- 550 visningar
-