Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träffar och föreningar

Allt om akvarieträffar, föreningsmöten, föreläsningar mm

1. Hej! Nu har vi satt ett datum för höstens korallträff! Lördagen den 28 november är det dags igen för spännande föredrag hos oss på Sjöfartsmuseet Akvariet. Vi kommer som vanligt ställa upp dörrarna i Akvariet och visa upp hur vi har det bakom kulisserna och tid för mingel och korallbyte kommer såklart också att finnas! Vi fick just besked att även denna gång är föreningen Saltvattensguiden.se med och står för fika med kaffe, te och macka. Vi tackar så mycket för det! Fortsätt håll koll på denna tråden så kommer det snart komma mer information om föredragen och om när bokningen öppnar. Hoppas vi ses i november! Mvh David

2. Started by Ricke,

Eftersom intresset väckts och att vi börjar bli ett gäng i trakten som sysslar med salt, kollar jag intresset för en träff hos mej någongång nu i sommar. Säg några datum så får vi se vilket som passar bäst för flest.

3. Started by kenta,

Välkomna till Öppet Hus.. Då var det dags igen för Öppet Hus hemma hos Kenta och Karin. Se ett av Skånes största privata akvarium

• 0 svar
    • 2k visningar
  4. Started by ikola,

Saltträff i Karlstad Lördagen 6/2-16 Klockan 13. Plats:Kjell & Co Sågverksgatan 26 Entre 50:- Föredrag av Lasse Forsberg, Nanokaret samt belysning och kemi. Ytterligare föredragshållare på gång. Fraggbyte Lättare mat o fika, förbokas. Anmäl er här

• Gilla
    • 31 svar
    • 6,8k visningar
  5. Started by Slanten,

Vi är några stycken på forumet som inte bara är akvarister utan har gått över till den kalla sidan. Några gånger om året brukar vi träffas antingen ute på sjön i Lysekils skärgård guppandes omkring i min båt eller ordna ett studiebesök på något av våra offentliga akvarier. Vi har hittills gästat Sjöfartsmuseet och Havets Hus. Dit kan man gärna återkomma, men ett besök på nån forskningsstation hade varit toppen. Ett förslag är att ta kontakt med Tjärnö utanför Strömstad (Sven Lovén centrum för marina vetenskaper, http://loven.gu.se/). Det går nog inte att få till nått innan nyår, men Bygert kollar du upp med din kontakt? Alla som känner sig intresserade är mer än välkomn…

• 1 svar
    • 2,1k visningar
  6. FishBase Symposium 2015: Fängslande Fiskar! De senaste åren har stora framsteg gjorts vad gäller hållning, odling och uppfödning av fiskar i recirkulerande system. Idag kan även mycket krävande arter hållas i slutna system, och med minimal miljöpåverkan. Detta har redan fått betydelse inom bevarandebiologin, och skapar också spännande nya möjligheter som odling av matfisk i våra städer. 2013 fanns det bara tre individer kvar av den fulsnygga Mangaraharacikliden (Ptychochromis insolitus), och alla tre var hanar! Brian Zimmerman kommer bland annat att berätta om London Zoo:s kamp för att hitta fler individer och rädda arten från att dö ut. Foto: © ZSL FishB…

• Gilla
    • 4 svar
    • 3,4k visningar
  7. Started by LN21,

Hej! Det var en saltvattenträff i Växjö/Hovmantorp i helgen. Hem till mig kom det strax över 40 personer (C och ja är lite oense om det var 41 eller 42:)). Det var folk från halva Sverige kändes det som. Den förste anlände klockan ett och de sista kom strax efter fyra. Det gjorde att det inte kändes för trångt utan alla (tror ja) fick gott om plats att kika runt lite. Ja måste bara säga att det är så himla trevligt med er saltmänniskor. Alla var på bra humör och allt kändes toppen. Det är en lien kul aktivitet som liksom nästa löser sig av sig själv, eftersom alla har något gemensamt att snacka om. Ja tycker att fler borde bjuda in till små saltträffar, det är enklare än …

• 7 svar
    • 2,7k visningar
  8. En riktigt häftig händelse som iaf jag ska försöka komma iväg på, lär vara en del som vill. http://reefbuilders.com/2015/10/19/marine-aquarium-conference-europe-announced-summer-2016/ https://www.facebook.com/marine.aquarium.conference.of.europe

• 3 svar
    • 2,3k visningar
  9. Hej! Jag bjuder härmed in till saltvattensträff i september. Ni är välkomna hem till mig lördagen den 26 september klockan 14,00 Jag kommer att försöka hålla denna tråden framme så att så många som möjligt kan se och komma.

10. Korallträff på Sjöfartsmuseet Akvariet 18 april 2015 Hej! Nu har vi satt datum för vårens korallträff med föredrag. Denna vår blir det i april då det visade sig att mars var fullbokat med annat. Återigen hoppas vi få till ett par intressanta föredrag med koppling till korallakvarier och havet. Teman som KAN komma är manetakvarium, beteende hos korallrevsfiskar, bläckfiskar i akvarium, havsborstmaskar och såklart korallakvarium. Men då inget är helt klart än så väntar vi med att posta föredragshållare. Korallquiz, korallbyte, mingel och bakom kulisserna står också med på schemat. OBS Vi kommer att ha platsbokning för föredragen. Bokningen kommer att öppna då vi har ett…

• 88 svar
    • 18,3k visningar
  11. Ett nytt år närmar sig och vad kan vara bättre att fira detta än med att bilda en ny förening! Först vill jag säga att detta har inget att göra med hur föreningen/forumet Saltvattensguiden sköts och hoppas att vi kan hålla den diskusionen på annan plats än i denna tråd. Om vi ser på saken helt förutsättningslöst vill jag börja med att fråga om det finns några som kan tänka sig att engagera sig i bildandet av en interimsstyrelse? Ordförandeposten lämnar jag tyvärr i sticket, men är villig att lägga ner lite möda på detta, även om jag bara håller på med kalla akvarier. Vilka mål föreningen ska ha, uppbyggnad osv är i detta stadiet öppen. Så den stora frågan är vilka som…

12. Started by Trilobite,

Vore väl skoj? Senast var vi hos mig, så det vore kul att se någon annans kar ordentligt!

• 110 svar
    • 24,7k visningar
  13. Hej! Sist vi var hos Moose/Henrik, nämnde jag att jag avsåg bjuda in till nästa träff, någon gång under vintern... i år.. Nu blir det kanske många träffar i Göteborg, men jag betänkte följande: Höst och vinter är väl denna hobbyns tid... när våren kommer går många ut i naturen istället.. och sommaren.. då puttrar allting bara på... så om jag inte slår till i vinter.. hinner jag inte komma loss innan Moose bjuder in nästa gång... Dessutom har det hittils bara vart Moose som bjudit in till träffar, nu har jag möjlighet att husera mer folk.. så då kan jag dela ansvaret med Henrik om intresset finns... Länkar till hans träffar https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showt…

• 56 svar
    • 17,4k visningar
  14. Started by ikola,

Saltvattensträff i Karlstad Lördagen 24/1-2015 Klockan 14.00 Lokal: Stocken dvs Stockfallets samlingslokal, Myrgången 1 Entre: 50:- Föredragshållare: LN21 dvs Larry Nilsson från Växjö Fraggbyten Kiosk med hamburgare, kaffe med mera Anmälan här eller genom PM till undertecknad eller forumets Edward Se nu till att ta chansen att träffa o lyssna på LN21 Conny

• 38 svar
    • 6k visningar
  15. Hej! Lördagen den 25 oktober tänker vi ha nästa korallträff här hos oss på Sjöfartsmuseet Akvariet i Göteborg. Vi hoppas kunna bjuda på intressanta föredrag, trevligt mingel, spännande qiuz och lite till. Föredragen kommer bland annat att handla om nanoakvarier, Akvariets historia, superkorallkar och maneter. Denna gång blir det kortare men fler föredrag. Vi kommer att posta en inbjudan med schema, namn och all info när vi har allt klart. Denna gången kommer vi att köra med bokning. Bokning av platser öppnar i augusti. Allt info kommer i god tid innan. Skulle vi bli fullbokade kan det bli aktuellt att försöka hitta större föreläsningssal. Som vanligt tänker vi ta oss t…

16. Started by johannes.k,

Skall eventuellt hämta ett akvarium i Sthlm till helgen. Kan erbjuda en trevlig roadtripp med shopping på triton samt styrketräningspass i form av akvariebärning. Deltagare sökes, åker E18 Tysk åkkomfort utlovas Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 0 svar
    • 1,6k visningar
  17. Den 24 november kl. 13:30 öppnar Havets Hus i Lysekil sina portar för dig som är intresserad av kalla akvarier. Bygert har ordnat så att det blir några timmars snack om våra inhemska djur, hur Havets Hus sköts och inte minst en guidad tur bakom kuliserna. Du kommer få möjlighet att prata med den erfarna och trevliga personalen och även utbyta erfarenheter med andra akvarister. Det är begränsad tillgång till platser, så denna gång vänder vi oss i första hand till dig som har eller planerar att starta ett kallt akvarium. Men i mån av plats får även andra intresserade komma med. Anmäl dig till mig via ett privat meddelande eller direkt i tråden. Observera att det är en må…

• 5 svar
    • 2,2k visningar
  18. INBJUDAN Följ med Malmö Akvarieförening till världens största och bästa akvarieaffärer! Vi besöker världens största djuraffär, stor som ett mindre IKEA och andra stora butiker med ett enormt utbud av rariteter såväl som utvalda mindre specialbutiker. Fynda teknik och tillbehör till bra priser. Vi besöker också den fina djurparken Burger Zoo med dess kupoler och fantastiska tropiska havsakvarium som sträcker sig från strand ner till djupen. Följ med på några intensiva dagar fullspäckade med akvaristik och kul umgänge! Det blir alltid roliga, intressanta och ofta extremt nördiga diskussioner i bussen om allt kring odlingsknep, bästa ljusvåglängder för koralle…

• 33 svar
    • 10,2k visningar
  19. Hej! Har precis avverkat en korallträff med runt 70 besökare, vilket alltid får en att börja fundera över vad som kan göras bättre. Vår sista del i korallträffen är ju korallbyte, mingel och bakom kulisserna i Akvariet. Tyvärr är det svårt att hinna med att svara på alla frågor och visa runt allt kul som finns här, både i utställningen och bakom. Så jag tänkte bara föreslå att man kan boka in (lite utanför vår vanliga visningsbokning) en tur bakom kulisserna och lite akvariesnack. Vi finns ju till för våra besökare och vill nå ut så bra som möjligt. Ett förslag är att man kollar runt med några fler saltentusiaster och bokar in en liten grupp, säg max ca 10st. Tider mm …

20. Efter en trevlig träff förra året så har många proppsat på en ny träff i år. Mer info finner du på Facebook "ZOOLLEFTEÅ" eller så kan du ringa oss på: 070 - 255 91 04 (Hibbe) 070 - 627 65 10. (Timmy) Besökare från Ö-vik, Umeå, Härnösand, Östersund, Strömsund, Långsele, Sundsvall, Vilhelmina, Sollefteå och Kramfors har flaggat för att de ska försöka komma, ju fler som kommer desto trevligare... Vi bjuder på fika och tilltugg precis som förra året. PS. Vi lämnar 20% rabatt på. alla ordinarie priser i butiken till akvarieträffen besökare. Välkommen!

• 0 svar
    • 2k visningar
  21. Halloj alla saltisar! Linköpings akvarieförening inbjuder till årets andra saltträff 12 oktober kl 13:00 på Naturcentrum. Vi är ute i god tid denna gång och inhämtar gärna tips på föredragshållare samt annat intressant att prata om. Auktion på fraggar, fisk och saltprylar står i programmet. Hjärtligt välkomna till årets saltaste träff!

22. Tänkte tipsa om Fishbase-symposiet i Stockholm den 20:e oktober: FishBase Symposium 2014: Fiskarnas gener Den 20 oktober är det dags för årets FishBase Symposium på Naturhistoriska riksmuseet —Fiskarnas gener. Genetiska metoder blir allt viktigare för studiet av fiskar och används till allt från att framställa genmodifierade självlysande fiskar till att övervaka hotade fiskarter. FishBase Sverige har bjudit in sju framstående forskare för att belysa olika aspekter på fiskarnas genetik. Det handlar om forskning och tillämpningar som berör oss på många sätt. Francesc Piferrer, Institute of Marine Sciences, Spanien Genetic and environmental components of fish sex de…

• 0 svar
    • 1,9k visningar
  23. Jag kommer köra från Lund upp till Göteborg inför årets träff på Sjöfartsmuseet och har i nuläget en plats upptagen, dvs jag kan ta med två till om fler ska upp och vill hänga på i bilen. Läs mer om träffen här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?61446-H%F6stens-koralltr%E4ff-p%E5-Sj%F6fartsmuseet-Akvariet-2014 Första föredraget börjar klockan 12, så jag siktar på att vara på plats någonstans runt 11-tiden så man kan komma till rätta innan man ska sitta ner och lyssna. Planerad avfärdstid runt 8.00 från Krutmöllan. Om någon bor lite ifrån och inte kan ta sig till mig så kan vi säkert lösa upphämtning på vägen, men då ska det vara hyfsat nära den plan…

• 6 svar
    • 2k visningar
  24. Started by petnym,

Ni har väl inte missat att Reefbuilders i sammarbete med Bulk reef supply filmat och håller på ett lägga upp alla föredragen si vi kan titta på dem! 6 st uppe nu! http://reefbuilders.com/?s=Macna+video+bulk+reef+supply

25. Started by Slanten,

Hej alla glada och kalla akvarister! Ta fram din almanacka och boka in 13 eller 14 september för då ska vi ut med håven i högsta hugg och fånga lite av västkustens fauna. Vädret får bestämma vilken dag vi väljer. Vi utgår från Lysekil och stävar ut på havet till en lämplig ö. Det kan vara värt hela resan att få se hur Bygert fångar fisk med sitt kastnät eller se hobbykaptenen blöta ner foten i iver över att fånga småfisk. Sen smakar även kaffet eller teet fantstiskt gott när man får se ut över ett glittrande hav. Du behöver inte ha ett kallt akvarium hemma för att få följ med, ett intresse räcker långt. Vi kan säkert övertyga dig att starta ett eget kar. Anmäl ditt int…

• 14 svar
    • 3,3k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.