Gå till innehåll

Korallträff på Sjöfartsmuseet Akvariet 18 april 2015


Rekommenderade inlägg

  • Svar 88
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Gjorde en sammanställning av föredrag precis. Börjar bli en lång och fin lista på namn som har pratat hos oss. Häftigt :)

Har jag missat nån så hojta till.

2011

23 mars Korallbyte och bakom kulisserna

19 oktober Korallbyte och bakom kulisserna

2012

24 mars- Korallbyte och bakom kulisserna

2012 okt

Ted Berström och Mattias Goksör – Fysik och koraller, manipulera genom Euphyllia

Magnus Lindquist – Tropikariet Hajtank – Mitt första akvarium

Piet Sondervan – Maneter Inställd pga sjukdom

Björn Källström – Akvariet mm – Hoppade in istället för Piet

2013 mars

Lasse Forsberg – Ljus i korallakvarier

Stig Ljunggren – Litteratur och internet, informationssökning

Anders Bygert – kort om nationell förening saltvatten

2013 – okt (första korallquizen)

Tomas Ländström – Bilder och berättelser från ett korallrev

Jan-Olof Seyer – Koraller, olika skötsel för olika koraller mm

2014 – mars

Larry Nilsson – Mitt 1800L korallakvarium

Kennet Lundin - Plattmask och andra kryp

Björn Källström – Akvariet och forskning

2014 – Okt

Jörgen Svärd – Korallakvarium, vodka och ljus

Lasse Forsberg – Nano-akvarium saltvatten

Ehsan Dashti – Triton och vattenkemi

Karl Hellervik – Akvariets historia

2015 – april (inget korallquiz)

Leon Green - Frökenfiskar och forskning

Kjell Fohrman – SITES, vildfångat vs odlat mm

Ehsan Dashti – Vattenkemi mm

Lemon TYK – Anthias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En dröm vore ju att få höra Ellen Thaler berätta om att titta på fiskar.

Hon är beteendevetare och forskar på fiskar. Husrevet är på Seychellerna men hon har ett antal akvarier i drift där studenter får träna observation och dokumentering.

Skriver några sidor i varje nummer av Koralle. (Originalupplagan av Coral magazine)

http://de.wikipedia.org/wiki/Ellen_Thaler

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Richard Ross. Känd från Youtubefilmen om fosfat från Macna 2014 (

) men har skrivit kolumnen skeptical reefkeeping i 11 nummer av Reefs Magazine. Jag är övertygad om att han har något ämne från artikelserien som lämpar sig för föredrag. Filmen har väl alla sett.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon mer än Stig och Kjell som har ideer på framtida föredragshållare eller teman? Jag samlar på mig en lång lista så får vi se vilka som går att få tag på. Kanske finns det någon hobbyist med ett häftigt akvarium hemma eller någon som odlar något? Skicka ett PM eller skriv här i tråden.

Sen kanske bör sägas att utländska fördragshållare inte är så lätt att få hit med vår budget, det hänger ganska mycket på deras egen välvilja. Vi är fantastiskt tacksamma för att föredragshållare, utländska som svenska, kan tänka sig att hålla grymma föredrag hos oss gratis eller för väldigt liten ersättning. Men ingenting är omöjligt, jag kommer fråga runt och dra i alla trådar jag kan för att få hit intressanta talare.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Richard Pyle (Australien) (reef fish taxonomy och RB dykning), Jamie Kraggs (UK) (forskar på att få koraller att föröka sig sexuellt i akvarier), Tim Wijgerde (Belgium) (grundare av DyMico metoden och forskar på hur man kan utveckla hållandet av azooxanthellata koraller).

Ämnen som vore kul annars är:

kallvattensakvarium

fisktaxonomi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett föredrag om borstmaskar! Finns så många varianter, och även i våra svenska vatten. Så kanske folk inser att säga "det är en borstmask" blir lite som att säga "det är en fisk"

Kan inte namnen på de svenskar som är fenor på dem, men misstänker att ni vet det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett föredrag om borstmaskar! Finns så många varianter, och även i våra svenska vatten. Så kanske folk inser att säga "det är en borstmask" blir lite som att säga "det är en fisk"

Kan inte namnen på de svenskar som är fenor på dem, men misstänker att ni vet det.

Vi har en super-havsborstmask-forskare på lager faktiskt! Skulle pratat nu senast men sparades när Ehsan och Tea Yi Kai tackade ja. :)

Underbart med lite förslag och ideer! Har varit lite tyst när jag frågat tidigare. Ös på bara, mer förslag!

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen kanske bör sägas att utländska fördragshållare inte är så lätt att få hit med vår budget, det hänger ganska mycket på deras egen välvilja. Vi är fantastiskt tacksamma för att föredragshållare, utländska som svenska, kan tänka sig att hålla grymma föredrag hos oss gratis eller för väldigt liten ersättning. Men ingenting är omöjligt, jag kommer fråga runt och dra i alla trådar jag kan för att få hit intressanta talare.

/ David

En undran - varför kan ni inte ta en entréavgift och sälja lotter som drar in pengar så ni kan ta hit föredragshållare. Så gör ju andra akvaristgrupper.

Beror det på

1/ ni får inte ta separata entréavgifter på Sjöfartsmuseet

2/ Saltvattensakvaristerna är snåla och vill inte betala för sig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En undran - varför kan ni inte ta en entréavgift och sälja lotter som drar in pengar så ni kan ta hit föredragshållare. Så gör ju andra akvaristgrupper.

Beror det på

1/ ni får inte ta separata entréavgifter på Sjöfartsmuseet

2/ Saltvattensakvaristerna är snåla och vill inte betala för sig

Beror mest på alternativ 3, att vi inte vill utestänga någon pga inträdesavgift. Men det är klart att vi kan omvärdera och göra annorlunda framöver. Vi får ta betalt för olika programpunkter, som detta är, så det är inget problem i sig.

Har haft långa och givande diskussioner med Lasse Forsberg för något år sedan om olika varianter att utveckla korallträffarna, så idéer finns. Men att göra en "akvarie-helg" av det känns inte aktuellt, inte heller att flytta föredrag från museet.

Får återkomma senare, mötesdag här på museet.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror mest på alternativ 3, att vi inte vill utestänga någon pga inträdesavgift.

/ David

???????????????????????????

Ett saltvattensakvarium kostar mellan 10.000 och 100.000 och det utestängs inte saltvattensakvaristerna av, men däremot av att betala 200 kr för att lyssna på viktiga och förstklassiga föredrag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

???????????????????????????

Ett saltvattensakvarium kostar mellan 10.000 och 100.000 och det utestängs inte saltvattensakvaristerna av, men däremot av att betala 200 kr för att lyssna på viktiga och förstklassiga föredrag

Det är så vi valt att ha det fram till nu. Men jag tänker kolla upp lite hur vi gjort med andra evenemang som kostat extra, det är inget jag har koll på nu.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alla som kommer kanske inte har akvarium. Vissa har ett litet nano på 40 liter.

Vissa kommer från andra ställen och lägger redan ut vad som kanske är begränsat i deras budget. OM man tog inträde skulle det utesluta fler. Tycker det är riktigt bra att det är gratis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alla som kommer kanske inte har akvarium. Vissa har ett litet nano på 40 liter.

Vissa kommer från andra ställen och lägger redan ut vad som kanske är begränsat i deras budget. OM man tog inträde skulle det utesluta fler. Tycker det är riktigt bra att det är gratis.

Ok - jag skall inte diskutera detta men du måste väl skämta. Har man inte råd att gå på ett möte så har man inte råd att skaffa ens ett nanosaltvatten

Ditt inlägg bekräftar i alla fall bara mina fördomar om saltvattensakvarister.

Ändrat av Kjell Fohrman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite tråkigt att en del människor ska känna behov av att sitta och dömma andra.

Ett saltvattens akvarium kan kosta tiotusentals kronor, men dom kan också vara minst lika billiga some ett sötvattenskar med neontetror.

Det beror alldeler på vad man ska ha för något. Och dom enklaste karen behöver bara ljus, värme och vattencirkulation.

Till och med när det gäller koraller och andra djur finns det många av oss som säljer dom till andra saltvattensakvarister för en billig slant eller rent av ger bort småbitar av kolonier helt gratis.

Att det skulle vara väldigt dyrt är faktist också en av dom där "fördommarna" som vi nu pratar om.

Även då så gör många av oss fortfarande rätt för oss på vårt eget sätt, genom att köpa årsbiljett till Sjöfartsmuseet, och bidrar med exemplar av levande koraller till sjöfartsmuseets korallodlingar när dom efterfrågas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...