Gå till innehåll

Korallträff på Sjöfartsmuseet Akvariet 18 april 2015


Rekommenderade inlägg

Gjorde en sammanställning av föredrag precis. Börjar bli en lång och fin lista på namn som har pratat hos oss. Häftigt :)

Har jag missat nån så hojta till.

2011

23 mars Korallbyte och bakom kulisserna

19 oktober Korallbyte och bakom kulisserna

2012

24 mars- Korallbyte och bakom kulisserna

2012 okt

Ted Berström och Mattias Goksör – Fysik och koraller, manipulera genom Euphyllia

Magnus Lindquist – Tropikariet Hajtank – Mitt första akvarium

Piet Sondervan – Maneter Inställd pga sjukdom

Björn Källström – Akvariet mm – Hoppade in istället för Piet

2013 mars

Lasse Forsberg – Ljus i korallakvarier

Stig Ljunggren – Litteratur och internet, informationssökning

Anders Bygert – kort om nationell förening saltvatten

2013 – okt (första korallquizen)

Tomas Ländström – Bilder och berättelser från ett korallrev

Jan-Olof Seyer – Koraller, olika skötsel för olika koraller mm

2014 – mars

Larry Nilsson – Mitt 1800L korallakvarium

Kennet Lundin - Plattmask och andra kryp

Björn Källström – Akvariet och forskning

2014 – Okt

Jörgen Svärd – Korallakvarium, vodka och ljus

Lasse Forsberg – Nano-akvarium saltvatten

Ehsan Dashti – Triton och vattenkemi

Karl Hellervik – Akvariets historia

2015 – april (inget korallquiz)

Leon Green - Frökenfiskar och forskning

Kjell Fohrman – SITES, vildfångat vs odlat mm

Ehsan Dashti – Vattenkemi mm

Lemon TYK – Anthias

Jag ser inte ett enda kvinnligt namn här, vilket känns lite synd.

tycker ni ska hitta någon kvinnlig föredragshållare till nästa runda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 88
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Vet inte om jag orkar ta hela genusdebatten i saltvattensforum, och antar att det inte är godkänd trådurspårning heller, så hoppar jag över den biten och nöjer mig med att säga att jag helt enkelt är för ökad mångfald.

Här är lite kort poppig läsning: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/stereotyper-styr-hur-kvinnor-och-man-forskar-1/ Även om det inte behöver vara forskare tror jag det genomsyrar samhället hela vägen ner till du och jag och våra middagsbord (och även ett forum som saltvattensguiden, en träff på sjöfart och vilket ämne föredragshållaren väljer och hur det framställs) Därför önskar jag se kvinnliga föredragshållare.

kanske Angela Wulff, professor i Ekofysiologi. hon har bland annat skrivit följande. "Climate change effects on filamentous cyanobacteria - two multifactorial case studies on ocean acidification, temperature and salinity"

Ändrat av Manks
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har redan tipsat om Ellen Thaler. Inte för att hon är kvinna utan för att hon bedrivit en mycket intressant forskning under många år.

Att hon är kvinna kan i och för sig inte vara någon nackdel.

Vi har Irene ??? som odlat sjöhästar i många år nu i Stockholmstrakten. Hon har i och för sig redan hållit föredrag men inte i södra Sverige vad jag vet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser inte ett enda kvinnligt namn här, vilket känns lite synd.

tycker ni ska hitta någon kvinnlig föredragshållare till nästa runda.

Har vi haft någon mörkhyad föredragshållare, någon transexuell?

Är ganska övertygad om att det handlar om att de helt enkelt är mycket färre kvinnor i hobbyn, att börja söka upp just minoriteter för att kvotera in dem känns i mina ögon helt fel.

Personligen hade jag iaf tagit illa upp och jag fick en anställning för att uppnå en kvota med utländlska arbetare istället för min kompetens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Genusdebatten kan vi ta i annat forum eller över en kopp kaffe om du vill :)

Jag vill ha kvinnliga föreläsare. Kan vi nöja oss med det utan att känna att ni behöver försvara könsstrukturerna och bli provocerade?

Önska manliga föreläsare om ni vill. Jag skriver vad jag vill höra om, vilket jag hoppas ni gör också.det var va som efterfrågades

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättebra påpekanden! Detta är någonting jag är helt medveten om och jobbar med. Jag hade gärna sett att det var en bra blandning. Tyvärr har jag fått återbud från ett par kvinnliga föredragshållare och tyvärr verkar det som de är ganska få jämfört med männen inom vår hobby. Men jag har kontakt med ett par stycken som kommer komma och hålla föredrag framöver.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Genusdebatten kan vi ta i annat forum eller över en kopp kaffe om du vill :)

Jag vill ha kvinnliga föreläsare. Kan vi nöja oss med det utan att känna att ni behöver försvara könsstrukturerna och bli provocerade?

Önska manliga föreläsare om ni vill. Jag skriver vad jag vill höra om, vilket jag hoppas ni gör också.det var va som efterfrågades

Håller med Manks 100 %

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Absolut blir det en korallträff i höst! Det kommer bli lite senare i år, lutar åt sista veckan i november. Ämnen som kan dyka upp är tropiska maneter och bläckfiskar, lite hajar och havsborstmaskar, och korallakvarium så klart. Kommer starta en ny tråd med mer info när vi är lite mer klara med planeringen.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut blir det en korallträff i höst! Det kommer bli lite senare i år, lutar åt sista veckan i november. Ämnen som kan dyka upp är tropiska maneter och bläckfiskar, lite hajar och havsborstmaskar, och korallakvarium så klart. Kommer starta en ny tråd med mer info när vi är lite mer klara med planeringen.

/ David

Låter spännande, Tack! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...