Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lägre djur

1. Started by jonte_j,

Min skiva ser konstig ut idag. Håller den på att dö? Skickad från min iPad med Tapatalk HD

• 7 svar
    • 957 visningar
  2. Started by Tenkare,

Den bruna saken som sticker ut på 2 ställen, ser ingen "rot" på den och tentaklarna liksom klistrar sig fast i fingrarna, och så är det den lilla glasliknande kulan till vänster om detta monstret. Vad är det?

• 14 svar
    • 2,3k visningar
  3. Started by Niccita,

Botten som min korall är fäst på växer detta på. Det är hårt, men ser ut att kunna bli större ibland. Har växt rätt snabbt. Från början syntes ingenting men nu är det på flera ställen. Har kollat runt på reeflex, men då jag inte har en aning om vad det kan vara går det inte så bra. Jag ber om ursäkt för de dåliga bilderna, har bara telefonen tillgänglig.

• 5 svar
    • 1,5k visningar
  4. Started by Hedlurd,

vad tror ni, mår artemian så bra att den har bytt skal eller är det något annat som jag har i mitt kar? ps. det är den lilla vita fläcken i mitten av bilden

• 5 svar
    • 971 visningar
  5. Started by Drullputt,

Finns det nån webshop som säljer och skickar: rörmaskar, stjärnor, sniglar, eremiter, sjöborrar, koraller, anemoner mm. ?

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by jonte_j,

Köpte tre räkor häromdagen, en putsarräka, en pepparmint och en eld räka. Den enda räkan man ser är putsarräkan, har dem andra dött eller har dem bara gömt sig? Sent from my iPad using Tapatalk HD

• 4 svar
    • 886 visningar
  7. Started by johnsson_82,

Är det någon som vet var man kan få tag på pistolräkor, helst Alpheus randalli? Skulle behöva en till min goby men har inte sett räkan i handeln. Kanske någon annan har sett den i butik nyligen? Sent from my iPhone using Tapatalk

• 4 svar
    • 969 visningar
  8. Started by Lill-Burt,

Mitt i allt tittade den krabban fram..hmmDen är riktigt rädd vilket man märker i slutet av filmen... men vad är det för en krabba?Nånting man borde ta ur karet? kika lite på reeflex & tycker det ser ut som denhär

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  9. Started by Julgran,

Varje gång jag behöver fylla på med fler sniglar till min städpatrull så har butikerna jag brukar besöka i stockholm lite dåligt med urval. Är det jag som missar när det kommer nya sändningar? För det är alltid tomt när jag är i inköpstagen. Jag behöver fylla på med ett 20-tal sniglar, var får jag tag på så många? Varje gång jag köpt i butik så är det snarare 5 stycken man kan få köpa. En kul grej är att ett av mina nano har fått tillökning i form av 6 st 4 mm sniglar. Så på något sätt måste sniglarna jag hade där tidigare ynglat av sig på något sätt. Hur får ni tag på det ni behöver i form av städpatrull?

• 1 svar
    • 918 visningar
  10. Started by MonicaOB,

Har nu haft karet igång ett bra tag och hittar nya invånare varje dag. Nu på morgonen hittade jag en vit stjärna, ca 15 mm, ganska aktiv. Skall den vara kvar eller ska den bort? Sedan har några knappar (6-7 styck) varit mer eller mindre grå ett tag. Det är inget som kommit just nu utan har varit ett par veckor Är de döda och skall plockas väck? eller är det en grå trist variant. Jag är ju newbee så jag måste fråga om allt.....

• 9 svar
    • 1k visningar
  11. Started by Linnex,

Jag funderar på anemon med clowner i mitt ena kar och funderar på vilka värden som de trivs bäst i? Både vattenvärde och belysning. Är de att jämföra med SPS eller LPS?

• Gilla
    • 16 svar
    • 3,1k visningar
  12. Hej. Köpte två rörmaskar i Onsdags som va ute dom två första dagarna men har bara varit ute lite igår och inget idag. Är de nått fel då? Mvh Mikael

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  13. Started by reefer6,

Hej tänkte ställa en fråga varför blir en del av mina sten koraller bruna? Tillväxten är det inget fel på en acro som ska vara mörkare blå+en rosa montipora har blivit bruna och fula. mina vatten värden är. KH:5,1 lågt jag vet Fosfat:omätbart Kalcium:470 Magnesium:1290 Nitrat:omätbart PH:8,0-8,3 Cirkulation:1st tunze6060,seio820(3200l),2st maxijet1000+returen från sumpen Ljuset:1st BLV14000K 250W hoppas det finns någon som kan svara vad det kan va fel Hälsningar: reefer6

• 6 svar
    • 1,5k visningar
  14. Started by Idaa,

vad är de för fel sett ut så sen igår kväll dock inte när de varit tänt. Tror att de är en Rhodactis men denna drar endast ihop sig aldrig sett den bli som en boll typ. dålig mobil bild * :/

• 14 svar
    • 4k visningar
  15. Started by Aqualung,

Ena skalet är tomt och ligger upponer, den andra snäckan har legat på samma plats i ett dugn. Ögonen sticker inte fram så jag antar att den är död. De städade bra i nån månad men sen har en grön alga fått ta över i gruset. Kan de vara förgiftade? Eller har någon ätit upp dem? population: pepparminsräkor, pistolräka, eremiter och lite blandade fiskar.

16. http://www.puresaltwater.com/shipping.htm Jäkla synd att dom inte skickar till Sverige, här tar vi 200-500:- för en sten med 20-50st knappar på i affärerna. Kolla in färgerna och variationen på knapparna. Jag personligen vill gärna köpa några få polyper för att de skall kunna växa vidare och ihop i miljön. Betalar hällre 30-70:- för 3-5st polyper än 500:- för 50st. Kostnaden styckvis blir snarare högre men man kan ju köpa en större variation. Varför utnyttjas inte detta mer? Jag trodde aldrig att det skulle finnas fördelar att vara Amerikan men men.... ha ha ha! Finns det liknande/motsvarande affärer som man kan beställa från, till eller inom EU och Sverige utan krånglig…

• 5 svar
    • 1,5k visningar
  17. Started by Oxygar,

Min eremit har gått ur skalet och är på väg bort ifrån det. varför gör han så? är det för litet?

• 11 svar
    • 1,2k visningar
  18. Started by LarsH,

Köpte för 2 veckor sedan, en som jag tror är en Ricordea. Den vecklar ut sig väl, är vacker, verkar trivas, men, den har ej satt sig fast. Och så som förhoppningsvis syns på bilden, lyfter den ibland ena sidan. Kommer då en turbosnigel, hamnar Ricordean på botten. Varför vill den inte sätta sig fast? Kan det bero på en lös stenflisa i mitten under, eller kan det bero på att LS´n jag lagt den på är lite grönlurvig? Tacksam för hjälp och svar!

• 13 svar
    • 1,8k visningar
  19. Started by atropos,

Har en sjöstjärna som armarna lossnar på och sedan kryper dessa armar iväg och bildar nya sjärnor . Han har tappat 4 armar så snart har jag 5 fina stjärnor i karet . märkligt men dom kanske gör såhär iallafall ..

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  20. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 230 visningar
  21. Started by BatmanGefle,

Är det bara så att skalet växt så snabbt att det inte hunnit få samma "patina" som det normalt har? Men jag tycker det är lite udda att det är så brun-gult och inte mer grått... Den verkar inte vara dålig på något vis, jag är mest nyfiken på varför den ser ut som den gör och varför bara den av alla snäckor jag har...alla andra ser ut som man förväntat sig. //M Skickat från min iPhone med Tapatalk

22. Started by Akvarielagret,

Ett kanonprogram på tv http://svtplay.se/v/2589161/naturfilm/varldens_smartaste_blotdjur

• 6 svar
    • 1,6k visningar
  23. Started by Christer T,

Jag har läst att Cowries är potentiella spsätare men har aldrig sett några tendenser hos mina. Förrän igår kväll när jag ser Tigercowrien sitta och mumsa på min Acropora hyachintus. Som tur var hann den inte så långt, hade den fått hållas hela natten så vet i f-n hur stor skadan blivit. Nu bor den i sumpen och skänkes till någon med t.ex. ett FO-kar.

24. Started by aeon,

Vill bara varna alla för denna snigel, den äter zoas! Tyvärr har jag haft den i nästan ett år nu innan jag förstod att det var den lilla jäkeln som norpade mina koraller. Så köp ingen sådan!!(den såldes till mig som "städcrew" när jag startade mitt akvarium! )

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  25. Är det någon som vet hur man lättast fångar upp dessa djävulens påfund. De börjar äta på min mussla och måste fångas upp. Massakerar musslans mantel trotts att den är ihopdragen så pickar den rätt ner i musslan med sina spagettiarmar Mat får dem så hungriga borde dem ej vara Har sett att det är alla 5 som är framme Så Varning köp INTE dessa om du har musslor i akvariet

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.