Lägre djur
2 700 ämnen i detta forum
-
Fungerar det att ha räkor musslor och eremiter med en picassotryckare ?
-
- 4 svar
- 682 visningar
-
-
Jag har nu bara en eremit samt lite putsarräkor i karet + LS. Ingen fisk som matas. Måste dessa lägre djur stödmatas, eller räcker det som dom hittar i karet?
-
- 1 svar
- 680 visningar
-
-
Jag har haft en pepparmintsräka sedan jag startade mitt lilla 32 liters nano kar för 3 månader sedan. men har nyligen köpt ett nytt juwel lido 120 liters kar. och har ett par clowner och lite sånt där i. Så idag började jag fundera på att iallafall försöka föda upp pepparmintsräkor i det gamla karet som ståt med vatten sedan start. så jag tog och gjorde ett litet vattenbyte och slängde ner lite LS i karet. sen kom det ju till att få upp räk fan ur mitt stora kar. och det var ett helvete, fick ta ut all sten för att få tag på honom. men nu är han där i iallafall=) så imorgon blir det att inhandla en pepparmints räka till. Så nu undrar jag om det räcker att ha lite ls i ka…
-
- 1 svar
- 680 visningar
-
-
När jag tittade lite närmare såg jag två saker som är levande på samma sten. Jag undrar om det är ok för mitt akvarium eller ska jag ta bort.
-
- 1 svar
- 678 visningar
-
-
Någon som hållit fler än två putsarräkor (Lysmata ambionensis) en längre tid utan att de dödat varandra? Jag tror att jag sett stora grupper i butiksakvarier (möjligen kan det ha rört sig om ungdjur). Även en del hobbysidor skriver att de leva i grupp (i naturen och/eller i akvarium): "is often found in groups amongst live rock or coral." https://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=497+525+696&pcatid=696 "Can be kept in small groups" https://www.saltcorner.com/AquariumLibrary/browsespecies.php?CritterID=2583 "Is best to have a pair or a group of three or more" https://www.wetwebmedia.com/L.amboinensisF.htm Däremot skriver studien Control of social mon…
-
-
- 11 svar
- 677 visningar
-
-
En liten fundering, nån som har korrekt namn på denna anemon?
-
-
- 1 svar
- 676 visningar
-
-
Hejsan har en liten fråga min ena turbo snigel har börjat med nått riktigt roligt att titta på han typ skruvar skalet i snabb takt fram o tillbax ? mår den dåligt eller är detta något som är vanligt Mvh Dennis
-
- 2 svar
- 676 visningar
-
-
Nån som vet vad detta kan vara? De ser ut som små rörmaskar men är knallgröna och ganska coola.
-
- 0 svar
- 674 visningar
-
-
Jag har 2 st blåbandade eremiter, dessa har knallat runt o grejjat på men så hux flux så gör de inget alls.. den ena ser jag ej längre och den andra bara ligger på ett o samma ställe, rör man på han så kommer han ut en sväng men så kryper han in i skalet igen. mitt kar har gått i 7 veckor nu och alla vatten värden jag kollat är bra, och dessa är: PH, KH, Fosfat, Nitrit och salt. Finns det nåt jag kan göra? vad händer om dom dör och ligger gömda i stenen.. kommer dom ligga där och sprida gifter eller e det bara låta dom vara ??
-
- 1 svar
- 674 visningar
-
-
Hejsan, jag har något i mitt akvarie som tycks vara en Bonellia Viridis min fråga är då ifall den är skadlig för min fisk och mina koraller?. Har endast sett den äta grus/sand från botten, kommer endast ut nattetid då det är mörkt i akvariet.
-
- 1 svar
- 674 visningar
-
-
Någon som vet namnet på denna? Tidigare ägare säger att de splittat sig flera gånger. Den är grön med rosa toppar.
-
- 2 svar
- 672 visningar
-
-
Detta växer på alla med skal har det börjat gjort. Snäckor, musslan har kommit upp ganska mycket.. någon som vet vad det kan tänkas vara?!
-
- 2 svar
- 672 visningar
-
-
Har sett att sniglarna i mitt kar, har ökat i antal. Undrar nu va det är för sort, och om dessa är skadliga.. Dom sniglarna jag har, är väldigt snabba, är långsmala, och har alldels för litet skal. ser det ut som i alla fall. Dom är nattakvtiva.. Skadliga? hur många kommer det bli om man inte håller bort dessa?
-
- 1 svar
- 672 visningar
- 1 följare
-
-
Den här krabban har jag haft i karet va 1 år nu och har växt en hel del har sätt att den tagit ett litet smakprov på nån korall förra veckan. Vad kan det vara för rackare ? Med vänlig hälsning, Matthias
-
- 0 svar
- 671 visningar
-
-
Fångade upp några små djurplankton från akvariet idag. Dom ser ut som maneter. Är det korall- eller anemon larver? Eller någonting annat? Nån som vet? Dom är ca 0,7mm stora. https://www.youtube.com/watch?v=JXOsG0EDzfg
-
- 1 svar
- 671 visningar
-
-
..maskar i akvariet? Jag har en hel del..
-
- 0 svar
- 667 visningar
- 1 följare
-
-
satt å studerade mitt akvarium igår å upptäckte en snigel av något slag knappt 1,5cm stor och hade ett skal som var zebra randigt i svart å vitt. har en jätte dålig mobil bild på den.
-
- 0 svar
- 665 visningar
-
-
Hej Var kan jag hitta bra information om olika typer av koraller med typ svårighetsgrad, krav osv. så jag vet hur jag kan kombinerar koraller osv.
-
- 1 svar
- 663 visningar
-
-
Mina trochussniglar samlas på samma ställe och rör sig väldigt sällan. De kan vara ute lite nattetid men inte speciellt mycket. De sätter sig på rad på bakrutan under min anemon så att den typ stödjer sig på sniglarna när den slår ut på morgonen. Kan inte riktigt fotografera då den valt att sätta sig bakom stenarna. Är det någon annan som har varit med om detta? Varför klumpar de ihop sig så? De är inte nya i karet.
-
- 0 svar
- 663 visningar
-
-
Mina snäckor har en förmåga att klättra upp på täckglaset o klättra runt uppochned alltså på glaset, med bara toppen av skalet som doppar ner i vattnet Ibland petar jag ner dom men de verkar hitta ner själva, men är detta ett sunt beteende egentligen för de är ju i luften? Iofs är täckglaset hyfsat tätt så det är ju lite fukt på insidan men ändå?
-
- 1 svar
- 663 visningar
-
-
Hej, vad tycker ni om renhållningspaketet de annonserar på, http://www.marinelife.com?? Ska köpa lite macros därifrån så jag tänkte slänga in lite mer jox, om det nu är värt det, när jag ändå håller på. mvh Mattias
-
- 2 svar
- 661 visningar
-
-
Nåt växer på rutan, några stycken, ett par cm stort, inga synliga tentakler eller sånt. Så vad är det? Lite tankar har jag men det vill jag spara till jag ser om det kommer intressanta förslag.
-
- 0 svar
- 659 visningar
-
-
-
-
Ytterligare en rörmask jag undrar över. Ni ser den bakom kirugens stjärt. Vilken art är det?
-
- 0 svar
- 656 visningar
-