Lägre djur
2 700 ämnen i detta forum
-
Någon som vet vad den här lilla gynnaren kan vara för sort ? Jag har sett den krypa runt på rutorna i någon veckas tid. Funderade först på om det kunde vara "Berghia" men då är ju mysteriet hur den lever om den bara skulle äta glasrosor eftersom jag aldrig haft dessa (mig veterligen) och jag vet heller ej hur nakensnäckan skapats då det var gott och väl ett halvår sedan levande sten åkte nedan senast... Finns det någon annan art som kan vara vit/grå och en storlek om ca 15-20 mm ? Det jag framförallt vill veta är ju om det är en korallätande pest eller ej, jag har inte sett någon skada skedd ännu dock. Alla tips mottages tacksamt, sorry medioker fotokvalitet :-)
-
- 0 svar
- 630 visningar
-
-
undrar lite kan en Lysmata amboinensis kan vara elak mot min anemon? tycker den står och steppar/puttsar som fan i den.. tills den drar ihop sig sen när den öppnar sig börjar han igen.. http://blg.mypicturetown.com/cache/HozSagdS6Xsl9yC3gPp19owMv9%26q9Ub._xBUWGb6q6jwrC3WwHjsJNRQPSIOu3%25k/item.JPG?rot=1 om det är någon som ser va det e för anemon får du gärna skriva det oxå..
-
- 3 svar
- 629 visningar
-
-
Har nu haft levande sten i akvariet ca 1 månad! Har suttit varje kväll och sett alla möjliga djur som jag inte har en aning om vad det är för något. Men så idag då jag kom hem, och satt den obligatoriska kvarten inan maten så såg jag en klo sticka fram då och då från ett hål på levande stenen men själva krabban visade sig aldrig. Men den hadde en vit prick på klon! Någon som vet vad det kan vara för art?
-
- 0 svar
- 629 visningar
-
-
Köpte igår en ny ls och upptäckte något som jag först tyckte liknade ett valnötsskal. Nyss när jag kollade på "skalet" så upptäckte jag att den öppnat sig/delat sig från stenen och liknar numera en mussla. När jag sedan skulle fotografera med blixt, stängdes öppningen tvärt, därefter sakta öppnades igen. Vad tror ni det kan vara för något jag fått med lsen?
-
- 1 svar
- 629 visningar
-
-
Tjenare. Lade i två eremiter i mitt kar igår, allt gick bra fram tills imorse då den ena eremiten satt emot hålet på den andra och det såg ut som den käkar. Brukar de göra så här? Finns det trevligare eremiter som inte käkar varandra?
-
- 2 svar
- 628 visningar
-
-
Vill skaffa en sjöborre som äter kalkalger. Kan nån ge tips på sort. Vill ha nån med korta piggar. Och helst med mycket färg. Sen undar jag om man kan ha olika sorter i samma kar? Vad tror ni?
-
- 0 svar
- 627 visningar
-
-
Tjena. har suttit o glott på ena stenen länge nu och upptäckte att det är ju något som simmar omkring i ett hål. konstaterade att det borde vara räkor. nu någon vecka senare kryper det omkring något som ser ut som små mantis typer. problemet är att jag har lyckats räkna ihop 5-6 st + att det fortfarande simmar omkring mindre typer. vi snackar invasion tydligen. de slås som bara den när de kommer i närheten av varandra. vad hade ni andra gjort??
-
- 3 svar
- 626 visningar
-
-
Har fått en del glasrosor i burken och bestämde mig för att inhandla två pepparmintsräkor i hopp omm att dessa skulle ta glasrosorna. jag har nu haft i räkorna i drygt en vecka men kan inte se att de tagit en enda glasros, är detta normalt?
-
- 2 svar
- 626 visningar
-
-
-
För ett halvårsen ungefär dök det upp en massa pyttiga prickar (läs hundratals) på glaset så fort blåljuset kom på. Jag tänkte bara fan också vad är nu detta för skit. De har återkommit varje kväll men minskat i antal till kanske 200 och är nu ca 3-4mm över skalet. De är på pricken miniatyrer av mina stora turbosar så antar att de är bäbbar. Vad gör jag med dem? Hur snabbt blir en turbo stor? finns det någon bra läsning om detta?
-
- 1 svar
- 625 visningar
-
-
-
Har en massa sådana här ljusbruna saker lite överallt, dom är ca: 3 mm och koniska i formen, vad är det ? Och är det bra eller dåligt?
-
- 0 svar
- 617 visningar
-
-
https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=84423&d=1351018052
-
- 2 svar
- 617 visningar
-
-
-
Jag har letat efter en tråd som jag minns jag läste här på forumet, men har inte hittat nåt konkret som gav svar på den frågan. Var det så att svarta prickar/fläckar på putsar- och eldräkor var tecken på brist på nåt spårämne? I så fall vad?
-
- 0 svar
- 614 visningar
-
-
Jag har inte en aning vad det här är för något! Allt jag vet är att jag har det i stora mängder på min sten, finns väldiga kolonier. Vad kan det vara? Och bör jag göra något åt det?
-
- 1 svar
- 614 visningar
-
-
Jag har en Ophiolepis superba som jag tycker börjar se lite blek ut, är det "vanligt" att dom svälter ihjäl. Jag kan tillägga att den har tappat en bit utav sin arm. finns det något man kan mata dom med ? tacksam för svar!
-
- 1 svar
- 613 visningar
-
-
finns det någon som kan hjälpa mig med vilken typ av anemon detta är? mvh fille
-
- 0 svar
- 613 visningar
-
-
Har haft tur med räkan hittills men skaffade en hammarkorall för några dagar sedan och har flertalet gånger sett räkan febrilt slita bort polyperna på den, vilket är mindre kul, och enligt internet verkar det som att den inte kommer sluta när den väl börjat och att resterande koraller kan möta samma öde så jag funderar nu på vad jag ska göra med den. Har ingen lokal saltvattensbutik att lämna den till så funderar på om den kan bo i bakre delen av akvariet eller om det vore grymt för den. Akvaraiet är 130L och den bakre "sumpen" är ca 30 av dem litrarna, men ca hälften av utrymmet är blockerat av mediakorg med filtervadd etc. Tänker att det eventuellt inte är stort nog för…
-
- 8 svar
- 604 visningar
-
-
Hej! Jag har gått och (för en gångs skull) blivit nöjd med min aquascape. Härligt tänkte jag när jag gick förbi, för att tvärstanna och stirra in. Där var det, ett stort hålrum i botten i mitten bland stenarna. Ett hålrum som Mina tre räkor och cirka 7 eremiter gillar att hänga i. Min sandvändare verkar även ha tagit det som revir och gömmer sig där så fort man kör fram trynet för att kika, men det är en annan femma. Poängen med tråden är att räkorna verkar gilla att ömsa där, och kan tänka mig att eremiterna gör detsamma. Finns det risk för att jag ska få någon form av föruttnelse där inne om jag inte tar bort skalen, eller kan dom ligga? Det är väldigt svåråtkomligt och…
-
- 3 svar
- 600 visningar
-
-
Hej skulle behöva hjälp av er på SG! har en fråga om detta är en missbildning i skalet?, hen ömsade precis skal för ca1 vecka sedan
-
- 2 svar
- 600 visningar
-
-
https://photos.app.goo.gl/AVzjGJFPaVxkWnN89 En riktigt bra städare men är den nåt hot för andra lägre djur, som sniglar/eremiter?
-
Nu kommer en till liten fundering över vad som följde med stenen. Taskig bild, men vet någon namnet då denna lite randiga snäcka ? Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
-
- 0 svar
- 595 visningar
-
-
Min sacrophyton har varit konstig ett tag nu och i går skulle jag mata med reefpearls och då såg jag två trådar som flög fram från sidan av min stora sacrophyton och tråden åkte in och ut mycket och efter en stund tog jag upp korallen för att se vad det var och då på undersidan av mjukdelen på korallen satt en svampliknande sak som liknar en gråaktig Botrylloides sp. 01 sjöpung jag tog bort den med en bit papper eftersom den brände mig med en tråd på ett finger. Har dessa trådar eller har det varit något annat ? den var som en tiokrona och var gråfläkig med vitkropp lite leopardmönstard typ.
-
- 0 svar
- 594 visningar
-
-
Ytterligare en snäcka jag såg i mitt akvarium. Undrar om någon har en idé vilken art det kan vara. "Turbanen" är sned utifrån kroppen. Bilden är tyvärr sådär.
-
- 0 svar
- 594 visningar
-